Pitäisi eristää hieman tuota venettä jotta saisi kauteen lisää pituutta.
Mitä mieltä arvon foorumilaiset ovat eristemateriaaleista?
Kivivilla kiinnostaisi kun se olisi paloturvallisuuden kannalta hyvä ja lisäksi helppo asentaa. Ainoa mikä huolestuttaa on kondenssivesi ja sen mahdollinen muhimaan jääminen seinään.
Toki polyuretaanillakin eristäessä saattaa tulla ilmataskuja ja siten mahdollisia kondenssi paikkoja.
Jos vene on sisäpuolelta hyvin käsitelty (maalattu) niin onkohan tämä ongelma ollenkaan? Onko kellään kokemuksia aiheesta?
Ainakin alla olevassa blogissa käytettiin kivivillaa. Muita lähteitä en ole oikein löytänyt.
https://suukkoship.blogspot.com/2013/12/lammoneristysta-jaissa.html
Teräsveneen eristäminen
6
1039
Vastaukset
- Anonyymi
Uretaani runkoon ruiskutettuna on kyllä hyvä mutta vaatii työnä aika paljon.
Paljon laivoissa olleena tiedän että yleisesti käytetään kivi / lasivillaa jossa alumiini kalvo päällä. Huolellisesti asennettuna ihan hyvä. Käytetään myös osastojen välissä paloeristeenä.- Anonyymi
Teräsveneissä ei tarvita palo-osastointeja, kuten laivoissa.
Konetilan voi toki veneessäkin palo-osastoida, mutta siinä eriste ei tule rungon pintaa vasten, vaan siihen väliin voi jättää vettä paremmin kestävän materiaalin. Pääosinhan ko eriste on lämpimien tilavuuksien välissä.
Laivoissa on paljon enemmän tilaa suurelle tuuletusraolle kuin veneissä, joten villan käyttö on siellä mahdollista.
Uretaani suoraan runkoon ruiskutettuna ei ole hyvä, vaan tekee tarkastukset mahdottomiksi. Läpäisee vesihöyryä mahdollistaen kondenssin ja homeongelman muodostumisen, ja estää veden tehokkaan valumisen pilssiin johtaen ruostumiseen. Lisäksi tulee alunperin kalliimmaksi kun kunnolla levyistä tehtynä.
- Anonyymi
Kaikki eristeen läpi päässyt vesihöyry kondensoi teräksen sisäpintaan, koska se ei pääse teräksestä läpi. Niinpä paras ratkaisu on nimenomaan jättää teräksen pintaan pieni rako, josta tiivistynyt vesi pääsee valumaan pilssiin, josta se on pumpattavissa pois. Veden määrän voi minimoida käyttämällä mahdollisimman höyrytiivistä sisäpintaa lämpimällä puolella, valmiiksi tehdyt uretaanilevyt alumiinipinnalla ovat siihen parhaita, ja nykyisin ne eivät levitä paloa, vaan hiiltyvät hitaasti paikalleen. Esimerkiksi rakennuksiin tarkoitettu TP10 on sellainen. Jos/kun rungon muoto ei koostu tasopinnoista, voi levyn viiltää veitsellä lähes läpi alumiinipintaan saakka, taittaa tarvittavaan muotoon, ja tiivistää sauma höyrynsuluksi suunnitellulla alumiiniteipillä.
Ruostumisen vähentämiseksi teräken sisäpinta todellakin´kannattaa maalata soveltuvalla maalilla ennen lämpöeristämistä.
Tuuletus/valumisraon puuttuminen teräksen sisäpinnasta johtaa aina lopulta homeongelmaan, eikä sitä todellakaan voi estää ilmatilavuuden puuttumisella, vaan asia on juuri päinvastoin.
Itse pursotettua uretaania voi käyttää levysaumojen liittämiseen toisiinsa lämpöeristyksen optimoimiseksi ja vesihöyryä kuljettavan konvektiovirtauksen estämiseksi veneen sisätiloista teräksen sisäpintaan, mutta se tulee aina tiivistää alumiiniteipillä sisäpinnastaan, jotta rakenne toimisi höyrynsulkuna!
Suoraan teräkseen pursotettu uretaanivaahto on huono vaihtoehto kaikista näkökulmista:
- johtaa ruostumiseen jota ei näe ajoissa
- tulee maksamaan enemmän kun valmiit uretaanilevyt
- on kallista korjata kun homeongelma on edennyt niin pitkälle että se häiritsee sisäilman laatua, eikä mahdollista teräsen sisäpinann maalauksen tarkastuksia, toisin kuin helposti purettavissa oleva levytys valmiilla tuotteilla.
Itsepursotettu ei yleensä ole läheskään yhtä tiivis kuin tehdastekoinen levy, vaan solukoko vaihtelee, ja vesihöyrynläpäisevyyskin on suurempi.- Anonyymi
Vai niin.
No se on kyllä varma että vesi lirisee kun jätät runkoon sen raon ja lämmität venettä pakkasella! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai niin.
No se on kyllä varma että vesi lirisee kun jätät runkoon sen raon ja lämmität venettä pakkasella!Runkoon ei tietenkään jätetä mitään rakoa, josta merivesi pääsee sisään.
Rungon ja eristeen väliin taas ehdottomasti kannattaa jättää valumarako pilssiin, eikä suinkaan mereen!
Siellä ei lirise yhtään sen enempää kuin ikkunoiden välissä rakeennuksessa samalla ulko- ja sisälämpötilalla, koska molemmissa on höyrytiivis sulku lämpimän sisäilman suuntaan.
Ainoa ero rakennusten ja venen välillä kosteuden hallinnassa on se että rakennuksessa höyry voi tuulettua ulos saakka, veneessä se pysähtyy viimeistään runkoon, josta sen tulee valua pois aiheuttamatta homevaurioita tai ruostumista!
Rakennusfysiikka on silti ihan sama molemmissa.
- Anonyymi
Käsittääkseni lämpöeristämisen tarkoituksena on eristää nimenomaan ne asuintilat kylmää vasten? Näinollen eristeen pitäsi mielestäni olla kiinni siinä sisustuseinässä, joka jo itsessään on irti veneen teräsrungosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!
Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,1055731Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
- 1241097
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
- 66857
- 75798
Salailu jatkuu, poliisi tutkii
Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää17741