autokoulussa kuultua ja todettuakin:

MIKSI?

Hämmästykseni oli suuri, kun tajusin yhden asian, ollessani erään autokoulun oppilaana pk- seudulla, Helsingin naapurissa, lähes 11 kk. Oli vähän aika- ja oppimisongelmia, mutta selvitin sen henk-ajokortin itselleni, sekä pikkuperheelleni.

Asiaan:
Sukulaisten opettamat nuoret läpäisevät teoriakokeet huonommin ja hylätyksi yhä uudestaan ja uudestaan tulemalla, kuin autokouluista tulleet ja lisäksi näköjään usein aivan rimaa hipoen.
Samaten on ajotutkintojen kanssa, vahvistaa oma inssikin.

Kuulemma kakkosvaiheessa arvioivan ajon ja teoriatuntien ajojen ja kyselyjen yhteydessä huomaa heti sen, kuka on saanut viranomaisten valvomaa opetusta, kuka vanhoja tietoja ja asenteita, sekä luulotietoa iskältä tms.

Itse olen kohta keski-iässä oleva äiti ja olen yllättynyt ja kauhistuneena pannut merkille saman karmean tosiasian.
Voiko meillä tasavallassa todellakin sokea opastaa sokeaa? Vajavainen auttaa toista vajavaista, sanon tämän Teille nuorille.
Sanomme EI, mutta löysä ajattelematon laki sallii sen toistaiseksi! Se oli kuulemma aikanaan köyhille, vammaisille ja korvessa asuville suurperheisille tarkoitettu väliaikainen ja tilapäinen etuoikeus ja kädenojennus valtiolta. Nyt myös pankinjohtajille ja muille rahakkaille.

Kuka vastaa kuolemasta, vammoista, taloudellisista menetyksistä, tai surusta, kun iskä sanoo oikeudessa aikanaan, kuoleman sattuessa, ettei tiännyt, että laki oli tossakin kohden muuttunut.
Ei mua voi panna vastuuseen! Mä luulin niin yms. Niin, kuka?

Jos ajetaan lähinnä kesämökin ja kodin väliä edes takaisin ja uskoakseni papereita vähän sävelletäänkin (kertoi työpaikkani ÄITI), jotta olisi muka ajettu listojen mukaan, niin tarkoitus on kadonnut tyystin.

Jos opetus tapahtuu perheen sisällä jopa kolmannessakin polvessa ja autokoulua ei ole kukaan sekunniksikaan kohdannut, minua hirvittää, että sillä jäämätiedon jäämän hivenen häivällä saa kenellekkään leikkiä ihan oikeaa alansa OPETTAJAA. Ehkä siinä tarpeen käytössä on kyse OMAN EGON nostosta. Tiedä tätä!Kuten muskeliauton ostossakin.

Perheopettajalle tiukemmat vaatimukset vaan ja heti.
Minimissään: Ei yhtään virhettä omassa teoriakokeessaan, tai enintäin 5 pienemmässä asiassa ja esim. 300 kysymystä, joihin liikenneopettajat näkemykseni/kokemukseni mukaan vastaisivat kirkkaasti oikein.

Iskällä pitäisi olla myös väh. ABECE- kortti, viiden vuoden rikkeetön ammattiajotyö tms. takanaan, bedagoginen, didaktinen, sekä psykologinen koulutus ym. laaja koulutus, eli edes osa tapaaamieni autokolujen opettajien taustasta ja koulutuksesta.
He tulevat yllätyksekseni Ammatillisesta opettajakorkeakoulusta, vajaata 2 v., takana vahva auto/liikennetausta ja muukin koulutustausta odottamattoman vankkaa ja monipuolista.
Erään Espoolaisen koulun johtajaopekin ajanut rallia SM-sarjassa. Luulisi tietävän jotakin riskeistä ja fysiikan laeista, joihin vasta nyt itse törmäsin käytännössä.
Vuosien saatossa ovat opettaneet tuhansia ja pitäneet tieto-taitonsa ajan tasalla jatkuvalla koulutuksella. Oikein! Entä me siviilit?

Taas asiaan. Hänen (iskän) oma testaava ajokoe pitäisi olla väh. 2 h ja kahden tarkastajan hyväksymä ja aina suuremmassa kaupungissa. Vain vähäinen 1-2 virhettä sallittaisiin.

Autoissa pitäisi olla ylimääräiset vakuutukset, kuten autokouluautoissakin. Vastuun varmistus.

Huomasin hämmästyksekseni tosiaankin II-vaiheen
teoriatunneilla, että alkeellisimmatkin kysymykset perheopetuksen saaneille meni aivan ylitse ja ohi.
Eräskin tyttö vastasi meille n. 40 tehtyyn kysymykseen VAIN 6 (LUE KUUSI) KERTAA OIKEIN JA NIISTÄ SANOI VEIKKAAVANSA KAHTA, ELI ARVASI, EI TIENNYT. Jonkun opettama (perhejuttu) poika vastasi 11 oikein ja otti hatusta 3 vastausta.
Kumpainenkin sanoi, ettei perheopettajansa kyennyt vastaamaan mioniinkaan heidän kysymyksiinäs ja toisen iskä sanoi, että aja vaan, niin opit itse.
Ymmärrettyäni kuulemani - näkemäni, päätin:
Omat muksuni menevät varmuudella autokouluun!
En voisi kuvitellakaan, että mieheni opettaisi heitä, vaikka ajan myös työkseen pakettiautoa ja taksia yhden kesän, ollessaan työtön.

Voisiko ajatella, että vuonna 1975 lukiossa 25- tuntisen lakikurssin käynyt henkilö pitäisi tänään, niin ikään lukiossa muille opiskelijoille lakikursseja! Ei ja ei.
EI, koska lait muuttuu vauhdilla, eikä saman tason koulutuksen saanut saa opettaa toista missään muullakaan alalla.
Eihän tämmöiseltä opelta voisi kysyä mitään muuta, kuin se kurssin sisältö, koska olisi kapea-alainen ja tiedot vanhentuneet. Hittolainen.
Itsellä pitää olla n. 300-400 kertainen oma koulutuspituus oppilaaseensa nähden. Hemmetti. Sanoohan sen järkikin.Näinhän on normaalissa koulutoiminnassakin. Tiedämme.

Perheopetusoppilaille pitäisi laittaa käyttämäänsä autoon 5 v:n ajaksi erilaiset rekisterikilvet, varoittamaan viattomia!
Se olisi kohtuus ja viisaus!

Jään odottamaan kannanottoja.

Olisi kiva laittaa 3 iskää ja 3 liikennopea liikenne- ja autoalan tietovisaan. Jokainen maksaisi osallisuudestaan 1000 € ja potti jaettaisiin kolmen parhaan kesken.

Vannon uskovani ja tiedän, että iskät nolaisivat itsensä 98-2 ja joutuisivat köyhtymään.

Jos jollakulla on uskallusta, ilmoittautukoon tässä.
Eiköhän jotkut opet ota homman hanskaansa ja kisa voi alkaa. Tulokset vaikuttakoot sitten perheopetuslupien pikaiseen poistamiseen ja heidän opettemiensa oppilaiden määräämiseen 6 kk:n sisällä vaativampaan teoriakokeeseen ja uuteen ajokokeeseen, jos II- vaiheessa asiat meni huonosti, kuten nyt minäkin tiedän.

Hyvällä tahdolla vaan kaikille, toivoo Henna A.

28

4865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjjj

Siis Heino on nyt Henna

• minä

Olen samaa mieltä että autokoulussa saa parempaa opetusta. Itse olen ajanut opetusluvalla. tutkitusti voidaan sanoa että opetusluvalla ajaneet ovat parempia ratin kääntäjiä kuin autokoulussa ajaneet. selityskin on aivan selvä. koska autokoulussa otetaan vähempi ajotunteja rahan säästämiseksi, kun taas opetusluvalla ajava ajaa kaikki perheen yhteiset matkat kaupungissa ja maalla, ja varmasti ajaa opetuksessa paljon enempi kilometrejä kuin autokoulussa. teoriakokeessa autokoulun oppilaat pärjäävät paremmin koska autokoulun opettajat osaavat antaa vinkkejä minkälaisia kysymykset ovat. yksi tuttu on ajanut korttinsa autokoulussa ja mielestäni hänelle ei olisi korttia pitänyt myöntää. stopista pois pysähtymättä, välillä ei vilkun käyttöä jne. kyllä niitä huonoja kuskeja tulee autokoulustakin. eli eikö nuo erilaiset rekkarit sun muut ovat aivan liioittelua?

• Kukko

helv...tti kun opetuslupalaiset on hyviä. Pari päivää sitten tapahtui: nopeusrajoitus 50km/h ja opetuslupalainen isänsä kanssa ajaa pokkana n.70km/h?? Kysynkin: Periytyykö ASENNE lapsiin joita opetatte HYVIKSI kuskeiksi? Asenne lähtee jo sieltä kun lapsi istuu turvaistuimessa ja kuuntelee/näkee miten isä/äiti manailee muut autoilijat ylimpään helv..ttiin. Että näin!!!!!

• minä
        Kukko kirjoitti:

helv...tti kun opetuslupalaiset on hyviä. Pari päivää sitten tapahtui: nopeusrajoitus 50km/h ja opetuslupalainen isänsä kanssa ajaa pokkana n.70km/h?? Kysynkin: Periytyykö ASENNE lapsiin joita opetatte HYVIKSI kuskeiksi? Asenne lähtee jo sieltä kun lapsi istuu turvaistuimessa ja kuuntelee/näkee miten isä/äiti manailee muut autoilijat ylimpään helv..ttiin. Että näin!!!!!

taisit ymmärtää tuon tekstin väärin. ei opetuslupalaiset sen parempia ihmisiä ole kuin muutkaan. sinun puheistasi saa sellaisen käsityksen, että pidät autokoululaisia parempina kuin opetuslupalaisia. molemmat lähtevät samalta viivalta. myönnän, että autokoulussa saa parempaa opetusta, mutta moni rahanpuutteen vuoksi ottaa mahdollisimman vähän ajotunteja ja sekin näkyy ajossa. asia on tutkittu että opetuslupalaiset ovat parempia auton kääntäjiä ja autokolulaiset osaavat teorian paremmin. tuo ei tientenkään tarkoita, että autokoululaiset eivät osaisi ajaa. eikä myöskään sitä, että opetuslupalaiset olisivat huonoja teoriassa. Voin suositella kyllä niille jotka eivät ole koskaan saaneet minkäänlaista tuntumaa rattiin ja autoon autokouluun menemistä. jos on tuntuma autoon on mopokortti, kevarikortti, traktorikortti suosittelen harkitsemaan opetuslupaa. siis jos on joku noista korteista tietää jo liikennesäännöt tai ainakin pitäisi tietää. voin jo sanoa vastauksen siihen kysymykseen mikä tulisi todennäköisesti, että autolla voi kortiton ajaa suljetulla alueella sekä kilparadoilla.

• jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

kysy vaikka ukoltakin, näki vilahduksen vihkitodistuksestamme. En ymmärrä, mitä tarkoitat.

• opettanut

Koska yli 90 % ajokortin haltijoista käy autokoulun, niin miksi liikenteessä on silti niin paljon asennevammaisia vaikka lähes kaikki ovat saaneet käsityksesi mukaan oikeaa asennekasvatusta ja tasokasta opetusta. Myös liikenneopettajat ovat vain ihmisiä, heissäkin on eri tason ammattilaisia ja jopa huonoja. Ralliautoilu ei mitenkään edistä turvallisen ajamisen opettamista. Oletko kenties autokouluyrittäjä jota pännii opetuslupalaiset?

• Sipuli

Onhan se nyt totta,että autokoululaiset osaavat ajaa paremmin sääntöjen mukaan!! On sellaisia isiä/sukulaisia,jotka eivät oikeesti tiedä nykyautoilun vaativaa ns.teoriaa. Suosittelisin kaikkia ajokortin ajavia menemään ammattilaisen oppiin autokouluun!!

• täällä
        Sipuli kirjoitti:

Onhan se nyt totta,että autokoululaiset osaavat ajaa paremmin sääntöjen mukaan!! On sellaisia isiä/sukulaisia,jotka eivät oikeesti tiedä nykyautoilun vaativaa ns.teoriaa. Suosittelisin kaikkia ajokortin ajavia menemään ammattilaisen oppiin autokouluun!!

on? Eikös opetuslupaopettajaltakin vaadita tietotasokoe teoriakokeen muodossa. Mitä muuta tarvitaan. Pedagokisia kykyjä?-siis oman muksun kanssa. Didadktisia supertaitoja?-siis oman muksun kanssa. Liikennesäännöthän on osattava, jokaisen autoilijan on. Myös velvollisuus päivittää tietojaan. Siitä, mitä EU-direktiivin kolmannessa momentissa poikkeuksellisesti sanotaan, ei minua esimerkiksi kiinnosta pätkääkään.

Molempi hyvä!

Voi että voi olla sitten huuhaakirjoituksia täällä. Jos ajaa korttia alatölöviössä, niin eikö se ole se ja sama kuka opettaa... elämä ainakin.

• Milli
        täällä kirjoitti:

on? Eikös opetuslupaopettajaltakin vaadita tietotasokoe teoriakokeen muodossa. Mitä muuta tarvitaan. Pedagokisia kykyjä?-siis oman muksun kanssa. Didadktisia supertaitoja?-siis oman muksun kanssa. Liikennesäännöthän on osattava, jokaisen autoilijan on. Myös velvollisuus päivittää tietojaan. Siitä, mitä EU-direktiivin kolmannessa momentissa poikkeuksellisesti sanotaan, ei minua esimerkiksi kiinnosta pätkääkään.

Molempi hyvä!

Voi että voi olla sitten huuhaakirjoituksia täällä. Jos ajaa korttia alatölöviössä, niin eikö se ole se ja sama kuka opettaa... elämä ainakin.

ja sehän riittää ku siitä pääsee läpi... joku ekalla ja joku toinen viidennellä yrittämällä..

• Kiki

Nyt kun valitat tyhjästä, mitä mieltä olet siitä että 15 vuotias saa ajaa viisilitraista traktoria peräkärryllä, isompia kuin monet autot, PELKÄN TEORIAKOKEEN PERUSTEELLA, siis PELKÄN TEORIAKOKEEN MUKAAN?

• mie vaan

Tuo juttu oli niin tuulesta temmattua kun vaan voi olla!!! Kaikilla ei tässä maassa todellakaan ole varaa mennä auotkouluun, joka maksaa 1500-2000€, ja jos sattuu vielä olemaan sama tilanne kuin minulla, että käy koulussa täysipäiväisesti ja sen jälkeen vielä töissä. Minullekin ajokortti oli välttämätön saada, enkä usko että kovinkaan moni autokouluopettaja olisi ollut halukas opettamaan minua illalla, sen jälkeen kun vaille 10 olin kotona töiden jälkeen. Itse siis ajoin kortin opetusluvilla, kortti minulla on ollut kohta puoli vuotta. Inssi meni läpi muuten virheittä, paitsi että kaarrenopeudesta sain sanomista. Kaikki saamani pisteet oli joka arvostelukohdassa 3 tai 4, 5 ollessa maksimi, jota ei kovin herkästi saa. Teoriakoekin meni ensimmäisellä läpi, samoin kuin inssi. Ajokilometrejä tuli n. 3 kk:n opetuksen aikana 3500-4500 km. Olen monelta tutulta kuullut, että ajoni on (enempiä kehumatta) huomattavasti varmemepaa/sujuvampaa, kuin yhdenkään, jolla on ollut kortti saman aikaa kuin minulla, ja joka on käynyt autokoulussa. Minulla on, kiitos rakkaan poikaystäväni, joka minua opetti, ja pitkän opetteluajan (joka muuten on sama, kuin mikä se yleensä on autokoulussakin), taito hallita auto myös tilanteissa, jotka ovat yllättäviä ja monesti säikäyttävät nuoren kuljettajan helposti. Esim. kun auto lähtee talvella puskemaan/hallitsemattomaan luisuun.. tilanteissa, joita ei pääse autokoulussa harjoittelemaan kuin 1:ssä liukkaan kelin harjoittelussa, radalla, valvotuissa olosuhteissa (joka on muuten ollut pakollinen meille opetuslupalaisillekin) helppohan se oli siellä radalla tehdä ennalta suuniteltuja juttuja.. Myös pimeän ajo, jota käsittääkseni harjoitellaan autokoulussa 1 kerran, mutta jota minä harjoittelin kymmeniä kertoja, kun satuin hyppäämään auton rattiin talvi-iltoina. Olen siis TODELLAKIN sitä mieltä, että kotiopettaja, joka hyväksytysti läpäisee opettajalle tarkoitetut kokeet, opettaa monessa tilanteessa asioita, joita ei TODELLAKAAN autokoulussa opi. Se on kuitenkin todettava, että niin kuin on huonoja autokoulun opetajia, on myös huonoja opetuslupaopettajia. Kuitenkin, opetusluvilla opettelu opettaa varmempaan ja sujuvampaan ajoon, kuin autokoulun opettajilla, joille opetus on rutiinia, eikä yllättäviä tilanteita pääse sen enempää olemaan, koska kaikki tehdään ylivarovaisesti

• Mä vaan

kehuit itseäsi kuljettajana. Eihän vaan ollut niin, että kaverisi 15-19 vuotiaat asiantuntijat arvioivat Sinut.
        Se ei tarkoita juuri mitään.
        Ehkä ei pahaakaan.
        Jos samaa jatkan, niin jokainen, joka on käynyt tanssi- tai musiikkikoulun peruskurssin 35 h, alkaisi opettamaan muita ja kaverit arvioisi osaamista.
        Puhut vuoden 1355 menetelmistä, koska ei ollut KOULUTETTUJA OIKEITA ALAN OPETTAJIA! ONNEA
        KUITESKIN.
        jOS OLET NIIN HYVÄ, TAI KUKA VAAN, NIIN HAASTAN sINUT AUTOKOULUPOHJALTA!

oTETAAN AIHEIKSI AUTOTEKNIIKKA, AJOTAITO- JA TEKNIIKKA, LIIKENNEOSAAMINEN JA FYSIIKAN LAIT.

kERTOKAA YHTEYSTIETONNE. pARAS SAA 1000 EGEE. mUUT MAKSAA.

• mistään mitään?

Hirvittää kirjoituksessasi kuvaamasi yllättävien tilanteiden harjoittelu! Missä te niitä harjoittelitte? Muun liikenteen seassa vai?
        Kenellekään ei ole sellaista taitoa, jolla ajoneuvoa voisi hallita kun tietyt rajat ylittyvät. Hyvää tuuria ehkä voi olla, jos auton saa hallinnan menetyksen jälkeen palautettua hallintaan, mutta ei siinä vaiheessa välttämättä kokenutkaan kuljettaja taidoilla pärjää! Yhdelläkään kokemattomalla kuljettajalla ei voi olla oikeaoppisia toimintamalleja tilanteeseen kuin tilanteeseen, joten turha on korottaa itseään ja ylvästellä kuvitellulla ajotaidollaan.
        Ehkä vielä pieni omantunnon kysymys Sinulle, kaiken osaava; kumpi on tärkeämpää, oikea toiminta yllättävässä hätätilanteessa vai vaaratilanteen estäminen jo ennakolta?
        Oikeastaan vastasit jo kirjoituksellasi edelliseen kysymykseen korostamalla kaikenkattavia autonhallintataitojasi... Yritä sinä pärjätä niillä, toivottavasti muut kehittyneemmällä ajattelutavalla varustetut kuljettajat väistelevät kaltaisiasi egoisteja. Turvallisuushan on kuitenkin tärkein asia.
        Vielä palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, on turha kuvitella itsestään liikoja, vaikka kokemusta jo jonkin verran olisikin. Jokaiselta kuljettajalta vie useita vuosia siihen, kun riskitaso lähtee merkittävästi pienenemään, vaikka ajo tuntuukin jo suljuvalta.

• 123123aa
        mistään mitään? kirjoitti:

Hirvittää kirjoituksessasi kuvaamasi yllättävien tilanteiden harjoittelu! Missä te niitä harjoittelitte? Muun liikenteen seassa vai?
        Kenellekään ei ole sellaista taitoa, jolla ajoneuvoa voisi hallita kun tietyt rajat ylittyvät. Hyvää tuuria ehkä voi olla, jos auton saa hallinnan menetyksen jälkeen palautettua hallintaan, mutta ei siinä vaiheessa välttämättä kokenutkaan kuljettaja taidoilla pärjää! Yhdelläkään kokemattomalla kuljettajalla ei voi olla oikeaoppisia toimintamalleja tilanteeseen kuin tilanteeseen, joten turha on korottaa itseään ja ylvästellä kuvitellulla ajotaidollaan.
        Ehkä vielä pieni omantunnon kysymys Sinulle, kaiken osaava; kumpi on tärkeämpää, oikea toiminta yllättävässä hätätilanteessa vai vaaratilanteen estäminen jo ennakolta?
        Oikeastaan vastasit jo kirjoituksellasi edelliseen kysymykseen korostamalla kaikenkattavia autonhallintataitojasi... Yritä sinä pärjätä niillä, toivottavasti muut kehittyneemmällä ajattelutavalla varustetut kuljettajat väistelevät kaltaisiasi egoisteja. Turvallisuushan on kuitenkin tärkein asia.
        Vielä palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, on turha kuvitella itsestään liikoja, vaikka kokemusta jo jonkin verran olisikin. Jokaiselta kuljettajalta vie useita vuosia siihen, kun riskitaso lähtee merkittävästi pienenemään, vaikka ajo tuntuukin jo suljuvalta.

En ole alkup. kirjoittaja mutta väitän että heti ennakoivan ajon jälkeen tärkeintä on miten autoa osaa hallita ääritilanteissa. Juuri näitä tilanteita treenataan(liian vähän) autokoulussa. Itse kortin saamisen jälkeen ja auton oston jälkeen olen talvisin kokeillut auton ohjattavuutta jarrutuksessa jne juttuja teillä missä on ollut autiota ja tarpeeksi tilaa. En toki kovilla nopeuksilla.

Jos ei ole käytännön tietotaitoa, ja esim. ajokortin hankkimisen ja auton hankkimisen välissä vuosia aikaa, voi jo ihan ensimmäinen vesiliirto aiheuttaa kuskille paniikin ja virheliikkeen.

Ylpeä voi olla ajo-taidoistaan, jos niitä todellakin on. Mutta se ei saa vaikuttaa miten ajaa. Moni kyllä ajaa ylinopeutta tämän takia.

Väitän myös että kun kortin saa ja lähtee ajamaan: ensimmäisten kuukausien jälkeen tulee vaihde monelle kuskille että hän luulee olevansa yhtä hyvä kuski kuin kaikki muut. Tämä virheluulo aiheuttaa hallitsemattomia riskejä joita otetaan ihmillisistä syistä. Ihan vertauskuva: itse kun soitan myös kitaraa, moni aloittelija pyrkii mahdollisimman nopeaan soittoon eikä kehitä välttämättä muita hyödyllisiä tekniikoita/taitoja. Jos kitaran soittoa jatkaa, ymmärtää että nopeus on viimeinen asia mitä pitää opetella - muuten soitto ei ole puhdasta.

Vanha totuus on että kestää noin 7 vuotta hallita jokin asia niin hyvin että sen osaa. Jos ajat autoa päivittän tai lähes päivittäin: keskivertoihminen on ns normaalitasoinen kuski 7 vuoden päästä OLETTAEN että ajaa oikein. Jos ajat koko tuon ajan väärin ja laiminlyöt asioita(ennakkohuomio, muiden huomioiminen, nöyryys), sinusta ei ehkä koskaan tulee hyvää autoilijaa.

On joitain luonnonlahjakkuuksia jotka oppivat nopeammin mutta jos joku näin väittää itsestään, todennäköisesti yliarvioi taitonsa. Nuorissa ajajissa -> ralliautojen rateissa saattaa olla hyviä kuskeja jotka ovat ajaneet paljon ikäänsä nähden. Enkä nyt tarkoita mitään laitonta ajoa maaseudun kirkonkylillä vaan oikeita kuskeja.

Eli olet oikeassa, ennakoiva ajo on tärkeintä ja sen hallitseminen vie aikaa. Itse voin sanoa että ajokortti on ollut lompakossa nyt 2,5 vuotta, en ole vielä läheskään valmis kuski vaikka ajankin päivittäin.
        Ja samaa voin käsi sydämmellä sanoa kaikista alle 5v ajaneista ihmisistä joille ei tule huomattavan paljon kilsoja vuodessa ajoa.

• apupoljin

Ystäväni (nainen) opetti poikaansa opetusluvilla, isohkossa kaupungissa.(ei tee työkseen mitään mikä liittyisi liikenteeseen tai autoiluun).Poika selvitti kokeet kerralla, sai kehut inssilta erittäin hyvästä suorituksesta. Äitiäkin kehuttiin erinomaiseksi opettajaksi.Inssi kysyi poikaa kilpailemaan nuorien kuljettajien ajotaitokilpailuihin ja poika menestyikin siellä mukavasti ohittaen taidoillaan monet autokoulun käynneen.

• pojalla

autokoulusta hankittu A1-kortti? Ja muutenkin, opetustyötä tehdessä tulee useinkin mieleen, että "nyt on muuten niin fiksu oppilas, että on aivan sama kuka tässä vieressä istuu, epäonnistua ei voi. Eli yleensä jonkun autokouluoppilaan erinomainen suoriutuminen ei todellakaan ole open ansiota vaan silkkaa fiksuutta, ennaltatietämistä ja lahjakkuutta. Mutta teepä surkeasta ja epämotivoituneesta innostunut oppija ja tyydyttävä kuski, se vaatii jo jotain.

• Vihreä kortti
        pojalla kirjoitti:

autokoulusta hankittu A1-kortti? Ja muutenkin, opetustyötä tehdessä tulee useinkin mieleen, että "nyt on muuten niin fiksu oppilas, että on aivan sama kuka tässä vieressä istuu, epäonnistua ei voi. Eli yleensä jonkun autokouluoppilaan erinomainen suoriutuminen ei todellakaan ole open ansiota vaan silkkaa fiksuutta, ennaltatietämistä ja lahjakkuutta. Mutta teepä surkeasta ja epämotivoituneesta innostunut oppija ja tyydyttävä kuski, se vaatii jo jotain.

Puhutko ihan tosissasi lahjakkuudesta autolla ajamisen yhteydessä? Harjoittelemalla ne taidot opitaan. Hyvä opettaja tajuaa, mitä pitää harjoitella ja milloin. Huono opettaja ei tajua mitään, istuu vaan siinä vieressä ja kiroilee mielessään, miten "lahjaton" kuski.

Kovin vaatimattomilla opinnoilla pääsee noinkin vaativaan hommaan. Monenlaista kasvatustiedettä tarvitsisi teikäläisetkin.

Äidin opetus voi olla hyvää juuri siksi, että äidille uskaltaa sanoa ja äidin kanssa harjoitellaan asiat kunnolla eikä ajella peloissaan ja riistohinnoilla.

Autokoulu nykyisellään sopii vain noille teidän "lahjakkaillenne", jotka ovat pienestä pitäen kokeilleet autonrattia ja nähneet untakin vain ajamisesta. Mutta teidän hommanne olisi opettaa muutkin ajamaan. Eipä taida onnistua.

• suustani,
        Vihreä kortti kirjoitti:

Puhutko ihan tosissasi lahjakkuudesta autolla ajamisen yhteydessä? Harjoittelemalla ne taidot opitaan. Hyvä opettaja tajuaa, mitä pitää harjoitella ja milloin. Huono opettaja ei tajua mitään, istuu vaan siinä vieressä ja kiroilee mielessään, miten "lahjaton" kuski.

Kovin vaatimattomilla opinnoilla pääsee noinkin vaativaan hommaan. Monenlaista kasvatustiedettä tarvitsisi teikäläisetkin.

Äidin opetus voi olla hyvää juuri siksi, että äidille uskaltaa sanoa ja äidin kanssa harjoitellaan asiat kunnolla eikä ajella peloissaan ja riistohinnoilla.

Autokoulu nykyisellään sopii vain noille teidän "lahjakkaillenne", jotka ovat pienestä pitäen kokeilleet autonrattia ja nähneet untakin vain ajamisesta. Mutta teidän hommanne olisi opettaa muutkin ajamaan. Eipä taida onnistua.

Minunkin mielestäni juttusi on tosi outoa. Mutta kai se on ajanvietettä sekin, että näpyttää mitä asiantuntemattominta paskaa näytölle.

Vaikka voihan se tietysti olla, ettei kaikki liikenneopet ehkä olekaan yhtä hyviä kuin minä.

• Kari

Olen itse opettanut lapsiani ajamaan, eikä esittämäsi kauhukuva oikein vastaa todellisuutta. Kuinkahan moni muu, kuin opetusluvalla opettava päivittää liikennetietämystää autokoulun jälkeen. Ei juuri kukaan. Itse olen 10 vuoden aikana tehnyt sen 3 kertaa, ja aina oppii vielä jotain lisää. Kirjalliset ovat aina menneet kerralla puhtaasti läpi. Siinähän on oppilaalla ollut tavoite päästä samaan.
      Ajopäiväkirjaa ei sävelletä, vaan käytännössä ajetaan paljon enemmän, kuin siihen merkitään. Opettajalla on tarkkaan tiedossa, että oppilas lähtee pian kortti taskussa itsenäisesti liikenteeseen opettajan autolla. Siinä on hyvä kannuste kunnolliseen opetukseen.
      Olen päässyt vertailemaan useiden sekä autokoulussa että opetusluvalla oppineiden ajotaitoa heti kortin saamisen jälkeen. Tuolloin opetuslupalaiset ovat paljon varmemman tuntuisia kuljettajia. Ero tasoittuu kyllä melko pian ja muutaman vuoden jälkeen eroa ei huomaa.
      Lasteni kaveripiirissä on ajouran alkuaikoina päädytty ojaan, käännetty autoa katolleen ja muuten kolhittu. Yhteistä näille kuskeille on ollut se, että kortti on saatu autokoulusta. Sattumaa vai ei, mutta nämä tapaukset eivät ole olleet omiaan vahvistamaan uskoa autokoulun ainoaan autuuteen.

• Teppo

tää on ihan yhtä järkevä keskustelun aihe, kuin esim. Kummat on parempia autoilijoita, miehet vai naiset. Tai kumpi oli ensin, muna vai kana.

• Guthwulf

Itse ajoin B-kortin 7 vuotta sitten, opetusluvalla. Ajokilometrejä sen 6kk aikana mikä silloin ajettiin tuli n. 5000. Kuinka moni voi sanoa ajaneensa saman autokoulussa? Myös silloin löytyi itseltä sama kirja mitä käytettiin autokouluissa jonka oma-alotteisesti luin kertaalleen läpi. Sen enempää ei tarvinnut isän kanssa alkaa liikennesääntöjä ihmettelemään. Vaikkakin tässä opettaja on vastuussa opettamisesta ei se silti tarkoita sitä että oppilaan ei tarvi mitään tehdä!! Teoriakokeesta tuli puhdas paperi, ei virheitä. Inssi kerralla läpi ilman sen kummempaa. 2. vaiheessa opettaja ei keksinyt mitään huomautettavaa ajosta...

Nyt viime keväänä menin sitten ensimmäistä kertaa oikein autokouluun ja ajoin moottoripyöräkortin. Muutama tunti teoriaa luokassa missä on n. 50 ihmistä samaan aikaan. Opettaja puhuu, katsotaan pari videota ja siinä se.. Tuli muuten tällöinkin luettua kirja jonka autokoulusta sai. Ja edelleen teoria, inssi ja käsittelykoe, kaikki läpi ilman yhtäkään virhettä.

Kun tyttöystävä ajoi jokunen vuosi sitten B-kortin, autokoulussa, opetuksen taso oli kuulemma todella surkeaa. Ja valitettavasti sen on nähnyt jälkeenpäin monta kertaa liikenteessä.. Onneksi on vuosien varrella hänelläkin taidot parantuneet. Ajamallahan sitä oppii.

Mutta oman kokemuksen pohjalta opetuslupa on huomattavasti parempi vaihtoehto. Tietysti tuo riippuu paljon opettajasta. Jos isällä tai kuka sitten opettaakin ei ole tietoakaan liikennesäännöistä ei hänen tietenkään pitäisi niitä alkaa lapselleen opettamaankaan.

• MMM

Itse ajoin ajokorttini isöni kanssa, ja minkäänlaista valittamista en asian tiimoilta ole keneltäkään kuullut. Ajoin puolen vuoden ajan lähes päivittäin ja ennen inssiä olin tottunut käsittelemään autoa ja hallitsin sen hyvin. Ajelimme niin sulalla kuin jäiselläkin kelillä ja niin valoisaan kuin pimeäänkin aikaan.

Teoriat kävin ennen autoon koskemista läpi yhdessä isäni kanssa. Kirja tosiaan on tismalleen sama kuin autokoulussa ja nyt siihen oli todella aikaa paneutua. Myös isäni luki kirjn ennen kokeeseensa osallistumista, jota selvisikin sittn virheittä!

Inssin ja kirjalliset pääsin ensiyrittämällä läpi, virheitäkään ei juuri ollut. Nyt minulla on ollut kortti 4 vuotta ja ajoni on erittäin sujuvaa ja varmaa (myös autokouluopettajien mielestä, jotk kohtasin 2. vaiheessa). Yhtän sakkoja en ole saanuit eikä edes vakavia läheltäpiti-tilnteita ole ollut.

Kuskina olen paljon varmepi kuin kaverini, jotkovat käyneet autokoulun. He eivät inssin jälkeen tienneet edes kaikkia perusasioita, vaan joutuivat kesken ajamisen soittelemaan omille vanhemmilleen aj kysymään neuvoa. Heille on myös sattunut kolareita ja he ovat edelleen vuosien ajamisen jälkeen todella epävarmoja...

Että kato nainen vaan peiliin ennen kuin rupeat muita syyttelemään!!!! Mietinpä vain miksi olet vasta ikäihmisenä ajanut kortin... Ettet vain olisi nuorena ollut liian surkea siihen ja nyt sitten katkerana parjaat muita...?

• Klemmari

En jaksanut lukea aloitusviestiä kokonaan, koska se oli itseään toistava ja tarpeettoman pitkä, mutta kommentoin silti.

Itse kävin autokoulun ja olin erittäin tyytyväinen koulun tasoon ja todella laadukkaaseen opettajaan. Ajotunteja on kuitenkin niin vähän, että itse en ehtinyt saamaan varmuutta kovinkaan suureksi. Teoria oli kyllä hallussa, mutta käytäntö jännitti.

Tuttuni on isänsä opettama, ja hyötyi tästä ajotuntien määrässä. Hänellä on suurempi varmuus, mutta tietoa tuntuu olevan vähemmän. Vähänkään epäselvissä tapauksissa hän on huomattavan epävarma ja kunnollinen tieto puuttuu. Sellaista tietoa ei aina saa kirjoista, vaan se vaatii ammattitaitoisen ohjaajan.

Sanomani siis on, että molemmissa on puolensa. Varmasti "kotikutoinenkin" opetus voi olla pätevää, kunhan molemmat suhtautuvat asiaan vakavasti ja opettajakin lukee uuden teoriakirjan kannesta kanteen.

• RockerLady

Tuntuu että joka tapauksessa moni näistä autokoulun läpi setvineistä pöllöistä unohtaa liikennesäännöt parin vuoden sisällä.. Poikkeuksiakin on, mutta onneksi en valinnut missään vaiheessa ammattiautoilijan uraa. Tuolla tien päällä kaahaa kaikenmaailman idiootteja joilla on lähinnä egon pönkittäminen ja toiselle näyttäminen mielessä. Liikennemerkkejä ei katsella eikä niitä ymmärrettäisikään, nopeusrajoituksia ei noudateta ja hirvivaara-aluetta ei noteeerata millään tavalla.
      Minä toivon, että ne kaikenmaailman urpot saisivat oman pikku planeetan missä he voisivat törmäillä, kaahata ja tappaa toisiaan tien päällä päivät pitkät...
      Niin ja autokouluissa olisi hyvä oppia muutakin kuin kytkintä luistattamaan. Tiukemmat rajat teorian ja inssin läpi vientiin!

• Elisabet

Oletteko ajatelleet, että ajamaan opettelu on myös aika paljon itsestä kiinni. Eli vastuu oppimisesta on myös oppilaalla!!? Ei autolla opi ajamaan itsestään ts. tekemättä mitään. Itse kävin autokoulun, jonka valintaan olin todella tyytyväinen. Autokoulu oli ns. yhden miehen autokoulu, joten koko ajan oli sama opettaja ja sama auto. Opetus oli varmasti huomattavasti yksilöllisempää kuin suurissa "kaupunkiautokouluissa". En olisi voinut kuvitella opetuslupaa. Kolmas maailmansota olisi syttynyt, ennen kuin oltaisiin päästä pihasta minnekään.

• Oppia ikä kaikki

Voi Henna reppanaa - 11 kk tarvittiin autokoulussa ennenkuin sait kortin - onpa tosi tehokasta opetusta tai sinulla on suuria puutteita oppimiskyvyssäsi - asioiden (tiedot/taidot) oppiminen on hyvin henkilökohtainen asia toiset oppivat tietyt asiat nopeammin kuin toiset - tietysti opetusmenetelmilläkin on osansa siinä. Tänä päivänä on liikenteessä noin 10% autoilijoita(autokoulun käyneitä) joita ei siellä saisi olla johtuen heidän asenteistaan ja tai liikennetajustaan (asioita joihin ei voida juurikaan autokoulussa tai muunlaisessakaan opetuksessa vaikuttaa ovat ns. geeneissä) olen ajanut autoa n. miljoona kilometriä runsaan 30 vuoden aikana (pari peltikolaria tuli ensimmäisinä vuosina heti autokoulun jälkeen - noin 20 viimeistä vuotta ilman kolareita). Olen opettanut vanhimman lapsistani(tytär) ajo-opetusluvalla n. neljä vuotta sitten ja hän on ajanut ilman kolareita päivittäin autoa sen jälkeen ja aion opettaa 2 poikaani lähitulevaisuudessa. Se että hylkäämisprosentti autokouluopetuksen saaneilla on pienempi johtuu lähinnä siitä että he tietä ns. knoppijutut ja reitit joita tutkintoa vastaanottavat inssit käyttävät ja osaavat valmentaa oppilaitaan nimenomaan koetta varten tehokkaammin. Väitän että varsinaista liikennekäyttäytymisessä ja suoritumisessa arkiliikenteessä ei juurikaan ole eroa ns. virallisen autokoulun käyneiden ja opetusluvalla kortin suorittaneiden kesken - tästäkin olisi tietenkin hyvä saada oikein tutkimustietoa (vihjeeksi aiheesta jollekin tohtorin tutkintoa suorittavalle). Opettajien opetuskykyä/tasoa ei todellakaan mitata luetettavasti millään teoriakokeella siinä sinä Hennaparka olet aivan hakoteillä. Liikenteessä toimiminen on sitten kun liikennesäännöt ovat hallussa(ne oppii jokainen lukutaitoinen ja perusteet mitataan kaikilta samalla teoriakokeella ja käytännön inssiajossa) lähinnä ihmisen asenteista ja yleisestä liikennetilanteiden hahmottamisesta kiinni ja ne valitettavasti vaihtelet hyvin paljon. Turvallista matkaa sinullekin.

• ak.konttoristi.

Jos nuo ylläpidon uuditukset vituttaa noin rajusti, niin antaisitko palautteen suoraan ylläpidolle, älä tänne nostelemalla viisi vuotta vanohja viestiketjuja...

• Post_mortem

Täytyy nyt kyllä sanoa, että minä olen hiukan puolueellinen sanomaan tähän yhtään mitään. Mutta sanonpahan kumminkin.
      Olen 17, kohta 18 täyttävä tyttö. Aikaisempi ajohistoriani on, noh, "näyttävä", minulla on siis kaikki kortit mitä tähän ikään mennessä voi hommata: T,M, ja A1. A1:n hommasin autokoulussa, ja se tuli maksamaan yli 1000 euroa. Rahatilanteen takia isäni päätti opettaa henkilöautolla ajoa.
      Isällänikin on ihan mukiinmenevä ajohistoria. Hän on ajanut traktoria 8-vuotiaasta maatilalla, sen jälkeen ajanut ties minkä sorttista raskasta ajoneuvoa, aina autonkuljetuksesta maitoautoon ja lavettiin. Kortissa komeilee kaikki mahdolliset kirjaimet ja yhdistelmät. Hän on myös toiminut katsastusmiehenä.
      Teoriakokeessa isälläni oli kuitenkin 4 virhettä. Muistan kevariaikana oman tilanteeni: Oliko minulla "peräti" viisi virhettä? Samoin mopo- ja traktorikokeessa.
      Sama tilanne on koulussa. Aina tulee kokeissa virheitä, vaikka osaisi asiat kuinka hyvin. Totuushan on, ettei kukaan ole täydellinen. Väittäisin, että esimerkiksi kaikkien lentokoneonnettomuuksien takana on inhimillinen virhe. Vaikka kyllä joo, vika saattaa olla vaikka yhdessä pultissa, mutta silloinkin se on korjaajan/tarkastajan vika, että yli 300 ihmistä on kuollut. Tai myrskyssä on ollut kyse ohjausvirheestä.
      Isäni kautta tunnen monia rekkakuskeja. Hekin tekevät paljon virheitä, jotka johtuvat kuskista itsestään, mutta tosiasiassa paraskaan kuski ei välttämättä toimisi tilanteessa oikein.
      Hömhöm, en haluaisi tehdä tästä äikänesseetä, joten totean pointtini tässä vaiheessa: Virheitä sattuu kokeneimmallekin kuolevaiselle.

Kerronpa sitten vielä omasta kevukortinajokokemuksesta.
      Kun aloitimme ajamaan kevua, opettaja vain kylmästi oletti, että osaan ajaa vaihteellista kevaria, koska olen ajanut vuoden skootterilla(automaatti) ja KERRAN ajanut traktoria(tällöinkin isän avustuksella).
      Lopputulos: minulla oli kortti taskussa, ja menen ISÄLTÄNI kysymään, missä tilanteessa vaihdan vaihdetta alaspäin. Koska kummallista kyllä, jos ajaa 6-vaihteella 30km/h, kevari uhkaa sammua. Tätä ongelmaa minun ei tarvinut autokoulussa kohdata, sillä ajoimme vain kaupungissa, jossa räknäsin vaihteen aina ykköselle pysähdyttyäni. Muutenkin autokoulu oli minulle hyvin negatiivinen kokemus.
      Osittain se johtui perus oppimistekniikastani. Haluan aina hallita täydellisesti perustiedot, sillä niiden pohjalta voi soveltaa. Autokoulussa en missään vaiheessa oppinut täydellisesti hallitsemaan kevaria, mikä sitten johtikin omalla kevarillani kahteen kaatumiseen- hitaassa vauhdissa. Vasta toisena ajovuotenani ymmärsin, mistä ajamisessa on kyse, ja opinkin hallitsemaan ajoani sekä nopeassa että hitaassa vauhdissa.

Isäni on ymmärtäväinen kuski. Hän tajuaa paniikkini uuden ajoneuvon ratissa. Luulisi (niin varmaan luulisi autokoulun opettajakin) että olemassaolevalla ajokokemuksellani osaisin käsitellä myös autoa. Ehkä minua helpottaa liikenteessä se, että osaan perusidean, rakenteen, miten risteyksiä ajetaan yms. Mutta mitä tulee auton hallintaan, olen täysin onneton siinä...
      Olen nyt ajanut kuukauden aikana varmaankin tuplasti enemmän mitä autokoulussa pääsee ajamaan. Isä ei pidä kiirettä kanssani, tähän asti oppituntina on ollut vain:"Miten selvitä hengissä ja ilman kolareita". Ja pikkuhiljaa oppimistani vaikeuttavat asiat, kuten vaihteidenvaihto, ovat automatisoituneet. Tunnen, että alan olla siinä vaiheessa, että pystyn täysillä keskittymään sekä liikenteeseen että johonkin pieneen asiaan, kuten vaikka kiertopisteen oikeaoppiseen kiertämiseen.
      Miten olisin IKINÄ oppinut ajamaan autokoulussa, jos minulla olisi ensinnäkin kolmekymmentä liikenteessä huomioitavaa tutkittavaa "päivän aihetta", ja siihen päälle auton käsittely- ja hallintavaikeudet sekä itseluottamuksen puute?
      Itseluottamuksella tarkoitan nyt sitä TERVETTÄ itseluottamusta, eli luottaa itseensä sen verran, että asiat alkavat sujua.

Ja ihan tosissaan, luuletko, että KUKAAN suoriutuisi paineen alla 300 kysymyksestä ilman yhtä ainutta virhettä? Vähän tyhmää olettaa näin. Väitän, ja itseasiassa TIEDÄN, että isäni virheet johtuivat vain ajatusvirheistä ja ajanpuutteessa sokkona valitsemisesta.
      Itse tunnen, että osaan teorian ihan hyvin, mutta minun mielestä ajo-opetukseen tehtävä muutos voisi olla nimenomaan se, että TEORIAT opettaisi joku ne todella hallitseva ihminen. Mutta omalta osaltani näen sen turhana, kun olen niistä teoriatunneista jo kertaalleen kevarikorttia ajaessani maksanut ja ne suunnilleen sisäistänyt. Ja isäni taustan tietäen hän osaa ne opettaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3644
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1981
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1196
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1063
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1045
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe