Vanhan ajan sisälapasen ohje

Anonyymi

Mistä löytyisi vanhan ajan sisälapasen ohje? Käytettiin tai käytetään varmaan vieläkin haljasnahkarukkasen sisällä. Varsi suora. Mikä olisi hyvä lanka?

3

741

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen tehnyt miehelleni tuollaisia lapasia, kun hän tykkää käyttää niitä talvella ulkohommissa, kuten lumityössä ja traktorin ajossa. Tosiaankin peruslapanen ja vuorittoman nahkakintaan sisälle.
      Minulla ei ole sen kummempaa ohjetta, seiskaveikka kelpaa hyvin, olen todennut, että kovin ohuesta langasta ei kannata tehdä. Neulon alkuun muutaman kerroksen oikeaa edestakaisin niin reuna ei kierry. Silmukkaluvun pähkäilen kokeilemalla ja mittomalla kintaan päältä, vähän kapeampi kuin rukkanen jotta sopii sisään. Samoin peukun kohdan mittomalla, ihan peukalolangan avulla teen, en niihin kiilapeukkua kuten muihin lapasiin teen. Kärkikavennukset aloitan myöskin ihan mallaamalla sitä vantusta rukkasen päälle.
      Näihin käy oikein hyvin jämälangat, työkäsine ja piilossa rukkasen sisällä niin ei niin nuukaa se ulkonäkö.

Täällä meillä lapasta sanotaan vanttuuksi. Kinnasvantus.

• Anonyymi

Minä olen neulonut aloitusreunaan muutaman kerroksen helmineuletta, on mielestäni parempi kuin edestakaisneule, mutta nämähän on makuasioita :)

• Ennenvanhaan esim Laatokan kalastajat käyttivät rukkasten alla kinnasneulalla tehtyjä neulakintaita. Näköjään ovat kokeneet uuden tulemisen, kun netti on pullollaan ohjeita.
      Itse en koskaan jaksanut opetella, mutta äitini opetti tyttärelleni, joka tekikin useita kintaita. Varmaankin 100% villalanka olisi parasta, mutta miksei seiskaveikkain käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi yritti murhata mopopojan

Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti
      Maailman menoa
      705
      3040
    2. Käviskö tällainen suhde

Tutustutaan, fyysistä kontaktia, mutta ensijaisesti tarkoituksena ei ole aloittaa mitään virallista tai rikkoa mitään? E
      Ikävä
      71
      943
    3. Raiskausyritys

Eilen laajallakankaalla lenkkipolulla.
      Kajaani
      42
      817
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä

huomiota kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      766
    5. Niin kauan tätä

Onko vuotesi menneet hukkaan
      Ikävä
      88
      637
    6. Olen pahoillani

Olen mokannut pahasti ja pilannut sinun ja monen muun ihmisen maineen. Anteeksi. Muutan toiselle paikkakunnalle. Hyvästi
      Ikävä
      43
      559
    7. Poutalan onnettomuus

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-mika-poutala-vakavassa-onnettomuudessa/9375980 Kumma kun jutussa ei manit
      Maailman menoa
      48
      526
    8. Harvinaisin persoonallisuustyyppi

Vihdoin löytyi selitys sille mitä olen. En olisi uskonut että löytyisi. Signs You Are the Rarest Personality Type o
      Sinkut
      80
      465
    9. Missä on Sofia Virta? Loistaa poissaolollaan Erikoisjoukot uudelta kaudelta

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta pääsi otsikoihin, kun tieto hänen osallistumisestaan Erikoisjoukot-k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      460
    10. Taisin vihdoin saada sinut ulos luuristani stalkkeri

Et selvästikään ole niin pätevä kuin luulet. Tai minä niin huono.
      Ikävä
      82
      451
    Aihe