Vatjusjärven koulu

Anonyymi

Koulu on ollut mielessäni monet kerrat. Mallikas ja toimiva sisältöjä tuottava ja elämään jatkoeväitä antava koulu.
Sen verran itse liityn koulun historiaan, että olin viimeisen koulun perusparannusten suunnittelijana.
Teimme lentokoneella matkan Peltolan Väinö n (rkm) ja koulutoimen johtaja Kari Penttisen kanssa Helsinkiin opetushallitukseen hyväksyttämään suunnitelmiamme. Ministeriössä "tukihenkilömme" oli Ahti Pekkala. Peruskorjaushanke sai myönteisen päätöksen.
Tuntuu surulliselta koulun loppuminen.
Eero Jaatinen

16

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä kyläläissyntyisten pitäisi saada päättää asiasta eikä venäläisiä joukkoja jatkuvasti lisäävän kotouttajan.

      • Anonyymi

        Tuntui surulliselta lukea Jaatisen kirjoitus. Tuntuu pahalta. Yksi aikakausi loppuu. Kouluun sisältyy paljon muistoja, elämää, rakkautta,arkea, kyläyhteisön elämää ja yhteenkuuluvuutta. Muistoja ei voi kukaan ottaa pois. Vuosikymmeniksi saivat lapset pienen kyläkäoulun turvaa ja yhteisöllisyyttä Mikään menneistä vuosista ja tehdystä työstä ei ole mennyt hukkaan, hyvät työt on käytetty tarkalleen hyödyksi.
        Itse olen eri sivukylän kasvatti. Toki pienenä tyttönä Mäkisen Jussin ihanassa ohjauksessa saimme käydä Vatjusjärvellä kouluvierailulla, vietettiin juhlia yhdessä, soitettiin ja laulettiin. Rakkaita muistoja. Kultaheiniä elämän pellossa. Kiitos kaikille vanhoille opettajille, keittäjille, siivoojille,talonmiehille ja koulujen ylläpitäjille, puitteiden mahdollistajille. Onnellista lapsuutta ja kouluaikaa ei voi millään muulla korvata. Saimme arvokkaan lahjan. T. Pikku kitaristi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntui surulliselta lukea Jaatisen kirjoitus. Tuntuu pahalta. Yksi aikakausi loppuu. Kouluun sisältyy paljon muistoja, elämää, rakkautta,arkea, kyläyhteisön elämää ja yhteenkuuluvuutta. Muistoja ei voi kukaan ottaa pois. Vuosikymmeniksi saivat lapset pienen kyläkäoulun turvaa ja yhteisöllisyyttä Mikään menneistä vuosista ja tehdystä työstä ei ole mennyt hukkaan, hyvät työt on käytetty tarkalleen hyödyksi.
        Itse olen eri sivukylän kasvatti. Toki pienenä tyttönä Mäkisen Jussin ihanassa ohjauksessa saimme käydä Vatjusjärvellä kouluvierailulla, vietettiin juhlia yhdessä, soitettiin ja laulettiin. Rakkaita muistoja. Kultaheiniä elämän pellossa. Kiitos kaikille vanhoille opettajille, keittäjille, siivoojille,talonmiehille ja koulujen ylläpitäjille, puitteiden mahdollistajille. Onnellista lapsuutta ja kouluaikaa ei voi millään muulla korvata. Saimme arvokkaan lahjan. T. Pikku kitaristi

        Toivon Vatjusjärven koulun saavan jatkaa, vaikka ei ne omat muistot koulusta kovin häävit oo. -70 ja -80 luvulla oppilaana siellä olleena minulta ainakin otettiin luulot pois aivan omintakeisin keinoin, vastaavia keinoja ei varmaan nykyisin saisi edes käyttää. Kohokohta oli aikoinaan kun pääsi yläasteelle.


    • Anonyymi

      Mulla ei oo mitään huonoja muistoja Vatjusjärveltä,ajatella miten mukavaa ja turvallista aikaa se olikaan,aina samat opettajat,se yksi tosin oli semmoinen että maistatti väkisin inhoruokaa,ja taisi syötättääkkin,no olen hänelle suoran palautteen antanutkin jälkikäteen.Hyvästä ruoasta saimme nauttia Tainan ansiosta.

      • Anonyymi

        Miksi osa koulupiirin oppilaista ei käy omaa koulua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi osa koulupiirin oppilaista ei käy omaa koulua

        Eikö ne vois tonkin asian tutkia jotka muita syyttelee koulun loppumisesta!


      • Anonyymi

        Oli se kyllä hirveää hommaa se pakkosyöttäminen!.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli se kyllä hirveää hommaa se pakkosyöttäminen!.

        Niin oli,hernekeiton vejin kylmänä koulun jälkeen,aina kun nään tai haistan alakaa nousta kurkkuun,yök,palijo muutaki sattu,opettajat oli väkivaltasia,apajalle joutu vähä hitaammat heti.


    • Anonyymi

      Minusta Alakylän koulunkin voisi uudelleen avata. Ihania muistoja sieltä mikäli oikein muistan.

    • Anonyymi

      Eiköhän koulun voi avata uudelleen?

    • Anonyymi

      Eikös vatjusjärvellä olisi oppilaita aivan riittäväsi jos kävisivät omaa koulua

      • Anonyymi

        Varmaan voisivat mutta koulukiusaaminen meni överiksi ja siihen ei alussa reagoitu tarpeeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan voisivat mutta koulukiusaaminen meni överiksi ja siihen ei alussa reagoitu tarpeeksi.

        Eikö voi sopia että kaikki käy oman koulupiirinsä koulua, niin koulu pysyy, kun ylitää 40 rajan!


    • Anonyymi

      kaikenhan voi tehdä jos on halua ja hyvää tahtoa. Mutta kun täältä puuttuu se tahtotila niin kaikki menee päin mäntyä.
      Miksi tuo Riuttanenkin on virallisissa päätöksissä ajamassa oman koulun alas ?

    • Anonyymi

      Vatjusjärven koulun kohtalosta kirjoittaa valtuutettu Esko Joentakanen fb:ssä 19.11.2020 :
      Vatjusjärven koulun
      kohtalosta äänestettiin lautakunnassa.
      Vain Heikin-puoli Haapavesiryhmää
      ja vasurit puolusti koulun jatkamista .
      Kaikki kepulaiset
      halusi Vatjusjärven koulun lakkautusta.
      Lakkauttaja-keput voitti 3-2.
      Missä oli persu/sininen ja kokoomusjäsen tai heidän varajäsenensä ,
      ei ainakaan Vatjusjärveä puolustamassa.
      Yksi puolustaja
      lisää olisi ratkaissut äänestyksen Vatjusjärven voitoksi.
      Uusi kokous ,
      sen voi koululautakunnan puheenjohtaja Heikki Pitkälä halutessaan kutsua jo ensi viikolle koolle,
      voi korjata tapahtuneen .
      Aikaa ei saa hukata ,
      haapavetiset ansaitsee kaikki alakoulumme myös kyläkoulumme,
      mihin Vatjusjärvi kuuluu .

    • Anonyymi

      Yhden koulun sulkemisesta koituva nimellissäästö kääntyy kaupungin kokonaistalouden tappioksi. Katsokaas vain!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe