moii, oon 14v urheileva tyttö, minulla on nyt ehkä puolen vuoden aikana ollut jonkunlaisia kohtauksia päivittäin. Kohtauksen aikana sydän tykyttää lujaa mutta todella epätasaisesti, syke mittarin avulla mittasin kerran 223 sykkeen kohtauksen tullessa. Sydän pitää myös kesken lyömisen taukoja ( 5-10 sekuntia) ja se pelottaa minua koska siinä välissä en pysty hengittämään kunnolla ja rintaan tulee puristava kipu ja painon tunne. Olen ehkä 4 kertaa pyörtynyt tämän takia. Nämä kohtaukset tulevat yhtäkkiä eli ei johdu rasituksesta.
Viime yönä heräsin ja tuntui siltä että sydän ei enää lyö, oli kova rintakipu enkä saanut henkeä, minun urheilukello missä on sykemittari hälytti epätasaista ja hidasta pulssia (alle 40). Hengenahdistus ja rintakipu rupesivat helpottamaan 20 minuutin jälkeen, mutta tuntui vieläkin siltä ettei sydän lyö tarpeeksi.
Kohtauksien aikana sydän hakkaa todella lujaa ja koko rintakehä menee lyöntien tahdissa. Joskus tuntuu jopa siltä että se pysähtyy kun se lyö siin kovaa.
onko tämä normaalia? vai pitääkö mennä lääkäriin?
huolestuttavia oireita
8
60
Vastaukset
- Anonyymi
Käy kouluterveydenhoitajalla tai lääkärillä. Voi olla ihan vaarattomasta vaivasta kyse. Kerro vanhemmillesi.
- Anonyymi
Mars, yksityiselle kokeneelle kardiologille tai suoraaan päivystykseen , kun tilann eon päällä. Soita vaikka 112:een.
- Anonyymi
onko tää näi vakavaa?
- Anonyymi
Oon 15v urheileva poika ja mulla kans lähes päivittäin painontunnetta tai pientä pistoa rinnassa ja välillä ku oon rasittanut itteeni nii sen jälkeen semmonen pistävä kipu joka sattuu todella kovaa. Se kipukohtaus tai mikä nyt onkaan kestää kuitenki vain muutaman sekunnin :)
Yskää on ollut jo pitkään ja mikäli olen oikein ymmärtänyt niin joissakin tapauksissa se saattaa johtua sydämestä. Luin joskus joltain keskustelupalstalta miehestä joka oli koko ajan käännytetty pois sairaalasta ja sanottu terveeksi, mutta sitten testitulosten tultua oli kutsuttu heti takaisin. Muistaakseni yskä oli ollut ainakin yksi oire. Ja sydän viathan ovat suomalaisten yleisin sairaus ja mun suku ei myöskään ole niiltä säästynyt :(
Monella ensimmäinen oire ollut sydämen pettäminen ja kuolema. :(- Anonyymi
Niin ja mulla myös rytmi sekoilee oireiden aikana. Normaalisti sydän lyö kaks kertaa sekunnissa voimakkaasti , mutta oireiden aikana ei tunnu kahta vahvaa lyöntiä vaan joko todella heikko kaks lyöntiä sekunnissa tai semmonen värinä.
- Anonyymi
Silloin kun sydän hakkaa nopeaan niin mahd pian sydänfilmille jotta selviäisi mistä kyse. ...ensiapuun, ambulanssiin........itsellä meni monta vuotta ennnekuin onnistui saamaan filmille ja diagnoosi SVT, alkoi tosiaan nuorena, ja voidaan hoitaa. Tosin, on vaarallisempikin muoto joten kipin kapin sydärille!!
- Anonyymi
Sydän ja hengittäminen ovat kaksi tärkeintä juttua joiden pitää toimia ja tarvittaessa on soitettava ambulanssi.
- Anonyymi
Jos tuo aloituksen tehnyt tyttö on vielä hengissä, niin ehdottomasti lääkärin tutkimuksiin. Jo yhdestä tuollaisesta kohtauksesta pitäisi hakeutua tutkimuksiin. Todennäköisesti asia ei ole vakava, mutta sekin mahdollisuus on, eli älkää leikkikö sydänoireiden kans.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187464Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662156- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691220RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551151Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019