Kylvötyö kuuluu kaikille

Anonyymi

8.5.2019
Ke­vät on koit­ta­nut: lin­nut lau­la­vat ja valo li­sään­tyy päi­vä päi­väl­tä. Maa pu­keu­tuu vih­re­ään, kun uu­si elä­mä ver­soo taas kaik­ki­al­la. Pöly nou­see pel­loil­ta, kun vil­je­li­jät muok­kaa­vat ja kyl­vä­vät maa­ta. Vil­jaa kyl­vä­es­sään he toi­vo­vat sen kas­va­van ja tuot­ta­van run­saan sa­don.

Ju­ma­lan sa­nan ju­lis­tus­ta on Raa­ma­tus­sa ver­rat­tu usein kyl­vö­työ­hön. Lä­he­tys­käs­kys­sään Jee­sus an­toi ope­tus­lap­sil­leen kyl­vä­jän teh­tä­vän: ”Men­käät siis ja opet­ta­kaat kaik­kea kan­saa, ja kas­ta­kaat hei­tä ni­meen Isän ja Po­jan ja Py­hän Hen­gen” (Matt. 28:19). Tämä teh­tä­vä kuu­luu kai­kil­le Ju­ma­lan lap­sil­le, ei vain sa­nan­pal­ve­li­joil­le.

Tätä työ­tä ei ole tar­koi­tet­tu teh­tä­väk­si ris­ti­ret­ke­läis­ten ta­paan miek­ka kä­des­sä. Miek­ka koh­taa ai­na mie­kan, ei­kä ke­tään voi pa­kot­taa us­ko­maan. Tä­hän työ­hön voi ru­koil­la oi­ke­aa miel­tä Sii­o­nin lau­lun (350:1) kir­joit­ta­jan ta­voin: ”An­na, Her­ra, herk­kä mie­li lä­hes­tyä hor­ju­vaa, to­tuu­den ja tai­don kie­li pu­hu­tel­la tor­ju­vaa.”

Al­haal­ta­päin, ru­kouk­sin kyl­vet­ty sana saat­taa osua sy­väl­le si­sim­pään, teh­dä sin­ne ti­laa, itää Ju­ma­lan voi­mal­la ja tuot­taa he­del­mä­nään us­kon. Kyl­vä­jän teh­tä­vä on kyl­vää, Ju­ma­la an­taa kas­vun.

Sa­nan­pal­ve­li­joil­le on an­net­tu ai­van eri­tyi­nen teh­tä­vä täs­sä kyl­vö­työs­sä, ja sii­nä he tun­te­vat usein heik­kout­ta ja puut­teel­li­suut­ta. Me­nin ker­ran pi­tä­mään seu­ro­ja van­hain­ko­dil­le töi­den jäl­keen ar­ki-il­ta­na, hy­vin ar­ki­sis­sa tun­te­muk­sis­sa. Tun­tui, et­tei ole mi­tään sa­not­ta­vaa ja toi­voin mie­les­sä­ni, et­tä hoi­ta­jat oli­si­vat unoh­ta­neet seu­rat ja sai­sin kään­tyä ovel­ta ta­kai­sin. Näin oli ni­mit­täin käy­nyt edel­li­sel­lä ker­ral­la.

Ei­vät ol­leet unoh­ta­neet, ja jou­duin seu­ro­jen pi­toon. Juu­ri en­nen kuin seu­ra­vä­ki aloit­ti virt­tä, pai­kal­le saa­pui vie­lä yk­si mi­nul­le tun­te­ma­ton van­hus sa­no­en: ”Ei­vät ker­to­neet, et­tä tääl­lä on seu­rat, mut­ta minä kuu­lin ja ha­lu­sin tul­la.”

Van­hus näyt­ti kuun­te­le­van tar­kas­ti koko pu­heen ajan. Pi­din pu­heen ja tar­jo­sin kuu­li­joil­le an­teek­si­an­ta­muk­sen evan­ke­liu­mia, ja tuo sama van­hus ko­hot­ti­kin kä­ten­sä pyy­tä­mään tuo­ta evan­ke­liu­mia. Seu­ro­jen pää­tyt­tyä hän vie­lä hy­myi­li on­nel­li­sen nä­köi­se­nä ja sa­noi: ”Oli iha­na kuun­nel­la.”

Se oli Ju­ma­lan an­ta­ma op­pi­tun­ti mi­nul­le, joka olin jos­kus miet­ti­nyt si­tä­kin, ovat­ko nuo seu­rat ai­van tur­hia.

Kyl­vä­ji­nä us­ko­vai­set tun­te­vat ole­van­sa kai­kin puo­lin puut­teel­li­sia. Näin lau­lun­te­ki­jä­kin on kir­joit­ta­nut: ”Her­ra­ni, pel­lol­la­si niin vä­hän työ­tä tein, ja sirp­pi kä­des­sä­ni sie­men­tä pel­toon vein. Toi­voi­sin edes yh­den Her­ral­le val­miin lyh­teen tai­vaa­seen kyp­sy­vän.” (SL 227:3.)

Sa­nan­kyl­vä­jä saa luot­taa sii­hen, et­tä kyl­vet­ty sana an­ne­taan tai­vaas­ta. Mo­nes­ti ei edes tie­dä, mil­lai­seen maa­pe­rään kyl­vää. Kyl­vö­työ ei kui­ten­kaan kos­kaan ole tur­haa. Ko­val­ta ja kui­val­ta näyt­tä­vä maa­pe­rä saat­taa jos­kus itää jopa kau­an sen jäl­keen, kun kyl­vä­jän maal­li­nen maja on jo pu­ret­tu.

Psal­min kir­joit­ta­ja iloit­si vai­vo­jen kes­kel­lä teh­dyn kyl­vö­työn he­del­mis­tä: ”Jot­ka kyy­ne­lin kyl­vä­vät, ne rie­mui­ten kor­jaa­vat. Jot­ka it­kien me­ne­vät kyl­vä­mään vak­kaan­sa kan­ta­en, ne rie­mui­ten pa­laa­vat ko­tiin lyh­teet sy­lis­sään.” (Ps. 126:5–6.)

Kyl­vä­jän­kin osas­sa tär­kein­tä on se, et­tä saa it­se ol­la ar­mos­ta us­ko­mas­sa. ”Kyl­vä­jät vai­van tiel­lä, kiit­tä­vät ar­mos­ta, kun ni­men­sä on heil­lä, elä­män kir­jas­sa” (SL 223).

Teks­ti: Os­mo Heik­ka­la

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On meillä hyvä Jumala !
      Hyvin kirjoitit Osmo !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3320
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2872
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      24
      2709
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2648
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      21
      2534
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2355
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1823
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1767
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1640
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1486
    Aihe