Ms ilmoittelee?

Anonyymi

Kysyisin kohtalotovereilta kokemuksia neurologisista häiriöistä. Minulla alkoi 5v sitten yht äkkisellä symmetrisellä jalkojen voimien katoamisella. Oli levottomia jalkoja, lihasnykimisiä ja nipistelyjä ympäri kehoa. Jalkojen voimat palautuivat parissa viikossa. Aivot kuvattiin ja oli ok.

Samoihin aikoihin ahdistuneisuushäiriöni paheni, ja laitoin nuo oudot oireet stressin piikkiin, kun aivoissa ei ollut häikkää. Sain myöhemmin ssri lääkkeet joilla mentiinkin 5v kohtuullisen hyvin jaksavana, ja töissä koko ajan. Ms:ää kyllä mietin aina silloin tällöin.

5v aikana jalat toimivat hyvin, joskin flunssien jälkeen saatoin olla 2kk todella väsynyt. Mykoplasmaa ei koskaan todettu. Joskus joku sormi saattoi vapista omia aikojaan.

Ja nyt lokakuun alussa, kuin salama kirkkaalta taivaalta, jaloista katosi voimat. Ja flunssa oli ollut 2vkoa ennemmin, ei koronaa. Alussa molemmat jalat yhtä heikot, nyt oikea vähän parempi. Vasemmassa nipistelyä, muljahtelua ja sähköisku tuntemuksia varpaissa. Vasemman 4varvas liikkuu välillä omia aikojaan.

Ylä ja alaselän mri ok. Selkäytimessä ei muutoksia. Voimat ja tunnot jaloissa neurologin testatessa ok. Neurologi pitää ms epätodennäköisenä. Veikkasi hermojuuritulehdusta, joku sarkodiotti?

Enmg alaraajoihin tulossa seuraavaksi. Itse kyllä löisin vetoa ms taudista. Sopisi sikäli, että puhkesi 5v sitten. Meni "tauolle", ja palasi pahemmilla jalkaoireilla. Nyt jalat olleet huonona jo pian 2kk. Töissä pystyy vielä juuri ja juuri olemaan, mutta jos tästä menee takaisin pahemmaksi niin on työkyky katkolla.

Kun on päivän ollut töissä, niin vasen jalka huutaa hoosiannaa. Olisi mukava kuulla muiden vastaavanlaisia kokemuksia ihan vertaistukimielessä. Tämä mahdollisen diagnoosin odottaminen on hermoja raastavaa. Neurologi ei varmaan kerro ms epäilystään, vaan ehdotteleen ensin jotain lievempää. Ajattelee tietysti potilaansa psyykettä

11

1970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä tuo voi olla MS oireiden puolesta. Kliininen näyttö ei tue diagnoosia, mutta MS-diagnoosi on aina haasteellinen. Periaatteessa leesioita tulisi löytyä magneettikuvissa ja selkäydinnesteen oligoklonaaliset immunoglobiinimuutokset tukee diagnoosia, joka vahvistuu neurologisisssa testeissä.

      Minä sairastuin mahdollisesti jo ennen vuosituhannen vaihdetta, mutta oireet olivat epämääräisiä ja lieviä. 2004 kaksoiskuvia ja tasapainovaikeuksia, jotka katosivat muutamassa päivässä. Neljä vuotta myöhemmin flunssaoireita, huimausta ja sanomalehden tekstin puuroutumista. Aivojen magneettikuvassa demyelinoivia prosesseja. Selkäydinnestenäyte ja neurologiset testit tukivat MS-diagnoosia, joka varmistui einsisijaisesti eteneväksi MS-taudiksi.

      Oireet minulla pahenevat hitaasti, mutta tasaisen varmasti. Paranemisvaiheita ei ole. 13 vuotta diagnoosin jälkeen voin melko hyvin. Olen sairauseläkkeellä ja tarvitsen jonkin verran henkilökohtaista apua. Kyynärsauvojen kanssa pystyn käppäilemään päivän aikana puolesta kilometrista kilometriin hyvin hitaasti. Tasapainovaikeudet ovat lisääntyneet viimeisimmän vuoden aikana.

      Olen 7-8vuotta selvitellyt erilaisia ravintoon ja terveyteen liittyviä tutkimuksia. Aloitin ketogeenisen ruokavalion vuosi sitten, koska se ensinnäkin vähentää inflammaatiota (joka kytkeytyy MS-taudin pahenemisvaiheisiin ja etenemiseen). Toiseksi ketogeeninen ruokavalio on neuroprotektiivinen, sillä se suojaa hermosoluja energianpuutteesta johtuvalta surkastumiselta. Kolmaneksi se käynnistää solujen autofagian (autofagosytoosin), jossa hermosolut siivoavat ja kierrättävät kuona-aineita ja korjaavat rakenteitaan. Tutustu esim. tähän:

      https://ruokasota.fi/2020/10/28/ketogeeninen-ruokavalio-ppms/

      Pitkään MS-tautia sairastaneena ja vuosia aktiivisesti tutkimuksia seuranneena olen täysin vakuuttunut siitä, että ketogeeninen ruokavalio on paras tapa ehkäistä uusia leesioita, hidastaa taudin kulkua ja ylläpitää yleistä terveyttä. Ruokasodasta löydät tutkimukset ja runsaasti MS-tautia sivuavaa aineistoa.

      • Anonyymi

        Aloittaja tässä, kiitos vastauksestasi. Asiaani hoidetaan julkisella tällä hetkellä. Kävin kyllä yksityiselläkin taannoin kyselemässä vanhan ja kokeneen neurologin mielipidettä. Oli kirjoittanut epikriisiin, että ms mahdollinen mutta epätodennäköinen. Ihmetteli sitä että voimat katosi molemmilla kerroilla symmetrisesti, kun ms vie yleensä toisen puolen. Ainakin aluksi.

        Nyt menen omalla kustannuksella kaularangan magneettiin. Jos "pesä" olisi siellä. Olen kuullut, että joillakin ms potilailla plakkeja yms ollut ainoastaan niskassa. 5v sitten tutkimukset jäi kesken, kun oireet katosivat. Nyt aion ottaa selvää juurta jaksain, vaikka jalat palautuisivat vielä kokonaan.

        Olen kuullut, että mitä vanhempi henkilö kyseessä, niin sitä vaikeampi ms on löytää. Tiedä sitten onko perää. Olen nyt 49v, eli olin 44v kun jalat petti eka kerran. Ja sekin vissiin on mahdollista, että ms ei näy aivojen mri:ssä. Yksi neurologi kyllä sanoi, että jos 5v sitten oli eka paheneminen, niin olisi pitänyt jotain aivokuvassa näkyä.

        Nyt jalat vähän paremmat. Vasemmassa edelleen outoja muljahteluja, vähän kuin voimakkaita elohiiriä. Tosin kun 2kk kävelee "puujaloilla" niin voi aiheuttaa jo vaikka mitä. Silmät olleet oudot, lähes yhtä kauan kuin jalat. Roskan tunnetta ja lievää punoitusta sekä kipuilua.

        Muistelen että jalkojen erikoista väsymystä oli jo 2000-luvun alussa. Silloin vielä ajattelin että normaalia väsymystä tämä varmaan on. No katsotaan löytyykö tutkimuksissa mitään. Työnantajankin kannalta olisi hyvä saada joku diagnoosi mahdollisten kevennettyjen työtehtävien takia. Ja jos syytä ei löydy, ja oireet jatkuu niin "korvienvälin" piikkiin helposti menee.


    • Anonyymi

      Minullakin selvitettiin 6 vuotta sitten olisiko oireideni taustalla mahdollisesti ms.
      Tutkimusten jälkeen selvisi että kyseessä olikin monihermosairaus, polyneuropatia.

      Tuntuu olevan aika paljon saman tyylisiä oireita kuin ms-taudissakin.
      Tämäkin on kyllä aika ikävä sairaus eikä etenemisestä pysty kukaan ennustamaan yhtään mitään.

    • Anonyymi

      Jos olit jo 44v kun jalat petti, sitten 5v väli. Ei kovin viittaa ms ajallisesti. Mitä vanhempana ("normaali" dg ikä 20-40, yli 40 on jo "vanha" ikä) ms alkaa/diagnosoidaan niin sitä voimakkaampi ja etenevä tauti yleensä kyseessä, ja etenkin mies sukupuoli myös lisää vakavamman tautikuvan riskiä. Siulla täyttyy nämä kriteerit.

      Mutta.
      Jotta siulla ms olisi, taas tuo 5v oireettomuus/ei uusia oireita, ajanjakso taas ei tue "vanhemmalla" iällä sairastuneen tyypillistä oirekuvaa. Olet siis ollut liian kauan ilman uusia ms tyyppisiä oireita. Siulla pitäisi jo siis muutakin vaivaa olla kuin jalkojen väsymystä.

      Tässä oma arvaukseni ainakin osaksi, miksi lääkärikään ei oirekuvaasi pidä ms tyypillisenä. Lääkäri en ole, pohdin vain... Toivottavasti syy löytyy.

      • Anonyymi

        Ap. Kiitos vastauksesta. "Omaa diagnoosiani" tuo 5v tauko oireissa pahaenteisesti tukee. Parkinsonit tai als:t ei tule kyseeseen, ne tuskin pysyvät hiljaa 5v. Toivon todellakin että olet oikeassa siinä, että olen vanha ms potilaaksi , ja kun olen mies niin olisi pitänyt viiden vuoden aikana näkyä ja tuntua muutakin.

        Tänään kävin kaularangan magneetissa. Loppuviikosta sitten taas ollaan viisaampia. Parin viikon päästä julkisella enmg jalkoihin. Sitten ehkä selkäydinpunktio, riippuen neurologista. Oli sitten ms tai joku muu, niin luultavimmin mitään kivaa se ei ole. Kovastihan sitä toivoo että jalat palautuisivat vielä edes kerran. Antaisi vaikka toisen kätensä olkapäätä myöden, ennemmin kuin molemmat jalkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap. Kiitos vastauksesta. "Omaa diagnoosiani" tuo 5v tauko oireissa pahaenteisesti tukee. Parkinsonit tai als:t ei tule kyseeseen, ne tuskin pysyvät hiljaa 5v. Toivon todellakin että olet oikeassa siinä, että olen vanha ms potilaaksi , ja kun olen mies niin olisi pitänyt viiden vuoden aikana näkyä ja tuntua muutakin.

        Tänään kävin kaularangan magneetissa. Loppuviikosta sitten taas ollaan viisaampia. Parin viikon päästä julkisella enmg jalkoihin. Sitten ehkä selkäydinpunktio, riippuen neurologista. Oli sitten ms tai joku muu, niin luultavimmin mitään kivaa se ei ole. Kovastihan sitä toivoo että jalat palautuisivat vielä edes kerran. Antaisi vaikka toisen kätensä olkapäätä myöden, ennemmin kuin molemmat jalkansa.

        Ap jatkaa. Nyt tuli tulokset kaularangan mri:stä. Mikäli lääkärin tulkintoja ymmärsin oikein, niin ei selittävää löytynyt. Iän tuomia lieviä muutoksia kyllä. Eli epätietoisuus jatkuu. Nyt odottelen enmg tutkimusta. Josko se selittäisi jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap jatkaa. Nyt tuli tulokset kaularangan mri:stä. Mikäli lääkärin tulkintoja ymmärsin oikein, niin ei selittävää löytynyt. Iän tuomia lieviä muutoksia kyllä. Eli epätietoisuus jatkuu. Nyt odottelen enmg tutkimusta. Josko se selittäisi jotain.

        Ja ap jatkaa...tänään jalkojen enmg, joka ei sitten selittänyt oireita. En tiedä pitäisikö olla tyytyväinen vai pettynyt? Tokihan enmg sulkee joitain ikäviä sairauksia pois, mutta keskushermostoperäisiä se ei "löydä". Eli seuraavaksi neurologin kanssa miettimään, kuinka ja mistä sitä "pirunpesää" etsitään seuraavaksi


    • Anonyymi

      jos tämä on "vitsi" minua ei perheellisenä sinun ikäisen Pojan isänä naurata....tämä tauti vie puoli sukua HELVETTIIN minä kaipaan pientä toivoa edes sivullisilta koska lääkärit JOUTUU nostaa sormet pystyyn....

    • Anonyymi

      En tiedä sulkeeko ENMG sitten lihasrappeumasairauden mahdollisuuden pois?.Borrelioosi varsinkin neuroborrelioosi voi varmaan aiheuttaa kaikenlaista tuollaistakin ikävää..?..ALS aika ikävä diagnoosi olisi..mutta elihän stephen Hawking hyvin pitkän elämän silläkin diagnoosilla. Mutta siis jos se kävelykyvyn hetkellinen menetys molemmin puolisena ollut esim niin enpä tiedä voisiko olla merkkinä esim alzhaimer tai parkinson sairaudesta hieman etukäteis varoituksena jos sellaista ei näkyvillä kuitenkaan päässä Mri:sså vielä näkyisi niin selvänä. ??Joku sanoi minulle että aivokasvain tai vastaava siis kysta yms ei näy Mri:sså vai oliko sittenkin röntgenissä kuin vasta n.puolen sentin kokoisena??.Anteeksi kun nyt näitä tähän laitoin..

    • Anonyymi

      Ap. No niin, 7kk mennyt jalkojen pettämisestä. Pää, niska, selkä ja lanneranka mri kuvattu. Enmg tehty. Missään ei näy mitään häikkää. Jalat, varsinkin vasen aika heikkona taas. Välillä oli jo vähän parempi jakso. Vasemman jalkapöydän ulkoreunalla lihas supistellut tuon 7kk, onneksi yöksi rauhoittuu. En tiedä mitä tutkimuksia kannattaisi vaatia vielä? Neurologin arvaus oli, että olisi lievä polyradikuliitti (hermojuuritulehdus). Kuvistahan ei tuolle löytynyt mitään tukea. No jotain hänen piti arvella, että saatiin tutkimukset lopetettua. Sitäkin miettinyt, että voiko joku henkinen seikka vaikuttaa näin voimakkaasti jalkavoimiin? Paniikkihäiriö ollut 25v.

    • Anonyymi

      Itse täällä lähinnä surffailen hieman epätoivoisena omille oireille hakien vastaavuutta:
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16958026/epamaaraiset-pistelyt--tuntemukset

      Mulla ei tosiaan voimien kanssa ole ollut mitään ongelmaa, mutta pistelyt on kyllä tooodella ärsyttäviä ja varsinkin kun ei tiedä mistä ne johtuu / jatkuuko ne ikuisesti.

      Sinällään sun tilanne mätsää mulle tähän asti, että mitään selittävää ei tähän mennessä ole löytynyt. Huomenna hermoratatutkimuksiin, saa nähdä mitä sieltä sit..

      Jaksamista aloittajalle, ilmoittelen omalta osalta miten etenee / mitä mahdollisesti vielä tutkitaan huomisen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2936
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2500
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      92
      2256
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1896
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      46
      1825
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1323
    Aihe