On hauska lukea näiden toyotavohottajien koomisia purkauksia miten sähköautojen lataaminen kotona on niin äärettömän vaikeaa ja epämukavaa, Melkein sama kuin pitäisi käydä hammaslääkärissä joka päivä.
Ja kuitenkin samaan hengenvetoon latauskelvottoman tojon kytkeminen lohkolämppäriin sujuu ilman mitään ongelmaa. Ootte te niin pellejä.
Toyotistien piuha-yliherkkyys
48
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Se nyt on vähän eri asia kytkeä auto kotipihalla tolppaan lämmittimen takia kun ajaa huoltsikalle ja toivoa että olis vapaa lataus piste ja juoda huoltsikalla 8 tuntia kahvia kun odottaa auton latautuneen jolla voi taas ajaa 150 kilometriä jos ei ole pakkasta
- Anonyymi
Ei kait kukaan osta sellaista sähköautoa joka ei sovi omaan käyttöön, hölmö.
Huoltamoilla on pikalaturit jos on tarvetta latailla kesken matkaa ja sähköautoilla jos lähdetään pidemmälle reissulle, niin ne on niitä autoja joilla range on vähän suurempi.
- Anonyymi
Eipä oo kotona saati töissä mahdollisuutta ladata, oishan se vähän pöljän näköistä heilua johtojen kanssa ilman mahdollisuutta kytkeä sitä mihinkään. Aloittaja voi päätellä ku se pelle on...
- Anonyymi
No sehän tässä on hauskinta että te kuvittelette että kaikilla olisi tuollainen surkea tilanne. Mä kerron että ei ole. Teidän surkeutuun takertuminen on nähtävästi joku elämäntapa-juttu. Meillä muilla on sähköä kotona ja duunissakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sehän tässä on hauskinta että te kuvittelette että kaikilla olisi tuollainen surkea tilanne. Mä kerron että ei ole. Teidän surkeutuun takertuminen on nähtävästi joku elämäntapa-juttu. Meillä muilla on sähköä kotona ja duunissakin.
Tutki urpo tilastoja. Asuntokunnittain, eli samassa asunnossa asuvia ihmisiä, perheitä, asuu eniten kerrostaloissa. Siihen lisätään rivareissa asuvat. Suurella osaa heistä ei ole mahdollisuutta ladata sähköautoja. Teitä esimerkiksi omakotitalossa, pientalossa paremminkin koska monesti omistaja on pankki, on vähemmän. Joten latausmahdollisuutta ei ole kaikilla "meillä muilla", vaikka sinulla olisikin. Sivistystä sitten ei näytäkään olevan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sehän tässä on hauskinta että te kuvittelette että kaikilla olisi tuollainen surkea tilanne. Mä kerron että ei ole. Teidän surkeutuun takertuminen on nähtävästi joku elämäntapa-juttu. Meillä muilla on sähköä kotona ja duunissakin.
Juu, kyllä mullakin on sähköä kotona ja duunissa, vaan ei sitä lataus mahdollisuutta. Itselataava hybridi on paras vaihtoehto mulle. Olen tyytyväinen siihen. En kuitenkaan lähtisi arvostelemaan ketään tietämättä mihin tarpeeseen kukin autonsa valitsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutki urpo tilastoja. Asuntokunnittain, eli samassa asunnossa asuvia ihmisiä, perheitä, asuu eniten kerrostaloissa. Siihen lisätään rivareissa asuvat. Suurella osaa heistä ei ole mahdollisuutta ladata sähköautoja. Teitä esimerkiksi omakotitalossa, pientalossa paremminkin koska monesti omistaja on pankki, on vähemmän. Joten latausmahdollisuutta ei ole kaikilla "meillä muilla", vaikka sinulla olisikin. Sivistystä sitten ei näytäkään olevan.
Entä sitten? Ei kai sellainen ihminen osta ladattava jos ei ole paikkaa lataamiseen.
Latauspisteitä rakennetaan kokoajan taloyhtiöihin ja vauhti kasvaa sitä mukaa kun tarvekin. Olet kyllä epätoivoinen puolustaessasi Toyotan onnettomia virityksiä ja kyllä Toyotakin saa aikaiseksi tai ostetuksi ladattavia autoja ja sähköautoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä sitten? Ei kai sellainen ihminen osta ladattava jos ei ole paikkaa lataamiseen.
Latauspisteitä rakennetaan kokoajan taloyhtiöihin ja vauhti kasvaa sitä mukaa kun tarvekin. Olet kyllä epätoivoinen puolustaessasi Toyotan onnettomia virityksiä ja kyllä Toyotakin saa aikaiseksi tai ostetuksi ladattavia autoja ja sähköautoja.Väitteesi ei pidä paikkaansa. Latauspisteiden rakentaminen on minimaalista siihen nähden paljonko niitä pitäisi rakentaa. Monessa taloyhtiössä investointi olisi niin suuri ettei osakkeen omistajilla ole taloudellisia edellytyksiä uusia koko sähköjärjestelmää.
Sit toiseksi, en ole sanallakaan puolustanut Toyotan systeemejä! Ei ole tarvetta.
- Anonyymi
Tojo laitetaan kyllä lämmitykseen, kun ulkoilman lämpötila laskee alle 5 C.
- Anonyymi
On ihan eri asia laittaa auto lämmitykseen kuin ladata sähköauto. On vielä paljon lämpötolppia missä ei saa käyttää edes sisälämppäriä. Lataa siinä sitten Teslaa.
- Anonyymi
Aloittajalla tuskin on tarvetta latailla mitään muuta kuin ”taunuksen” lopussa olevaa Bilteman akkua.. Se onnistuu vielä kelan maksaman vuokramurjun takapihalla...
- Anonyymi
Mitähän aloittajavauva oikein jokeltaa. Kyllä minulla on type2 latausliitin Toyotassa. Millainen latausliitin aloittajan autossa on?
- Anonyymi
Se on Bilteman akkulaturin pikaliitin
- Anonyymi
Oletko ollut noin hölmö, että olet ostanut järjettömän ylihintaisen Toyotan joka on surkea ajella ja ruostuu hetkessä?
- Anonyymi
Kertokaa yksi kerrostalo tällä hetkellä, jossa vaikkapa 40 asuntoa ja siinä on sähköauton latausmahdollisuus autoille. 22 kW tai 50 kW kaikille. Tätähän tulevaisuus meillä on ja uusia taloja valmistuu koko ajan.
Jos ei 22 kW, niin edes 11 kW kaikille. Autopaikkojahan on yleensäkin liian vähän, koska monessa perheessä on kaksi autoa.- Anonyymi
Ei tule minnekkään kerrostalokolhooseihin mitään latauspisteitä kaikille vielä kymmeneen vuoteen jos silloinkaan!
- Anonyymi
Juuri näin. Meillä on asuntoja 39 kpl. Ja autopaikkoja n 25. Ei siis kaikille asunnoille edes yhtä paikkaa. Talo on valmistunut muutama vuosi sitten, ja kaavoitus ei ole sallinut enempää autopaikkoja. Monessa uudessa talossa vielä huonompi tilanne. Yhtään sähköauton latauspaikkaa ei ole. Sama tilanne lähistöllä nyt rakennetteilka olevassa kahdessa kerrostalossa, ei latauspaikkaa ja yleensäkin parkkipaikkoja todella vähän.
Nyt on kuntavaalit tulossa. Kannattaakin miettiä ketä äänestää, ei ainakaan yksityisautoilun vastustajia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Meillä on asuntoja 39 kpl. Ja autopaikkoja n 25. Ei siis kaikille asunnoille edes yhtä paikkaa. Talo on valmistunut muutama vuosi sitten, ja kaavoitus ei ole sallinut enempää autopaikkoja. Monessa uudessa talossa vielä huonompi tilanne. Yhtään sähköauton latauspaikkaa ei ole. Sama tilanne lähistöllä nyt rakennetteilka olevassa kahdessa kerrostalossa, ei latauspaikkaa ja yleensäkin parkkipaikkoja todella vähän.
Nyt on kuntavaalit tulossa. Kannattaakin miettiä ketä äänestää, ei ainakaan yksityisautoilun vastustajia.Kannattaa mielummin katsoa, mistä ostaa asunnon, ja minkälaisen. Samalla rahalla, millä Helsingistä saa kaksion, saa puolen tunnin etäisyydellä yli sata neliötä isolla pihalla, eikä ole latausmurheita. Löytyy ulkopistokkeita, eikä latauspisteen asennus ole ilmoitusasiaa kummempi toimenpide. Muutenkin elämä on parempaa, kun luonto on lähellä ja ilma puhdasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa mielummin katsoa, mistä ostaa asunnon, ja minkälaisen. Samalla rahalla, millä Helsingistä saa kaksion, saa puolen tunnin etäisyydellä yli sata neliötä isolla pihalla, eikä ole latausmurheita. Löytyy ulkopistokkeita, eikä latauspisteen asennus ole ilmoitusasiaa kummempi toimenpide. Muutenkin elämä on parempaa, kun luonto on lähellä ja ilma puhdasta.
Syrjässä sähköauton ongelmat korostuu. Kyllä autolla pitäisi päästä ihmisten ilmoille metsästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa mielummin katsoa, mistä ostaa asunnon, ja minkälaisen. Samalla rahalla, millä Helsingistä saa kaksion, saa puolen tunnin etäisyydellä yli sata neliötä isolla pihalla, eikä ole latausmurheita. Löytyy ulkopistokkeita, eikä latauspisteen asennus ole ilmoitusasiaa kummempi toimenpide. Muutenkin elämä on parempaa, kun luonto on lähellä ja ilma puhdasta.
Asunto ostetaan sieltä mistä se on järkevää työssäkäynnin suhteen. Ei ole järkevää ajella edes sähköautoja 100 km/ sivu.
Eikä ole tarvetta 100 neliölle ja isolle pihalle. Anonyymi kirjoitti:
Juuri näin. Meillä on asuntoja 39 kpl. Ja autopaikkoja n 25. Ei siis kaikille asunnoille edes yhtä paikkaa. Talo on valmistunut muutama vuosi sitten, ja kaavoitus ei ole sallinut enempää autopaikkoja. Monessa uudessa talossa vielä huonompi tilanne. Yhtään sähköauton latauspaikkaa ei ole. Sama tilanne lähistöllä nyt rakennetteilka olevassa kahdessa kerrostalossa, ei latauspaikkaa ja yleensäkin parkkipaikkoja todella vähän.
Nyt on kuntavaalit tulossa. Kannattaakin miettiä ketä äänestää, ei ainakaan yksityisautoilun vastustajia.Taitaa sähköautoilu ja siihen liittyvä vouhotus pysähtyä juuri tuohon ongelmaan, ettei kerros- tai rivitaloissa ole mahdollisuuksia ladata sähköautoja.
Voipi myös vaikuttaa tällaisissa asuntoyhtiöissä olevien asuntojen kysyntään negatiivisesti ja hintojen putoamista.
Jos ei mitään mullistavaa teknistä ratkaisua löydy, niin 700.000 kpl sähköautojen määrä vuonna 2030 on pelkkää utopiaa.
- Anonyymi
Kerran pari kuussa tankilla, pari minuuttia kerrallaan ja 800-1600 km rangea ilman sähkönloppumisen pelkoa itsestään lataavalla autolla. Miksi alkaisin rasittavaan piuhajumppaan parinkympin säästöllä puolen vuoden aikana?
- Anonyymi
miksi ostaisin kalliin itselataavan kun sillä ei oikein mitään säästöä synny. monta kertaa laskettu jo että normi bensa auton kokonsiskulut tulee paljo halvemmaksi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
miksi ostaisin kalliin itselataavan kun sillä ei oikein mitään säästöä synny. monta kertaa laskettu jo että normi bensa auton kokonsiskulut tulee paljo halvemmaksi
Ei todellakaan tule halvemmaksi. Toyota hybrid säästää kaikessa ja on lisäksi kestävin auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan tule halvemmaksi. Toyota hybrid säästää kaikessa ja on lisäksi kestävin auto.
". Toyota hybrid säästää kaikessa "
Aika outoa säästämistä maksaa bensalla ajamisesta neljä kertaa enemmän kuin sähköstä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
". Toyota hybrid säästää kaikessa "
Aika outoa säästämistä maksaa bensalla ajamisesta neljä kertaa enemmän kuin sähköstä.Mutta kun eivse sähköpiuha riitä kovin kauaksi. Ihme jankkaamista näillä sähköuskovaisilla.
Toyotalla ajaa puolet sähköllä itselatautuvuutensa ansiosta ja ilman sähkömurheita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan tule halvemmaksi. Toyota hybrid säästää kaikessa ja on lisäksi kestävin auto.
Toyotako kestävä, no ei ole. Se ei kestä kilometrejä ja niiden laatu on kyykännyt vuosi vuodelta surkeampaan päin. Säästötkin valuu kalliisiin huoltoihin ja ruostesuojaukseen tai reikien paikkuuseen tulevaisuudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan tule halvemmaksi. Toyota hybrid säästää kaikessa ja on lisäksi kestävin auto.
Tollolootan hybetyksen ostamalla tulee julkituoneeksi, että on kehityksen kelkasta tippunut vaari, jota tojomyyjä on taas kerran höynäyttänyt.
Nämä 100 % fossiilisen polttoaineen voimin kulkevat itäautot kun ovat monella tapaa vanhanaikaisia ja niissä on myös paljon sähkövikoja. Esim etusumuvalot palavat usein ihan omia aikojaa, keskellä päivääkin. Toisaalta vesisade aiheuttaa kait oikosulun, pimentäen takavalot. Nopeusmittarikin taitaa toimia, jos toimii. Kun siihen (tai ajo-ominaisuuksiin yläpäätään) voi luottaa, niin näillä kihnutetaan satasen alueella 80 km/h ja silti pitää painelle peltipoliisien kohdalla jarrua. Toisaalta taajamassa vauhtia voi sitten olla 60-70 neljänkympin alueella.
- Anonyymi
Toyota setien omat autot on aina piuhassa kiinni loka-huhtikuussa, vaikka olisi kuinka lämmintä. Paras oli vaari joka selitti, että hän pitää autoa piuhan päässä siksi ettei akku jäädy ja autossa oli vain lohkolämmitin. Tuloksena oli keväällä se että akku oli entinen ja kannentiiviste meni uusiksi.
- Anonyymi
"Mutta kun eivse sähköpiuha riitä kovin kauaksi. Ihme jankkaamista näillä sähköuskovaisilla.
Toyotalla ajaa puolet sähköllä itselatautuvuutensa ansiosta ja ilman sähkömurheita."
Tässä taas näkee millaisia wannabee sähköautoilijota tojotistit ovat. Kova hinku olisi ajaa sähköllä mutta kun ei eväät riitä siihen. Kerronpa teille salaisuuden. Sähköllä voi ajaa aivan oikeastikin. Ja se sähkö verkosta on moninkerroin halvempaa kuin tojon bensasta polttamalla tehty mukasähkö.- Anonyymi
Niin mutta kun sitä lataussähköä ei vaan ole tarjolla kaikkialla ja kaikille. Suurin osa kansalaisista asuu kerrostaloissa joissa ei vaan ole muuta kuin lämmityspistorasia ja sekin aikarajattu ja korkeintaan 10 amppeerin sulakkeella varustettu. Ei siinä paljoa latailla. Omakotiasujanakaan en kylläkään haksahtaisi minnekkään sähköautoon kun kaikki ajot pitää ajaa samalla autolla enkä halua minnekkään latauspaikkariippuvaiseksi. Hybridi on parasta, mitä nyt on saatavana ja Toyota hybridi ostettaneen seuraavaksi. Näin näkyy muutkin tekevän hyvin pitkalti. Ei ole mitään järkeä ostaa mitään iidee kolmosta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin mutta kun sitä lataussähköä ei vaan ole tarjolla kaikkialla ja kaikille. Suurin osa kansalaisista asuu kerrostaloissa joissa ei vaan ole muuta kuin lämmityspistorasia ja sekin aikarajattu ja korkeintaan 10 amppeerin sulakkeella varustettu. Ei siinä paljoa latailla. Omakotiasujanakaan en kylläkään haksahtaisi minnekkään sähköautoon kun kaikki ajot pitää ajaa samalla autolla enkä halua minnekkään latauspaikkariippuvaiseksi. Hybridi on parasta, mitä nyt on saatavana ja Toyota hybridi ostettaneen seuraavaksi. Näin näkyy muutkin tekevän hyvin pitkalti. Ei ole mitään järkeä ostaa mitään iidee kolmosta
Tosiasia on että palstan piuhapellet ei ymmärrä mitään eivätkä he omista ”raisua/taunusta” kummempaa menopeliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosiasia on että palstan piuhapellet ei ymmärrä mitään eivätkä he omista ”raisua/taunusta” kummempaa menopeliä.
Kas, helkamaraisupoika on herännyt päiväuniltaan ja päässyt jopa tietokoneen ääreen. Saitko varmasti yh-ädiltäsi luvan moiseen?
Anonyymi kirjoitti:
Niin mutta kun sitä lataussähköä ei vaan ole tarjolla kaikkialla ja kaikille. Suurin osa kansalaisista asuu kerrostaloissa joissa ei vaan ole muuta kuin lämmityspistorasia ja sekin aikarajattu ja korkeintaan 10 amppeerin sulakkeella varustettu. Ei siinä paljoa latailla. Omakotiasujanakaan en kylläkään haksahtaisi minnekkään sähköautoon kun kaikki ajot pitää ajaa samalla autolla enkä halua minnekkään latauspaikkariippuvaiseksi. Hybridi on parasta, mitä nyt on saatavana ja Toyota hybridi ostettaneen seuraavaksi. Näin näkyy muutkin tekevän hyvin pitkalti. Ei ole mitään järkeä ostaa mitään iidee kolmosta
Omakotitalossa asuvalla on ihan hyvät lähtökohdat siirtyä sähköautoon.
Volkkarilla on tulossa piakkoin id4, johon saa vetokoukun ja toimintamatkaakin luvataan n. 500 km, eri asia on mitä sillä pääsee talviolosuhteissa.
Mietityttää kalliimmat vakuutukset ja renkaat, pakkasessa lataaminen ja yleensä talven keskellä selviytyminen toimintamatkoineen.
Matkalla latauspisteissä lataaminen ei sitten ole edullista ja sähkö maksaa helposti 30 cent/kWh. Lataustehot ja siihen liittyvät -ajat voivat vaihdella melkoisesti.
- Anonyymi
Itäauto tojolooladda ajavat vain totaalisesti kehityksen kelkasta tippuneet vaarit.
- Anonyymi
Toyota on länsimaisen ja japanilaisen insinööritaidon ilmentymä eikä mikään slaavilaisvenäläinen muinaistekniikkaa sisältävä skeidake.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota on länsimaisen ja japanilaisen insinööritaidon ilmentymä eikä mikään slaavilaisvenäläinen muinaistekniikkaa sisältävä skeidake.
"Itäauto tojolooladda "
Ei pitäisi röllin kommentoida ennen kuin oppii kirjoitustaidon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Itäauto tojolooladda "
Ei pitäisi röllin kommentoida ennen kuin oppii kirjoitustaidon.Röllit ovat kärsineet liikaa vakkineitten kanssa, siitä on jäänyt kauheet traumat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Röllit ovat kärsineet liikaa vakkineitten kanssa, siitä on jäänyt kauheet traumat.
Toyotan omapoika hermostuu kun ei tahdo saada mitään järkevää väitettä aikaan ja koko panos hukkuu turhiin ja lapsellisiin valheisiin aasialaisen halpistuotteen puolustamiseen.
- Anonyymi
Ensinnäkin kotilataaminen tavallisen verkkovirran tehoilla jatkuvasti ei ole hyväksi sähköauton akuille. Ne on suunniteltu kestämään tietyin syklein tehtyä suurteholatausta.
Sitäpaitsi on tutkimustietoa, että jo -7 C lämpötilassa akkujen teho putoaa 40 %. Ilmastoinnin kytkeminen vähentää toimintamatkaa jopa 40 % eikä lasit huurussa saa lain mukaan ajaa.
Näitä on tutkittu ja todettu USA:ssa .- Anonyymi
Ei nuo sähköautouskovaiset sitä ymmärrä vaikka ovat nähneet sähköautoja vain kuvissa.
- Anonyymi
"Ensinnäkin kotilataaminen tavallisen verkkovirran tehoilla jatkuvasti ei ole hyväksi sähköauton akuille. Ne on suunniteltu kestämään tietyin syklein tehtyä suurteholatausta.
Sitäpaitsi on tutkimustietoa, että jo -7 C lämpötilassa akkujen teho putoaa 40 %. Ilmastoinnin kytkeminen vähentää toimintamatkaa jopa 40 % eikä lasit huurussa saa lain mukaan ajaa.
Näitä on tutkittu ja todettu USA:ssa ."
Et mitään tiedä, mutta silti kommentoit puutaheinää?
- Anonyymi
Terolle lataaminen on hankalaa, koska ei ole missä ladata. Me paremmin asuvat laitetaan auto lämpimään talliin ja lataukseen – aamulla taas ajellaan sähköllä.
- Anonyymi
Piuhat ovat tojopapoille arka puheenaihe, koska vuokrakasarmin pihalla ei riitä tolppapaikkoja kaikille.
- Anonyymi
Terojen typeryslogiikan mukaan kukaan ei voi käyttää sähköautoja niin kauan kun Suomessa asuu porukkaa oloissa missä autoa ei voi ladata kotona.
Aivan niinkuin se vaikuttaisi jotenkin niiden elämään joilla latausmahdollisuus on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Terojen typeryslogiikan mukaan kukaan ei voi käyttää sähköautoja niin kauan kun Suomessa asuu porukkaa oloissa missä autoa ei voi ladata kotona.
Aivan niinkuin se vaikuttaisi jotenkin niiden elämään joilla latausmahdollisuus on.Terojen kannattaa pysytellä kaukana johdoista.
Ankealla itäautolla kun ajelee, voi puolihuomaamatta syntyä ajatus ripustautua johdosta kiikkumaan.
Parempi pitää johdot pois käden ulottuvilta. Silloin ei moista pääse tapahtumaan ennen kuin saa taas uskonvahvistusta ja vertaistukea tojolahkolta.
- Anonyymi
Sitä kolmen tonnin golffiasikaan ei tarvitse kytkeä piuhaan, joten mitä honotat?
- Anonyymi
Golfin helmat ovat läpimädät, kasetti ei kestä ja lumi suli hippohiihtäjältä, hihii.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812