kuljettaja ja työterveyshuolto

Anonyymi

Lakisääteisesti työnantaja järjestää työntekijälle työterveyshuollon palvelut.
Työntekijä käy aloitettuaan työt terveystarkastuksessa. Sen jälkeen lakisääteisesti
vähintään 5 vuoden välein. Koska kuskin työ on fyysistä niin monet työnantajat ovat sopineet kerran vuodessa työterveystarkastuksen työterveyshoitajan luona.Nämä tarkastukset suoritetaan lähinnä yksityisillä palveluntuottajilla. Omat kokemukset ovat olleet negatiivisia. Työterveyshoitajilla on ennakkoasenne,että kaikki kuskit vain istuvat hytissä vetelänä, vapaa-ajalla maistuu kalja ,tupakkaa menee todella paljon ja mitään liikuntaa ei harrasteta. jakeluautonkuljettajan työ on täysin outo asia heille. Ajoaikaa työpäivässä 2-3 tuntia. Lastausta,punnerrusta tavaroiden kanssa. Portaat ylös ja portaat alas puolijuoksua ja tätä kaikkea päivässä 9-12 tuntia. Tämä kaikki fakta tieto on täysin vierasta terveysalan ammattilaisille.
Olisi todella mukava kuulla muidenkin kuskien kokemuksia työterveyshuollosta ja millainen kuva on muodostunut työterveyshoitajista ja asenteista kuskeja kohtaan.
Mielellään asiallisia kommentteja.

10

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samoila linjoilla olen kanssasi. Kuitenkin kun lopulta tapaat työnantajasi työterveyslääkärin niin hän osaa laittaa asiat oikeaan mittasuhteeseen Hän kuuntelee sinua ja osaa tehdä oikeat arviot. Tärkeintä on ettet jännitä kohtaamista lääkärin kanssa,sillä hän kuuntelee sinua ja kertoo mitä pitäisi tehdä jotta pärjäät työssäsi.

      • Anonyymi

        Niin jos ymmärsin niin työterveyshoitaja voi olla omalla negatiivisella asenteella jopa todella huono vaikutus kuljettajan työuraaan......?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin jos ymmärsin niin työterveyshoitaja voi olla omalla negatiivisella asenteella jopa todella huono vaikutus kuljettajan työuraaan......?

        Lähinnä johtuu siitä että ei jollain yleislääkärillä ole mitään hajua kuljettajan työnkuvasta, vaan mielikuva on se kuten valtaosalla muistakin ihmisistä että ajetaan vaan, ja osa vielä kuvittelee nuo kalja- ja tupakkahommatkin siihen päälle. Kun toinen osapuoli ei ymmärrä tutkittavan elintavoista tai työnkuvasta käytännössä yhtään mitään, on tällöin vaikea myöskään edesauttaa mitenkään kuljettajan työterveyden ylläpitoa, joka kai kyseisten tarkastusten pääpointti olisi.


    • Anonyymi

      Vuodesta 1990 alallla, Molemman käden sormiin eivät mahdu firmat joissa ole työskennellyt. Työsuhteiden pituus, muutamasta viikosta vajaaseen kymmeneen vuoteen.
      Yhdessä firmassa näistä on kerrottu heti töihin tullessa, että on työterveyshuolto ja käytetty tarkastuksessa, mutta vasta kun olin noin vuoden ollut töissä siellä. Silloinkin syy taisi olla se, kun työsuojelumies oli tulossa rutiinitarkastukselle? ( siinä firmassa oli kyllä sitten muutama muu asia pahasti pielessä, mutta ei kuulu tähän juttuun ).

      Se firma missä olin sen noin 10v, isäntä teki jossain vaiheessa sopimuksen , kerran kävin tarkastuksessa tuona aikana.
      Eräässä yrityksessä palvelin 3v yhtäjaksoisesti, sitten myöhemmässä vaiheessa puolen - vuoden pätkiä.
      Heillä oli ja on kuulema työterveys huolto järjestetty, mutta ei minulle siitä koskaan mainittu sanakaan.

      Ne loput firmat sitten joissa ole ajanut, niissä ei ole ollut luultavasti lainkaan järjestetty työterveyshuoltoa, toki niissä aivan lyhyissä suhteissa ei ole tietysti ehditty sellaisesta puhuakaan?

      Sen ainoan firman kokemuksella missä tämä juttu oli kunnossa voin sanoa, että ainakin se nuorehko nainen ( työterveyshoitaja ) oli asiansa osaava ja tuntui ymmärtävän hyvin kuljetusalan kipupisteet kuljettajien terveyden osalta. Kaikki kokeet otatti labrassa, kolestroli oli hiukan koholla, määräsi uusinta kokeen kolmen kk päähän ja antoi ohjeita mm ruokavalion suhteen.
      Toki tuo uusinta käynti jäi käymättä, kun isäntä päätti laittaa pillit pussiin koko autoilun osalta....

    • Anonyymi

      On myös työterveyslääkäreitä jotka on työnantajan lääkäreitä ja hoitavat asiaa niin että työntekijä ei ole koskaan oikeastaan kipeä/sairas.
      Sitten on työterveyslääkäreitä jotka haluaa, että työntekijä on työkunnossa ja hoitaa asiaa ihan oikein.

    • Anonyymi

      Vastahan uutisoitiin, että Kuopion linjuriturman jälkeen on herätty siihen, että pitäisi kouluttaa työterveyslääkäreitä myös ammattikuljettajia varten. Siihen puoleen ei vaan kuulemma aika ja rahkeet riitä.
      Meillä työnantaja juoksuttaa tarkastukseen heti uuden tulokkaan. Muut tarkastetaan toimintasuunnitelman mukaan. Tarkastukset ovat olleet asiantuntevia ja tarkkoja.
      Ilmeisesti meillä on ollut onnea mukana, kun lukee aiempia kokemuksia.
      Työnantaja ei ole natissut rahanmenosta, koska kuulemma hakee vuosittain korvaukset kustannuksista. Me käydään aina työterveydessä, oli vaiva kuin vaiva. Ei tarvii oottaa arvauskeskuksessa.

      • Anonyymi

        Oma kokemukseni yli 30 vuoden ajalta työterveyshoitajista on ollut pääsääntöisesti negatiivinen. Ennakkoasenne hoitajalla on negatiivinen kun kyseessä on kuljettaja. Tämän takia
        monet kuljettajat eivät mene työterveystarkastukseen. Vakiotavaraa hoitajan suusta on
        sellaiset asiat kuin "kun te kuskit istutte siellä hytissä koko päivän" ja sitä rataa................ ei edes kysytä millainen on työnkuva. Edelleenkin luullaan ,että kuski polttaa tupakkaa vähintään askin päivässä ja hän syö epäterveellisesti pelkkää makkaraperunaa grillikioskilla. Vapaa-ajalla juodaan olutta ja viinaa tolkuttomasti. Kun kuljettaja menee tapaamaan työterveyshoitajaa niin melkoisen löylytyksen saa niskaansa ja suurimmaksi osaksi täysin syyttä. En siis ihmettele yhtään ettei porukka vapaaehtoisesti mene terveystarkastuksiin. Kuka haluaa "paskaa" niskaansa. Minä olen käynyt tämän nöyryytyksen 5 vuoden välein ja kun olen tukeva niin sitä enemmän on nöyryytetty. Lähipiirissä on pitkänlinjan terveydenhoitaja joka sanoi minulle ,että työterveyshoitajilla on yleensä sellainen perus asenne ,että kaikkia työntekijöitä pitää "ripittää". No sitten kun olen mennyt työterveys-
        lääkärin vastaanotolle niin kas kummaa kaikki asiat omassa elämässä onkin ihan hyvin. labratulokset ok.
        Näin se menee työterveyshoitajat eivät ole ottaneet mallia tohtori Kiminkisestä ei todellakaan.......... Siksi toiminkin nykyisin näin,että varaan ajan suoraan työterveyslääkärille ja vältän tämän nöyryyttävän keskustelun hoitajan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma kokemukseni yli 30 vuoden ajalta työterveyshoitajista on ollut pääsääntöisesti negatiivinen. Ennakkoasenne hoitajalla on negatiivinen kun kyseessä on kuljettaja. Tämän takia
        monet kuljettajat eivät mene työterveystarkastukseen. Vakiotavaraa hoitajan suusta on
        sellaiset asiat kuin "kun te kuskit istutte siellä hytissä koko päivän" ja sitä rataa................ ei edes kysytä millainen on työnkuva. Edelleenkin luullaan ,että kuski polttaa tupakkaa vähintään askin päivässä ja hän syö epäterveellisesti pelkkää makkaraperunaa grillikioskilla. Vapaa-ajalla juodaan olutta ja viinaa tolkuttomasti. Kun kuljettaja menee tapaamaan työterveyshoitajaa niin melkoisen löylytyksen saa niskaansa ja suurimmaksi osaksi täysin syyttä. En siis ihmettele yhtään ettei porukka vapaaehtoisesti mene terveystarkastuksiin. Kuka haluaa "paskaa" niskaansa. Minä olen käynyt tämän nöyryytyksen 5 vuoden välein ja kun olen tukeva niin sitä enemmän on nöyryytetty. Lähipiirissä on pitkänlinjan terveydenhoitaja joka sanoi minulle ,että työterveyshoitajilla on yleensä sellainen perus asenne ,että kaikkia työntekijöitä pitää "ripittää". No sitten kun olen mennyt työterveys-
        lääkärin vastaanotolle niin kas kummaa kaikki asiat omassa elämässä onkin ihan hyvin. labratulokset ok.
        Näin se menee työterveyshoitajat eivät ole ottaneet mallia tohtori Kiminkisestä ei todellakaan.......... Siksi toiminkin nykyisin näin,että varaan ajan suoraan työterveyslääkärille ja vältän tämän nöyryyttävän keskustelun hoitajan kanssa.

        Niin mutta toimit väärin. Viet työt työterveyshoitajilta. Näin minulle hoitaja on ohjeistanut ettei saa missään nimessä mennä suoraa lääkärin juttusille vaan ensin pitää jutustella hoitajan kanssa.Hän sitten päättää milloin on tarvetta lääkärille, päihdehuoltoon, fysioterapeutille tai ravintoteraupetille. Hän on se henkilö joka tietää kaikesta kaiken. Ainakin omasta mielestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta toimit väärin. Viet työt työterveyshoitajilta. Näin minulle hoitaja on ohjeistanut ettei saa missään nimessä mennä suoraa lääkärin juttusille vaan ensin pitää jutustella hoitajan kanssa.Hän sitten päättää milloin on tarvetta lääkärille, päihdehuoltoon, fysioterapeutille tai ravintoteraupetille. Hän on se henkilö joka tietää kaikesta kaiken. Ainakin omasta mielestä.

        Miten joku voi kuvitella edes ,että tässä asiassa olisi tapahtunut kehitystä. Koulun terveydenhoitaja on kokeillut pojilta pallit ala-asteella varmaan viimeiset 100 vuotta on toimittu näin ja hyvä niin sillä laskeutumaton kives saattaa aiheuttaa lapsettomuutta. Sitten katsotaan varpaita ja sanotaan,että et ole kesällä riittävästi ollut paljas jaloin. mistä hän näin päättelee... ei voi ymmärtää??? Sitten työelämään ja sama meno jatkuu. Joka tapauksessa sinussa on jotain piirteitä joita pitää muuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten joku voi kuvitella edes ,että tässä asiassa olisi tapahtunut kehitystä. Koulun terveydenhoitaja on kokeillut pojilta pallit ala-asteella varmaan viimeiset 100 vuotta on toimittu näin ja hyvä niin sillä laskeutumaton kives saattaa aiheuttaa lapsettomuutta. Sitten katsotaan varpaita ja sanotaan,että et ole kesällä riittävästi ollut paljas jaloin. mistä hän näin päättelee... ei voi ymmärtää??? Sitten työelämään ja sama meno jatkuu. Joka tapauksessa sinussa on jotain piirteitä joita pitää muuttaa.

        Niin jotain tärkeää kerrottavaa on työterveyshoitajalla aina meille " maan matosille"
        Itse sain tiukan nootin laihduttaa kun painan 90 kg ja taulukon mukainen tavoitepaino
        on 80 kg. Ehdotettiin jopa ravintoterapeuttin kanssa käytävää keskustelua ja ohjelman laatimista jotta pääsen tulokseen. Kieltäydyin kohteliaasti tarjouksesta. Tilanteesta teki
        kiusallisen se tosiasia ,että tämä ehdottaja oli merkittävän ylipainoinen ihminen itse.
        Teki mieli sanoa mielipide...... mutta kun olen herrasmies niin en kommentoinut .


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe