Kiinnostaako hyvät maisemakuvat?

Anonyymi

Pikkasen parempaa kuvamateriaalia:

https://www.internationallandscapephotographer.com/index.php

Sivun alalaidassa olevaa kirjaa voi selata tai sen voi ladata omalle koneelle i-painikkeen kautta. Arkistosta löytyy aiemmat kirjat jotka myös saatavilla.

Sommittelu ja rajaus ovat tietysti kuvan perusasioita ja nyt ne ovat kohdillaan. Nyt kannatta kiinnittää huomiota myös muihin asioihin. Aina ei tarvitse käyttää laajakulmaa. Maisemakuva voidaan rajata ja tai sommitalla myös pystykuvaksi tai neliöksi.

8

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos linkistä. Kannattaa ladata pdf koneelle.

      Komeita kuviahan nuo on. Pitäisi varmaan lukea vähän tekstiäkin, kuvia lienee raw editoitu aika rankalla kädellä? Moni vaikutti melkein epärealistiseltä, ikäänkuin tietokonerenderöinniltä. Nämä on sillä tasolla ettei tule "pääsisipä samaan" tunnetta, kun tietää ettei pääse. Pitäisi ylipäätään vaivautua johonkin jossa on noin komeita maisemia.

      Tai sitten pitäisi opetella pitää silmiä auki enemmän. Ehkä niitä hienoja näkymiä on lähempänäkin. Kameran nappulatekniikka haltuun vaan ja vähän vaivannäköä.

      • Anonyymi

        En muista minkävuoden kirjassa, mutta oli kuitenkinkin ainakin yksi suomesta otettu kuva. Ulkomaalaisen ottama joten kauas oli lähdetty. Näkemisestä kuvaamisessa on nimenomaan kysymys. Lisäksi parhaat kuvat otetaan yleensä läheltä tai ennestään tutusta paikasta jolloin osataan olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa sään ja valon ollessa optimaaliset. Omiin arkisiin näkymiin turtuu mutta yleensä ei tarvitse poiketa kovin kauas niin alkaa löytyä uusia näkymiä.

        Monessa maassa luonto poikkeaa hyvinkin paljon siitä mitä on kotona tottunut katselemaan ja kuvat näyttävät hienoilta osin siksi ettei ole ennen sellaisia nähnyt. Kun niitä kuvia on nähnyt tai ottanut jonkin verran niin nekin alkavat muuttua tavallisiksi. Suomesta ei kuvattava lopu ja osa kirjojen kuvista olisi varsin hyvin otettavissa myös suomessa.

        Kuvankäsittely tai säätäminen on osa kuvaamista. Taidekuvissa voi ottaa enemmän vapauksia kun ei tarvitse pyrkiä realismiin vaikka näkymä voi joskus olla jo valmiiksikin epärealistisen näköinen. Kuvan voi säätää hyvin monella tapaa ja ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa. Kuvankäsittelyssä vaikeinta on vision luonti siitä miltä haluaa kuvan näyttävän. Ilman sitä ei voi oikein tehdä mitään. Se on luova prosessi joka alkaa kuvan analysoinnilla. Mitä halutaan muuttaa ja mihin suuntaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En muista minkävuoden kirjassa, mutta oli kuitenkinkin ainakin yksi suomesta otettu kuva. Ulkomaalaisen ottama joten kauas oli lähdetty. Näkemisestä kuvaamisessa on nimenomaan kysymys. Lisäksi parhaat kuvat otetaan yleensä läheltä tai ennestään tutusta paikasta jolloin osataan olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa sään ja valon ollessa optimaaliset. Omiin arkisiin näkymiin turtuu mutta yleensä ei tarvitse poiketa kovin kauas niin alkaa löytyä uusia näkymiä.

        Monessa maassa luonto poikkeaa hyvinkin paljon siitä mitä on kotona tottunut katselemaan ja kuvat näyttävät hienoilta osin siksi ettei ole ennen sellaisia nähnyt. Kun niitä kuvia on nähnyt tai ottanut jonkin verran niin nekin alkavat muuttua tavallisiksi. Suomesta ei kuvattava lopu ja osa kirjojen kuvista olisi varsin hyvin otettavissa myös suomessa.

        Kuvankäsittely tai säätäminen on osa kuvaamista. Taidekuvissa voi ottaa enemmän vapauksia kun ei tarvitse pyrkiä realismiin vaikka näkymä voi joskus olla jo valmiiksikin epärealistisen näköinen. Kuvan voi säätää hyvin monella tapaa ja ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa. Kuvankäsittelyssä vaikeinta on vision luonti siitä miltä haluaa kuvan näyttävän. Ilman sitä ei voi oikein tehdä mitään. Se on luova prosessi joka alkaa kuvan analysoinnilla. Mitä halutaan muuttaa ja mihin suuntaan.

        Kuvaus-inspiraatiota tarvitaan, sitä saa katsomalla toisten kuvia.

        Sitä lisää myös sellaiset kuvat, jotka on otettu aivan arkipäivisistä asioista. Vaikka jostain puiston penkistä. Silloin tulee ajatus että itsekin voisi ottaa hienoja kuvia, eikä tarvita tekosyitä ettei kuvaus nyt onnistu, kun ei jaksa lähteä Grand Canyon:lle.

        Joskus kun kuvaaminen on mielessä kadulla kävellessä, huomaa miten zoomailee näkymiä ja asioita miettien minkälaisen kuvan saisi. Ja koskaan ei ole kameraa mukana (=laiskuutta).

        Jos Grand Canyon on liian pitkällä voi toki tehdä kuten Asko Kuittinen, eli kuvaa suomen luontoa.

        Tulikin mieli lähteä valokuvanäyttelyyn.


      • Anonyymi
        jouMan kirjoitti:

        Kuvaus-inspiraatiota tarvitaan, sitä saa katsomalla toisten kuvia.

        Sitä lisää myös sellaiset kuvat, jotka on otettu aivan arkipäivisistä asioista. Vaikka jostain puiston penkistä. Silloin tulee ajatus että itsekin voisi ottaa hienoja kuvia, eikä tarvita tekosyitä ettei kuvaus nyt onnistu, kun ei jaksa lähteä Grand Canyon:lle.

        Joskus kun kuvaaminen on mielessä kadulla kävellessä, huomaa miten zoomailee näkymiä ja asioita miettien minkälaisen kuvan saisi. Ja koskaan ei ole kameraa mukana (=laiskuutta).

        Jos Grand Canyon on liian pitkällä voi toki tehdä kuten Asko Kuittinen, eli kuvaa suomen luontoa.

        Tulikin mieli lähteä valokuvanäyttelyyn.

        Kannatta käydä myös muissa taidenäyttelyissä ja museokortilla se on nykyään edullista. Kuvan perusteet on samat kaikilla tekniikoilla. Ei ole väliä käyttääkö kameraa vai jotain muuta tekniikkaa. Jos haluaa oikeasti kehittyä niin myös teoriaa kannattaa lukea. Hyvä kuvaavaaja kun ottaa tai tekee hyvän kuvan niin se ei ole sattumaa. Valo, muoto, sommittelu, rajaus, värit ja tumman suhde vaaleaan yms. ovat perusteet joiden hallinnalla hyvä kuva tehdään. Suosittelen michael freemanin kirjoja joissa selitetään millaisista elementeistä hyvä kuva koostuu.

        Netin avulla on nykyään helppo etsiä hyviä luontokohteita. Tai helppo ja helppo. Pitää nähdä vaivaa. Ensimmäinen goolehaku yhdellä hakusanalla ei aina tuo toivottavaa tulosta. Kannattaa kysellä myös ihmisiltä. Pienet ja tuntemattomat kohteet eivät G:llä helposti löydy. Suomen luontokohteista on nykyään myös kirjoja erilaisten blogien lisäksi aika hyvin. Löytämisen riemu on osa harrastusta.

        Esim. Sattumalta löydetty sivusto:

        https://www.suomenvesiputoukset.fi/

        Kuvaamista riittää ja aina ei tarvitse lähteä merta edemmäs. Jos ei keksi kuvattavaa niin missähän vika? Joskus uusi löytyy läheltä. Ota lähikuvia. Tekstuureja. Puiden kaarnaa tai kuivuneita pensaita, sammalta yms. Tiukka lähikuva, viis ympäristöstä. Maahanpudonnut lehti. Tutki muotoja ja sommittele. Mitäänsanomatonta? Kolmen tai useamman kuvan sarja voi olla hyvinkin mielenkiintoinen vaikka yksittäinen kuva olisikin ns. nolla. Kolme tai viisiä lehteä tai mitä tahansa on kiinnostavampaa kuin yksi jotain.

        Esimerkki miten mahdottomasta tehdään mahdollinen:

        Joitakin vuosia sitten päätin kokeilla ruokakuvausta. Ruuan valmistuksen suhteen olen ammattilainen mutta varsinaiset ruokakuvaukset olen aina antanut ammattilaisen hoitaa koska itse kun en studiohommia hallitse. Eli halusin ottaa ruokakuvia. Hienoista annoksista otetut kuvat eivät kiinnostaneet koska kuuluivat työhön. Lähikuvat eri raaka-aineista oli myös kuvattu. Kannattaa kokeilla.

        Hernekeitto. Miten saada ei hionosta ruoasta hyvä kuva. Miten saadaan vihreästä mössöstä hieno kuva. Gourmet versiohan oli jo lähtökohtaisesti hylätty. Kysymys ratkesi miettimällä mistä kaikki kaikki hyvä ruoka koostuu. Raaka-aineista. Lisäksi ruokaan ja ateriaan kohdistuu odotuksia. Päädyin tekemään kuvaparin. Klassisen sommitelman raaka-aineista sekä kuvan katetusta pöydästä. Yksinään kumpikin toimii omalla tavallaan mutta yhdessä muodostavat kokonaisuuden ja mahdollisesti kertovat tarinan joka muodostaa veden kielelle.

        Jälkeenpäin tuli mieleen että toinen lähestymistapa olisi ollut kuvata purkkihernekeittoa mutta vastaavat kuvat on jo otettu.


    • Anonyymi

      Kaunomaisemakuvausta riivaa tätä nykyä PhotoShoptauti, jossa kuva ylisaturoidaan, paikallista kontrastia lisätään ja kuvalle tehdään lukemattomia temppuja jolla siitä tulee täydellisen epätodellisen näköinen. Moisia selatessa tulee pian makeanähky.

      • Anonyymi

        Näin on, ylisaturoidut näyttävät hetken hienolta, mutta niihin kyllästyy pian. Voihan niitäkin toki tehdä, ei mikään ole kiellettyä.

        Muiden ottamien kuvien katsomisessa valkenee itselleni yksi tyly asia : jos kamera on kohtuullinen nykyaikainen järkäri tai vst. kameralla on melko vähän väliä. Paljon suurempi merkitys on kuvaustaidoilla. Siinä että tajuaa oikean hetken, paikan ja on se kamera mukana. Ja osaa käyttää sitä kameraa.

        Kun tekniikan rajat tulevat harrastaja-järkkäri-kuvaajalla vastaan, ollaan pitkällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, ylisaturoidut näyttävät hetken hienolta, mutta niihin kyllästyy pian. Voihan niitäkin toki tehdä, ei mikään ole kiellettyä.

        Muiden ottamien kuvien katsomisessa valkenee itselleni yksi tyly asia : jos kamera on kohtuullinen nykyaikainen järkäri tai vst. kameralla on melko vähän väliä. Paljon suurempi merkitys on kuvaustaidoilla. Siinä että tajuaa oikean hetken, paikan ja on se kamera mukana. Ja osaa käyttää sitä kameraa.

        Kun tekniikan rajat tulevat harrastaja-järkkäri-kuvaajalla vastaan, ollaan pitkällä.

        Hannu Hautala ja juuri edesmennyt Kalervo Puskala eivät siirtyneet digiin. Silti saivat otettua hyviä kuvia. Tekniikalla on aina rajat ja joku kuva jää ottamatta. Jos ei taidot riitä niin on helppo syyttää välineitä. Jos välineet estävät ottamasta jonkinlaisen kuvan niin voi ottaa toisenlaisen. Turha inistä asioista joita ei voi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hannu Hautala ja juuri edesmennyt Kalervo Puskala eivät siirtyneet digiin. Silti saivat otettua hyviä kuvia. Tekniikalla on aina rajat ja joku kuva jää ottamatta. Jos ei taidot riitä niin on helppo syyttää välineitä. Jos välineet estävät ottamasta jonkinlaisen kuvan niin voi ottaa toisenlaisen. Turha inistä asioista joita ei voi tehdä.

        Valokuvauksen perusteet eivät ole muuttuneet miksikään kameran keksimisen jälkeen. Teknologia on kehittynyt mutta perusasiat ovat pysyneet ennallaan. Mitä tulee itse kuvaan niin on aivan sama miten se tehdään. Siinäkin perusperiaatteet ovat samat rippumatta välineestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      323
      11539
    2. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      217
      4883
    3. Tänään olisn uskaltanut

      Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny
      Ikävä
      11
      2598
    4. Taitaa olla aika

      laittaa kirjaimet esille. Kuka kaipaa ja ketä.
      Ikävä
      163
      1928
    5. Kirjoita jotain kivaa

      ja positiivista ikäväsi kohteesta. 🫠
      Ikävä
      129
      1901
    6. Tiedäthän että

      Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il
      Ikävä
      13
      1388
    7. Tiistaina nähdään.

      Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos
      Ikävä
      92
      1238
    8. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      241
      1146
    9. Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva

      Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon
      Ikävä
      40
      1060
    10. Mikset ala

      Vapaan ihmisen kanssa joka tykkää sinusta?
      Ikävä
      85
      954
    Aihe