Pahin koronapesäke on Itä-Helsingissä

Anonyymi

IS: Tämä kaupunginosa on Suomen pahin koronapesäke!

IIDA HALLIKAINEN | 21.11.2020 | 08:50

HUS:n ylilääkärin mukaan ilmiö on yhteydessä alueen maahanmuuttajamäärään ja matalaan tulotasoon.

Koronavirusepidemian kerrottiin eilen siirtyneen pääkaupunkiseudulla leviämisvaiheeseen. Ilta-Sanomat kertoo, että pahin tilanne on Itä-Helsingissä, jossa tartuntapesäkkeinä ovat korostuneet Vartioharju ja Puotinharju.

Tartunnat runtelevat myös junaradan varrella sijaitsevia kaupunginosia.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin ylilääkäri Asko Järvinen kertoo IS:lle, että Itä-Helsingissä ilmiö on yhteydessä alueen maahanmuuttajapainotteisuuteen ja väestön matalaan tulotasoon.

Tartunnat keskittyivät hänen mukaansa pääkaupunkiseudun itäiselle puolelle myös keväällä.

– Matalampi tulotaso ja vieraskielisten suuri osuus väestöstä ovat tekijöitä, jotka on liitetty Suomen lisäksi myös muualla koronatartuntojen suurempaan määrään, Järvinen perustelee.

– Yksi tekijä on vieraskielisten suurempi perhekoko. Perheissä tartunnat leviävät helpommin, ja perhe on noussut tunnetuimmaksi tartunnan lähteeksi. Yksi satunnainen tartunta ei muissa tapauksissa välttämättä johda yhtä moneen jatkotartuntaan, hän jatkaa.

9

411

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Sama se missä se pahin pesäke on, koska Uusimaa aidataan ?

• Anonyymi

qawdes

• Anonyymi

Kiitos valistuksesta. Korona ja influlenssa rokotuksen olen saanut jo 7.11.23. Itä Helsingissä rokote pisteessä ja asuvana. Kertaakan koko korona aikana en Koronaa saanut viellä. Noudatanut aina ohjeistus kun on ollut niitä. Kaupassaa käytän maskia,kuten sisälikunta tunnilla. Hissiä en käytä.Massoissa en kulje.Viihdyn hyvin asukaana itä Helsinki.Ei mitään ongelmaa asua täällä,ei käytää kauppa Keskus Itis. Hyvää joulun alus aika.Terveisin kanta Suomalinen jolla paljon aitja ystäviä vähemistö kultuurit.Eivät juo eivät tupakoi ja kunioittavat läheisä,kuin ihisä kaikia ja on hyvt käytöss tavat.

• Anonyymi

Kannattaa nyt kiertää Itäkeskuksen kauppakeskus kaukaa.
      Se kauppakeskus panosti islamiin, muttei samoin koskaan kristinuskoon.

Muslimien uskonnollista ramadania tuo kauppakeskus on kyllä juhlinut, mutten ole kertaakaan nähnyt, ei kristillistä joulua. Ei seimiasetelmia missään. Euroopassa sen sijaan kristillinen joulu on näkyvästi esillä.

Berliinin joulutorilta muutama vuosi (ellei peräti lähes päivälleen 4 vuotta) sitten ostin puisen seimiasetelman: jonkun Beetlehemin kristityn arabin veistämä.

Syy ja seuraus: nyt Itiksessä riehuu korona. Loisten ja ammattivarkaiden kohtaamispaikka. Aikuiset, työikäiset "miehet" istuskelemassa kahvilan tuoleilla! Eivät häpeä. "Työnteko ei kuulu meidän kulttuuriimme." Kuultu Kelassa.

• Anonyymi

Valitettavasti korona ei ole vaikuttanut roskaväen määrään siellä vaan se kasvaa koko ajan.

• Anonyymi

Mitä suurempi ihmistiheys on, sen helpommin taudit leviävät. Maailmassa on yksinkertaisesti liikaa porukkaa.

• Anonyymi

Siinäpä väki vähenee.

• Anonyymi

Hyvää vuotta 2024. Asun itä Helsinki. Korona ja infulenssa rokteet olen ottanut ja saanut joka vuosi kun ne jaossa oleet.Viellä ei ole Minulla ollut koronaa,Jo pini tyttö kun olin opetetin lapsuuskoti esim.käsien pesu.Nenää ei saa kaivaa Sanotava päivä ja kiitos.

• Anonyymi

Itä- Helsinki asun.Koronaaen EN sairastannut viellä kertaakaan on vuosi 2024. Rokotukset ottanut mitä on jaettu.Käytän käsidesiä julkiset paikat. Pala saipuaa käsipesuun kotonani.Kun jotain aluetta, kuntaa kaupunkia arvostelet sairaudet tai onnetomuudet, ryöstöt ymm.Käytä suhannetta. Eli suhteuduta asukaslukuun prosetualisesti.Niin eiköhän jossain pienessä Rovanimemi ole koronaa enemän kuin itä Helsinki.Kun suhteutat sen asukaslukun prosentualisesti.piste

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      67
      788
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      752
    3. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      706
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      130
      667
    5. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      609
    6. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      67
      589
    7. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      493
    8. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      485
    9. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      469
    10. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      468
    11. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    12. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      68
      430
    13. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      408
    14. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      405
    15. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      65
      398
    16. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      35
      393
    17. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      58
      387
    18. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      27
      384
    19. Kun asiat pitkittyy niin ne mutkistuu

Mutkaista jo on, ei nämä enää selviä.
      Ikävä
      29
      374
    20. Jää tyhjää tila

Kun ärrä loppuu. Toivottavasti ei kyhätä siihenkin kirppari. Hävettää koko keskusta.
      Ähtäri
      24
      369
    Aihe