Sähköauton lataus

Anonyymi

Sähköautojen lataus lisää kiinteistösähkön huipputehoa, joka nostaa kiinteistön sähkönsiirron maksuja. Miten tämä voidaan jyvittää sähköauton käyttäjiltä?

9

124

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos kyseessä on iso taloyhtiö, niin kytkentää ei voi tehdä 400V linjaan, vaan tarvitaan keskijänniteliittymä, ts. 10 kV tai 20 kV. Näin käy ainakin niissä tapauksissa, joissa vaaditaan 1000 A:n tai suurempi huippuvirta.

      1 kA tarve syntyy pienellä määrällä täyssähköautoja. Esimerkiksi isoakkuisia Tesloja ei taloyhtiöön pienvirralla monta mahdu.

      Liittymä maksaa helposti yli 100.000 € ja sen muuttuvat kuukausikustannukset ovat suuret.

      Taloyhtiön kannattaa ottaa kulut kiltisti vain yhteiseen jakoon. Investointi on syytä tehdä heti, mikäli sen on mahdollinen. Ongelma näet on siinä, että jakeluverkot eivät tule kestämään koko kansan sähköautoilua. Kantaverkko kestää, mutta paikalliset eivät.

    • Anonyymi

      Sähkö loppuu? Ei diesel-autokaan ole huono vaihtoehto. Esim. uudempi auto kuluttaa noin 5,0 -5,5 litraa satasella ja typpipäästöt lähes nollassa. Yhdellä tankillisella ajaa noin 1.200 km. Ja niin olikin, ettei polttomoottoriautot sovikaan näille vihertäjille. Sähköauton päästöt taitaa olla suuremmat auton valmistus huomioiden?

    • Anonyymi

      Laki antaa mahdollisuuden toimia niin että vain sähköautojen omistajat joutuvat maksumiehiksi.
      Lataussähköjen kustannukset on "yhtiöitettävä" erilleen heti alussa, ja kulut (lataus/rahoitusvastike) perittävä Tesla-osakkailta sen mukaisesti kun niitä tulee. Itse latausenergian laskutus voi olla käytön mukaan laskutettua. Vuokralaiset asioivat osakkeenomistajan kautta.
      Jossain vaiheessa tulee sitten se isompi sähköremontti pakolliseksi kun Tesla-osakkaiden määrä lisääntyy. Tesla-osakkaat voivat sitten keskenää päättää maksetaanko (pankkilaina) isompi sähköremontti, vai lipeääkö joku porukasta jolloin isoa remonttia ei vielä tarvita.

      • Anonyymi

        Mitenköhän lain mukaan olisi mahdollista maksattaa alkuinvestointia pelkästään autopaikan haltijoilta? Se rikkoo yhdenvertaisuusperiaatetta, vertaa parvekeremonttiin, josta parvekeettomat maksavat oman osuutensa.

        Mahdollisuuksia on periaatteessa vain yksi, eli autopaikat muutetaan osakkeiksi ja niiden myyntituloilla rahoitetaan tarvittavat investoinnit. Ongelmaksi muodostuu se, että subventoidun vuokrapaikan omaavat osakkaat äänestävät tätä vastaan (yhtiössä kun peritään pääsääntöisesti selkeästi liian alhaista vuokraa verrattuna autopaikkojen aiheuttamiin todellisiin kustannuksiin).

        Ainoaksi vaihtoehdoksi jääkin käytännössä se, että tarvittavat investoinnit rahoitetaan tavanomaisella yhtiölainalla, josta vastaavat kaikki osakkaat, ja yritetään sitten jälkeenpäin kuolettaa kyseiset kustannukset perimällä tarpeeksi korkeaa autopaikkavuokraa. Tosin siinäkin on pienet haasteensa, autopaikan omaavat kun eivät helpolla niele vuokran korottamista esimerkiksi viidestätoista eurosta kuukaudessa kahteensataan euroon kuukaudessa.

        Paras tilanne on tietenkin niissä yhtiöissä, jossa autottomat osakkaat ovat enemmistönä, niissä kun ei takuulla asenneta yhtään latausasemaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenköhän lain mukaan olisi mahdollista maksattaa alkuinvestointia pelkästään autopaikan haltijoilta? Se rikkoo yhdenvertaisuusperiaatetta, vertaa parvekeremonttiin, josta parvekeettomat maksavat oman osuutensa.

        Mahdollisuuksia on periaatteessa vain yksi, eli autopaikat muutetaan osakkeiksi ja niiden myyntituloilla rahoitetaan tarvittavat investoinnit. Ongelmaksi muodostuu se, että subventoidun vuokrapaikan omaavat osakkaat äänestävät tätä vastaan (yhtiössä kun peritään pääsääntöisesti selkeästi liian alhaista vuokraa verrattuna autopaikkojen aiheuttamiin todellisiin kustannuksiin).

        Ainoaksi vaihtoehdoksi jääkin käytännössä se, että tarvittavat investoinnit rahoitetaan tavanomaisella yhtiölainalla, josta vastaavat kaikki osakkaat, ja yritetään sitten jälkeenpäin kuolettaa kyseiset kustannukset perimällä tarpeeksi korkeaa autopaikkavuokraa. Tosin siinäkin on pienet haasteensa, autopaikan omaavat kun eivät helpolla niele vuokran korottamista esimerkiksi viidestätoista eurosta kuukaudessa kahteensataan euroon kuukaudessa.

        Paras tilanne on tietenkin niissä yhtiöissä, jossa autottomat osakkaat ovat enemmistönä, niissä kun ei takuulla asenneta yhtään latausasemaa...

        Yhdenvertaisuutts rikkoo se jos sähköautottomat, ja varsinkin kokonaan autottomat joutuvat kustantamaan Tesla-autoilijallle latauksen.


    • Anonyymi

      Meillä on parkkihalli, jossa on yli sata autopaikkaa osakkeina. Ensiapuna uusittiin lämpötolpat sellaisiksi, että sisäkaluja vaihtaen saadaan tarvittaessa tolppaan lisättyä sähkön mittauksella varustettu hitaan 16 A latauksen paikka. Latauspisteessä on oltava normaali 2h lämppäripaikka edelleen käytettävissä tasapuolisuuden vuoksi.

      Latauspisteestä tehdään sopimus, jonka mukaan lataukseen käytetty sähkö laskutetaan pari kertaa vuoteen. Muutama ladattava hybridi ja Teslakin tulee toimeen tällä toistaiseksi, sillä liittymässä ja taulun sulakkeissa on varaa tähän lisäkuormaan. Jos Tesla tarvitsee suurta latausvirtaa, niin kauppareissulla ja lähialueella löytyy siihen eri tehoisia latauspisteitä.

      Suunnitelmissa on ottaa oma liittymä uudelle latauspaikkojen keskukselle ja sähkön syöttö halliin tehdään virtakiskoilla, johon latauspisteen haluaja sitten liittyy omalla kustannuksellaan. Älykin tulee tarvittaessa mukaan, jolloin saatavilla olevaa virtaa jaetaan kuormitushuippujen aikana eri käyttäjien kesken.

      Tämä suunnitelma ei ole vielä edennyt ajatusta pitemmälle, mutta seuraamme siinä sivussa myös ARAn määräyksiä. Nyt tuntuu olevan rauhallinen kausi menossa, kun eri automerkit tuovat uusia ja edullisempia mallejaan julkisuuteen.
      https://www.ara.fi/fi-FI/Lainat_ja_avustukset/Sahkoautojen_latausinfraavustus

      • Anonyymi

        16 A linjasta Tesla 100 D:n lataus tyhjästä täyteen kestää 30 tuntia12 minuuttia.

        Äkkipikainen autonomistaja saattaa polttaa päreensä.


      • Anonyymi

        "Meillä on parkkihalli, jossa on yli sata autopaikkaa osakkeina"

        Niin, tuo on kiinteistö-osakeyhtiö, siihen sovelletaan osakeyhtiölakia, eikä siinä ole sitten ole mitään tasapuolisuusvaatimusta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        16 A linjasta Tesla 100 D:n lataus tyhjästä täyteen kestää 30 tuntia12 minuuttia.

        Äkkipikainen autonomistaja saattaa polttaa päreensä.

        Eihän sitä nyt joka päivä tarvitse ajella. =)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1839
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      189
      1491
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      163
      1372
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe