Taasko suljetaan kirjastotkin - ainakin pääkaupunkiseudulla/Uudellamaalla ?

Anonyymi

En toki purnaa ja tällä kertaa kävi tuuri itsellä, kymmenkunta kirjaa on lainassa kotona vielä lukematta. Mikä on muitten lukijoitten tilanne ? Ehtiiköhän vielä huomenna/tällä viikolla kirjastoon vai koska rajoitukset tulevat voimaan ?

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Torstaina tulee uutisten mukaan tietoa uusista järeämmistä rajoituksista.

    • Nii, vieläkö ehtisi käväistä kirjastosta hankkimassa koronan ennenkuin ne suljetaan.

    • Anonyymi

      Meidän kirjastossa on aina ruuhkatonta, kun menee päiväsaikaan,
      mikä on "eläkeläisten ja työttömien" asioimisajankohta.
      Lainaaminenhan tapahtuu itsepalveluna, ei tarvitse olla lähikontaktissa
      kenenkään kanssa.

      • Anonyymi

        Kuka lukee painavia kirjoja, kun äänikirjat keksitty ja aikoinaan kun lainasin kirjoja, sivujen reunoilla jopa kuivaa räkää.


    • Anonyymi

      Äänikirja on "passiivista lukemista". En tykkää. Itse lukemisen ja vanhanaikaisen (?)
      kirjan kädessä pitämisessä on joku "juju", joku mielihyvää aivoille tuottava kokemus.

      • Anonyymi

        Ajattelen samoin, kirja "esineenä" on niin ihana, täydellinen ja yksi parhaista.
        Ehkä joskus myöhemmin näön heiketessä lisää siirryn äänikirjoihin, ellen ole sitä ennen jo
        siirtynyt taivaalliseen kirjastoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelen samoin, kirja "esineenä" on niin ihana, täydellinen ja yksi parhaista.
        Ehkä joskus myöhemmin näön heiketessä lisää siirryn äänikirjoihin, ellen ole sitä ennen jo
        siirtynyt taivaalliseen kirjastoon.

        Tyttäreni, vaikka onkin tuota uutta IT-sukupolvea, sanoo, että hänellä käy aina oikein ilon väreet kropassaan, kun näkee jonkun nuoren istuvan tuolla joukkoliikenteessä kirja kädessään, niin harvinaista kuin se on.

        Miksi yleensä e-kirjoja ja äänikirjoja saa kirjoiksi sanoa, kun ei niissä ole kansia ja lehtiäkään?
        Ei ne ole oikeita ja aitoja kirjoja.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Tyttäreni, vaikka onkin tuota uutta IT-sukupolvea, sanoo, että hänellä käy aina oikein ilon väreet kropassaan, kun näkee jonkun nuoren istuvan tuolla joukkoliikenteessä kirja kädessään, niin harvinaista kuin se on.

        Miksi yleensä e-kirjoja ja äänikirjoja saa kirjoiksi sanoa, kun ei niissä ole kansia ja lehtiäkään?
        Ei ne ole oikeita ja aitoja kirjoja.

        Nyt olen Tellun kanssa samoilla linjoilla, vai oliko se hänen tyttärensä?
        Anyway. En paljon kuuntele radiota enkä katso telkkuakaan. Tykkään hiljaisuudesta. Musiikkia kyllä kuuntelen aika paljon mutta sitäkin valikoiden.

        En jaksaisi kuunnella jonkun vieraan lukevan minulle kirjaa. Väsyn aina tolkuttomasti kun joskus pitää kohteliaisuudesta käydä vieraisilla erään sukulaistädin luona ja viipyäkin pari päivää. Tåti kun puhuu melkein putkessa omia ja sukulaistensa ja tuttaviensa ja koko kaupungin asioita, jutuista suuren (suurimman!) osan hän kertoo joka kerta uudelleen... ehkä juorut vähän päivitettyinä versioina :)

        Minusta on mukavaa lukea omaan tahtiini, kerrata jokin lause tai kappale, pistää kirja hetkeksi sivuun, jatkaa sitten kun huvittaa. Olen muutenkin hidas lukija, nautiskelija ja miettiväinen. Kirjastossakin on kiva käydä, siellä kirjahyllyjä tutkimalla ja selailemalla löytää joskus mielenkiintoisia yllätyksiä.

        Hain eilen kirjastosta Tuulen varjon. Se on valtavan paksu, mutta onneksi on kuukauden laina-aika kun uutuuksilla se on 2 viikkoa. Viisi sormea on nyt menossa, sitä ennen luin Anni Valtosen Kolumbia-kirjan mikä oli mielestäni oikein hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt olen Tellun kanssa samoilla linjoilla, vai oliko se hänen tyttärensä?
        Anyway. En paljon kuuntele radiota enkä katso telkkuakaan. Tykkään hiljaisuudesta. Musiikkia kyllä kuuntelen aika paljon mutta sitäkin valikoiden.

        En jaksaisi kuunnella jonkun vieraan lukevan minulle kirjaa. Väsyn aina tolkuttomasti kun joskus pitää kohteliaisuudesta käydä vieraisilla erään sukulaistädin luona ja viipyäkin pari päivää. Tåti kun puhuu melkein putkessa omia ja sukulaistensa ja tuttaviensa ja koko kaupungin asioita, jutuista suuren (suurimman!) osan hän kertoo joka kerta uudelleen... ehkä juorut vähän päivitettyinä versioina :)

        Minusta on mukavaa lukea omaan tahtiini, kerrata jokin lause tai kappale, pistää kirja hetkeksi sivuun, jatkaa sitten kun huvittaa. Olen muutenkin hidas lukija, nautiskelija ja miettiväinen. Kirjastossakin on kiva käydä, siellä kirjahyllyjä tutkimalla ja selailemalla löytää joskus mielenkiintoisia yllätyksiä.

        Hain eilen kirjastosta Tuulen varjon. Se on valtavan paksu, mutta onneksi on kuukauden laina-aika kun uutuuksilla se on 2 viikkoa. Viisi sormea on nyt menossa, sitä ennen luin Anni Valtosen Kolumbia-kirjan mikä oli mielestäni oikein hyvä.

        Kommentoin Anni Valtosen kirjaa, sen rakenne oli hyvä, siihen oli saatu
        monenlaista ja monentasoista tietoa kuin "huomaamatta",
        luonnostaan, ei tullut "ähky"-tuntua tai vastapainoksi tyhjäkäyntiä,
        että kirjoittaja ei hallitse asiaansa. Se on leppoisa paljon tietoa antava "lukukirja".


      • Anonyymi

        Kokeile digikirjaa. Parempi lukea kuin painava kirja esimerkiksi sängyssä.

        Ja kirjastossa voi käydä vaikka mökiltä tai matkoilta.

        Lukulaite on hyvä, parempi kuin tabletti.


    • Keväällä täälläkin oli kirjasto kiinni.
      Nyt ei liene sitä pelkoa ainakaan vielä.
      Syys- lokakuun vaihteessa oli yksi tartuntarypäs palvelutalossa. Se saatiin pian aisoihin ja sen jälkeen ei ole tavattu tartuntoja.

      • Anonyymi

        Kotona on tarpeeksi lukemattomia kirjoja, joten nou hätää.


    • Anonyymi

      Joillakin seuduilla on pysyvä ongelma, ei ole rahaa (ei haluta) maksaa kansan lukemisesta ja itsensä sivistämisestä. Kirjastoautot lakkautetaan.

      • Anonyymi

        Valitettavaa, todella eriarvoista ja ajattelematonta. Monille ihmisille kirjat
        ovat henkisesti tärkeitä ja ilmainen kirjastolaitos "kultaakin kalliimpaa".
        Esim. syrjäseuduilla, joissa ei muutakaan kulttuuritarjontaa ole
        se on pieni katastrofi - mielestäni - ajatellaanpa myös lapsiakin, työttömiä,
        vähävaraisia jne. ja yleensäkin niitä, jotka tykkäävät lukea paljon.


    • Anonyymi

      Kirjastoa ei ole suljettu, kävin tilaamassa kaikki Timo Soinin kirjoittamat kirjat. Eniten kiinnostaa Populismi, ei ollut yhtään hyllyissä.

    • Anonyymi

      Onko joku saanut koronan kirjastosta ? en ole kuullutkaan...
      ihmeellistä !

      • Anonyymi

        Tuskin olet kuullut mitään muutakaan.


    • Meidän kirjasto on auki muutamia tunteja viikossa. Eilen palautin ennen joulua lainaamani kirjat. Maski naamalle, käsidesi ja kolme asiakasta kerralla, oli komento siellä.
      Vähän harmitti kun en malttanut ottaa kahta bestsellariä, Anne Brunilan ja Anna-Stiina Nykäsen kirjoja. Niistä kun on tullut haastatteluja ja etukäteistietoa.

      Minulla on kuitenkin kotona niin paljon lukemattomia kirjoja, lahjaksikin saatuja, että olisi suorastaan velvollisuus lukea ne ja antaa palautetta lahjoittajille.

      Olen kyllä miettinyt, että jos ilkeisin, voisin lahjoittaa näitä kirjoja kirjastolle. Ainakin meilläpäin kirjastot ottavat vastaan uutta, enintäin parin vuoden ikäistä kaunokirjallisuutta. Sofi Oksasen Koirapuiston ja Jari Tervon Esikoisen voisin hyvin lahjoittaa. Eivät lahjoittajat ole niitä perään kyselleet. Jos kyselevät, tuskin suuttuvat tai muistavatkaan, mitä ovat antaneet. Kuten en minäkään muista, kun annoin tutulle saman, ammattiin liityvän kirjan kahtena vuonna peräkkäin..))
      Kyllä nolotti...

      • Anonyymi

        Tehän voitte nyt korppiksen kanssa keskustella henkevästi Koirapuistosta ja Esikoisesta 👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tehän voitte nyt korppiksen kanssa keskustella henkevästi Koirapuistosta ja Esikoisesta 👍

        Mutku en ole itse lukenut kumpaakaan, Ano 13.57..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Mutku en ole itse lukenut kumpaakaan, Ano 13.57..))

        Jari Tervo ei sykähdytä, ei edes kirjojensa kautta. Oksasta arvostan ja lähes kaikki olen lukenut, en tuota Koirapuistoa kuitenkaan, varmaan olisi pitänyt jonottaa. Täällä kirjasto on ollut syksyn jälkeen auki vain lainaustoimintaa varten, piirit ja tapahtumat ovat katkolla ja tuolit piilotettu.

        Pidettiin viime keväänä miehen kanssa omien kirahyllyjen kerhoa kahteen pekkaan ja etsittiin toisillemme omaa lempilukemista. Olen tosin aina pitänyt selviytymistarinoista ja tutkimusretkistä, niinpä tuli luetuksi miehen kirjoista rautaisannos naparetkistä, Etelämantereen valloituksesta, Koillisväylästä, Siperian tutkimusmatkoista ja jopa Kalifornian kultakuumeesta - löytyi tällainen yhteinen alue. Minun suositukseni eivät juurikaan kyllä innostusta saaneet aikaan. :)

        Luen mielelläni myös minulle erityisiin paikkoihin liittyviä kirjoja, sekä faktaa että fiktiota.
        Jo nuorenaparina purjehdimme paljon Turun saaristossa ja löysimme Seilin saaren edustan ankkuripaikaksi, soudettiin siitä lahdelta saareen. Nykyisin siellä on Itämeren tutkimuskeskus, mutta surullisesta historiasta muistuttaa pieni punamullalla maalattu kirkko ja hautausmaa. Kirkkomaalla ja sen ympäristössä ihan heleillä niityilläkin leijuu surumielinen selittämätön tunnelma, joka johtuu saaren historiasta. Kustaa II Aadolf määräsi 1619 rakennettavan syrjäiselle Seilin saarelle lepraparantolan, eristyksiin muusta maailmasta. Potilaiden piti viedä sinne arkkulautansa, koska paluuta ei ollut. Myöhemmin saarta alettiin käyttää yhä enemmän mielisairaiden hoitopaikkana, varsinkin monet hankaliksi koetut naiset suljettiin yhteisöstään esimerkiksi hysteerisyyden varjolla.

        Saaresta on kirjoitettu monta kirjaa, jotka valottavat aikansa ymmärtämätöntä mielisairaisiin suhtautumista ja julmia hoitokeinoja. Melko uusia ovat Katja Kallion Yön kantaja, tarina pakkohoitoon viedystä Amandasta ja Johanna Holmströmin Sielujen saari, jossa kolmen naiskohtalon kautta kerrotaan naisiin kohdistuneesta vallankäytöstä psykiatrisessa hoidossa. Rankkoja aiheita, mutta eivät niin kovin kaukaista historiaa, mielisairaala toimi saarella 1960-luvulle, tosin jo uudenaikasempana ja inhimillisempänä.
        Nyt sattui kirjastossa silmään vielä Susan Heikkisen Pullopostia Seilin saarelta. Moni tuntee Seilin Merikotkien pesäkameroista.

        Katja Kallion kirjoja suosittelen muillekin. Pidin kovasti Hankoon sijoittuvasta romaanista Säkenöivät hetket ja kirjasta Kuutamolla. Hän on myös hyvä kääntäjä, mm. espanjan kielestä.

        Lukemisiin!


      • Ramoona kirjoitti:

        Jari Tervo ei sykähdytä, ei edes kirjojensa kautta. Oksasta arvostan ja lähes kaikki olen lukenut, en tuota Koirapuistoa kuitenkaan, varmaan olisi pitänyt jonottaa. Täällä kirjasto on ollut syksyn jälkeen auki vain lainaustoimintaa varten, piirit ja tapahtumat ovat katkolla ja tuolit piilotettu.

        Pidettiin viime keväänä miehen kanssa omien kirahyllyjen kerhoa kahteen pekkaan ja etsittiin toisillemme omaa lempilukemista. Olen tosin aina pitänyt selviytymistarinoista ja tutkimusretkistä, niinpä tuli luetuksi miehen kirjoista rautaisannos naparetkistä, Etelämantereen valloituksesta, Koillisväylästä, Siperian tutkimusmatkoista ja jopa Kalifornian kultakuumeesta - löytyi tällainen yhteinen alue. Minun suositukseni eivät juurikaan kyllä innostusta saaneet aikaan. :)

        Luen mielelläni myös minulle erityisiin paikkoihin liittyviä kirjoja, sekä faktaa että fiktiota.
        Jo nuorenaparina purjehdimme paljon Turun saaristossa ja löysimme Seilin saaren edustan ankkuripaikaksi, soudettiin siitä lahdelta saareen. Nykyisin siellä on Itämeren tutkimuskeskus, mutta surullisesta historiasta muistuttaa pieni punamullalla maalattu kirkko ja hautausmaa. Kirkkomaalla ja sen ympäristössä ihan heleillä niityilläkin leijuu surumielinen selittämätön tunnelma, joka johtuu saaren historiasta. Kustaa II Aadolf määräsi 1619 rakennettavan syrjäiselle Seilin saarelle lepraparantolan, eristyksiin muusta maailmasta. Potilaiden piti viedä sinne arkkulautansa, koska paluuta ei ollut. Myöhemmin saarta alettiin käyttää yhä enemmän mielisairaiden hoitopaikkana, varsinkin monet hankaliksi koetut naiset suljettiin yhteisöstään esimerkiksi hysteerisyyden varjolla.

        Saaresta on kirjoitettu monta kirjaa, jotka valottavat aikansa ymmärtämätöntä mielisairaisiin suhtautumista ja julmia hoitokeinoja. Melko uusia ovat Katja Kallion Yön kantaja, tarina pakkohoitoon viedystä Amandasta ja Johanna Holmströmin Sielujen saari, jossa kolmen naiskohtalon kautta kerrotaan naisiin kohdistuneesta vallankäytöstä psykiatrisessa hoidossa. Rankkoja aiheita, mutta eivät niin kovin kaukaista historiaa, mielisairaala toimi saarella 1960-luvulle, tosin jo uudenaikasempana ja inhimillisempänä.
        Nyt sattui kirjastossa silmään vielä Susan Heikkisen Pullopostia Seilin saarelta. Moni tuntee Seilin Merikotkien pesäkameroista.

        Katja Kallion kirjoja suosittelen muillekin. Pidin kovasti Hankoon sijoittuvasta romaanista Säkenöivät hetket ja kirjasta Kuutamolla. Hän on myös hyvä kääntäjä, mm. espanjan kielestä.

        Lukemisiin!

        Minäkin tykkäsin Sofi Oksasen Baby Janesta ja Puhdistuksesta eikä Koirapuistokaan varmasti huono ole. Ei vain houkuta kirja tuon takakannen esittelyn pohjalta. Liian raskas aihepiiri tähän aikaan, ajattelen..))
        Kiitos tuosta historiakatsauksesta (Seilin saari) , Ramoona. Olen joskus käynyt siellä, retki oli vain niin kehnosti järjestetty, ettemme päässeet sisälle sairaalaan, kirkkoon vain. No. Ehkä se oli vain hyvä kun saaren ilmapiiristäkin huokui tuo ahdistus ja surumielisyys, kuten kuvasit.
        Katja Kallion kirja on kyllä kiinnostanut, mutta en ole sitä käsiini saanut. Sielujen saaresta en muista kuulleeni, mutta hyvä tietää...
        Tuo kirjakerho oman väen kesken voisi olla hyvä idea..)) Tuleehan sitä juteltua, mutta itse taitaisin olla liian laiska tutustumaan sellaiseen aihepiiriin, mihin ei ole ollut mitään kosketusta. Tai no. KIrjapiirissähän olen tietysti tutustunut sellaisiin kirjoihin, joita en olisi osannut käsiini etsiä. Kaipaan kirjapiiriäni todella paljon, virtuaalikokoontumisia on ollut, mutta en ole voinut niihin osallistua.
        Hyviä lukuhetkiä vain kaikille, minunkin puolestani !
        Kirjat meillä on aina keskuudessamme..))


    • Hain eilen kaksi varaamaani kirjaa kirjastosta ja kaksi on varattuna. Toisessa varausnumeroni on 97, mutta äsken varasin tuolla lukutoukka-aloituksessa mainitun Liisa Seppäsen kirjan Muistisairaan maailma, sen saan jo ensi viikolla. Kiitokset vinkin antajalle!
      Kirjastossamme on suositus 15 minuutin käyntiajasta, eikä siellä sen enempää tarvitse aikaa viettääkään, kun vie ja hakee kirjoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      271
      3874
    2. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      134
      2880
    3. Onko vinkkejä ikävän lopettamiseen?

      Onko hyviä vinkkejä, miten pääsisi ikävästä eroon? Järkeviä pliis!
      Ikävä
      57
      2115
    4. En mä mies tiedä

      Missä mennään, mitä me toisillemme ollaan. Pyörit mielessä, mutta kuitenkin pelkään jotain. Pelkään myös sitä, että olin
      Ikävä
      38
      1593
    5. Jokos olet nainen

      Päässyt sinuiksi tämän palstan kanssa ja huomannut miten turhaa tänne on mitään kirjoitella. Yhteys meillä kyllä löytyy
      Ikävä
      114
      1400
    6. Menikö sulla

      Jutut liian pitkälle?
      Ikävä
      57
      1379
    7. Tiedätkö nainen

      Että sinulla on loistava tunneäly. Osaat käsitellä niitä, osaat analysoida ja järkeillä asioita ja et alkaa mielipuolen
      Ikävä
      68
      1309
    8. Huomenna taitaa

      Päästä selvittelee ja kyselee vähän asiota. Sun verisukulaisten kanssa🤣 naiselle
      Ikävä
      23
      1287
    9. Hiuksesi letille?

      Mitä ajattelisit jos tarjoutuisin opettelemaan hiustesi letityksen?
      Ikävä
      43
      1117
    10. Toimivan parisuhteen kaukaisuus.

      Täällähän jotkut haaveilee parisuhteesta, kuka mitenkin. Mutta itse näen toimivan parisuhteen todella kaukaisena utopi
      Sinkut
      155
      1044
    Aihe