Toivonlahti

Anonyymi

Toivonlahti muuttui mehiläiseltä siun sotelle. Jotenkin vain tuntuu että muuttuiko hoito.
Hoitajat vaihtuu jatkuvasti.
Ei siellä nyt niin paljon pitäisi hoitajia kierrättää. Eihän hoitajat tiedä asiakkaastaan mitään jos joutuvat hyppäämään paikasta toiseen.
Pysyvyys tuo turvaa ja omaisillakin olisi huolettomampi olo ja luottavainen mieli siihen että omaiseni saa parhaan mahdollisen hoidon.
Sitten tämä toinen hoitopaikka joka julkaisee niin kultareunaisia kuvia asiakkaistaan. Onko julkaisuun asiakkaan tai omaisen lupa? Kirjallinen?
Antaako nämä kuvat todellisen kuvan.

Olisiko minun omaisellani parempi hoito tuossa paikassa joka on aivan uusi ja toimintaa vaikka minkälaista vai tässä toisessa jolla on ihmisten mielissä edelleen kunnan (siun sote) omistamista hoitopaikoista tietty maine, puute kaikesta.

Voi herranen aika kun tietäisi mihin omaiseni näissä loppujen lopuksi joutuu.

54

5866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko kukaan koskaan nähnyt Toivonlahden tai Attendon pihalla ainoatakaan vanhusta ulkoilemassa? En tarkoita nyt talven liukkailla, mutta kun ei näkynyt edes kesällä.
      Attendollakin pöytäryhmät ympäröivine istutuksineen talon takana. Lupaus oli että saavat ulkoillakin, mutta koskaan en ole nähnyt ohikulkeissani ketään siellä istumassa. Auringonpaiste ja raitis ulkoilma virkistäisi vanhuksia, mutta ilmeisesti heitä pidetään kuin vankina kesät talvet sisällä.

      • Anonyymi

        Hoitohenkilökuntaa on niin vähän ettei heidän aika riitä ulkoiluun vanhusten kanssa. Kyllä he jonkin verran pystyvät itse ulkotapahtumia järjestämään vanhuksille. Korona aika on kyllä lisännyt henkilökunnan työ määrää.
        Moni omainen käyttää läheistään ulkona silloin kun on mahdollista. Vanhuksen ulkoilu täytyy toteuttaa näin syksyllä ja talvella varoen, lyhyitä reissuja vain,kylmä heille tulee niin äkkiä ja sen myötä sairautta. Ja kesälläkin on oltava varoen ulkosalla.
        Täytyisi kunnan palkata ulkoiluttajia ja viriketoimintaa järjestäviä ihmisiä.


    • Anonyymi

      hoitakaa omaisenne kotonanne, kun niin viisaita tunnutte olevan.

      • Anonyymi

        Oikein, mitä niitä kasarmilla makuuttamaan. Ainakin muistakaa käyvä läheistänne tapaamassa.


      • Anonyymi

        Älä puolustelee vääryyttä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puolustelee vääryyttä!

        Mitä tarkoittaa?


    • Anonyymi

      Turhaa mollaamista. Hoito on hyvä molemmissa. Ja minäpä olen nähnyt ihmisiä ulkoilemassa kummassakin hoitolaitoksessa.. Tuskinpa kukaan siinä kyttää 24 tuntia milloin ulkoillaan.. Ja vanhukset istuvat ulkona sen minkä haluavat.. Yleensäkin pieni istuminen riittää ja sitten halutaan jo sisälle. Ihanaa että on hyvät hoitopaikat täälläkin.

    • Anonyymi

      Hoitajat varmaankin yrittävät parhaansa työssään ja kiitos siitä heille.
      Ei ole hoitajien vika jos Toivonlahdessa ei ole varastotiloja riittävästi käyttötarvikkeille. Rekkalastillinen vaippoja tungetaan vanhusten huoneisiin sekä myöskin kaikki käyttötavara on pitkin käytäviä joten jos jokin hätätilanne tulee niin ei varmaan sieltä äkkiä ketään saa ulos. Eikä ole kovin paloturvallistakaan tuollainen touhu. Sekä vanhusten, hoitajien että vierailevien omaisten olisi mukavampi olla jos kaikki ei olisi aina kaaottisen näköistä. Joten Pirskaselle terveisiä että ei kannata kehua tiloja toimiviksi ennen kuin on tutustunut tilanteeseen kunnolla.

      • Anonyymi

        Huonostipa on järjestelty ylläpito, jos noin retuperällä ollaan! Hulppeat tilat!


      • Anonyymi

        Oliskohan liian aikaista arvostella; paikassahan taitaa remontitkin olla vielä kesken.


      • Anonyymi

        Kuka on Pirskanen?
        Huoneissa asukkaiden kaapit liian pienet ja sinne tosiaan laitetaan vielä vaipat.
        Huoneissa on huono valaistus, invavessat on ahtaat ym. Nämä puutteet on asiakkaille ikäviä ja hoitohenkilöiden on vaikea työskennellä pareittain näissä huoneissa.
        Omaiset haluaisivat laittaa huoneet viihtyisäksi läheiselleen mutta eihän sinne mahdu ihan oikein mitään. Huoneissa kun apuvälineitä on aika paljon. Ja mistä löytyisi vielä henkilö joka laittaisi tauluille koukut seinille.

        Hoitajille kyllä isot kiitokset, ne on ne herrat jotka eivät ymmärrä tai halua ymmärtää kuinka olisi hyvä hoitajien työskennellä jos olisi toimivat tilat ja toimivat välineet.
        Mutta jos herrojen kekkerit pitää ilomantsissakin järjestää rahaa löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on Pirskanen?
        Huoneissa asukkaiden kaapit liian pienet ja sinne tosiaan laitetaan vielä vaipat.
        Huoneissa on huono valaistus, invavessat on ahtaat ym. Nämä puutteet on asiakkaille ikäviä ja hoitohenkilöiden on vaikea työskennellä pareittain näissä huoneissa.
        Omaiset haluaisivat laittaa huoneet viihtyisäksi läheiselleen mutta eihän sinne mahdu ihan oikein mitään. Huoneissa kun apuvälineitä on aika paljon. Ja mistä löytyisi vielä henkilö joka laittaisi tauluille koukut seinille.

        Hoitajille kyllä isot kiitokset, ne on ne herrat jotka eivät ymmärrä tai halua ymmärtää kuinka olisi hyvä hoitajien työskennellä jos olisi toimivat tilat ja toimivat välineet.
        Mutta jos herrojen kekkerit pitää ilomantsissakin järjestää rahaa löytyy.

        Ketjusta on näköjään poistettu viesti, jossa olleella linkillä facebook-videoon asiakas kiittelee Mainiokoti Toivonlahden tiloja väljiksi ja kuntoutusta hyväksi. Video löytyy helposti esim. hakusanoilla Mainiokoti Toivonlahti ja valitsemalla videohaun. Kysyinkin, mikä on muuttunut noista Mehiläisen ajoista?

        (Katseltavaksihan nuo videot on tarkoitettu.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjusta on näköjään poistettu viesti, jossa olleella linkillä facebook-videoon asiakas kiittelee Mainiokoti Toivonlahden tiloja väljiksi ja kuntoutusta hyväksi. Video löytyy helposti esim. hakusanoilla Mainiokoti Toivonlahti ja valitsemalla videohaun. Kysyinkin, mikä on muuttunut noista Mehiläisen ajoista?

        (Katseltavaksihan nuo videot on tarkoitettu.)

        Tuossa Mehiläisen mainosvideolla haastateltu mies oleskeli Toivonlahdessa vain kuntoutusjaksojen ajan. Poikkeaahan se melkoisesti palveluasumisesta, jossa hoivakodissa asutaan mahdollisesti koko loppuelämän, ja yritetään siksi tehdä tilasta mahdollisimman kodinomainen. Tilan tarve kokonaan toinen; eriasia pystytäänkö tilaa järjestämään. Näin luulisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliskohan liian aikaista arvostella; paikassahan taitaa remontitkin olla vielä kesken.

        SOTE NYLKEE VIIMEISETKIN ELÄKEVARAT HOITOPAIKOISSAAN HOIDON LAATU EI TÄTÄ PÄIVÄÄ HOITAJIEN MÄÄRÄ ASUKKAISIIN NÄHDEN LIIAN PIENI
        PIRSKANEN SINNE MUUTAMAKSI KUUKAUDEKSI KOEASUKKAAKSI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SOTE NYLKEE VIIMEISETKIN ELÄKEVARAT HOITOPAIKOISSAAN HOIDON LAATU EI TÄTÄ PÄIVÄÄ HOITAJIEN MÄÄRÄ ASUKKAISIIN NÄHDEN LIIAN PIENI
        PIRSKANEN SINNE MUUTAMAKSI KUUKAUDEKSI KOEASUKKAAKSI

        Mehiläisessä on huonoruoka, kouluttamaton henkilökunta enimmäkseen.
        Oy ,sanoi hän???


    • Anonyymi

      Eikös siellä ole vuodeosasto? Onko vuodeosastolla nykyään yksityishuoneita.? Ei ainakaan ennen pystynyt omaiset sisustamaan vuodeosastoa.. Miten on nykyään? Ennen oli 5-6 mummoa samassa huoneessa.. Toiset älysivät elämästä osa ei. Pesupäivinä lavetilla suihkuun ja kunnolla suihkuteltiin. Ruokaa suuhun lusikalla lapottiin ja omaiset kävi kuka muisti vieressä istumassa hetken. Vaippoja vaihdettiin ja ulosteen haju leijaili vuodeosaston käytävillä. 90-luvun kesätyöntekijän muistelot erään kunnan vuodeosastolla hoitajan pestissä. Tämä kesä opetti paljon. Työ oli liian raskasta ja se meni tunteisiin. Hakeuduin muulle alalle. Arvostan työtänne hoitajat.

      • Anonyymi

        Ei ole vielä vuodeosastoa Toivonlahdessa, kun terveysasema vuodenosastoineen siirtyy Toivonlahteen tulevaisuudessa. Yläpihan asukkaat siirrettiin Toivonlahteen lukuunottamatta Koivikkolan asukkaita.


    • Anonyymi

      Hoitopaikoista puuttuu ammattitaitoinen henkilökunta jos kyseessä on erityisosamista tarvitseva asiakas. Häntä hoidetaan kuin muitakin vanhuksia. Ei saa sitä hoitoa mitä sairaudet vaatisivat.
      Jos omainen yrittää keskustella hoitotavoista siellä ollaan hiljaa ja kukaan ei osaa tehdä asian eteen mitään. Tai saat sellaisen vastauksen jolla hoitohenkilökunta lyttää omaisen tiedot paremmasta mahdollisuudesta.
      Jos soitat yksikön johtajalle hän on niin varma hoitohenkilökunnan osaamisesta. Onko, hän on harvoin hoitotehtävissä jossa näkisi kuinka henkilökunta toimii.

      Toiveen esitän henkilökunnalle, kohdatkaa vanhus/asiakas aivan tavallisesti käyttäytyen. Ei hänelle tarvitse huutaa, ei hänelle tarvitse lässyttää kuin pienelle lapselle ei lapsikaan siitä tykkää, älä sano älä höpötä, puhu hänelle kun kohtaate, pidä hänet puhtaana, auta vessan, huolehdi hänen syömisestään, itkulla on joku viesti vanhuksen olosta, voi tätä voisi jatkaa vaikka kuinka mutta hoida häntä niin kuin toivoisit itseäsi hoidettavan.

      • Anonyymi

        Omainenkin voi osallistua hoitoon!! Olisi ihanaa jos joku kävisi minun katsomassa.. Söisi päivän ruuvan kanssani.. Katselisi päivän lehden. Eikä vain kävisi minua katsomassa pikaiseen tuoden pussillisen punaisia viinimarjoja.. Ja kun huonona päivänä kaikki karkaa alleni. Huudetaan vaan että äkkiä siivoamaan tätillä on kaikki herkut housuissa. Kaikista meistä tulee vanhoja ajallaan. Myös sinusta ja minusta. Minä haluaisin että myös lapseni ottaisivat osaa hoitooni.. Söisivät edes kanssani joskus.


      • Anonyymi

        Vanhus voi itkeä muutakin kuin huonoa hoitoaan.Voi itkeä ikäväänsä. Voi itkeä olotilaansa. Sitä ettei ole enää nuori. Voi itkeä myös sitä että omainen tulee ja kohta taas lähtee. Tunteita. Millaista erityishoitoa Ilomantsista ei saa?
        Tarvitaanko erityistä hoitoa?
        Millä tavoin tämä erityishoito pitäisi järjestää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omainenkin voi osallistua hoitoon!! Olisi ihanaa jos joku kävisi minun katsomassa.. Söisi päivän ruuvan kanssani.. Katselisi päivän lehden. Eikä vain kävisi minua katsomassa pikaiseen tuoden pussillisen punaisia viinimarjoja.. Ja kun huonona päivänä kaikki karkaa alleni. Huudetaan vaan että äkkiä siivoamaan tätillä on kaikki herkut housuissa. Kaikista meistä tulee vanhoja ajallaan. Myös sinusta ja minusta. Minä haluaisin että myös lapseni ottaisivat osaa hoitooni.. Söisivät edes kanssani joskus.

        Omainen ei voi osallistua hoitoon se tehtävä kuuluu hoitohenkilökunnalle.
        Meistä kaikista tulee tosiaan vanhoja jos saamme elää vanhuuteen saakka, silloinhan sitä toivoo että hoito olisi ihmisarvoista.
        Tällä hetkellähän emme voi olla omaisen luona ilman maskia. Maski suun edessä ei minulta onnistu syöminen. Olisi niin mukava viettää yhteistä kahvi hetkeä. Siun sote ei kylläkään tarjoile vieraille kahveja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhus voi itkeä muutakin kuin huonoa hoitoaan.Voi itkeä ikäväänsä. Voi itkeä olotilaansa. Sitä ettei ole enää nuori. Voi itkeä myös sitä että omainen tulee ja kohta taas lähtee. Tunteita. Millaista erityishoitoa Ilomantsista ei saa?
        Tarvitaanko erityistä hoitoa?
        Millä tavoin tämä erityishoito pitäisi järjestää?

        Eihän ilomantsissa saa erityishoitoa sehän on tiedossa. Keskussairaalassa ja muissa erikois yksiköissä sanotaan omaisille että siellä on järjestettävä asiaan kuuluvaa hoitoa ja on oikeus vaatia ja on oikeus saada. No mitä teemme kun sitä ei järjesty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän ilomantsissa saa erityishoitoa sehän on tiedossa. Keskussairaalassa ja muissa erikois yksiköissä sanotaan omaisille että siellä on järjestettävä asiaan kuuluvaa hoitoa ja on oikeus vaatia ja on oikeus saada. No mitä teemme kun sitä ei järjesty.

        Mielenkiinnosta kysyisin mitä erikoishoitoa tarkoitatte? Saattohoitoako?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omainen ei voi osallistua hoitoon se tehtävä kuuluu hoitohenkilökunnalle.
        Meistä kaikista tulee tosiaan vanhoja jos saamme elää vanhuuteen saakka, silloinhan sitä toivoo että hoito olisi ihmisarvoista.
        Tällä hetkellähän emme voi olla omaisen luona ilman maskia. Maski suun edessä ei minulta onnistu syöminen. Olisi niin mukava viettää yhteistä kahvi hetkeä. Siun sote ei kylläkään tarjoile vieraille kahveja.

        Eikös sen potilaan voi viedä vaikka viikonlopuksi kotiin perheen pariin.. Jos kunto sallii. Voihan hoitoon osallistua kun vaan osallistuu. Käyttää mummoa vessassa.. Syöttää. Vaihtaa papalle lakanat. Hieroo mummon jalkoja. Ja kun korona loppuu ja maskit poistuu niin kyllä yhteinen ruokatauko on poikaa.. Ja muutama euro jos oisi jäänyt omaisenkin taskuun niin ostatte kahvia sitten ruokalasta.. Eihän nyt siun sote eikä sairaanhoitopiiri omaisten kahveeta ole ennenkään maksanut😋


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös sen potilaan voi viedä vaikka viikonlopuksi kotiin perheen pariin.. Jos kunto sallii. Voihan hoitoon osallistua kun vaan osallistuu. Käyttää mummoa vessassa.. Syöttää. Vaihtaa papalle lakanat. Hieroo mummon jalkoja. Ja kun korona loppuu ja maskit poistuu niin kyllä yhteinen ruokatauko on poikaa.. Ja muutama euro jos oisi jäänyt omaisenkin taskuun niin ostatte kahvia sitten ruokalasta.. Eihän nyt siun sote eikä sairaanhoitopiiri omaisten kahveeta ole ennenkään maksanut😋

        Jos omainen asuu satojen kilometrien päässä................................
        Kun omaiset pääsevät käymään lomillaan he viettävät aikaa mummojen ja ukkien parissa, niin useimmat tekevät, onhan niitäkin jotka ei käy omaisten luona.
        Ai hoitolaitosten ruokalasta, no sehän ei ilomantsissa onnistu jos muuallakaan kunnan omistamissa. Termariin kahvit ja viinerit mukaan ja nautitaan yhteisestä hetkestä, kun korona on ohi.................Milloinkahan se on ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos omainen asuu satojen kilometrien päässä................................
        Kun omaiset pääsevät käymään lomillaan he viettävät aikaa mummojen ja ukkien parissa, niin useimmat tekevät, onhan niitäkin jotka ei käy omaisten luona.
        Ai hoitolaitosten ruokalasta, no sehän ei ilomantsissa onnistu jos muuallakaan kunnan omistamissa. Termariin kahvit ja viinerit mukaan ja nautitaan yhteisestä hetkestä, kun korona on ohi.................Milloinkahan se on ohi.

        Ootteko kysyneet saako kahvia ja pullaa ostaa? Mulla on 90-luvulta asti kokemus että mun isä tuli katsomaan minua kun olin pitkään sairaalassa ja kyllä tädit aina isälle kahvia ja pullaa antoi.. Eikä edes mitään maksanut👍kahvivaunu kiersi. Sehän on suorastaan juhlapäivä vanhukselle kun lapset tulevat satojen kilometrien päästä katsomaan.. Kyllä se varmasti antaa lisäpäiviä elämään jos ei peräti nuorru👍hyvä että käytte. Niitäkin on jotkei käy. Kyl se korona joskus ohi on.. Mut varmasti tulee uusia ruttoja kun on taas alkuun päästy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omainenkin voi osallistua hoitoon!! Olisi ihanaa jos joku kävisi minun katsomassa.. Söisi päivän ruuvan kanssani.. Katselisi päivän lehden. Eikä vain kävisi minua katsomassa pikaiseen tuoden pussillisen punaisia viinimarjoja.. Ja kun huonona päivänä kaikki karkaa alleni. Huudetaan vaan että äkkiä siivoamaan tätillä on kaikki herkut housuissa. Kaikista meistä tulee vanhoja ajallaan. Myös sinusta ja minusta. Minä haluaisin että myös lapseni ottaisivat osaa hoitooni.. Söisivät edes kanssani joskus.

        Vanhat ihmiset tykkäävät marjoista. On tietenkin niin ettei kaikki tykkää mutta omaiset kyllä tietävät mistä mummo tai ukki tai joku muu sukulainen -ystävä tykkää. Sellaistahan me omaiset pyrimme tuomaan mikä on mieleistä.

        Hoitajille kyllä kuuluu asukkaan puhtaana pito. Siitä he maksavat. Ja hoitajat kyllä huolehtivat puhtaudesta.

        Sinä kirjoittaja minkälainen hoitaja olet? Kokeileppa itse ihan vaikka opin vuoksi, laita vaippa ja anna siihen tulla koko päivän tarpeet. Sitten voit arvioida montako vaippaa olisi täytynyt vaihtaa, oliko pesulla käynti tarpeen, kuinka ihosi punoittaa. Tämä on vain pieni testi sinulle. Kokeile ja sitten mene töihin. Saatat tietää kuinka sinun täytyy hoitajan työtä tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhus voi itkeä muutakin kuin huonoa hoitoaan.Voi itkeä ikäväänsä. Voi itkeä olotilaansa. Sitä ettei ole enää nuori. Voi itkeä myös sitä että omainen tulee ja kohta taas lähtee. Tunteita. Millaista erityishoitoa Ilomantsista ei saa?
        Tarvitaanko erityistä hoitoa?
        Millä tavoin tämä erityishoito pitäisi järjestää?

        Missään pikku kirkonkylien hoitopaikoissa ei saa erityis osaamista tarvitsevaa hoitoa.
        Tai sitä ei ole haluta antaa. Rahat menevät kankkulan kaivoon, ei lapsille, vammaisille, vanhuksille. Kaikesta täytyy taistella että saat jonkun tuen, apuvälineen ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiinnosta kysyisin mitä erikoishoitoa tarkoitatte? Saattohoitoako?

        Kyllä se niin on että ennen saattohoitoa täytyy saada se ihmisarvoinen hoito.
        Terveyskeskuksien saattohoitohuoneet ovat aivan hirveitä. Ihmisen viimeisiin hetkiin ei mitän kaunista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhat ihmiset tykkäävät marjoista. On tietenkin niin ettei kaikki tykkää mutta omaiset kyllä tietävät mistä mummo tai ukki tai joku muu sukulainen -ystävä tykkää. Sellaistahan me omaiset pyrimme tuomaan mikä on mieleistä.

        Hoitajille kyllä kuuluu asukkaan puhtaana pito. Siitä he maksavat. Ja hoitajat kyllä huolehtivat puhtaudesta.

        Sinä kirjoittaja minkälainen hoitaja olet? Kokeileppa itse ihan vaikka opin vuoksi, laita vaippa ja anna siihen tulla koko päivän tarpeet. Sitten voit arvioida montako vaippaa olisi täytynyt vaihtaa, oliko pesulla käynti tarpeen, kuinka ihosi punoittaa. Tämä on vain pieni testi sinulle. Kokeile ja sitten mene töihin. Saatat tietää kuinka sinun täytyy hoitajan työtä tehdä.

        Nythän oot ihan erehtynyt😂mä en oo koskaan ketään hoitanut. Mummon pyllyn pesen kyllä ja talkkia laitan tissin alle sekä mahapoimuun kun ensin olen puhdistanut paikat. Ossaahan nuo tehä ilman koulujakkii.. Tahtoo sanoa että miks ei voi osallistua hoitoon.? Silloin kun voi? Sehän on mun mummo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootteko kysyneet saako kahvia ja pullaa ostaa? Mulla on 90-luvulta asti kokemus että mun isä tuli katsomaan minua kun olin pitkään sairaalassa ja kyllä tädit aina isälle kahvia ja pullaa antoi.. Eikä edes mitään maksanut👍kahvivaunu kiersi. Sehän on suorastaan juhlapäivä vanhukselle kun lapset tulevat satojen kilometrien päästä katsomaan.. Kyllä se varmasti antaa lisäpäiviä elämään jos ei peräti nuorru👍hyvä että käytte. Niitäkin on jotkei käy. Kyl se korona joskus ohi on.. Mut varmasti tulee uusia ruttoja kun on taas alkuun päästy.

        Jospa henkilökunta syö pullat, lohi, juusto ja kinkkusiivut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nythän oot ihan erehtynyt😂mä en oo koskaan ketään hoitanut. Mummon pyllyn pesen kyllä ja talkkia laitan tissin alle sekä mahapoimuun kun ensin olen puhdistanut paikat. Ossaahan nuo tehä ilman koulujakkii.. Tahtoo sanoa että miks ei voi osallistua hoitoon.? Silloin kun voi? Sehän on mun mummo.

        Avustajana toki voi toimia, mutta ei lääkkeiden jaossa ym koulutusta vaativissa tehtävissä.
        Lääkkeiden jako täytyy olla säännöllistä ja oikeat lääkkeet oikeille ihmisille.
        Ystävällisyys kuuluu myös hoitajan käyttäytymiseen.


    • Anonyymi

      valittajat voisi hoitaa vanhempansa itse, eikä aina odottaa vain valmista,kyllä sitä sitten paikalle ilmestytään kun omainen kuolee, silloinkin vain perinnön kiilto silmissä.

      • Anonyymi

        En mielestäni ole valittaja. Vaadin omaiselleni IHMISARVOISTA HOITOA. Hoitaisin omaiseni itse jos siihen olisi mahdollisuus mutta minun on käytävä töissä että voin turvata perheelleni asunnon, ruokaa ja mitä tähän elämiseen nyt kuuluukaan. Käymme omaismme luona niin paljon kuin se on mahdollista. Ja siitä perinnönjaosta, kyllä nämä kaikki hoitolaitokset ottaa omansa. Kyllä ne eläkkeet mene siihen että saa sitä hoitoa, vaatteet ja kaiken mitä nyt tarvitsetkaan elämässä hoitolaitoksessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mielestäni ole valittaja. Vaadin omaiselleni IHMISARVOISTA HOITOA. Hoitaisin omaiseni itse jos siihen olisi mahdollisuus mutta minun on käytävä töissä että voin turvata perheelleni asunnon, ruokaa ja mitä tähän elämiseen nyt kuuluukaan. Käymme omaismme luona niin paljon kuin se on mahdollista. Ja siitä perinnönjaosta, kyllä nämä kaikki hoitolaitokset ottaa omansa. Kyllä ne eläkkeet mene siihen että saa sitä hoitoa, vaatteet ja kaiken mitä nyt tarvitsetkaan elämässä hoitolaitoksessakin.

        Kerrotko tarkemmin miten hoitoa et pidä ihmisarvoisena? Onko vaipat vaihtamatta? Onko ruoka antamatta? Onko huoneessa kylmä kenties siivous laiminlyöty? Onko potilas pesemättä? Onko ruoka huonoa? Annetaanko lääkkeet? Miten koet asiat ja miten potilas sen kokee?
        Tapasin kerran vanhuksen joka sanoi että häntä hävettää kun omaiset eivät ole tyytyväisiä hänen hoitoonsa vaan valittavat jatkuvaan.. Vaikka hän tunsi itse olonsa hyväksi ja hoidon hyväksi.
        Jos hoitoa oikeasti laiminlyödään niin teidän kannattaa tehdä siitä tutkintapyyntö.


    • Anonyymi

      Totta on että kun menet katsomaan omaistasi ja kyselet vointia niin yleisin vastaus on että juuri olen tullut tai vuoro vaihtunut joten ei tietoa. Tämä kierrätysralli on varmaankin sen hienon tiimimallin tulos. Remonttia tehtiin vanhusten osastoilla, mutta hellekesä osoitti että kylllä ne hoitajat siellä selkä märkänä työskentelevät kun viilennystä ei ole. Varastona toimii edelleen huoneiden käytävä. Ihmettelen miten terveyskeskus saadaan sellaiseen kuntoon että siellä voi työskennellä. Hellekesät ovat tosiasia joten jäähdytysjärjestelmä koko taloon olisi ehdoton. Rahaa pitäisi tietysti jostakin löytyä. Säästöä pitkällä aikavälillä tietysti olisi jos nyt tehtäisiin kerralla kuntoon sisä- sekä ulkopuoli. Veden valuminen pitkin seiniä estettävä sekä myös rakenteiden kastuminen sokkelin puolelta. Talo kun on mäen alla joten sitä vettä tulee aivan varmasti mäeltä alaspäin.

      • Anonyymi

        Lähinnä kuulostaa ettei hoitajilla ole ihmisarvoista kohtelua.. Jos heidän pitäisi olla vankina työpaikallaan 24 tuntia.. Että on ajan tasalla asioista sekä hirmu - helteessä suorittaa tätä kolmivuorotyötään ilman ilmastointia. Kyllä ne on hoitajat kovilla taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä kuulostaa ettei hoitajilla ole ihmisarvoista kohtelua.. Jos heidän pitäisi olla vankina työpaikallaan 24 tuntia.. Että on ajan tasalla asioista sekä hirmu - helteessä suorittaa tätä kolmivuorotyötään ilman ilmastointia. Kyllä ne on hoitajat kovilla taas.

        Kuuleppa, hoitajan työnkuvaan kuuluu olla ajantasalla satoi tai paistoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä kuulostaa ettei hoitajilla ole ihmisarvoista kohtelua.. Jos heidän pitäisi olla vankina työpaikallaan 24 tuntia.. Että on ajan tasalla asioista sekä hirmu - helteessä suorittaa tätä kolmivuorotyötään ilman ilmastointia. Kyllä ne on hoitajat kovilla taas.

        Entä ne asukkaat jotka siellä kuumuudessa ovat 24/7, mitä sanot tähän.


      • Anonyymi

        Olen kyllä sitä mieltä että tuollainen tiimimalli olisi lopetettava. Siitä kärsii asukkaat, omaiset ja olen kuullut että myös hoitohenkilökunta. Potilas/asukas turvallisuus kärsii.
        Hoitaja joka ei aamulla töihin mennessä tiedä millä osastolla olet sen luulisi olevan rankkaa. Onko se tiimimalli tuollainen?

        Hoitajien on otettava selvää mitä kuuluu tänä päivänä asukkaalle josta omainen kyselee. Ei kuulu hyvään hoitoon sanoa omaiselle ettei ole tietoa.

        Kyllä siellä asukkaat on olleet helteillä vaikeassa tilanteessa, hoitajat pääsee työvuoronsa jälkeen pois. Asukkaat käytetään kerran viikossa suihkussa, onko tämä oikein. Muulloin heitä puhdistetaan pyyhkeillä.


      • Anonyymi

        Oliko mitään järkeä alkaa muuttamaan toivonlahtea myös terveyskeskukseksi.
        Sillä rahalla ja siihen hiukan lisää olisi saanut uuden.
        Vanhuksille aivan uusi yksikkö. Hoitolaitoksen mukaiset tilat.
        Aivan varmasti aika pian rupeaa kosteusvaurioia ym. ilmenemään.
        Ilomantsissa näitä isoja taloja riittää, kunnantalo jota muualta tulleet edelleen ihmettelee, niin ja se valtion toimistojen tilat. Mitähän ne noihin keksii viisaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuuleppa, hoitajan työnkuvaan kuuluu olla ajantasalla satoi tai paistoi.

        Ei kuulu. Kotona saa käyvä nukkumassa välillä.Sillä aikoo jos on joku liukastunu on voi voi...seuraavaan vuoroon voipi tulla vaikka kahen päivän päästä. Siinä on kerenny satoo jo useammin. Että kuuleppa vaan ite. Pyydä lukea raportit joka päivältä niin pysyt ajan saatossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä ne asukkaat jotka siellä kuumuudessa ovat 24/7, mitä sanot tähän.

        Eipä tuntunu niistä marmattavan.. Vain hoitajista👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kyllä sitä mieltä että tuollainen tiimimalli olisi lopetettava. Siitä kärsii asukkaat, omaiset ja olen kuullut että myös hoitohenkilökunta. Potilas/asukas turvallisuus kärsii.
        Hoitaja joka ei aamulla töihin mennessä tiedä millä osastolla olet sen luulisi olevan rankkaa. Onko se tiimimalli tuollainen?

        Hoitajien on otettava selvää mitä kuuluu tänä päivänä asukkaalle josta omainen kyselee. Ei kuulu hyvään hoitoon sanoa omaiselle ettei ole tietoa.

        Kyllä siellä asukkaat on olleet helteillä vaikeassa tilanteessa, hoitajat pääsee työvuoronsa jälkeen pois. Asukkaat käytetään kerran viikossa suihkussa, onko tämä oikein. Muulloin heitä puhdistetaan pyyhkeillä.

        Pitää kysyä sen potilaan hoitajaa. Onkohan nyt vointia kysytty sellaiselta hoitajalta joka ei hoida kyseistä potilasta. Nykyään kun on kaikki tiedot salaisia niin ei niitä potilaankaan tietoja kyllä pysty kuka vaan sieltä koneelta katsomaan. Eikä kelle vaan niitä pysty sanomaankaan. Ja on totta että hoitajat vaihtuu tiuhaan.. Mutta se on tätä päivää. Niin ne vaihtuu muuallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää kysyä sen potilaan hoitajaa. Onkohan nyt vointia kysytty sellaiselta hoitajalta joka ei hoida kyseistä potilasta. Nykyään kun on kaikki tiedot salaisia niin ei niitä potilaankaan tietoja kyllä pysty kuka vaan sieltä koneelta katsomaan. Eikä kelle vaan niitä pysty sanomaankaan. Ja on totta että hoitajat vaihtuu tiuhaan.. Mutta se on tätä päivää. Niin ne vaihtuu muuallakin.

        Emme puhu potilaasta vaan asukkaista.
        Asukkailla on oma hoitaja mutta tämän tiimimallin, siksikö sitä nimitetään nykyisin, asiakas ja omaiset ei näe omahoitajaa viikkoihin, hän siis hoitaja kiertää taloa eri yksiköissä. Kaikilla hoitajilla on pääsy asukkaiden tietoihin jos me omaiset jotakin kysymme. Hyvin on sujunut, tiedot omaisesta olemme saaneet silloin kun on ollut tarve kysellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko mitään järkeä alkaa muuttamaan toivonlahtea myös terveyskeskukseksi.
        Sillä rahalla ja siihen hiukan lisää olisi saanut uuden.
        Vanhuksille aivan uusi yksikkö. Hoitolaitoksen mukaiset tilat.
        Aivan varmasti aika pian rupeaa kosteusvaurioia ym. ilmenemään.
        Ilomantsissa näitä isoja taloja riittää, kunnantalo jota muualta tulleet edelleen ihmettelee, niin ja se valtion toimistojen tilat. Mitähän ne noihin keksii viisaat.

        Siellähän katto vuotaa parasta aikaa ja on vuotanut monta vuotta


    • Anonyymi

      Omahoitajasysteemi ei toimi, tämä malli olisi jo unohdettava, eikä muillakaan peitenimillä tätä tulisi jatkaa.

    • Anonyymi

      Tämä vielä ihmetytti että mikä kiire tuli siirtää vanhukset pois vanhasta hoitopaikasta remontin keskelle. Nyt jo mennessä on hirveä levitys pihalla ja tupakantumppeja heitelty sinnen tänne. Voisikohan se rakennusurakoitsija ohjeistaa työntekijöitään siisteydestä. Tietysti rakennusmiehet eivät ole ainoita syyllisiä vaan muillakin käyjillä peiliinkatsomisen paikka. Vaikka kuinka haluaisi olla positiivinen niin väistämättä alakulo hiipii mieleen siellä käydessä. Paikka on todella pieni ja epäkäytännöllinen terveyskeskukselle. Vanhuksillekin olisi ollut mahdollista järjestää mukavampi loppuelämä jos sitä terveyskeskusta ei survottasi sinne. Ja vuosikausien levitys ympäristössä. Jos vanhuksen asuintilat olivat aiemmin valoisat ja avarat niin toista on nyt. Positiivista tässä on tietenkin että jonkinlainen terveysasema jää tänne Ilomantsiin. Hoitajille jaksamista tämän kaiken remontin keskelle sekä naurettavan byrokratian pyörttämiseen niin että varsinaiseen asiakastyöhön ei jää kunnolla aikaa.

    • Anonyymi

      Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato.

    • Anonyymi

      Toivonlahti muuttui mehiläiseltä siun sotelle,muutosta tuli pyykkäykseen ja siivoukseen. Kaikki mielestäni nyt noin niinkun ok. Hoitajat vaihtuvat osastolla tiuhaan ,joka kerta eri naamat,tämä johtuu yläkerrasta. Edelleenkin ulkoilutus on kyseenalasta, riittääkö ulkoilutukseen ne parvekkeet, jotka on ollut hoitamatta ne kymmenen vuotta, jotka olen käynyt kylässä, etään periltä. Vanhuksenkin pyyntö vessaan ennen ruokailua,olisi hieno oivallus. Mieti itse hoitajana,miltä tuntuu istua ruokapöytään. Tämä sama hänelle joka ole vastuussa hoitajien määrästä osastolla.

    • Anonyymi

      Rakennuksen rännit vuotavat pitkin seiniä ja ikkuna karmien väliin joista luonnollisesti pitkin erisisteitä, eikö kukkaan tosiaan tee asialle mitään, kohta ne tuas lähtö evakkoon kun paikka homehtuu ympäriltä!

      • Anonyymi

        taitaapa olla jo homeessa..


    • Anonyymi

      Kyllä saa olla hyvillä mielin kun saadaan pitää peruspalvut. Kyllä se on komealla paikalla komea terkkari. On kahvilakin samassa ja uimahalli. Hammaspalvelut sekä neuvola. Eikös se röntgenkin siellä ole. Kyllä on Sotekeskus Ilomantsissa huippu asia. Vaihtoehtona olisi sitten Joensuussa nämä palvelut.

    • Anonyymi

      Kysyn tässä, kun en varsinkaan viikonloppuna tavoita ketään joka voisi asiassa auttaa kertomalla hoitajan, sos.työntekijän ym. tiedoilla asiasta. Kuka/ketkä Ilomantsissa päättää, missä vaiheessa hoitokotijonossa oleva kotona pärjäämätön vanhus saa pysyvän hoitokotipaikan? Onko asiaan vaikutusta kenen läheiset, edunvalvoja tuo asiaa usein, aktiivisesti esille? Vai mitkä on käytännöt?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2878
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2174
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe