Vanhan ajan sisälapasen ohje

Anonyymi

Mistä löytyisi vanhan ajan sisälapasen ohje? Käytettiin tai käytetään varmaan vieläkin haljasnahkarukkasen sisällä. Varsi suora. Mikä olisi hyvä lanka?

3

714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen tehnyt miehelleni tuollaisia lapasia, kun hän tykkää käyttää niitä talvella ulkohommissa, kuten lumityössä ja traktorin ajossa. Tosiaankin peruslapanen ja vuorittoman nahkakintaan sisälle.
      Minulla ei ole sen kummempaa ohjetta, seiskaveikka kelpaa hyvin, olen todennut, että kovin ohuesta langasta ei kannata tehdä. Neulon alkuun muutaman kerroksen oikeaa edestakaisin niin reuna ei kierry. Silmukkaluvun pähkäilen kokeilemalla ja mittomalla kintaan päältä, vähän kapeampi kuin rukkanen jotta sopii sisään. Samoin peukun kohdan mittomalla, ihan peukalolangan avulla teen, en niihin kiilapeukkua kuten muihin lapasiin teen. Kärkikavennukset aloitan myöskin ihan mallaamalla sitä vantusta rukkasen päälle.
      Näihin käy oikein hyvin jämälangat, työkäsine ja piilossa rukkasen sisällä niin ei niin nuukaa se ulkonäkö.

Täällä meillä lapasta sanotaan vanttuuksi. Kinnasvantus.

• Anonyymi

Minä olen neulonut aloitusreunaan muutaman kerroksen helmineuletta, on mielestäni parempi kuin edestakaisneule, mutta nämähän on makuasioita :)

• Ennenvanhaan esim Laatokan kalastajat käyttivät rukkasten alla kinnasneulalla tehtyjä neulakintaita. Näköjään ovat kokeneet uuden tulemisen, kun netti on pullollaan ohjeita.
      Itse en koskaan jaksanut opetella, mutta äitini opetti tyttärelleni, joka tekikin useita kintaita. Varmaankin 100% villalanka olisi parasta, mutta miksei seiskaveikkain käy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      151
      4503
    2. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      186
      3083
    3. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      97
      2753
    4. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      21
      2753
    5. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      132
      2495
    6. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      34
      2004
    7. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      53
      1986
    8. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      1845
    9. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      12
      1809
    10. Olet ainutlaatuinen

Sinussa on jotain, jota en osaa oikein edes pukea sanoiksi. Jotain paljon syvempää, kuin ulkoinen ihanuutesi. Jotain ain
      Ikävä
      38
      1099
    Aihe