Sähköautojen lataus lisää kiinteistösähkön huipputehoa, joka nostaa kiinteistön sähkönsiirron maksuja. Miten tämä voidaan jyvittää sähköauton käyttäjiltä?
Sähköauton lataus
9
174
Vastaukset
- Anonyymi
Jos kyseessä on iso taloyhtiö, niin kytkentää ei voi tehdä 400V linjaan, vaan tarvitaan keskijänniteliittymä, ts. 10 kV tai 20 kV. Näin käy ainakin niissä tapauksissa, joissa vaaditaan 1000 A:n tai suurempi huippuvirta.
1 kA tarve syntyy pienellä määrällä täyssähköautoja. Esimerkiksi isoakkuisia Tesloja ei taloyhtiöön pienvirralla monta mahdu.
Liittymä maksaa helposti yli 100.000 € ja sen muuttuvat kuukausikustannukset ovat suuret.
Taloyhtiön kannattaa ottaa kulut kiltisti vain yhteiseen jakoon. Investointi on syytä tehdä heti, mikäli sen on mahdollinen. Ongelma näet on siinä, että jakeluverkot eivät tule kestämään koko kansan sähköautoilua. Kantaverkko kestää, mutta paikalliset eivät. - Anonyymi
Sähkö loppuu? Ei diesel-autokaan ole huono vaihtoehto. Esim. uudempi auto kuluttaa noin 5,0 -5,5 litraa satasella ja typpipäästöt lähes nollassa. Yhdellä tankillisella ajaa noin 1.200 km. Ja niin olikin, ettei polttomoottoriautot sovikaan näille vihertäjille. Sähköauton päästöt taitaa olla suuremmat auton valmistus huomioiden?
- Anonyymi
Laki antaa mahdollisuuden toimia niin että vain sähköautojen omistajat joutuvat maksumiehiksi.
Lataussähköjen kustannukset on "yhtiöitettävä" erilleen heti alussa, ja kulut (lataus/rahoitusvastike) perittävä Tesla-osakkailta sen mukaisesti kun niitä tulee. Itse latausenergian laskutus voi olla käytön mukaan laskutettua. Vuokralaiset asioivat osakkeenomistajan kautta.
Jossain vaiheessa tulee sitten se isompi sähköremontti pakolliseksi kun Tesla-osakkaiden määrä lisääntyy. Tesla-osakkaat voivat sitten keskenää päättää maksetaanko (pankkilaina) isompi sähköremontti, vai lipeääkö joku porukasta jolloin isoa remonttia ei vielä tarvita.- Anonyymi
Mitenköhän lain mukaan olisi mahdollista maksattaa alkuinvestointia pelkästään autopaikan haltijoilta? Se rikkoo yhdenvertaisuusperiaatetta, vertaa parvekeremonttiin, josta parvekeettomat maksavat oman osuutensa.
Mahdollisuuksia on periaatteessa vain yksi, eli autopaikat muutetaan osakkeiksi ja niiden myyntituloilla rahoitetaan tarvittavat investoinnit. Ongelmaksi muodostuu se, että subventoidun vuokrapaikan omaavat osakkaat äänestävät tätä vastaan (yhtiössä kun peritään pääsääntöisesti selkeästi liian alhaista vuokraa verrattuna autopaikkojen aiheuttamiin todellisiin kustannuksiin).
Ainoaksi vaihtoehdoksi jääkin käytännössä se, että tarvittavat investoinnit rahoitetaan tavanomaisella yhtiölainalla, josta vastaavat kaikki osakkaat, ja yritetään sitten jälkeenpäin kuolettaa kyseiset kustannukset perimällä tarpeeksi korkeaa autopaikkavuokraa. Tosin siinäkin on pienet haasteensa, autopaikan omaavat kun eivät helpolla niele vuokran korottamista esimerkiksi viidestätoista eurosta kuukaudessa kahteensataan euroon kuukaudessa.
Paras tilanne on tietenkin niissä yhtiöissä, jossa autottomat osakkaat ovat enemmistönä, niissä kun ei takuulla asenneta yhtään latausasemaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitenköhän lain mukaan olisi mahdollista maksattaa alkuinvestointia pelkästään autopaikan haltijoilta? Se rikkoo yhdenvertaisuusperiaatetta, vertaa parvekeremonttiin, josta parvekeettomat maksavat oman osuutensa.
Mahdollisuuksia on periaatteessa vain yksi, eli autopaikat muutetaan osakkeiksi ja niiden myyntituloilla rahoitetaan tarvittavat investoinnit. Ongelmaksi muodostuu se, että subventoidun vuokrapaikan omaavat osakkaat äänestävät tätä vastaan (yhtiössä kun peritään pääsääntöisesti selkeästi liian alhaista vuokraa verrattuna autopaikkojen aiheuttamiin todellisiin kustannuksiin).
Ainoaksi vaihtoehdoksi jääkin käytännössä se, että tarvittavat investoinnit rahoitetaan tavanomaisella yhtiölainalla, josta vastaavat kaikki osakkaat, ja yritetään sitten jälkeenpäin kuolettaa kyseiset kustannukset perimällä tarpeeksi korkeaa autopaikkavuokraa. Tosin siinäkin on pienet haasteensa, autopaikan omaavat kun eivät helpolla niele vuokran korottamista esimerkiksi viidestätoista eurosta kuukaudessa kahteensataan euroon kuukaudessa.
Paras tilanne on tietenkin niissä yhtiöissä, jossa autottomat osakkaat ovat enemmistönä, niissä kun ei takuulla asenneta yhtään latausasemaa...Yhdenvertaisuutts rikkoo se jos sähköautottomat, ja varsinkin kokonaan autottomat joutuvat kustantamaan Tesla-autoilijallle latauksen.
- Anonyymi
Meillä on parkkihalli, jossa on yli sata autopaikkaa osakkeina. Ensiapuna uusittiin lämpötolpat sellaisiksi, että sisäkaluja vaihtaen saadaan tarvittaessa tolppaan lisättyä sähkön mittauksella varustettu hitaan 16 A latauksen paikka. Latauspisteessä on oltava normaali 2h lämppäripaikka edelleen käytettävissä tasapuolisuuden vuoksi.
Latauspisteestä tehdään sopimus, jonka mukaan lataukseen käytetty sähkö laskutetaan pari kertaa vuoteen. Muutama ladattava hybridi ja Teslakin tulee toimeen tällä toistaiseksi, sillä liittymässä ja taulun sulakkeissa on varaa tähän lisäkuormaan. Jos Tesla tarvitsee suurta latausvirtaa, niin kauppareissulla ja lähialueella löytyy siihen eri tehoisia latauspisteitä.
Suunnitelmissa on ottaa oma liittymä uudelle latauspaikkojen keskukselle ja sähkön syöttö halliin tehdään virtakiskoilla, johon latauspisteen haluaja sitten liittyy omalla kustannuksellaan. Älykin tulee tarvittaessa mukaan, jolloin saatavilla olevaa virtaa jaetaan kuormitushuippujen aikana eri käyttäjien kesken.
Tämä suunnitelma ei ole vielä edennyt ajatusta pitemmälle, mutta seuraamme siinä sivussa myös ARAn määräyksiä. Nyt tuntuu olevan rauhallinen kausi menossa, kun eri automerkit tuovat uusia ja edullisempia mallejaan julkisuuteen.
https://www.ara.fi/fi-FI/Lainat_ja_avustukset/Sahkoautojen_latausinfraavustus- Anonyymi
16 A linjasta Tesla 100 D:n lataus tyhjästä täyteen kestää 30 tuntia12 minuuttia.
Äkkipikainen autonomistaja saattaa polttaa päreensä. - Anonyymi
"Meillä on parkkihalli, jossa on yli sata autopaikkaa osakkeina"
Niin, tuo on kiinteistö-osakeyhtiö, siihen sovelletaan osakeyhtiölakia, eikä siinä ole sitten ole mitään tasapuolisuusvaatimusta! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
16 A linjasta Tesla 100 D:n lataus tyhjästä täyteen kestää 30 tuntia12 minuuttia.
Äkkipikainen autonomistaja saattaa polttaa päreensä.Eihän sitä nyt joka päivä tarvitse ajella. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!
Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja17622339Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"
Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant759552Sannalla tänään vuorossa The Daily Show
Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.337534Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa
Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va836362SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"
Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei1856024Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot445031HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!
Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.1084666Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään
eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm1014416Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"
Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo912122Marin vetäs lopullisesti maton alta hallitusyhteistyöltä Kepun kanssa
Kurvinen on jo ennättänyt kommentoimaan, ettei Kepu ole koskaan enää kiinnostunut vasemmiston kanssa hallituspaikasta, k821409