Mulla on tapana urheilla joka päivä, ja mä pidän itseäni läskinä vaikka kavereiden mielestä en oo. Sit mä oon pitkiä aikoja syömättä, josta tulee hyvä mieli, sit kun pitäis syödä iltapäivä ruoka niin yritän välttää ruuan syömistä, joskus piilotan ruuan ja vien roskiin, oon myös pari kertaa yrittäny oksentaa ruuan pois..ja tarkkailen itseäni peilistä tosi usein.
Onko mulla anoreksia?
2
134
Vastaukset
- Anonyymi
On sulla selkee syömishäiriö. Pliis hanki apua, tarviit sitä.
- Anonyymi
Tässä viralliset anoreksia nervosan kriteerit:
A Potilaan paino on vähintään 15 % alle pituuden mukaisen keskipainon tai BMI1) on korkeintaan 17,5 kg/m2. Esimurrosikäisten potilaiden paino saattaa kasvun aikana jäädä pituuden mukaisesta keskipainosta ilman, että paino varsinaisesti laskee. Vanhemmilla potilailla tulee tapahtua painon laskua.
B Painon lasku on aiheutettu itse välttämällä ”lihottavia” ruokia. Lisäksi saattaa esiintyä liiallista liikuntaa, itse aiheutettua oksentelua sekä ulostuslääkkeiden, nestettä poistavien tai ruokahalua hillitsevien lääkkeiden käyttöä.
C Potilas on mielestään liian lihava ja pelkää lihomista. Kyseessä on ruumiinkuvan vääristymä. Potilas asettaa itselleen alhaisen painotavoitteen.
D Todetaan laaja-alainen hypotalamus-aivolisäke-sukupuolirauhasakselin endokriininen häiriö, joka ilmenee naisilla kuukautisten puuttumisena ja miehillä seksuaalisen mielenkiinnon ja potenssin heikkenemisenä. Jos häiriö alkaa ennen murrosikää, kasvu ja murrosiän fyysiset muutokset viivästyvät tai pysähtyvät. Potilaan toipuessa murrosiän kehitys jatkuu usein normaalisti, mutta tavallista myöhempään. Lisäksi kasvuhormonin ja kortisolin pitoisuudet saattavat olla suurentuneet, kilpirauhashormonin aineenvaihdunta elimistössä saattaa olla muuttunut ja insuliinieritys voi olla poikkeavaa.
E Ahmimishäiriön kriteerit A ja B eivät täyty.
Kyseessä voi olla epätyypilllinen laihuushäiriö jossa nämä kaikki kriteerit eivät täyty.
Oli niin tai näin, olisi viisainta hakea apua nyt. Jos oireet pääsevät pahenemaan se on paljon vaikeampi enää hoitaa. Aikainen puuttuminen on avain asemassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1192572Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup262414Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.592003Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua301833Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3391399- 601093
- 2591039
- 541027
- 146933
- 45918