Mint toiselle kiintolevylle

Anonyymi

Pitäisi saada kopsattua nykyinen Mint-asennus uudelle SSD-levylle. Tarkoitus käyttää USB-telakkaa apuna, jonka jälkeen levynvaihto koneeseen.

Linux-asiantuntijoille kysymys, että onko ao. linkin yli 10 vuotta vanha ohje vielä validi ja riittävä?

https://www.linuxjournal.com/content/copy-your-linux-install-different-partition-or-drive

11

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

Ehdin aloittaa tekemään tuota jo ilman mitään kloonaustyökaluja. Kopionti onnistui, mutta grubin säätö pitää tehdä eri tavalla, kun tossa ikivanhassa ohje koski grubia, ja nykyään on käytössä grub2. Jos ei onnistu, niin pitää kokeilla tuolla clonezillalla.

• Anonyymi

Oikea Clonezilla on täällä.
      https://clonezilla.org/liveusb.php

Tuota on tullut käytettyä monissa koneissa ja moneen kertaan.
      Koneen specseistä riippuu mikä versio Clonezillasta soveltuu. Koneen iästä voi jo päätellä paljon.

• Anonyymi

Jeah, toi clonezilla hoiti homman. Sain kyllä boottaamaan grubilta toisellakin jipolla, mutta käynnistyminen kesti ja kesti..

• Anonyymi

Kopioitaessa käyttistä perinteiseltä kovalevyltä SSD -levylle kannattaa ottaa huomioon se, että kloonaustyökalut ei välttämättä osaa luoda levyosioita SSD -levylle oikein. Eli pelkkä "tyhmä" levyosion kloonaus ei ole paras vaihtoehto. SSD -levyillä on merkitystä suorituskyvyn kannalta sillä kuinka ne levyosiot on tehty. Niiden offseteilla on merkitystä suorituskyvyn kannalta jne. Linuxin partitiointityökalut osaa ottaa tuon huomioon, joten saadakseen SSD -levystä kaiken irti kannattaa ennemmin tehdä osoitot sille itse sen sijaan, että vain kloonaisi perinteisellä levyllä olevan osion SSD -levylle. Sitten kun osiot on tehty voi vanhan perinteisen levyn sisällön kopioida uudelle SSD -levylle. Peerinteiseltä levyltä oiselle samanlaiselle käyttistä kopioitaessa pelkkä kloonaus on ok, koska sillon tuollaisia asioita ei tarvitse ottaa huomioon, mutta SSD -levy on eri juttu.

• Anonyymi

Ei voi verrata jotain 10-vuotiasta lasta ja keskenmenoa rv 15 5.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei voi verrata jotain 10-vuotiasta lasta ja keskenmenoa rv 15 5.

Yhä jatkoa asiattomaan viestiin.

• Anonyymi

Ei paljoa tarvinnu koulua arvailla
      - paikkakuntalainen

• Anonyymi

Viesti ei liity käytävään keskusteluun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viesti ei liity käytävään keskusteluun.

Ei liity ei, eikä edes korvakäytävään. Offtopicina.

• Anonyymi

Itse en hakkaisi päätä tällä seinään vaan tekisin näin:

1) asenna uudelleen SSD -levylle
      2) asenna samat paketit / ohjelmistot kuin edellisessä asennuksessa
      3) konfiguroi samalla tavalla kuin edelinen versio
      4) kopioi vain kotihakemistot vanhalta levyltä SSD:lle

Toki tuon saisi ihan suoraan dd tai pv -komennolla kopioitua HDD > SSD partitio kerrallaan, mutta riski on siinä että jos jokin uuid ei sitten enää täsmää niin kone ei boottaa. Ne uuid:t voi toki korjata kohdalleen sgdiskillä jälkikäteen, mutta ... älkää sitten rikkoko mitään....

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      112
      5825
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3927
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3332
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2946
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      1997
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1963
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      39
      1685
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1529
    Aihe