Aihe

Ford Kuga hybrid vs. Rav4 hybrid

Anonyymi

Sanokaahan miksi ostaisin Rav4 hybrid AWD:n 45000 eurolla, kun markkinoilla on vastaavalla tekniikalla oleva Ford Kuga hybrid AWD 38000 eurolla?

Ravissa muutama varuste enemmän, mutta Kugassa viiden vuoden takuu ja ajettavuus ja melu olivat paremmalla tolalla kuin Toyotassa.

Toyotan hintojen pakko tulla alaspäin tai jäävät myymättä.

43

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Neljä kirjainta, f o r d.
      Se kertoo ettei kannata ostaa, heikkolaatuinen, huono jälleenmyyntiarvo, teknisesti jälkeen jäänyt ja paljon muuta.

    • Anonyymi

      Olen verrannut näitä kahta. Tosin tuota Kuga AWD ei ole ollut mahdollista vielä koeajaa.
      Aloitetaan tekniikasta. Bensamoottorit hyvin toisiaan vastaavat. Kugan neliveto toteutettu mekaanisesti, Toyotassa sähkömoottorilla takapyörien veto. Kumpikin vain avustava neliveto. Kokonaistehoa Toyotassa enemmän. Hybridiakku Toyotassa n 50% suurempi kapasiteetiltaan, 1.1 / 1.6 Kwa. Tässä aika iso ero. Akkuturva Toyotassa pitempi. Fordilla taas muun auton takuu pitempi, 5v.
      Kori. Omaan silmään Ford kauniimpi kuin typerän muovisen näköinen Toyota.
      Sisätilat samaa luokkaa.
      Varusteet. Fordin alkaen mallista puuttuu esimerkiksi LED valot. On heikot kusen keltaiset halogeenit. Ei tätä päivää. Jos ottaa 2 tonnia kalliimman titanium x mallin, saa jo vähän paremmat valot ja muitakin varusteta. Toki kuljettajan avustusjärjstelmästä joutuu vielä maksamaan n 1500 lisää. Toyotan Active plus paketin kanssa on aika hyvät varusteet. Jotain kyllä puuttuu mitä tuon hintaisessa autossa tulisi olla, kuten kuolleen kulman varoitin. Se on sitten jokaisen henkilökohtainsen mieltymyksen mukaan mitä varusteita haluaa. Molemmissa hinta tietysti nousee kaiken kivan myötä.
      Laadusta en sano mitään muuta kuin että etenkin Fordilla on aina ollut uusien mallien kanssa jotain ongelmia.
      Veikkaan että Toyota on taloudellisempi koska hybrid akku on isompi ja takaveto toteutettu sähkömoottorilla. Vastaavasti Ford voi olla edullisempi huollattaa jos vanhat merkit paikkansa pitää. Joillekin nämä kulut ei merkitse mitään.
      Kummanko ostaisin. En ehkä kumpaakaan. Jos Fordin saisi Toyotan akustoilla ja teholla, olisi valinta Kuga. Mutta jos olisi pakko ostaa jompi kumpi, niin Ford paremmilla varusteilla. Hinta olisi silloin kaupasta ulos ajaessa lähellä 45 t€.

      • Anonyymi

        Hyvä huomio tuo akun kapasiteetti, eipä Ford-myyjä siitä puhunut mitään. Koeajoin Kugasta plug-in version ja oli kyllä hiljaisempi kuin Rav4. Itse asiassa plug in Kuga on myös varteenotettava ehdokas, kun saavat akkuongelman kuntoon, hintaero vain tonnin luokkaa, tosin etuvetoinen. Etuvetohybridejä löytyykin sitten paljon tuohon 40000 e luokkaan, kiinnostavin ehkä Tiguan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä huomio tuo akun kapasiteetti, eipä Ford-myyjä siitä puhunut mitään. Koeajoin Kugasta plug-in version ja oli kyllä hiljaisempi kuin Rav4. Itse asiassa plug in Kuga on myös varteenotettava ehdokas, kun saavat akkuongelman kuntoon, hintaero vain tonnin luokkaa, tosin etuvetoinen. Etuvetohybridejä löytyykin sitten paljon tuohon 40000 e luokkaan, kiinnostavin ehkä Tiguan.

        Jep. Titanium hintaero 1200€, mutta titanium x eroa on jo 2200€.
        Kumma hinnoittelu.
        Kannattaa muistaa että plugarissa on akusto vähentämässä maavaraa jos sillä on merkitystä.
        Minua hieman epäilyttää tuon 1.1 Kwa akun riittäminen tilanteessa missä auto on seissyt 2 viikkoa lentokentän parkissa talvikelillä. Litium akku vielä heikkenee pakkasessa. Lähteekö käyntiin? 12 v akku antaa vain herätevirran.
        Tiguan 2 vuoden takuulla ei ole minulle vaihtoehto.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niin, vikalista alkaa vuodesta ”2003”.. joten ei liene ihan validi miettiessä uusia malleja..


    • Anonyymi

      Kuga myy jatkossa, Ravistin ei. Nyt hybridiKugassa neliveto ja itselataava hybridi ilman vittumaista johtosirkusta. Kuga on Porsche Macanin näköinen, sporttinen. Ravistin on huumepöllyisen japsin muotoilema, mauton muovikyhäelmä darth vade-keuloineen. Kuga on nautinto ajaa, Ravistin ei.

      • Anonyymi

        Se nyt ei tee kugasta yhtään parempaa että muotoilua on kopioitu Porchesta.
        Ei lisää yhtään hevosvoimaa tai kW pellin alle.
        Toyotalla on niin vankka ostajakunta entuudestaan että Ford ei tule koskaan Suomessa pärjäämään toyotalle jos puhutaan myyntimääristä.
        Myös kugalla ajaneena voin todeta että ei se ole lähellekään Mondeon tai Focuksen tasoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se nyt ei tee kugasta yhtään parempaa että muotoilua on kopioitu Porchesta.
        Ei lisää yhtään hevosvoimaa tai kW pellin alle.
        Toyotalla on niin vankka ostajakunta entuudestaan että Ford ei tule koskaan Suomessa pärjäämään toyotalle jos puhutaan myyntimääristä.
        Myös kugalla ajaneena voin todeta että ei se ole lähellekään Mondeon tai Focuksen tasoa.

        Ja tämä oli Toijjoota-lasit päässä kirjoitettua moskaa. "Ei koskaan" ei pidä sanoa ei koskaan.
        vaikka nyt toyota myykin, niin asiat voivat muuttua.

        Ja mitä tulee tähän Ravistimeen se on täyss passka feikkimaasturi. Eurooppalaisten pitäisi tukea EU:n autoteollisuutta, eikä tuhlata rahojaan jonnekkin kaukoitään, jossa asiakkaita on miljardeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä oli Toijjoota-lasit päässä kirjoitettua moskaa. "Ei koskaan" ei pidä sanoa ei koskaan.
        vaikka nyt toyota myykin, niin asiat voivat muuttua.

        Ja mitä tulee tähän Ravistimeen se on täyss passka feikkimaasturi. Eurooppalaisten pitäisi tukea EU:n autoteollisuutta, eikä tuhlata rahojaan jonnekkin kaukoitään, jossa asiakkaita on miljardeja.

        Ei ole mitään Toyota laseja, vaan Boss pojat ja spec linssit.
        Niin se maailma ja autot muuttuvat. Ford ja Opel oli joskus suosittuja kulkuvälineitä Suomessa. Myyntitilastojen kärjessä. Sitten tuli paremmat autot ja vei markkinat. Ihmiset oli kyllästyneitä näihin Euroopassa kyhättyihin romuihin. Niin ne asiat muuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään Toyota laseja, vaan Boss pojat ja spec linssit.
        Niin se maailma ja autot muuttuvat. Ford ja Opel oli joskus suosittuja kulkuvälineitä Suomessa. Myyntitilastojen kärjessä. Sitten tuli paremmat autot ja vei markkinat. Ihmiset oli kyllästyneitä näihin Euroopassa kyhättyihin romuihin. Niin ne asiat muuttuu.

        Eurooppaan myyntiin tulevat Toyotan ravistimen romut kyhätään Venäjällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tämä oli Toijjoota-lasit päässä kirjoitettua moskaa. "Ei koskaan" ei pidä sanoa ei koskaan.
        vaikka nyt toyota myykin, niin asiat voivat muuttua.

        Ja mitä tulee tähän Ravistimeen se on täyss passka feikkimaasturi. Eurooppalaisten pitäisi tukea EU:n autoteollisuutta, eikä tuhlata rahojaan jonnekkin kaukoitään, jossa asiakkaita on miljardeja.

        Onhan sitä Euroopan autoteollisuutta yritetty tukea vuosikymmeniä, mutta ei vaan laatu meinaa millään ilveellä parantua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan sitä Euroopan autoteollisuutta yritetty tukea vuosikymmeniä, mutta ei vaan laatu meinaa millään ilveellä parantua.

        Laatu on parantunut Eu:ssa. Kaukoidässä, Venäjällä, ja Kiinassa heikkenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eurooppaan myyntiin tulevat Toyotan ravistimen romut kyhätään Venäjällä.

        Jos jotakin asioista tietäisit, et väittäisin tuota valhetta joka ketjussa. Olet elämäntapavalehtelija.
        RAVit tulee japanista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laatu on parantunut Eu:ssa. Kaukoidässä, Venäjällä, ja Kiinassa heikkenee.

        Kuten Kiinan volvot?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten Kiinan volvot?

        Ravit tulee Pietarista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ravit tulee Pietarista!

        Pietarista tulee vain coronaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pietarista tulee vain coronaa

        Ja skoodia, ochtaaviaa ja suberpeetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja skoodia, ochtaaviaa ja suberpeetä.

        Venäjän Pietarista tulee Rav4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjän Pietarista tulee Rav4

        Turha jatkaa tuota valheen levitystä, vaikka oletkin Pietarin trollitehtaan palveluksessa.
        Jokainen voi itse käydä toteamassa valmistusmaa auton tyyppikivestä tai valmstusnmerosta.


      • Anonyymi

        RAV4 on maailman eniten myyty cittari. Miksi sen myynti nyt yhtäkkiä loppuisi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turha jatkaa tuota valheen levitystä, vaikka oletkin Pietarin trollitehtaan palveluksessa.
        Jokainen voi itse käydä toteamassa valmistusmaa auton tyyppikivestä tai valmstusnmerosta.

        Venäjän tehtaiden tuotanto menee venäjälle..
        Minun RAV4 muutama kuukausi sitten tuli Japanista.


    • Anonyymi

      Oliskos Ford makeempi nelivetosena??

      • Anonyymi

        Varttukaa vuoden loppuun, silloin pitäisi tulla uudet bensa Tiguanit. Jos on hyvä ja sopiva hinta, vaihdan nykyisen Tiguanin, tulee 3 vuotta vanhaksi uuteen Tiguaniin. Jos ei ole sopiva hinnalttaan tai ominaisuuksiltaan, pidän vielä vuoden Lisää Tiguania ja sitten vaihtuu mersun neliveto bensa GLB,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varttukaa vuoden loppuun, silloin pitäisi tulla uudet bensa Tiguanit. Jos on hyvä ja sopiva hinta, vaihdan nykyisen Tiguanin, tulee 3 vuotta vanhaksi uuteen Tiguaniin. Jos ei ole sopiva hinnalttaan tai ominaisuuksiltaan, pidän vielä vuoden Lisää Tiguania ja sitten vaihtuu mersun neliveto bensa GLB,

        Kyllä se valinta menee kuga hybridiin on nelivetoa kulutus pieni äänetön ajettavuus mainio ei tolloloota helistintä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se valinta menee kuga hybridiin on nelivetoa kulutus pieni äänetön ajettavuus mainio ei tolloloota helistintä

        Mitä sinä örvelö horiset, ootko syöny sieniä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varttukaa vuoden loppuun, silloin pitäisi tulla uudet bensa Tiguanit. Jos on hyvä ja sopiva hinta, vaihdan nykyisen Tiguanin, tulee 3 vuotta vanhaksi uuteen Tiguaniin. Jos ei ole sopiva hinnalttaan tai ominaisuuksiltaan, pidän vielä vuoden Lisää Tiguania ja sitten vaihtuu mersun neliveto bensa GLB,

        Kuga ja Tiguan plug-init ovat pari tonnia halvempia kuin Ravin itselataava, kyllä kuluttajat pian tuon huomaavat ja Ravin on pakko laskea hintoja. Ravin plug-in on kyllä hyvä, mutta hinta pompsahtaa 15000 kalliimmaksi, tosin nelivedolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuga ja Tiguan plug-init ovat pari tonnia halvempia kuin Ravin itselataava, kyllä kuluttajat pian tuon huomaavat ja Ravin on pakko laskea hintoja. Ravin plug-in on kyllä hyvä, mutta hinta pompsahtaa 15000 kalliimmaksi, tosin nelivedolla.

        Cr-v hybrid on paras. Neliveto menilevykytkimellä, 20cm maavaraa, tilava ja tyylikäs ulkonäkö, hyvä ajettava, hiljainen, alusta toimii väistökokeessakin, vähä vikainen laatuauto japanista. Ohituskiihtyvyydessä päihittää rav4:sen ja kaikessa vastaavan hintaiset dieselit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Cr-v hybrid on paras. Neliveto menilevykytkimellä, 20cm maavaraa, tilava ja tyylikäs ulkonäkö, hyvä ajettava, hiljainen, alusta toimii väistökokeessakin, vähä vikainen laatuauto japanista. Ohituskiihtyvyydessä päihittää rav4:sen ja kaikessa vastaavan hintaiset dieselit.

        Honda ei osaa tehdä muita kuin perämoottoreita eikä niitäkään hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Honda ei osaa tehdä muita kuin perämoottoreita eikä niitäkään hyvin.

        Maailman suurin moottorinvalmistaja ja yksi suurimmista auton valmistajista. Tekee itse kaikki auton pääkomponentit, eikä ostele muilta valmista tekniikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Honda ei osaa tehdä muita kuin perämoottoreita eikä niitäkään hyvin.

        Moottoripyöriä kuitenkin osaavat tehdä.

        Sitpaitti Hondan autonmoottoritkin on käsite. Niiden käynti on kuin sähkömottorissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoripyöriä kuitenkin osaavat tehdä.

        Sitpaitti Hondan autonmoottoritkin on käsite. Niiden käynti on kuin sähkömottorissa.

        Mahtaa Foordi miestä tympästä, kun hybridi tekniikka on suoraan peruja Toyotalta.

        Hondalla oma hybriditekniikka ilman vaihdelaatikkoa. Sähkömoottorilla mennään kaikkialla muualla paitsi maantiellä. Fiksu systeemi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Cr-v hybrid on paras. Neliveto menilevykytkimellä, 20cm maavaraa, tilava ja tyylikäs ulkonäkö, hyvä ajettava, hiljainen, alusta toimii väistökokeessakin, vähä vikainen laatuauto japanista. Ohituskiihtyvyydessä päihittää rav4:sen ja kaikessa vastaavan hintaiset dieselit.

        Kysyttiinkö sinulta jotakin?
        Hondasta ei ole mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuga ja Tiguan plug-init ovat pari tonnia halvempia kuin Ravin itselataava, kyllä kuluttajat pian tuon huomaavat ja Ravin on pakko laskea hintoja. Ravin plug-in on kyllä hyvä, mutta hinta pompsahtaa 15000 kalliimmaksi, tosin nelivedolla.

        Tuon tulkinnan voi tehdä jos osaa lukea hinnastosta vain numerot.
        Mutta jos ymmärtää myös kirjoitettuja sanoja, voi niistä muodostaa käsityksen mitä kunkin auton hintaan sisältyy. Kuga phev on oikeasti kalliimpi kuin suunnilleen vastaavilla varusteilla RAV itselataava.
        Tätä ei tietenkään voi ymmärtää jos katsoo vain alkaen mallin hintoja. Harva kuitenkaan ostaa Kugaa halvimmalla varustetasolla. Titanium X ja ST LINE taitaa olla suosikit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaa Foordi miestä tympästä, kun hybridi tekniikka on suoraan peruja Toyotalta.

        Hondalla oma hybriditekniikka ilman vaihdelaatikkoa. Sähkömoottorilla mennään kaikkialla muualla paitsi maantiellä. Fiksu systeemi.

        Jos olisi myös vaihdelaatikko, voisi kulutuskin pysyä Toyotan tasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olisi myös vaihdelaatikko, voisi kulutuskin pysyä Toyotan tasolla.

        Ei taida parin desin erolla olla merkitystä. Vakiona sentään kestävä ja toimiva alusta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida parin desin erolla olla merkitystä. Vakiona sentään kestävä ja toimiva alusta...

        Jokos Kugaa saa ladata. Jonkinalinen tulipalovaara siinä oli ja valmistaja kielsi lataamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokos Kugaa saa ladata. Jonkinalinen tulipalovaara siinä oli ja valmistaja kielsi lataamisen.

        Keväällä pitäisi olla akut vaihdettu. Uusien autojen toimitukset käynnistyvä sitten joskus kun kaikkiin jo myytyihin on saatu uudet akut. Tämä ei koske kevythybridin eikä dieseliä.
        Samoin pienellä akulla varustettua "itselatasvaa" alkavat toimittaa alkuvuodesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon tulkinnan voi tehdä jos osaa lukea hinnastosta vain numerot.
        Mutta jos ymmärtää myös kirjoitettuja sanoja, voi niistä muodostaa käsityksen mitä kunkin auton hintaan sisältyy. Kuga phev on oikeasti kalliimpi kuin suunnilleen vastaavilla varusteilla RAV itselataava.
        Tätä ei tietenkään voi ymmärtää jos katsoo vain alkaen mallin hintoja. Harva kuitenkaan ostaa Kugaa halvimmalla varustetasolla. Titanium X ja ST LINE taitaa olla suosikit.

        Kalliimpi on hieman samoilla varusteilla, mutta onhan Kuga kuitenkin plug in, eli akku melkein kymmenen kertaa suurempi kuin Ravissa, eli pääsee sen 40-50 km sähköllä kertalatauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kalliimpi on hieman samoilla varusteilla, mutta onhan Kuga kuitenkin plug in, eli akku melkein kymmenen kertaa suurempi kuin Ravissa, eli pääsee sen 40-50 km sähköllä kertalatauksella.

        Toki. Ja sähköä saa seinästä. Oikeassa elämässä sekään ei ole ilmaista. kWh taitaa maksaa monin paikoin siirtohintoineen jo lähelle 15 senttiä. Voisiko laskea että 100 km tarvitsee n 30 kW? Eli noin 4€ / 100 km + bensaa 2-3 l / 100 km. Siis toinen 4€. Onko toi nyt sitten halpaa ajoa?
        Kun kävin Kuga phev koeajolla, käytti se myös bensaa aika paljon. Koeajolenkin keskikulutus oli jotain 2.8 l / 100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki. Ja sähköä saa seinästä. Oikeassa elämässä sekään ei ole ilmaista. kWh taitaa maksaa monin paikoin siirtohintoineen jo lähelle 15 senttiä. Voisiko laskea että 100 km tarvitsee n 30 kW? Eli noin 4€ / 100 km + bensaa 2-3 l / 100 km. Siis toinen 4€. Onko toi nyt sitten halpaa ajoa?
        Kun kävin Kuga phev koeajolla, käytti se myös bensaa aika paljon. Koeajolenkin keskikulutus oli jotain 2.8 l / 100 km.

        Mulla on mennyt RAV4ssä nyt kun lämmittämiseen menee jo jonkin verran sähköä, lyhyillä 4km suunta kauppareissuilla 27kWh/100km.
        Tuo tekee alle 4e/100km säjköön (sähkö maksaa siirtoineen alle 12c/kWh) . Bensaa ei ole mennyt pitkään aikaan yhtään. Polttomoottorin käynnistämiselle en ole nähnyt syytä.
        Ainakin toistaiseksi auto on lämmennyt ilmalämpöpumpulla (ILP) joka RAVissa on vakiona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on mennyt RAV4ssä nyt kun lämmittämiseen menee jo jonkin verran sähköä, lyhyillä 4km suunta kauppareissuilla 27kWh/100km.
        Tuo tekee alle 4e/100km säjköön (sähkö maksaa siirtoineen alle 12c/kWh) . Bensaa ei ole mennyt pitkään aikaan yhtään. Polttomoottorin käynnistämiselle en ole nähnyt syytä.
        Ainakin toistaiseksi auto on lämmennyt ilmalämpöpumpulla (ILP) joka RAVissa on vakiona.

        Tuo RAVin hinta vaan on pöyristyttävä Suomessa. Autoveroahan siinä ei juurikaan ole ja sama vehje on ruotsissa 10 t€ halvempi.
        Kohta niitä tuodaan ruotsista halvalla ja Suomiautojen arvo romahtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on mennyt RAV4ssä nyt kun lämmittämiseen menee jo jonkin verran sähköä, lyhyillä 4km suunta kauppareissuilla 27kWh/100km.
        Tuo tekee alle 4e/100km säjköön (sähkö maksaa siirtoineen alle 12c/kWh) . Bensaa ei ole mennyt pitkään aikaan yhtään. Polttomoottorin käynnistämiselle en ole nähnyt syytä.
        Ainakin toistaiseksi auto on lämmennyt ilmalämpöpumpulla (ILP) joka RAVissa on vakiona.

        Esimerkiksi Elenian siirtohinta on 8 sent. + sähkö 5,5 sent.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      267
      17789
    2. Stefun Sofialle tarjoamat luxuskyydit maksamatta, velkaa niistä jo yli 17 000 euroa.

      Seiskan mukaan limusiinikyyteihin erikoistunut yritys hakee Stefun yritykseltä oikeusteitse yli 17 000 € maksamattomista kyydeistä. Useat ajoista ova
      Kotimaiset julkkisjuorut
      294
      5030
    3. Maisa otti raskauskirtin esille

      Viimeinen oljenkorsi.... Miten "yllättävää".. .. :D
      Kotimaiset julkkisjuorut
      159
      2777
    4. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      194
      2263