Naisten nyrkkeily + harjoittelu

Dicarro

Eli olen 19-vuotias tyttö ja haluaisin aloittaa nyrkkeilyn syksyllä. Miten voisin treenata lihaskuntoa, yms. jotta saisin vähän enempi voimaa ja myös lihaksia...?

9

1701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyrkkeilijä

Ei nyrkkeilyssä tarvita paljon voimaa! Enemmän on merkitystä hyvällä hapenottokyvyllä ja kestävyydellä. Neuvoisin käymään lenkillä ja jos haluat lihaskuntoa kehittää niin kotona tehtävät monipuoliset kuntopiirit käy ihan hyvin joissa treenaat oman kehon painoa vasten. varsinkin keskivartalon lihakset, kuten vatsa ovat tärkeitä.

Tee vatsalihaksia monipuolisesti, selkäliikkeitä lattialla maaten, askelkyykkyjä, kyykkyhyppyjä, punnerruksia jne. Mitään bodaustyylistä kuntosalisessiota ei ole tarpeen aloittaa.

Lyönneissäkään iskuvoima ei tule voimasta, vaan enempi oikeasta tekniikasta joka opitaan harjoituksissa.

Ai niin; uinti on oikein hyvä tukilaji nyrkkeilylle ja kehittää monipuolisesti myös lihaskuntoa!

tsemppiä harjoituksiin!

• dicarro

Kiitos sinulle neuvoista!

Kysyisin vielä, että kuinka monta toistoa kannattaisi tehdä /liike ja kuinka monta kertaa viikossa?

• ne huijaa
        dicarro kirjoitti:

Kysyisin vielä, että kuinka monta toistoa kannattaisi tehdä /liike ja kuinka monta kertaa viikossa?

F = m * a

Kyllä siinä voimaa tarvitaan, ja tyypiltään räjähtävää. Eli enemmän tällaista painonnostajien kuin voimanostajien ja ties minkä kehonrakentajien voimaa (lyövät hitaasti ja kankeasti). Naisilla varsinkin tuota voimaa on niin heikosti, ettei se hanska oikein lähde liikkeelle vauhdilla (pieni kiihtyvyys).

• Nyrkkeilijä
        dicarro kirjoitti:

Tähän pitäisi vastata varmaankin jonkun nyrkkeilyvalmentajan, mutta kerron minkälaisia harjoituksia teemme nyrkkeilysalilla yleensä kuntopiireissä:

esim. vatsoja tehdään minuutin aikana niin monta kuin menee, samoin punnerruksia ja joskus tehdään dippiä jotakin penkkiä vasten. Askelkyykkyjä samaten selkälihasliikettä (esim. kaarijännitys).

Meillä tapaa olla nuo kuntopiirit suunnilleen siten että systeemin on kiertävä elikkä mennään tauotta kohteelta toiselle ja siinä tehdään esim. minuutti ko. liikettä ja taas siirrytään seuraavalle "rastille" jne. Siinä ketjussa voi olla hyvin mukana esim. naruhyppelyä ja/tai tempoharjoittelua säkin kanssa yhtenä rastina tms.

Ei treenata bodaustyylisesti (esim. 8-12 toistoa ja 3 sarjaa), eikä vedetä ihan loppuun asti ikäänkuin maksimivoima-hakuisesti vaan tosiaankin yritetään treenata kestävyyttä ja räjähtävää voimaa. Siinä ei ole mieltä nyrkkeilyssä, miten paljon nostat penkiltä tms. koska liika puntinnostaminen hidastaa , kädet on tukossa eikä iskut lähde rennosti.

Varsinkin jos nyt aloitat vasta harrastuksen, keskity mieluummin pitkiin sarjoihin että peruskestävyytes paranee. Jos voimaa treenailet niin tee liikkeet räjähtävästi äläkä koskaan vedä ihan viimeiseen piippuun asti punteilla. Sitten on hyvä kun tuntuu että vähän vielä olis jaksanut.

Vatsa ja keskivartalo on tärkeät, niitä reenaile ahkerasti. Punnerruksetkin on hyödyllisiä, mutta kuten jo sanoin, ei voima oo nyrkkeilyssä kovin oleellista, vaan oikea tekniikka ja hyvä kokonaiskunto!

Jos teet ihan normi sarjoja niin tee väh. 15-20 toiston sarjoja, ei ainakaan alle kymmenen. Tää jo senkin takia että oot aloittelija eikä paikat ihan vielä kestäis muutenkaan raskaita punttireenejä...

• Nyrkkeilijä
        Nyrkkeilijä kirjoitti:

Tähän pitäisi vastata varmaankin jonkun nyrkkeilyvalmentajan, mutta kerron minkälaisia harjoituksia teemme nyrkkeilysalilla yleensä kuntopiireissä:

esim. vatsoja tehdään minuutin aikana niin monta kuin menee, samoin punnerruksia ja joskus tehdään dippiä jotakin penkkiä vasten. Askelkyykkyjä samaten selkälihasliikettä (esim. kaarijännitys).

Meillä tapaa olla nuo kuntopiirit suunnilleen siten että systeemin on kiertävä elikkä mennään tauotta kohteelta toiselle ja siinä tehdään esim. minuutti ko. liikettä ja taas siirrytään seuraavalle "rastille" jne. Siinä ketjussa voi olla hyvin mukana esim. naruhyppelyä ja/tai tempoharjoittelua säkin kanssa yhtenä rastina tms.

Ei treenata bodaustyylisesti (esim. 8-12 toistoa ja 3 sarjaa), eikä vedetä ihan loppuun asti ikäänkuin maksimivoima-hakuisesti vaan tosiaankin yritetään treenata kestävyyttä ja räjähtävää voimaa. Siinä ei ole mieltä nyrkkeilyssä, miten paljon nostat penkiltä tms. koska liika puntinnostaminen hidastaa , kädet on tukossa eikä iskut lähde rennosti.

Varsinkin jos nyt aloitat vasta harrastuksen, keskity mieluummin pitkiin sarjoihin että peruskestävyytes paranee. Jos voimaa treenailet niin tee liikkeet räjähtävästi äläkä koskaan vedä ihan viimeiseen piippuun asti punteilla. Sitten on hyvä kun tuntuu että vähän vielä olis jaksanut.

Vatsa ja keskivartalo on tärkeät, niitä reenaile ahkerasti. Punnerruksetkin on hyödyllisiä, mutta kuten jo sanoin, ei voima oo nyrkkeilyssä kovin oleellista, vaan oikea tekniikka ja hyvä kokonaiskunto!

Jos teet ihan normi sarjoja niin tee väh. 15-20 toiston sarjoja, ei ainakaan alle kymmenen. Tää jo senkin takia että oot aloittelija eikä paikat ihan vielä kestäis muutenkaan raskaita punttireenejä...

pari kolme kertaa viikossa riittää. Yleensä me ainakaan ei voimaa treenailla erikseen vaan sitä otetaan vähän kuntopiireissä niin ettei me pidetä erikseen koskaan mitään "voimatreenejä".

Kunhan katsot että viikossa tulee ainakin väh. pari lepopäivääkin (kaikesta treenistä)että ehdit kunnolla palautumaan!

• eliie

riippuu toki vähän siitä, että minkälaistanyrkkeilyä olet alottamassa. mutta jos vältämättä haluat ennemmin tehdä jotain itsellesi, niin kohota kuntoa.
      minulla aloittaessani otti erittäin lujille kaikki kestävyyttä vaativa. vaikka hölkkääminen auttaa paljon peruskunnon kohottamiseen ja hapenottokyvyn lisäämiseen. lyönneissä tekniikka on se oleellisin, eikä mitään sellasta kannata ite alkaa opettelemaan. ei ne ole hankalia loppupeleissä. ja kunto todellakin nousee nyrkkeillen. erittäin nopeasti.
      etenkin pistareiden pitämisessä ovat olkalihakset lujilla. mutta lihaskunto ei ole se pääasia.
      jeba.

• pulla

nyrkkeilyn siis aloittaa niinkin myöhään kuin 19-vuotiaana? Jos meinaa kilpatasolle? Itse olisin kiinnostunut laijsta mutta olen aina luullut että olen jo liian vanha. Enkä ole sitten uskaltautunut kokeilemaan. Peruskunto on sillai ihan hyvä ja oon urheillut pienestä lähtien.

• Kepu
        pulla kirjoitti:

nyrkkeilyn siis aloittaa niinkin myöhään kuin 19-vuotiaana? Jos meinaa kilpatasolle? Itse olisin kiinnostunut laijsta mutta olen aina luullut että olen jo liian vanha. Enkä ole sitten uskaltautunut kokeilemaan. Peruskunto on sillai ihan hyvä ja oon urheillut pienestä lähtien.

Moni aloittaa vanhempanakin, toki huipulle ei välttämättä ole asiaa..

Mutta jos olet nainen niin voit aloittaa vanhanakin ja päästä maailman kärkeen koska taso niin alhainen naisissa.

• Pulla
        Kepu kirjoitti:

Moni aloittaa vanhempanakin, toki huipulle ei välttämättä ole asiaa..

Mutta jos olet nainen niin voit aloittaa vanhanakin ja päästä maailman kärkeen koska taso niin alhainen naisissa.

Kyllä olen nainen. Nyt kyllä harmittaa ettei ole aikasemmin sitten lähteny kokeilee. Vaikeinta on varmaankin se, että uuden lajin kautta joutuu aliottaa melkein nollasta. Kun ei vielä osaa oikeastaan mitään. :/
        Mistä asioista kannattaa sitten aloittaa? Voiko tässä vaiheessa jo liittyä johonkin seuraan tai vastaavaan vai täytyykö odottaa syksyyn? Ja millasta kesätreeniohjelmaa suosittelet jos haluaa olla valmistautuneempi syksyyn?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe