Ruotsissa asuminen?

Anonyymi

Hejsan! Olen miettinyt pitkään Ruotsiin muuttamisesta. Olen alunperin sieltä, ja tunnen vain kuuluvani sinne enemmän kuin Suomeen. Mutta kannattaako sinne muuttaminen?

Tiedän että Ruotsissa on vaarallisempaa, ja paljon ongelmia koulutuksen, sairaanhoidon ja asuntojen kanssa, mutta onko siellä asuminen kauheampaa kuin Suomessa? Miten vaikeata on saada asunto? Mitkä ovat turvallisia paikkoja? Miten se eroaa Suomesta?

Olen selaillut tätä palstaa ja huomannut miten ruosut valittaa Ruotsista ja on kaikki muuttamassa takaisin Suomeen, ja sitten kommentteja miten Ruotsi on huono maa ja miten ruotsalaiset ovat huonoja ja ilkeitä ihmisiä jne. Asiahan ei ole ihan mustavalkoista.

Mitkä kaupungit/paikat ovat hyviä asua? Mitä pitäisi huomioida? Ja kannattaisiko minun muuttaa sinne? Mainittakoon että aion pääasiallisesti opiskella siellä ja työskennellä. Jag kan svenska ja Ruotsin passi löytyy. Mietin vielä sinne lähtöä, ja olen harkinnut myös esimerkiksi Norjaan, Tanskaan ja Saksaan muuttamista tai sitten Suomeen jäämistä. Ei kiitos mitään kommentteja jossa pilkataan ruotsalaisia tai suomalaisia.

21

4294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Halusin vaan kommentoida, että muutama mun tuttava valmistelee tällä hetkellä muuttoa Suomesta Ruotsiin. He on kyllä ihan kantasuomalaisia eivätkä ole koskaan asuneet Ruotsissa. Ihmisiä muuttaa kumpaankin suuntaan näiden maiden välillä.

      Ehkä nyt vaan on joku buumi paluumuuton osalta. Lehdissä on kirjoitettu, että Suomeen on paluumuuttanut tämän vuoden aikana enemmän ihmisiä kuin pitkiin aikoihin vai oliko se peräti koskaan. Ruotsi oli yksi maa, mutta myös Espanjast ja Yhdysvalloista on muutettu tänä vuonna poikkeuksellisen paljon takaisin Suomeen.

    • Anonyymi

      Ruotsissa yli 40 vuotta , työn perässä pienelle paikkakunnalle .- Hyvin ollaan viihdytty ,loppuiäksi varmaan jäädään :D

      Gubbe 71

    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Suosittelen tutustumaan pienempiin kaupunkeihin kuten Uumajaan, Sundsvalliin, Gävleen, Kalmariin, Norrköpingiin, Uppsalaan, Västeråsiin ja Eskilstunaan. Södertäljeä en uskalla suositella, ksoka olen kuullut siitä niin paljon negatiivista ja omia kokemuksiakin on hieman. Et kertonut, menisitkö Ruotsiin opiskelemaan vai töihin. Siitähän se asuinpaikan valinta paljon on kiinni, mistä löytää työtä tai opiskelupaikan sekä asunnon.

      • Anonyymi

        Jos Pohjois-Suomesta halutaan muuttaa, niin Kiirunaan on tulossa 3000 työpaikkaa sekä myös Skellefteåån on rakenteilla valtava sähköautojen akkutehdas ja sinne tarvitaan muutaman vuoden kuluttua valtava määrä työntekijöitä. Tällä hetkellä on Skellefteåssa ja sen ympäristössä erittäin edllisia asuntoja myytävänä . Esim talo jossa 128m2 asuinalaa ulkorakennuksia joiden ala 98m2 maksaa vain noin 39500 € tonttiakin siinä yli 1000m2 .
        myytävät asunnot löydätte hemnet.se sivustolta , Vois kannattaa investoida jo nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Pohjois-Suomesta halutaan muuttaa, niin Kiirunaan on tulossa 3000 työpaikkaa sekä myös Skellefteåån on rakenteilla valtava sähköautojen akkutehdas ja sinne tarvitaan muutaman vuoden kuluttua valtava määrä työntekijöitä. Tällä hetkellä on Skellefteåssa ja sen ympäristössä erittäin edllisia asuntoja myytävänä . Esim talo jossa 128m2 asuinalaa ulkorakennuksia joiden ala 98m2 maksaa vain noin 39500 € tonttiakin siinä yli 1000m2 .
        myytävät asunnot löydätte hemnet.se sivustolta , Vois kannattaa investoida jo nyt.

        Eikö Etelä-Suomesta voi muuttaa Pohjois-Ruotsiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Pohjois-Suomesta halutaan muuttaa, niin Kiirunaan on tulossa 3000 työpaikkaa sekä myös Skellefteåån on rakenteilla valtava sähköautojen akkutehdas ja sinne tarvitaan muutaman vuoden kuluttua valtava määrä työntekijöitä. Tällä hetkellä on Skellefteåssa ja sen ympäristössä erittäin edllisia asuntoja myytävänä . Esim talo jossa 128m2 asuinalaa ulkorakennuksia joiden ala 98m2 maksaa vain noin 39500 € tonttiakin siinä yli 1000m2 .
        myytävät asunnot löydätte hemnet.se sivustolta , Vois kannattaa investoida jo nyt.

        Ai että kannattaisi ostaa talo nyt alueelta, jonne on (toivon mukaan) tulossa paljon työpaikkoja? Hyvä idea rohkeille henkilöille, jotka luottavat Ruotsin tulevaisuuteen. Tarkoitan ihan oikeasti, että tässä voi olla hyvä tilaisuus joillekin. Ruotsissa on kuitenkin niin paljon uhkia ainakin tällä hetkellä, että minä en ostaisi. Ruotsi on tavannut selvitä vaikeuksistaan, mutta nyt taustalla on Breixit ja monta muuta kansainvälistä vaikutinta, joten tilanne on aiempaa monimutkaisempi.

        Korona-virus on vaikuttanut Ruotsin talouteen paljon voimakkaammin kuin ennustettiin. Suurin ongelma on, että ei oikein ole kerrottu, miksi ennusteet menivät niin paljon pieleen. Kaiken kukkuraksi Ruotsin politiikassa on sellaista outoa - sanoisinko sekoilua - etten halua investoida kyseiseen maahan yhtään mitenkään nyt. Seuraan kyllä tarkasti Ruotsin tilannetta ja saattaahan mieleni muuttuakin vaikka nopeasti, jos huomaan toivomiani muutoksia Ruotsin taloudellisessa tai poliittisessa kehityksessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai että kannattaisi ostaa talo nyt alueelta, jonne on (toivon mukaan) tulossa paljon työpaikkoja? Hyvä idea rohkeille henkilöille, jotka luottavat Ruotsin tulevaisuuteen. Tarkoitan ihan oikeasti, että tässä voi olla hyvä tilaisuus joillekin. Ruotsissa on kuitenkin niin paljon uhkia ainakin tällä hetkellä, että minä en ostaisi. Ruotsi on tavannut selvitä vaikeuksistaan, mutta nyt taustalla on Breixit ja monta muuta kansainvälistä vaikutinta, joten tilanne on aiempaa monimutkaisempi.

        Korona-virus on vaikuttanut Ruotsin talouteen paljon voimakkaammin kuin ennustettiin. Suurin ongelma on, että ei oikein ole kerrottu, miksi ennusteet menivät niin paljon pieleen. Kaiken kukkuraksi Ruotsin politiikassa on sellaista outoa - sanoisinko sekoilua - etten halua investoida kyseiseen maahan yhtään mitenkään nyt. Seuraan kyllä tarkasti Ruotsin tilannetta ja saattaahan mieleni muuttuakin vaikka nopeasti, jos huomaan toivomiani muutoksia Ruotsin taloudellisessa tai poliittisessa kehityksessä.

        Jos muuttaisin nyt Ruotsiin, muuttaisin ainakin aluksi vuokra-asuntoon tai korkeintaan asumisoikeusasuntoon. Ruotsin asuntomarkkinoissa on jotain perin outoa. Toki jos haluaa ottaa sen riskin, niin totta kai niin voi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Pohjois-Suomesta halutaan muuttaa, niin Kiirunaan on tulossa 3000 työpaikkaa sekä myös Skellefteåån on rakenteilla valtava sähköautojen akkutehdas ja sinne tarvitaan muutaman vuoden kuluttua valtava määrä työntekijöitä. Tällä hetkellä on Skellefteåssa ja sen ympäristössä erittäin edllisia asuntoja myytävänä . Esim talo jossa 128m2 asuinalaa ulkorakennuksia joiden ala 98m2 maksaa vain noin 39500 € tonttiakin siinä yli 1000m2 .
        myytävät asunnot löydätte hemnet.se sivustolta , Vois kannattaa investoida jo nyt.

        Eikös Ruotsi ole pullollaan työttömiä syyrialaisia, irakilaisia, afgaaneita ja somaleita? Eikö heistä ole Kiirunan ja Skellefteåån tehtaisiin työntekjöiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Ruotsi ole pullollaan työttömiä syyrialaisia, irakilaisia, afgaaneita ja somaleita? Eikö heistä ole Kiirunan ja Skellefteåån tehtaisiin työntekjöiksi?

        Kehottaisin tutustumaan keskustelun aloitukseen jossa aloittaja kirjoittaa näin: Hejsan! Olen miettinyt pitkään Ruotsiin muuttamisesta. Olen alunperin sieltä, ja tunnen vain kuuluvani sinne enemmän kuin Suomeen. Mutta kannattaako sinne muuttaminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehottaisin tutustumaan keskustelun aloitukseen jossa aloittaja kirjoittaa näin: Hejsan! Olen miettinyt pitkään Ruotsiin muuttamisesta. Olen alunperin sieltä, ja tunnen vain kuuluvani sinne enemmän kuin Suomeen. Mutta kannattaako sinne muuttaminen?

        Täällä Suomessa on nähty nähty useampia näyttäviä lehtijuttuja, missä houkutellaan laajastikin suomalaista työvoimaa juuri noihin mainnittuihin töihin Kiirunaan ja Skellefteåån. Sitä tässä vaan mietin, kun Ruotsin mediasta olen jo useamman vuoden lukenut, miten vaikeaa Ruotsiin saapuneiden turvapaikanhakijoiden on työllistyä. Viime kuukaudet on ollut juttua erityisesti 2015-2016 yksin tulleiden afgaanien vaikeudesta löytää työpaikkaa. Tiedän että valtaosa työpaikoista edellä mainituille paikkakunnille syntyy vasta myöhemmin, mutta kyllähän siellä pitäisi jo nyt olla rakennushommia ainakin tarjolla. Että ei voi kun ihmetellä, miksi Ruotsiin samanaikaisesti houkutellaan työvoimaa Suomesta ja tuskaillaan, miten Ruotsissa jo olevat maahanmuuttajat saataisiin työllistettyä. Kaiken kukkuraksi olen ihan viime viikkoinakin lukenut Ruotsin mediasta, kuinka siellä suunnitellaan afgaanien maahan jäämisen ehtojen helpottamista ja muutenkin EU:n ulkopuolelta tulevan maahantulon helpottamista mm. oleskeluluvan myöntämisen kriteerejä helpottamalla.

        Yllä kerrottu kuvio on todella outo. Mitä minä en ymmärrä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä Suomessa on nähty nähty useampia näyttäviä lehtijuttuja, missä houkutellaan laajastikin suomalaista työvoimaa juuri noihin mainnittuihin töihin Kiirunaan ja Skellefteåån. Sitä tässä vaan mietin, kun Ruotsin mediasta olen jo useamman vuoden lukenut, miten vaikeaa Ruotsiin saapuneiden turvapaikanhakijoiden on työllistyä. Viime kuukaudet on ollut juttua erityisesti 2015-2016 yksin tulleiden afgaanien vaikeudesta löytää työpaikkaa. Tiedän että valtaosa työpaikoista edellä mainituille paikkakunnille syntyy vasta myöhemmin, mutta kyllähän siellä pitäisi jo nyt olla rakennushommia ainakin tarjolla. Että ei voi kun ihmetellä, miksi Ruotsiin samanaikaisesti houkutellaan työvoimaa Suomesta ja tuskaillaan, miten Ruotsissa jo olevat maahanmuuttajat saataisiin työllistettyä. Kaiken kukkuraksi olen ihan viime viikkoinakin lukenut Ruotsin mediasta, kuinka siellä suunnitellaan afgaanien maahan jäämisen ehtojen helpottamista ja muutenkin EU:n ulkopuolelta tulevan maahantulon helpottamista mm. oleskeluluvan myöntämisen kriteerejä helpottamalla.

        Yllä kerrottu kuvio on todella outo. Mitä minä en ymmärrä?

        En osaa sanoa, mutta voi tuolta migrationsverket sivustolta löytyä vastaus kysymykseesi ja vastaus miksi työnantaja ei heille aina voi tarjota työtä jos mahdolliselle työntekijälle ei ole edes myönnetty pankkitiliä. Turvapaikan hakijathan eivät ole sama asia maahanmuuttajat.
        Ikävä kyllä on olemassa sellaisia bulvaanityönantajia jotka viis veisaavat ja teettävät pimeitä töitä vaikka näillä ei edes ole työlupaa. Näitä työntekijöitähän ei tietenkään vakuuteta ja he ovat myös alipalkattuja, saavat ehkä palkan käteisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En osaa sanoa, mutta voi tuolta migrationsverket sivustolta löytyä vastaus kysymykseesi ja vastaus miksi työnantaja ei heille aina voi tarjota työtä jos mahdolliselle työntekijälle ei ole edes myönnetty pankkitiliä. Turvapaikan hakijathan eivät ole sama asia maahanmuuttajat.
        Ikävä kyllä on olemassa sellaisia bulvaanityönantajia jotka viis veisaavat ja teettävät pimeitä töitä vaikka näillä ei edes ole työlupaa. Näitä työntekijöitähän ei tietenkään vakuuteta ja he ovat myös alipalkattuja, saavat ehkä palkan käteisenä.

        Onhan Ruotsissa paljon työttömänä niitäkin maahanmuuttajia, joilla on jo pysyvä oleskelulupa tai jopa kansalaisuus, mutta silti ei töitä löydy. Osa on jopa käynyt useita vuosia koulua Ruotsissa. Enkä nyt puhu edes muutamista, vaan tuhansista. Ovathan nämä ns. afgaanilain alaiset maahanmuuttajatkin siinä tilanteessa, että he ovat opiskelleet tutkinnon Ruotsissa ja nyt heidän pitäisi työpaikka löytää voidakseen jäädä maahan. Mutta eipä niitä työpaikkoja vaikuta kovin helposti löytyvän, vaikka kyseiset maahanmuuttajat ovat olleet Ruotsissa jo 4-5 vuotta ja opiskelleet lukiotutkinnon yleensä joltain ammatilliselta linjalta.

        Mietin vaan sellaista, että haluaisinko minä maksaa veroja maahan, jossa on näin ihmeellinen juttu: Haalitaan maahan lisää turvapaikanhakijoita toisaalta ja kuitenkin tarvitsee haalia samanaikaisesti työntekijöitä (= veronmaksajia) toisaalta. Niitä verorahoja sitten käytetään tähän ihmeelliseen näytelmään, jonka juonta on vaikea käsittää. Ensin vuosi tolkulla kotoutetaan ja myöhemmin, jos eivät ole työllistyneet, erilaisina sosiaalitukina elätetään turvapaikanhakijoita. Samaan aikaan joudutaan karsimaan menoja toisaalta: Päiväkodeista, vanhustenhoidosta, terveydenhuollosta, vammaispalveluista, kirjastoista, kulttuurista, urheilusta, liikenteestä...

        Olisihan se mukavaa, jos olisi jonkinlainen pohjaton rahakaivo, josta sitä hyvinvointia voisi pumpata rajattomasti. Mutta kun ei taida olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Ruotsi ole pullollaan työttömiä syyrialaisia, irakilaisia, afgaaneita ja somaleita? Eikö heistä ole Kiirunan ja Skellefteåån tehtaisiin työntekjöiksi?

        Mielipiteitäni juuri heistä en voi tällä palstalla kertoa. Asuinpaikkani vaihtui Ruotsista norjaan ikävä kyllä juuri heidän vuokseen. Palan fyysistä terveyttänikin menetin heille. Pääosin Ruotsalaiset kaupungit ja kaupunginosat ovat maineensa veroisia. ÄLÄ (ap) muuta niihin. Muuten kuten muutkin pohjoismaat ja asumiskelpoinen. Norjan resurssit sijoittaa meidät mamut työelämään on ollut paras ja näkyy myös maahanmuuttajien kotoutumisena.
        Nyt myös kotimaani suomi on ottanut vieraasta kulttuurista työttömiä maleksijoita. Eihän Suomella ole edes teoreettisia mahdollisuuksia kotouttaa heitä sillä ainoalla mahdollisella keinolla. Työllä. Sana "työ" on kokenut räikeän inflaation neljässäkymmenessä vuodessa, eikä sen kotouttavaa merkitystä nykypäättäjät edes ymmärrä.
        Itse olen kotoutunut Suomen jälkeen kolmeen muuhun pohjoismaahan juuri työtä tekemällä ja veroja maksamalla. Että KOKEMUKSESTA kirjoittelen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielipiteitäni juuri heistä en voi tällä palstalla kertoa. Asuinpaikkani vaihtui Ruotsista norjaan ikävä kyllä juuri heidän vuokseen. Palan fyysistä terveyttänikin menetin heille. Pääosin Ruotsalaiset kaupungit ja kaupunginosat ovat maineensa veroisia. ÄLÄ (ap) muuta niihin. Muuten kuten muutkin pohjoismaat ja asumiskelpoinen. Norjan resurssit sijoittaa meidät mamut työelämään on ollut paras ja näkyy myös maahanmuuttajien kotoutumisena.
        Nyt myös kotimaani suomi on ottanut vieraasta kulttuurista työttömiä maleksijoita. Eihän Suomella ole edes teoreettisia mahdollisuuksia kotouttaa heitä sillä ainoalla mahdollisella keinolla. Työllä. Sana "työ" on kokenut räikeän inflaation neljässäkymmenessä vuodessa, eikä sen kotouttavaa merkitystä nykypäättäjät edes ymmärrä.
        Itse olen kotoutunut Suomen jälkeen kolmeen muuhun pohjoismaahan juuri työtä tekemällä ja veroja maksamalla. Että KOKEMUKSESTA kirjoittelen,

        Onneksi pääsit Norjaan. Toivottavasti viihdyt siellä paremmin, etkä joudu enää ongelmiin. Sitä kuitenkin mietin, että onhan myös Etelä-Norjassa varsin paljon maahanmuuttajia ja pakolaisia yllä mainituista maista. Ja valitettavasti Norjan huumeongelma on todella paha moniin muihin Euroopan maihin verrattuna, tosin Norja saattaa raportoida ongelmansa paljon rehellisemmin kuin jotkut Etelä- tai Kaakkois-Euroopan maat. Monet ovat sanoneet, että Pohjois-Norja on ilmapiiriltään ihan erilainen paikka kuin Etelä-Norja.

        En tiedä, mitä tarkoitit "Suomen teoreettisilla mahdollisuuksilla" kotouttaa työn avulla. Ongelmia kotouttaa Lähi-Idästä ja Pohjois-Afrikasta tulleita maahanmuuttajia on useampia. Yksi syy on, että heistä monikaan ei ole kovin työhaluinen ja silloinkin, kun he ovat työhaluisia, heidän pitäisi saada tehdä töitä omilla ehdoillaan ja omissa porukoissaan. Suomen työmarkkinat ovat kuitenkin luonteeltaan sellaiset, että koulutusta vaaditaan hommassa kuin hommassa. Olen tehnyt ammatillista kuntouttamista jossain vaiheessa työkseni. Turhauduin aikoinaan samojen asioiden poliittisesti korrektiin muotoilemiseen ja aloin sanoa tosiasian ääneen näillä sanoilla:

        ***********
        "Suomessa on tuhansia ammatillisen koulutuksen suorittaneita kehitysvammaisia, jotka kilpailevat työelämässä samoista työtehtävistä kouluttamattomien maahanmuuttajien kanssa."
        ***********

        Ja juuri niin se vaan on. Jos maahanmuuttaja ei ole suorittanut edes Suomen peruskouluun verrattavaa koulutusta, eikä hän osaa suomen kieltä edes keskitasoisesti, niin ei hänelle oikein mitään töitä löydy. Sen verran kun työmarkkinoilla on yksinkertaisia aputöitä, niihin on myös tuhansittain vajaakuntoisia hakijoita, joilla on työmotivaatio ja -moraali korkealla. Kaikenlaiset yksinkertaisiin suorituksiin perustuvat työtehtävät ja niin sanotut aputyöt ovat pitkälti kadonneet suomalaisesta yhteiskunnasta mm. koneistuksen, automatisoinnin ja robotiikan myötä. Lisäksi on hyvä huomata, että Suomessa on koko ajan kehitetty peruskoulutusta sekä peruskoulun jälkeisiä opintoja, mikä tarkoittaa että monet oman maansa peruskoulun tyyppisen koulun suorittaneetkin ovat Suomessa suhteellisen heikostii kouluttautuneita. Monet maahanmuuttajista eivät sitä paitsi osaa edes lukea tai kirjoittaa.

        Itse asiassa Suomessa on tällä hetkellä aika paljonkin töitä tarjolla, mutta käytännössä katsoen kaikkiin työpaikkoihin tarvitsee koulutuksen. Tässä kohdassa tuleekin ongelmia Lähi-Idästä ja Pohjois-Afrikasta tulleiden maahanmuuttajien työllistymisen sekä kotoutumisen tiellä. Nimittäin vain pieni murto-osa heistä on halukkaita opiskelemaan, vaikka heille sitä mahdollisuutta tarjottaisiin. Opiskelun ei tarvitse tarkoittaa koulunpenkissä klo 8-16 istumista, vaan aikuisopiskelu voi olla monenlaista: etäopintoja, oppisopimusopintoja, monimuoto-opintoja jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä Suomessa on nähty nähty useampia näyttäviä lehtijuttuja, missä houkutellaan laajastikin suomalaista työvoimaa juuri noihin mainnittuihin töihin Kiirunaan ja Skellefteåån. Sitä tässä vaan mietin, kun Ruotsin mediasta olen jo useamman vuoden lukenut, miten vaikeaa Ruotsiin saapuneiden turvapaikanhakijoiden on työllistyä. Viime kuukaudet on ollut juttua erityisesti 2015-2016 yksin tulleiden afgaanien vaikeudesta löytää työpaikkaa. Tiedän että valtaosa työpaikoista edellä mainituille paikkakunnille syntyy vasta myöhemmin, mutta kyllähän siellä pitäisi jo nyt olla rakennushommia ainakin tarjolla. Että ei voi kun ihmetellä, miksi Ruotsiin samanaikaisesti houkutellaan työvoimaa Suomesta ja tuskaillaan, miten Ruotsissa jo olevat maahanmuuttajat saataisiin työllistettyä. Kaiken kukkuraksi olen ihan viime viikkoinakin lukenut Ruotsin mediasta, kuinka siellä suunnitellaan afgaanien maahan jäämisen ehtojen helpottamista ja muutenkin EU:n ulkopuolelta tulevan maahantulon helpottamista mm. oleskeluluvan myöntämisen kriteerejä helpottamalla.

        Yllä kerrottu kuvio on todella outo. Mitä minä en ymmärrä?

        Ruotsissa ammattikoulutettu pohjoismaalainen on automaattisesti ohituskaistalla ja tänne Norjaan muutettuani oli ero muihin kansallisuuksiin vielä räikeämpi. Muuton "kannattavuus" riippu tulevasta työpaikastasi ja palkkauksesta. Ne määrätyt kaupungit lähiöineen alkoivat tosiaan olla Ruotsissa maineensa veroisia, eli etsi pienenlainen paikkakunta, mikäli työmahdollisuutesi sallivat. Pohjoismaalainen pärjää aina pohjoismaissa, kertovatpa keskustelut mitä hyvänsä. Omat kokemukseni ovat Islanti 3,5v, Ruotsi 7,5v ja nyt Norjassa jo 5v.
        Ps: Tämä Norja on asumisen arvoinen maa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi pääsit Norjaan. Toivottavasti viihdyt siellä paremmin, etkä joudu enää ongelmiin. Sitä kuitenkin mietin, että onhan myös Etelä-Norjassa varsin paljon maahanmuuttajia ja pakolaisia yllä mainituista maista. Ja valitettavasti Norjan huumeongelma on todella paha moniin muihin Euroopan maihin verrattuna, tosin Norja saattaa raportoida ongelmansa paljon rehellisemmin kuin jotkut Etelä- tai Kaakkois-Euroopan maat. Monet ovat sanoneet, että Pohjois-Norja on ilmapiiriltään ihan erilainen paikka kuin Etelä-Norja.

        En tiedä, mitä tarkoitit "Suomen teoreettisilla mahdollisuuksilla" kotouttaa työn avulla. Ongelmia kotouttaa Lähi-Idästä ja Pohjois-Afrikasta tulleita maahanmuuttajia on useampia. Yksi syy on, että heistä monikaan ei ole kovin työhaluinen ja silloinkin, kun he ovat työhaluisia, heidän pitäisi saada tehdä töitä omilla ehdoillaan ja omissa porukoissaan. Suomen työmarkkinat ovat kuitenkin luonteeltaan sellaiset, että koulutusta vaaditaan hommassa kuin hommassa. Olen tehnyt ammatillista kuntouttamista jossain vaiheessa työkseni. Turhauduin aikoinaan samojen asioiden poliittisesti korrektiin muotoilemiseen ja aloin sanoa tosiasian ääneen näillä sanoilla:

        ***********
        "Suomessa on tuhansia ammatillisen koulutuksen suorittaneita kehitysvammaisia, jotka kilpailevat työelämässä samoista työtehtävistä kouluttamattomien maahanmuuttajien kanssa."
        ***********

        Ja juuri niin se vaan on. Jos maahanmuuttaja ei ole suorittanut edes Suomen peruskouluun verrattavaa koulutusta, eikä hän osaa suomen kieltä edes keskitasoisesti, niin ei hänelle oikein mitään töitä löydy. Sen verran kun työmarkkinoilla on yksinkertaisia aputöitä, niihin on myös tuhansittain vajaakuntoisia hakijoita, joilla on työmotivaatio ja -moraali korkealla. Kaikenlaiset yksinkertaisiin suorituksiin perustuvat työtehtävät ja niin sanotut aputyöt ovat pitkälti kadonneet suomalaisesta yhteiskunnasta mm. koneistuksen, automatisoinnin ja robotiikan myötä. Lisäksi on hyvä huomata, että Suomessa on koko ajan kehitetty peruskoulutusta sekä peruskoulun jälkeisiä opintoja, mikä tarkoittaa että monet oman maansa peruskoulun tyyppisen koulun suorittaneetkin ovat Suomessa suhteellisen heikostii kouluttautuneita. Monet maahanmuuttajista eivät sitä paitsi osaa edes lukea tai kirjoittaa.

        Itse asiassa Suomessa on tällä hetkellä aika paljonkin töitä tarjolla, mutta käytännössä katsoen kaikkiin työpaikkoihin tarvitsee koulutuksen. Tässä kohdassa tuleekin ongelmia Lähi-Idästä ja Pohjois-Afrikasta tulleiden maahanmuuttajien työllistymisen sekä kotoutumisen tiellä. Nimittäin vain pieni murto-osa heistä on halukkaita opiskelemaan, vaikka heille sitä mahdollisuutta tarjottaisiin. Opiskelun ei tarvitse tarkoittaa koulunpenkissä klo 8-16 istumista, vaan aikuisopiskelu voi olla monenlaista: etäopintoja, oppisopimusopintoja, monimuoto-opintoja jne.

        "Teoreettisillä mahdollisuuksilla" tarkoitin, että sitä työtä yleensäkin on siellä Suomessa vähemmän tarjolla.
        Täälläoloaikanani olen monen Suomalaisen "mamun" tännetulon nähnyt ja joitakin auttanutkin käytännön asioissa. Heidän tulotapaansa voi kuvailla jotenkin "koomiseksi" maahanmuuton seassa.
        Ensimmäinen vapaa pysäköinti Norjassa löytyy läheltä ovea, jonka päällä on tekstit SKATTE ETAT, SKATTEKONTOR ja FOLKKEREGISTER. Sinne passin kera tunnistautumaan ja allekirjoitus pariin lomakkeeseen. Seuraavana on soitto työnantajalle, että täällä ollaan ja koodilla xxxx on verokorttini ylihuomenna ladattavissanne. Työnantajan pyynnöstä välittömasti sitten tekemään työsopimus ja tutustumaan. Jotkut aloittavat työnkin jo samana päivänä. Illalla sitten kilistellään kädessä juuri kuitattuja asunnon avaimia ja kas ovi löytyy. Kassit lattialle ja lyhyt kävely paikalliseen REMA 1000 päivittäistavarakauppaan. Osa tavaroista jää purkamatta, koska on käytävä levolle keräämään voimia seuraavaan työpäivään.
        Tämä on saapumistapa, jossa ei ole MITÄÄN VÄÄRÄÄ! Ainuttakaan maanmiestäni en täällä häpeä.

        Ja lopuksi yksi outo juttu: Täkäläiselle en ole "mamu". Miksiköhän ????


    • Anonyymi

      Maailman rantoja kulkeissaan, meinata ei saisi milloinkaan !

      Skånepåg

    • Anonyymi

      "Mitkä kaupungit/paikat ovat hyviä asua? Mitä pitäisi huomioida? Ja kannattaisiko minun muuttaa sinne? Mainittakoon että aion pääasiallisesti opiskella siellä ja työskennellä. Jag kan svenska ja Ruotsin passi löytyy. Mietin vielä sinne lähtöä, ja olen harkinnut myös esimerkiksi Norjaan, Tanskaan ja Saksaan muuttamista tai sitten Suomeen jäämistä. Ei kiitos mitään kommentteja jossa pilkataan ruotsalaisia tai suomalaisia."

      No mites kävi aloittajalle, muutitko vuoden 2021 aikana minnekään vai mietitkö vielä? Nythän kun koronatilanne on parantunut ja töihinkin taas pääsee helpommin niin tuliko sinulla otettua härkää sarvista ja tehdä elämänmuutos ?
      Jos todella aiot muuttaa Ruotsiin niin googleta ensin sanoilla muutto Ruotsiin, niin saat hyviä linkkejä joista selviää paljon käytännön asioita koskien muuttoa ja asumista Ruotsissa. norden.org on erittäin hyvä neuvoa antava linkki

      • Anonyymi

        Hei! Olen AP. Tässä olen muutaman vuoden mietiskellyt sitä ja muutakin. Aion varmaankin muuttaa sinne opiskelemaan ensi vuonna. Ikinä ei tiedä mitä tapahtuu mutta sinne tähtään ja kivoja opiskelupaikkojakin löytyy. Mietin tässä nyt esim Lundia, jossa olisi hyvät koulut, olisi lähellä suurkaupunkia ja pääsisi nopeesti Köpikseenkin. Nyt yritän ensin täällä Suomessa saada opiskelut valmiiksi. En tiedä jäisinkö ikuiseksi Ruotsiin mutta muutaman vuoden asuisin ainakin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe