Ankkurivalo

Anonyymi

Onko kokemusta esim keula tai taka kaiteeseen kiinnitettävistä ladattavista valoista. Nehän on 360° niin voisi toimia ankkurivalona? Tietysti täysi 360° saadaan vain maston päässä. Tämä ladattava voisi olla näppärämpi ja toimia yleisvalona muutenkin missä tarvii.

10

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tavallinen taskulamppu pienellä teholla ja sen päälle valkoinen valokartio on monikäyttöinen ja toimiva. Myrskylyhdyssä on enemmän tunnelmaa.

    • Anonyymi

      Niitä on sellaisia ympärisäteileviä myrskylyhdyn LED-korvikkeita. Maksaa muutaman euron.

    • Anonyymi

      On kokemusta pursipoikien eri virittelyistä ja ne ovat perseestä kirkkauden ja 360° ei toteudu.

      Hankkikaa hyväksytty 2Nm kantama, 360° loistava led lamppu ja asennatte sen mastohuippuun, niin, että mikään ei varjosta sitä, niin on muiden mukavampi tulla pimeässä ankkuroitumaan, kun ei tarvitse arvailla onko siellä muita.

      Tässä yksi hyvä esimerkki monien muiden ohella alle 12m veneisiin 2Nm loistolla, alle 30€ ja virran kulutus olematon.
      https://www.biltema.fi/veneily/veneen-sahkojarjestelma/valaisimet/ajovalot-ja-navigointivalot/ajovalo-led-2000041252

      Turvallisia ankkurointeja kaikille

      • Anonyymi

        niin tai 17 euroa kun tilaa kiinasta samanlaisen

        https://www.ebay.co.uk/itm/Marine-Boat-Yacht-Light-All-Round-360-Degree-White-LED-Anchor-Navigation-Lamp/293708801913?hash=item446268a779:g:A5UAAOSwGLpfR4gy


      • Anonyymi

        Kun ei mastonhuippuun mene piuhaa. En pelkkää ankkurivaloa varten viitsisi sellaista sinne viritellä. Myrskylyhty tai led-valo kyllä käytännössä näkyy 360, vaikka teoriassa se jostain kulmasta jäisikin maston taakse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei mastonhuippuun mene piuhaa. En pelkkää ankkurivaloa varten viitsisi sellaista sinne viritellä. Myrskylyhty tai led-valo kyllä käytännössä näkyy 360, vaikka teoriassa se jostain kulmasta jäisikin maston taakse.

        Mielestäni useimmassa tapauksessa paras ankkurivalon paikka on istuinkaukalon yläpuoleella (puomi tai lyhyt tanko takaiteessa). Tällöin heijastuva valo valaisee laajemman alueen veneestä ja on siten helpompi havaita. Lisähyötynä on istuinkaukalon valaisu ja valon helppo huolto.


      • Anonyymi

        Tarvitseeko ankkurivalon todella näkyä kahden mailin päähän, jos ei keskelle väylää avoimella paikalla ankkuroidu. Sellaiseen suojaiseen lahteen, mihin yleensä ankkuroidutaan ei tulla 30 solmun nopeudella, pienemmässa vauhdissa ehti havaitsemaan pienemmännkin tuikun.

        Itse asiassa on useammankin kerran todettu, että siellä ankkurilahdessa topissa oleva valo on havaittavuutta häiritsevän ylhäällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitseeko ankkurivalon todella näkyä kahden mailin päähän, jos ei keskelle väylää avoimella paikalla ankkuroidu. Sellaiseen suojaiseen lahteen, mihin yleensä ankkuroidutaan ei tulla 30 solmun nopeudella, pienemmässa vauhdissa ehti havaitsemaan pienemmännkin tuikun.

        Itse asiassa on useammankin kerran todettu, että siellä ankkurilahdessa topissa oleva valo on havaittavuutta häiritsevän ylhäällä.

        Jos ei valoisissakaan olosuhteissa näy sinirunkoisia veneitä, niin mkten pimeällä? (Airiston onnettomuus)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitseeko ankkurivalon todella näkyä kahden mailin päähän, jos ei keskelle väylää avoimella paikalla ankkuroidu. Sellaiseen suojaiseen lahteen, mihin yleensä ankkuroidutaan ei tulla 30 solmun nopeudella, pienemmässa vauhdissa ehti havaitsemaan pienemmännkin tuikun.

        Itse asiassa on useammankin kerran todettu, että siellä ankkurilahdessa topissa oleva valo on havaittavuutta häiritsevän ylhäällä.

        Meidän kokemus on että ankkurivaloa ei voi pitää päällä koska se häikäisee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe