Viime viikolla ruokaostoksilla ainakin 2/3 osalla asiakkaista oli jo maski kasvoilla. Bussissa , kun palautin kirjaston kirjoja matkustajia oli vain kymmenkunta ja kaikilla maskit. Pääkirjasto oli toteuttanut kirjojen palautuksen mallikkaasti. Ei muita käyttäjiä ollut 10 metriä lähempänä. Ruokakaupassa juuri maskiton henkilö kyllä puhua pälpätti koko ajan kännykkäänsä, kädet vapaana ostosten tekoon. Bussipysäkillä oli nuhainen maskiton kylmissään oleva odottelija. Vielä vähän muutamat voisivat omaa käytöstään tiukentaa. Maskin alta ei voi niistää, mutta ehkä maski voisi olla ainakin suun päällä,
Tampereella maskien käyttö onneksi yleistynyt, kiitoksia välillä
10
65
Vastaukset
- Anonyymi
Kävin S-marketissa tänään ennen klo 18. Harmikseni huomasin että maski oli taas jääny kotiin.
Asiakkaita oli aika vähän, mutta ketää maskitonta en nähnyt. Vanhempi mies sanoi, että tilanne on vakava.
Kuvittelin saaneeni paheksuvia katseita.
. mieshenkilö.- Anonyymi
Naisilla tuollainen unohtaminen on helppoa välttää. Minullakin on käsilaukussa koko ajan muutama maski muovipussissa ja sieltä voi ottaa maskin aina kun tarvitsee (autossani onkin koko laatikollinen). Täydennän sitten kotona 50 kpl paketista maskeja tuohon laukun muovipussiin.
- Anonyymi
Aika moni on alkanut pitämään maskia "puolitangossa" siis vain suun edessä ja nenä vapaana. Tuolloin maski ei suojaa yhtään mitään, kuten aamutelkkarissa asiantuntijakin kertoi. Maskia on pidettävä kunnolla käytössä (ulkona se ei ole välttämätön ellei ole tiiviissä ihmisryhmässä).
- Anonyymi
Puolitangossa pito ei suojaa omaa sisäänhengitysilmaa, eikä myöskään estä uloshengitysilman lentämistä . Kuitenkin suun kautta kulkee suuremmat ja voimakkaammat ilmavirrat, aivastamista lukuun ottamatta. Testasin muuten pelkällä yhdellä vessapaperipalasella, miten paperi estää ilmavirran lennon. Pidin toista kättäni muutaman 10cm päässä ja puhua pälpätin vapaasti, ilmavirta tuntui kädessäni, yksi paperipalanen taas esti tunteen kokonan. Emme pysty ihan joka tilanteessa toimimaan täysin oikein, mutta vähentämään tartuntariksejä joska tapauksessa voimme. Jos ei ole maskia, kannattaa pitää etäisyyttä, molempi parempi.
- Anonyymi
Eikös maski ole täynnä viruksia ja bakteereja, jos sitä vähän koskettelee likaisin käsin tai siirtelee eri paikkoihin kasvoilla eli likaisiin kohtiin.
Pitäisikö siis naamakin desifioida ennen kuin sille laitetaan maski? Voivat virukset olla jo päässeet naamalle ja sitten maski tulee siihen päälle, jolloin tartuntavaara pahenee kun vanha ilma kiertää maskin alla.
Kädet pitää desifioida tai pestä saippualla kunnolla aina ennen kuin laittaa maskin naamalle.
Kädet pitää desifioida tai pestä saippualla kunnolla aina ennen kuin koskettelee maskia.
Kädet pitää desifioida tai pestä saippualla kunnolla aina sen jälkeen kun on kosketellut maskia.
Kädet pitää desifioida tai pestä saippualla kunnolla aina sen jälkeen kun on laittanut maskin roskikseen.
Sama lista vähentämällä toistoa
Kädet pitää desifioida tai pestä saippualla kunnolla aina
- ennen kuin laittaa maskin naamalle
- ennen kuin koskettelee maskia
- sen jälkeen kun on kosketellut maskia
- sen jälkeen kun on laittanut maskin roskikseen
Onnistuuhan tuo?- Anonyymi
Tottakai naamalla on kaikenlaisia bakteereita ja viruksia, mutta ne on omia ja maskin tarkoitus onkin ettet levittele viruksiasi muihin. Eihän maski suojaa kovinkaan hyvin koronatartunnalta, mutta kun sillä koronavirusta kantavallakin on maski niin et saa tartuntaa niin helposti.
- Anonyymi
Nyt vaan pitäisi malttaa noudattaa ohjeita ja jättää kokoontumiset väliin. On tilaisuuksia, joita ei voi siirtää paljon, esim. hautajaiset. Jos vainajalla on paljon lähipiiriä, on vaikea päättää, kuka voi tulla, kuka ei. Vähemmän tärkeiden tilaisuuksien osalta olisi syytä käyttää järkeä, vaikka tilanne ehkä harmittaakin.
- Anonyymi
Olen huomannut että eritysesri nuoret maahanmuuttajamiehet eivät käytä maskeja. Samoin olen huomannut (television uutispätkästäkin nähty) että nuoret maahanmuuttajamiehet tavatessaan kättelee. Suomalaisnuoret kun tapaavat, ei siinä kätellä, eninttän moikataan sanallisesti.
Toinen ryhmä joka ei käytä maskeja on 75 ihmiset. Liekö hauta jo niin lähellä ettei pelätä enää tartuntoja.- Anonyymi
Älä kuule ala lajittelemaan ihmisiä. Sinun ei kuulu stalkata ihmisten tekemisiä. Pitäisit huolta vain omista asioistasi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä kuule ala lajittelemaan ihmisiä. Sinun ei kuulu stalkata ihmisten tekemisiä. Pitäisit huolta vain omista asioistasi.
Oi-voi, kolahtiko kalikka omaan nilkkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569