Millainen on hyvä kasvatus

Anonyymi

Kun nyt näille ikälopuille tuntuu olevan ajankohtaista kinastella lasten kasvatuksesta joka ketjussa, voisi ihan oman ketjun tässä aloittaa. Vassokuu!

64

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minkä ikäisiä lapsia, ettei vaa siellä peräkammarissa eräästä puolueesta..

    • Anonyymi

      Pyrimme kasvattamaan lapsemme yhteiskuntakelpoisiksi ja sitä rakentaviksi, irsenäisiksi, omilla aivoillaan ajatteleviksi, tyrkytettyihin arvoihin kriittisesti suhtautuviksi yksilöiksi,

      • Anonyymi

        Vieläkö sinä lapsia kasvatat ? Eikö ne ole vuosikymmeniä jo kasvaneet ihan itse ?


    • Anonyymi

      Ihan spontaanisti tuli mieleen.... Rakkautta ja rajoja... mimmimum.. mi

      • Ihan ilman kirkasta ohjenuoraa meni se aika uraa luodessa ja lapsia päivähoitoon kuskatessa.


      • Anonyymi

        Jep ja niitä rajoja pitää myös isovanhempien noudattaa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Ihan ilman kirkasta ohjenuoraa meni se aika uraa luodessa ja lapsia päivähoitoon kuskatessa.

        Loit sitä tieuraa lumesta niin ahkeraan ettet muuta ehtinyt.


    • Anonyymi

      Kalkkaroko se yrittää ajatella "ikäloppujen" puolesta aloituksia tehden.
      Jos niin paljon kiinnostaa me ikäloput osaamme kyllä tehdä aloituksia
      itsekin ja uusista aiheista, tämä aihehan on jo monesti kaluttu aika loppuun.

    • Anonyymi

      jaa en tiedä, mutta harrastuksissa on tullut kuljeteltua, yhtä viulunsoittossa kahdeksa vuotta, toista rastastuksessa saman verran, nuorimmainen oli cheerleadereissä eikä
      sitä tarvinnut kuljetella,
      njj

    • Anonyymi

      En tiedä kasvatinko, vai kasvoivatko siinä sivussa

      • Anonyymi

        Pirre jäi nimmari pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pirre jäi nimmari pois

        Aika moni palstalainen on varmaan jäänyt ilman kasvatusta,
        kun seuraa heidän palstakäyttäytymistään.
        Muita osataan neuvoa, vaikka itse olisi neuvojen tarpeessa.


      • Vai kasvattivatko sinua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni palstalainen on varmaan jäänyt ilman kasvatusta,
        kun seuraa heidän palstakäyttäytymistään.
        Muita osataan neuvoa, vaikka itse olisi neuvojen tarpeessa.

        Neuvoja tulee ja jos pyydät lisäselvitystä neuvoon, niin neuvoja katsoo sen loukkaukseksi.

        Tämäkö sitten on muka keskustelupalsta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni palstalainen on varmaan jäänyt ilman kasvatusta,
        kun seuraa heidän palstakäyttäytymistään.
        Muita osataan neuvoa, vaikka itse olisi neuvojen tarpeessa.

        Se on varmaan sitä vanhuuden hulluutta


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Vai kasvattivatko sinua?

        Tämä on hyvä huomio, sillä yhtä paljon kuin vanhempi 'kasvattaa' lasta, myös lapsi vaikuttaa vanhemman kasvuun ihmisenä. - Nm. Näin se meni


    • Anonyymi

      Olen elänyt niin että voivat ottaa esimerkkiä. Kasvattaa en osaa kuin rönsyliljaa, joulukaktuskin kuoli, pitäisi saada oksa.

      • Anonyymi

        Kyllä olet hyvä ja esimerkillinen ihminen.


    • Anonyymi

      Miksi tuollainen halveksuva aloitus ? "Näille ikälopuille".

    • Anonyymi

      Hyvä kasvatus on:

      lapset pitää kasvattaa totuuden pohjalle,
      opettaa kunnioittamaan itseään ja muita,
      opettaa 10 käskyä selityksineen
      siinä on maailman pars elämänohjeet koko ihmiskunnalle,

    • Anonyymi

      70-80-vuotiaat kasvattaa vielä lapsia ?

      • Anonyymi

        Johan ne meidän lapset on 50:kymppisiä
        ei niitä kasvateta enää mihinkään
        mut lapsenlapsille kiva kertoilla juttuja menneestä
        ja kuka niitä kertoisi jos ei mummot ja ukit


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan ne meidän lapset on 50:kymppisiä
        ei niitä kasvateta enää mihinkään
        mut lapsenlapsille kiva kertoilla juttuja menneestä
        ja kuka niitä kertoisi jos ei mummot ja ukit

        Ei mun lapset oo vielä 50 kymppisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mun lapset oo vielä 50 kymppisiä.

        40-kymppinenkin on jo keksi-ikäinen ja kasvattaa omia lapsiaan.


      • Anonyymi

        Perheet ei ole enää yhteisöjä ollenkaan? Vanhukset ei enää koskaan vietä hetkekään yhdessä lapsenlapsiensa kanssa? Omie lapsia nuoremmat sukulaiset ei kuulu sukuun?
        Miten nykyajasta voi tietää mitään jos ei vietä aikaa nuorempien, edes perheenjäsenien, kanssa?


    • Anonyymi

      Kaikkeen voi sanoa mielipiteensä vaikka olisi 100 vuotias.

      • Anonyymi

        Yeap, ja satavuotiaalla on myös jo varaa sanoa. - Nm. Sinne asti eivät pääse kaikki


    • Anonyymi

      Kova taistelu näkyy olevan kuka osaa oikeimmin kasvattaa tai kuka saa viimeisen sanan ja onpa joku "vaatimaton" palkinnut itsensä parhaana esimerkkinä lapsilleen.

      • Anonyymi

        Minäkin olin esimerkki lapsilleni. 38 ikävuoteen saakka poltin viime vuosina yli 30 savuketta vuorokaudessa. Tietenkin poltin myös sisällä.
        Hoidin työni mutta olin viikonloppu juoppo.
        Kumpikaan lapsistani ei tietääkseni ole edes kokeillut tupakkaa.
        Molemmat kokeilivat alkoholia opiskeluaikanaan mutta toinen on täysin alkoton ja toisella se on hillittyä, sosiaalista käyttöä.

        Toisaalta ehdoton vastuu tekemisistäni ja rehellisyys (oikeasti) ovat myös tarttuneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olin esimerkki lapsilleni. 38 ikävuoteen saakka poltin viime vuosina yli 30 savuketta vuorokaudessa. Tietenkin poltin myös sisällä.
        Hoidin työni mutta olin viikonloppu juoppo.
        Kumpikaan lapsistani ei tietääkseni ole edes kokeillut tupakkaa.
        Molemmat kokeilivat alkoholia opiskeluaikanaan mutta toinen on täysin alkoton ja toisella se on hillittyä, sosiaalista käyttöä.

        Toisaalta ehdoton vastuu tekemisistäni ja rehellisyys (oikeasti) ovat myös tarttuneet.

        Sinun kohdalla vastuuntunto on se suurin perintö. Jos oletkin tehnyt moitittavaa, olet myös asian korjannut, etkä ole vain antanut mennä. Pahinta ei ole lankeemus vaan se että jää maahan makaamaan. (Oisko Michael Qistin tai jonkun muun viisaus.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olin esimerkki lapsilleni. 38 ikävuoteen saakka poltin viime vuosina yli 30 savuketta vuorokaudessa. Tietenkin poltin myös sisällä.
        Hoidin työni mutta olin viikonloppu juoppo.
        Kumpikaan lapsistani ei tietääkseni ole edes kokeillut tupakkaa.
        Molemmat kokeilivat alkoholia opiskeluaikanaan mutta toinen on täysin alkoton ja toisella se on hillittyä, sosiaalista käyttöä.

        Toisaalta ehdoton vastuu tekemisistäni ja rehellisyys (oikeasti) ovat myös tarttuneet.

        Joskus varoittava esimerkki on paras esimerkki :))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus varoittava esimerkki on paras esimerkki :))))

        Tiukassa oli tupakoinnin lopettaminen. Olin yrittänyt useamman kerran mutta vasta kun lasten lääkäri sanoi, että lastemme allergiat saattavat muuttua astmaksi mikäli taloudessa poltettaan niin se oli ehdoton viesti.
        Vaimoni varoitteli lapsiamme sanoen, että katsokaa nyt millaisia vierotusoireita isällä on! Kun ei koskaan aloita polttamista niin ei tule tuollaisiakaan.


    • Kenen lasten kasvatuksesta kinastellaan, kun omat on jo kasvatettu eikä täysin pieleen mennyt.

    • Anonyymi

      Lapset kasvavat kyllä ihan itsekseen, kun ravinto yms. perusjutut ovat kunnossa. Mutta kunnollista ihmistä pienistä taimista ei tule ilman kunnollista ohjausta, joka aloitetaan jo ensimetreiltä eikä vasta sitten, kun on jo myöhäistä. - Nm. Vanhemman tärkein duuni

    • Anonyymi

      Synnytyslaitokselta koulutusleirille vaan suoraan
      niinkuin lähes tehdään Kiinassa ja Pohjois-Koreassa.

      • Täällä sitä sanotaan kauniisti esikouluksi vaikka samasta asiastahan siinä perimmältään on kysymys.


    • Anonyymi

      Lapsenlapsi 14 kk , jo sopeutumassa ikäistensä ryhmään ..... mikähän lie lopputulos ?

    • Anonyymi

      Jos täällä palstalla onnistut löytämään hyvän kasvattajan, on se mielestäni enemmän kuin silmäneulan löytäminen heinäkasasta!
      Jos sellainen täällä olisi, ei hyvä kasvatus olisi kantanut hedelmää hänen omalla kohdallaan, eikä hän siis osaa olla jakamatta ohjeitaan vanhus palstalla.
      Kun oma kasvaminen on kesken, haluaa kasvattaa muita.
      En ole hyvä kasvattaja, mutta kukkani kukkivat silti, ne ovat hyviä taimia puutarhassani, kasvattamatta!

      • Tuskin minä enää ainakaan pituuta kasvan.
        Kesken jäi mikä kesken jo melkein 60 vuotta sitten. Aika huonosti kasvatettu, kun vain 162 senttiseksi. Taisin kasvatta omani vielä pikkusen huonommin kuin mitä minut on kasvatettu.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Tuskin minä enää ainakaan pituuta kasvan.
        Kesken jäi mikä kesken jo melkein 60 vuotta sitten. Aika huonosti kasvatettu, kun vain 162 senttiseksi. Taisin kasvatta omani vielä pikkusen huonommin kuin mitä minut on kasvatettu.

        Kasvamista on muunlaistakin, millä ei ole mitään tekemistä pituuden kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasvamista on muunlaistakin, millä ei ole mitään tekemistä pituuden kanssa.

        Lapset kasvaa knn saa ruokaa, mutta lasten pahoinpitely onneksi on rikos nykyisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasvamista on muunlaistakin, millä ei ole mitään tekemistä pituuden kanssa.

        Älä ! Ihan totta ?!


    • Anonyymi

      Lapsen huomioiminen ajattelevana ihmisenä

    • Anonyymi

      Pitäisikö kysyäkin millainen oli kasvatuksemme, eli mitä lapsistamme tuli..

      Pirre

    • Anonyymi

      Toinen jalka haudassa ei viitsi enää miettiä näitä.

    • Aloitus on hieman absurdi, mutta vastaan kuitenkin.
      Itselläni on ollut varsin tiukka kasvatus, on tietysti hyvä, mutta on siitä myös monessa haittaa ollut.
      Omia lapsiani en ole erikoisemmin kasvattanut, vaan ovat tehneet sen aivan itse, tietysti rajoja on pitänyt asettaa, kotiintuloajat ym. Kuitenkin heistä (3) on tullut yhteiskuntakelpoisia, hyväntuloisia ja hyviä veronmaksajia. Heidän lapsensa kasvatukseen en puutu millään lailla, se on täysin heidän vastuulla. Ovat jo teini-ikäisiä ja näyttää siltä, että hyvin menee.
      Yksikään lapsistani ei tupakoi, vaikka minä ennen poltin, sisälläkin. Alkoholia käyttävät sosiaalisesti kuten minäkin, mutta taisin lasten pieniä ollessaan joskus olla myös kunnolla juovuksissa.
      Geeneistä myös puhutaan. Kun vanhin poikani osti yli sadan tonnin hybridiauton, hän totesi vain, että tykkään ajaa hyvällä autolla, se on geeneissä.

      • Anonyymi

        Tulihan se sieltä!
        Omakehun savu ihan haisee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulihan se sieltä!
        Omakehun savu ihan haisee!

        Toisaalta hän tekee sen hienosti kiertämällä: omista lapsista voi ja saa olla ylpeä. - Nm. Minäkin olen ja he ovat minusta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tulihan se sieltä!
        Omakehun savu ihan haisee!

        Pidin aloituksen vähän typeränä, ja siksi vastasin hieman provosoiden. Ei 70 plus -ikäiselle enää lasten kasvatus kuulu.


      • Anonyymi
        Kantomäki kirjoitti:

        Pidin aloituksen vähän typeränä, ja siksi vastasin hieman provosoiden. Ei 70 plus -ikäiselle enää lasten kasvatus kuulu.

        No ei, mutta heillä on jo vankka käsitys, näkemys ja mielipide aiheesta. Oli se sitten oikea, väärä tai oikein väärä. - Nm. Omat virheet selvillä


    • Anonyymi

      En tiedä, mutta, sain hyvän äidin ja hyvän kasvatuksen. Osasinko kasvattaa itse lapseni. Ehkä tai ehkä en. Kaksi vanhinta voivat hyvin ja kaksi nuorinta, no, he eivät voi oikein hyvin. Kun on läsnä ja kuuntelee, opastaa kuvittelee olevansa hyvä kasvattaja, mutta "Tuulille emme voi mitään".

    • Anonyymi

      Ettekö ole lukenut Alice Milleriä ? "Alussa oli kasvatus".

    • Anonyymi

      Kannustava, tukeva, turvallinen koti, ei lapsi tarvia kuin rakkautta ja klisee rajoja, niin tuli hyvä.

      Pirre

    • Anonyymi

      "Kasvatustieteen tohtori" kasvattaa nyt moraalittomia aivorappeuma-alkoholisteja
      80 ssa.
      narsisti-ketjussa.

      • Anonyymi

        alkoholismi on häiritsevä suvussa jos on, miten kohteliaasti voi pitää etäisyyttä


      • Anonyymi

        Toisessakin ketjussa, jossa hän kertoo tulevasta bestselleristään,
        jonka pahis-hahmot on noukittu kirjaan 60, ja 70 -palstoilta.
        Pääosassa kirjassa on hän itse "Päivänpaiste" ja hänen ystävänsä
        "Kainuun kaunotar".

        Kovasti odotamme kirjan ilmestymistä. Lukeminen kannattaa aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisessakin ketjussa, jossa hän kertoo tulevasta bestselleristään,
        jonka pahis-hahmot on noukittu kirjaan 60, ja 70 -palstoilta.
        Pääosassa kirjassa on hän itse "Päivänpaiste" ja hänen ystävänsä
        "Kainuun kaunotar".

        Kovasti odotamme kirjan ilmestymistä. Lukeminen kannattaa aina.

        Tarkoitat varmaan hevonsenpuolikas ja menninkäinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisessakin ketjussa, jossa hän kertoo tulevasta bestselleristään,
        jonka pahis-hahmot on noukittu kirjaan 60, ja 70 -palstoilta.
        Pääosassa kirjassa on hän itse "Päivänpaiste" ja hänen ystävänsä
        "Kainuun kaunotar".

        Kovasti odotamme kirjan ilmestymistä. Lukeminen kannattaa aina.

        Miksi niitten löylynlyömien kotkojen pitää sekottaa ennen niin rauhallinen 80 ?


      • Anonyymi

        ......se mikään tohtori höhhöh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisessakin ketjussa, jossa hän kertoo tulevasta bestselleristään,
        jonka pahis-hahmot on noukittu kirjaan 60, ja 70 -palstoilta.
        Pääosassa kirjassa on hän itse "Päivänpaiste" ja hänen ystävänsä
        "Kainuun kaunotar".

        Kovasti odotamme kirjan ilmestymistä. Lukeminen kannattaa aina.

        Lukeminen kannattaa aina. Kun lukee paljon oppii erottamaan erottamaan hyvän ja huonon kirjallisuuden toisistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan hevonsenpuolikas ja menninkäinen?

        Kirjailija on suomi24 paloma-profiili-sivullaan kertonut avoimesti tulevasta kirjastaan,
        jossa hän on itselleen antanut nimen "Päivänsäde."
        Hänen ystävättärensä on Kainuun kaunotar . Muitakin hahmoja on 60 ja 70 palstoilta .
        Liekö juridisesti laillista ottaa tänne kirjoittavia kirjaansa ? Teillä on etuoikeus tutustua tulevaan kirjaan, käykää lukemassa "pieni esikatsaus" kirjaan .


    • Nykyisin ollaan liian lepsuja.
      Oli ankara kasvatus, ehkä se ei kaiken kaikkiaan ollut hyväksi, mutta ei lapselle pidä antaa liikaa vastuuta kunnes on siihen valmis.

    • Anonyymi

      Lapsista 43 ja 40 tuli kunnon kansalaiset .- Hyvät perheenisät, työssäkäyvät , eivät juo eivätkä polta :D

      Olen minä onnellinen

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe