Luomakunnalla on toivo

Anonyymi

Raa­ma­tun al­ku­leh­dil­tä voi lu­kea, kuin­ka Ju­ma­la loi maa­il­man. Kaik­ki elä­vä ja elo­ton luon­to muis­tut­taa Ju­ma­lan vii­sau­des­ta ja läs­nä­o­los­ta.

Myös ih­mi­sil­le Ju­ma­la on an­ta­nut ole­mas­sa­o­lon lah­jan osa­na luo­ma­kun­taa. Ih­mi­nen on saa­nut eri­tyi­sen teh­tä­vän täyt­tää maa voi­dak­seen vaa­lia kaik­kea elä­mää. Luo­tu­aan tai­vaan ja maan Ju­ma­la siu­na­si seit­se­män­nen päi­vän ja py­hit­ti sen le­po­päi­väk­si (1. Moos. 1:26–2:3).

Ih­mi­nen ase­tet­tiin pa­ra­tii­sin var­ti­jak­si, mut­ta hän ei osan­nut val­voa it­se­ään. Syn­tiin­lan­kee­muk­sen ki­rous muut­ti ih­mi­sen ja maan suh­teen kamp­pai­luk­si, jos­sa ih­mi­sen on löy­det­tä­vä ra­vin­ton­sa oh­dak­kei­den se­as­ta vai­pu­ak­seen lo­pul­ta maan to­muun (1. Moos. 3:17–19). Ih­mi­sen lan­kee­muk­sen vuok­si kai­ken luo­dun tuli alis­tua ka­to­a­vai­suu­den alai­suu­teen (Room. 8:20).

Ju­ma­la on sää­tä­nyt ih­mi­sel­le työn ja le­von luo­ma­kun­nas­saan. Jee­sus opet­ti, et­tä sa­pat­ti on ih­mis­tä var­ten (Mark. 2:27).

Moo­sek­sen kir­ja ker­too, et­tä sa­pa­tin lah­ja an­net­tiin myös muul­le luo­ma­kun­nal­le. Seit­se­män­te­nä päi­vä­nä hä­rät ja aa­sit sai­vat vir­kis­täy­tyä työn raa­dan­nas­ta. Myös pel­lot ja puu­tar­hat sai­vat joka seit­se­mäs vuo­si kas­vaa niin, et­tä vain köy­hil­lä ja vil­lie­läi­mil­lä oli lupa syö­dä nii­den sa­toa. (2. Moos. 23:11–12.)

Maa­ta­lou­syh­teis­kun­ta on tääl­lä poh­jo­las­sa sa­das­sa vuo­des­sa muut­tu­nut ku­lu­tu­syh­teis­kun­nak­si. Hä­rät ja aa­sit ovat useim­mil­le ou­to­ja, pel­lot ja puu­tar­hat joi­den­kin työ- ja har­ras­tus­paik­ko­ja. Kui­ten­kin ih­mi­set syö­vät joka päi­vä maan an­ti­mia. Mo­net niis­tä on tuo­tu kau­kaa, ken­ties hä­rän kyn­tä­mäl­tä pel­lol­ta tai aa­sin kul­jet­ta­ma­na.

Ih­mi­sen ja maan suh­de on yhä kamp­pai­lua. Maa­ta­lou­den ko­neel­lis­tu­mi­nen, ke­mi­ka­li­saa­tio ja kas­vin­ja­los­tus ovat vä­hen­tä­neet ali­ra­vit­se­mus­ta, mut­ta lei­pää syö­dään yhä ot­sa hies­sä.

Edis­ty­sas­ke­leet ovat myös osoit­ta­neet var­jo­puo­len­sa, joi­den vuok­si maa­ta­lous­maan pi­laan­tu­mi­nen, met­sä­ka­to ja ve­si­pu­la ovat maa­il­mal­la suu­ria on­gel­mia. Yli­ku­lu­tuk­sen, la­ji­ka­don ja il­mas­ton­muu­tok­sen ai­ka­kau­del­la aja­tus sa­pa­tin an­ta­mi­ses­ta maal­le ja sen elä­mäl­le nou­see uu­del­la ta­val­la ajan­koh­tai­sek­si.

Ju­ma­la, joka on luo­nut maa­il­man ja alis­ta­nut sen ka­to­a­vai­suu­den al­le, on myös­kin lo­pul­ta an­ta­va luo­duil­leen rau­han. Paa­va­li, joka mo­nil­la mat­koil­laan näki ih­mi­sen ja maan kamp­pai­lua, kir­joit­ti roo­ma­lai­sil­le: ”Luo­ma­kun­nal­la on kui­ten­kin toi­vo, et­tä myös se pää­see ker­ran pois ka­to­a­vai­suu­den or­juu­des­ta, Ju­ma­lan las­ten va­pau­teen ja kirk­kau­teen. Me tie­däm­me, et­tä koko luo­ma­kun­ta yhä huo­kaa ja vai­ke­roi syn­ny­tys­tus­kis­sa. Ei­kä vain luo­ma­kun­ta, vaan myös me, jot­ka olem­me en­si lah­ja­na saa­neet osak­sem­me Hen­gen, huo­kai­lem­me odot­ta­es­sam­me Ju­ma­lan lap­sek­si pää­se­mis­tä, ruu­miim­me lu­nas­ta­mis­ta va­paak­si.” (Room. 8:20–23.)

Syn­tiin lan­gen­nut ih­mi­nen saa Kris­tuk­ses­sa ja hä­nen evan­ke­liu­mis­saan omis­taa uu­den luo­mi­sen Hen­gen, joka avaa por­tin ta­kai­sin pa­ra­tii­siin. Tä­män ajan ja sen kamp­pai­lu­jen jäl­keen Ju­ma­lan las­ten ruu­miit uu­dis­tu­vat kirk­kau­teen ja kau­neu­teen tai­vaal­li­sen Isän edes­sä. Ju­ma­la luo uu­den tai­vaan ja uu­den maan (2. Piet. 3:13, Ilm. 21:5).

Jo tääl­lä huo­kaus­ten ajas­sa Ju­ma­lan lap­set saa­vat hei­jas­taa Luo­jan kun­ni­aa ja hä­nen rak­kaut­taan ih­mis­tä ja koko luo­ma­kun­taa koh­taan. Niin py­sy­vät nämä kol­me: us­ko, toi­vo ja rak­kaus (1. Kor. 13:13).

Mik­ko Pi­si­lä

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaako raamattua jatkaa yhtään pidemmälle kun uskottavuus menee tyystin jo alkulehdillä.
      Satujen kertominen totena siten että vaikutetaan ihmisen maailmankuvaan on todella moraalitonta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1499
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      66
      1398
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      34
      1363
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe