Nyt tammia kasvattamaan koko Suomi

Anonyymi

Uutisissa puhuttiin

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei Lapin korkeudella kasva!

    • Anonyymi

      Mökilläni on kasvanut tammi about parisataa vuotta.......

      • Anonyymi

        Minulla on mökillä Tammi- peli ja Taisto Tammi LP levy.


    • Anonyymi

      Hitaasti kasvavat vaikka kasvuun lähtisivätkin, 100- 200 vuotta odoteltava joka tapauksessa ennen kuin meillä päästään tammesta sellua tekemään...Virosta löytyy sellainen vanhojen tammien rypäs, en niin muista vaikka olen sielläkin pyöräillyt, Saarenmaalla tai sitten Haapsalun tuntumassa. ja onhan niitä nytkin meillä siellä täällä pieniä määriä, asuinpaikaltani tiedossani oleviin tammiin on linnuntietä muutama kilometri.

    • Anonyymi

      Yhtään nuorta tammea ei vaan ollut toimittajien kameroiden eteen löytynyt, mistä lie tämäkin uutisotsikko temmattu...

    • Anonyymi

      Tammi on parasta puulajia.

      • Anonyymi

        Riippuu täysin käyttötarkoituksesta.


    • Mitä lie uutisissa puhuttu mutta kyllä tuo minun tammi kasvaa ihan kasvattamattakin.
      Harmi vaan, että joku joskus aikoinaan on istuttanut sen liian lähelle taloa.
      Saisi kyllä keväällä tehdä lehdet vähän aikaisemmin ja syksyllä pudottaa ne vähän aikaisemmin.

      • Anonyymi

        Joop.

        Kyllähän snadi puuntaimi on nätti, kun sen nätille paikalle istuttaa. Aika piankin, viimeistään vuosikymmenten kuluessa edessä onkin sitten helpolla ongelma. Suuri puu ähellä rakennuksia ei ole helpoin mahdollinen kaadettava. Lisäks tulee tietenkin ongelmia rännejä tukkivista lehdistä, liiasta varjostamisesta maiseman peittämisestä jne.

        Yhdestä ulkorakennuksesta olen onnistunut katon kulman rikkomaan puuta kaataessani, muutaman kerran tilannut ammattimetsurin, sähkölankojen takia. Nyt ois tsadissa pihan puut kasvaneet pihan kokoisiksi pitäis kai alkaa niitä ylhäältä päin pätkimään, onnistuu, kun on sellainen ketjusaha, missä pitkä varsi, just oksimiseen jne. Maksoi muutaman satasen, hyvä kampe.

        Piti kertoman kuulemma tosi tapaus. Joku oli tilannut puunkaatajan pihlleen. Oli siinä katellut, että kovin on ahdasta ja autot vaarassa. "Kun mä kaadan puun, se kaatuu sinne, minne mä sen kaadan", oli metsuri tuumannut. Ja sitten oli kaatanut pihakoivun oman ladansa päälle.

        Aloitukseen, juu on tammia ennenkin kasvanut suomessa. Lähinnä istutettuna. Jutussa oli käsittääkseni kyse siitä, että se alkanut levitä luonnonvaraisestikkin ja pohjoisemmas. Ilmasto lämpenee, se ilman muuta vaikuttaa siihenkin asiaan. Ehkä tulee enenpi tammea, miten sitten käynee visakoivun....

        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joop.

        Kyllähän snadi puuntaimi on nätti, kun sen nätille paikalle istuttaa. Aika piankin, viimeistään vuosikymmenten kuluessa edessä onkin sitten helpolla ongelma. Suuri puu ähellä rakennuksia ei ole helpoin mahdollinen kaadettava. Lisäks tulee tietenkin ongelmia rännejä tukkivista lehdistä, liiasta varjostamisesta maiseman peittämisestä jne.

        Yhdestä ulkorakennuksesta olen onnistunut katon kulman rikkomaan puuta kaataessani, muutaman kerran tilannut ammattimetsurin, sähkölankojen takia. Nyt ois tsadissa pihan puut kasvaneet pihan kokoisiksi pitäis kai alkaa niitä ylhäältä päin pätkimään, onnistuu, kun on sellainen ketjusaha, missä pitkä varsi, just oksimiseen jne. Maksoi muutaman satasen, hyvä kampe.

        Piti kertoman kuulemma tosi tapaus. Joku oli tilannut puunkaatajan pihlleen. Oli siinä katellut, että kovin on ahdasta ja autot vaarassa. "Kun mä kaadan puun, se kaatuu sinne, minne mä sen kaadan", oli metsuri tuumannut. Ja sitten oli kaatanut pihakoivun oman ladansa päälle.

        Aloitukseen, juu on tammia ennenkin kasvanut suomessa. Lähinnä istutettuna. Jutussa oli käsittääkseni kyse siitä, että se alkanut levitä luonnonvaraisestikkin ja pohjoisemmas. Ilmasto lämpenee, se ilman muuta vaikuttaa siihenkin asiaan. Ehkä tulee enenpi tammea, miten sitten käynee visakoivun....

        =DW=

        Juu, fysiikan lakeja ei taitavinkaan puunkaataja pysty vastustamaan. Sen verran kaiken osaavia ja ylimielisiä ihmisiä nähnyt, että hyvinkin voi olla tosi tapaus. No, ei sentään ollut mersu se alle jäänyt auto.

        Tuossa kerran katselin ammattipuunkaatajan työskentelyä, vai pitäiskö sanoa "ammattipuunkaatajan". Useamman suuren pihakuusen kaato kyseessä ja ensimmäisenä kaadetun (hyvin tasapainoisen ja suorassa kasvaneen) puun latva löi sähköjohtoon. Johto vähän aikaa heilui ylös alas, mutta kesti kuitenkin. Seuraavan kuusen kaatoikin sitten jo osina. Myöhemmin katselin kantoja ja hämmästys oli suuri, kun kannoissa ei näkynyt kunnollista kaatosaranaa. Sellaisen avulla sen ensimmäisenkin kuusen kaato olisi ehkä onnistunut tarkemmin toivottuun suuntaan.


    • Anonyymi

      Skoonesta vein pyökkitaimen ja istutin Porvooseen 90-luvulla , syyskuussa oli 3 metrin korkuinen kun kävin kahtomassa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4639
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1875
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1619
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      217
      1424
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1376
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe