Lääkitsen "väärin".

Anonyymi

Puolisen vuotta sitten jäin eläkkeelle, samalla siis poistuin työterveydenhoidon piiristä. Kilpirauhasen vajaatoimintaa olen sairastanut yli kaksikymmentä vuotta. Tsh arvo työaikana oli 0,1 tämän oli endogrinoloki myös minulle sopivaksi määritellyt, koska oloni tuntui hyvältä silloin.

Kun jouduin siirtymään kunnallisen terveydenhoidon puolelle, siellä haluttiin tehdä kattava terveystarkastus, että saadaan perustiedot järjestelmään. Ensimmäinen lääkärikäynti aiheutti sen, että Tsh arvoa pidettiin vääränä, lääkitystä siis vähennettävä? Vähensin neljännestabletin verran. Nyt kävin uusissa kokeissa joissa arvo oli 1.6. Soittoaika lääkärille joka ilmoitti, että vielä pois lääkettä, arvo saatava lähemmäs neljää!? Kuulemma 65 vuotiaan arvo pitää olla siellä 3,5-4 välissä, ettei sydän rasitu?

Olo siis huononee, mutta arvot lääkärin mielestä paranee. Jotenkin jäi tunne, että lääkärin ajatusmaailmaa tässä hoidetaan, eikä potilaan oloa.

19

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näinhän se usein on! Lääkärit hoitavat arvoja, sillä arvot ovat se, minkä lääkärit näkevät. Joskus kuitenkin auttaa, kun selostaa asiallisesti ja tarkkaan oman vointinsa ja tautihistoriansa lääkärille.

      Tässä tuleekin mieleen, kuinka tärkeää on, että lääkärillä on tiedossa koko tautihistoria.

    • Anonyymi

      Mittaako lääkäri vain TSH arvon? Sehän ei ole pätevä mittari silloin kun on lääkitys. Eikö pitäisi mitata samanaikaisesti TSH T4V ja T3V ja mahdolliset kilpirauhastulehdus vasta-aineet? Taitaa olla osaamaton yleislääkäri.

      • Anonyymi

        Kuntien terveysasemilla ei tehdä rutiininomaisesti kaikkia mahdollisia kokeita ja tutkimuksia. TSH riittää. Vain jos siinä on jotain hälyyttävää, lähetetään tarkempiin tutkimuksiin. Tämä on kustannuskysymys!

        Yksityisellä voi saada mitä vain, kun maksaa.


    • Anonyymi

      mikä aiheuttaa kilpirauhasen vajatoiminnan?

      • Anonyymi

        Mahdollisia vajaatoiminnan syitä on monia, ei ole yhtä ainoaa syytä. Jos vajaatoimintaa on, syy selvitetään kussakin tapauksessa erikseen.


      • Anonyymi

        Syitä on monia mutta yksi yleisimmistä on autoimmuunitulehdus joka surkastuttaa vähitellen kilpirauhasta. Tyroksiinin tuotanto vähenee.

        https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00666


    • Anonyymi

      T4V oli 17. Pyysin jo aikaisemmin tuota T3V:tä, mutta sitä ei ole hänen mielestään mitään syytä mitata. Lisäksi olen heti työterveyden hoidosta lähtiessäni ja ensimmäistä kertaa kunnallisessa käydessäni sopinut sairaustietojeni antamisesta. Jonnekin nekin on juuttuneet, koska tietoja ei löydy? Omakantaankin on täppi lisätty tietojen antamisesta. Täytyy varmaan mennä terveystalolle maksamaan kaikista kilpirauhaskokeista ne saadakseen.

    • Anonyymi

      En tiedä, oletko se sama joka aiemmin kirjoitti verenpaineen noususta, mutta kyllä lääkärillä jotain ajatusta varmaan oli tuossa tsh:n nostossa 0.1:stä.
      20 vuotta sitten määrätty lääkeannos ehkä vaatikin tarkistusta, jos verenpaine on noussut.
      Muttei tsh:n tietenkään tarvitse olla neljää!

    • Anonyymi

      Eivät mielellään mittaa T3V:tä sillä siitä voi tulla lääkärille ongelmia. Jos on matala niin lääkäri ei uskalla määrätä Liothyrion tai vastaavaa T3V
      valmistetta tyroksiinin lisäksi. Moni pätevä lääkäri on menettänyt oikeutensa hoitaa kilpirauhassairauksia jos on määrännyt T3 valmistetta. Tässä asiassa on lääkäreillä iso oppiriita.
      Ja monien lääkkeiden ostaminen on tehty vaikeaksi:
      https://kilpirauhasliitto.fi/kilpirauhassairaudet/erityisluvalliset-valmisteet/

      https://www.youtube.com/watch?v=Dg31g-x7yW8

      • Anonyymi

        En minä oikeastaan sitä t3v: tä tietona tarvitse, mutta kun muut on siitä kirjoitelleet niin olisi kiinostanut tietää. Olo on ollut sillälailla ok kuten tämän ikäisellä pitääkin, ilman suurempia vaivoja. Ihmettelin vain tuota tsh:ta kun sitää muuttaa pitäisi, vaikka pärjäänkin hyvin.


    • Anonyymi

      Kun olin nuori mies niin TSH arvoni vaihteli 8-10 välillä.Minulla oli kuitenkin paljon enemmän energiaa ja voimia kuin nykyään vaikka en käyttänyt mitään lääkettä.
      Jossain vaiheessa lääkärit alkoivat suosittelemaan tai määräämään tyroksiinia. En huomannut mitään hyötyä joten en uusinut reseptiä. Nykyään olen kokeillut erilaisilla annoksilla ja minulle tuntuu sopivan 50 mikrogrammaa jolloin TSH on ehkä jotain 3-5 välillä.
      Minulla lääkitys ei käytännössä vaikuta juuri millään tavalla vaan esimerkiksi väsymys lisääntyy jostain muusta syystä iän myötä

      • Anonyymi

        Minun kilpirauhanen ultrattiin vuosia sitten, jostakin syystä oli hävinnyt lähes olemattomiin. Taisi olla kuivan rusinan kokoinen, joten puhtia ei paljoa anna, purkista on vauhti päivään haettava.


      • Anonyymi

        Miksi syöt sen 50 mikrogrammaa päivässä, jos siitä ei ole hyötyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi syöt sen 50 mikrogrammaa päivässä, jos siitä ei ole hyötyä?

        Uskon että tyroksiini lisää hieman aineenvaihduntaa niin että hieman hiki tulee pintaan pyöräillessä ja ulkoilman kylmyys ei niin tunnu. Kaikella on myös placebo vaikutus niin että jos aamulla syö jonkin pillerin ja uskoo sen tehoon niin sillä on oikeasti vaikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon että tyroksiini lisää hieman aineenvaihduntaa niin että hieman hiki tulee pintaan pyöräillessä ja ulkoilman kylmyys ei niin tunnu. Kaikella on myös placebo vaikutus niin että jos aamulla syö jonkin pillerin ja uskoo sen tehoon niin sillä on oikeasti vaikutusta.

        Muistelen, että jossakin oli kirjoitus jossa kerrottiin amerikkalaisten käyttävän thyroxia laihduttamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskon että tyroksiini lisää hieman aineenvaihduntaa niin että hieman hiki tulee pintaan pyöräillessä ja ulkoilman kylmyys ei niin tunnu. Kaikella on myös placebo vaikutus niin että jos aamulla syö jonkin pillerin ja uskoo sen tehoon niin sillä on oikeasti vaikutusta.

        Kyllähän se lisääkin aineenvaihduntaa.
        Toisaalta, olen ollut siinä käsityksessä, ettei turhaan kannata syödä pientä annosta tyroksiinia, kun se haittaa oman kilpirauhasen tuotantoa laskemalla tsh:ta.
        Siis tämä siinä tapauksessa, ettei varsinaista vajaatoimintaa olisikaan.
        Olen nyt kokeilemassa tyroksiinin lakkauttamista vähitellen, koska se määrättiin vuosia sitten pelkästään tyroksiinikokeiluksi.
        Tietääkö kukaan, miten nopeasti oma kilpirauhanen palautuu ennalleen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se lisääkin aineenvaihduntaa.
        Toisaalta, olen ollut siinä käsityksessä, ettei turhaan kannata syödä pientä annosta tyroksiinia, kun se haittaa oman kilpirauhasen tuotantoa laskemalla tsh:ta.
        Siis tämä siinä tapauksessa, ettei varsinaista vajaatoimintaa olisikaan.
        Olen nyt kokeilemassa tyroksiinin lakkauttamista vähitellen, koska se määrättiin vuosia sitten pelkästään tyroksiinikokeiluksi.
        Tietääkö kukaan, miten nopeasti oma kilpirauhanen palautuu ennalleen?

        Normaali kilpirauhanen tuottaa aina tarvittavan määrän tyroksiinia ja jos näin ei tapahdu niin TSH hormonin määrä nousee ja se vauhdittaa kilpirauhasen toimintaa.
        Jos näin ei tapahdu niin silloin ehkä alkaisi tuntua vajaatoiminnan oireita.
        Lääkityksen lopettaminen kannattaa ilmoittaa omaan terveydenhoitoon jolloin pääsee myös kilpirauhasen arvot mittauttamaan ja niistä arvoista voi varmistaa kilpirauhasen normaalin toiminnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaali kilpirauhanen tuottaa aina tarvittavan määrän tyroksiinia ja jos näin ei tapahdu niin TSH hormonin määrä nousee ja se vauhdittaa kilpirauhasen toimintaa.
        Jos näin ei tapahdu niin silloin ehkä alkaisi tuntua vajaatoiminnan oireita.
        Lääkityksen lopettaminen kannattaa ilmoittaa omaan terveydenhoitoon jolloin pääsee myös kilpirauhasen arvot mittauttamaan ja niistä arvoista voi varmistaa kilpirauhasen normaalin toiminnan.

        Kummallista.Mulla on tsh arvo ollut aina topsi matala,vast nyt lääkäri puuttui siihen ja käski vähentää lääkettä.Yöunet ovat parantuneet,olen virkeämpi,ja energisempi.Todellakin,yritän pikkuhiljaa tunnustelemalla saada tsh arvoni nousemaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallista.Mulla on tsh arvo ollut aina topsi matala,vast nyt lääkäri puuttui siihen ja käski vähentää lääkettä.Yöunet ovat parantuneet,olen virkeämpi,ja energisempi.Todellakin,yritän pikkuhiljaa tunnustelemalla saada tsh arvoni nousemaan !

        Minäkin olen nukkunut paremmin nyt, kun pari kolme viikkoa sitten vähensin tyroksiinin määrää kolmanneksella.
        Aluksi oli vajaatoiminnan oireita vähennyksen jälkeen, muttei enää. Vähemmän tyroksiinia onkin parempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe