Luen kirjaa Ikigai, pitkän ja onnellisen elämän salaisuus japanilaisittain.
Siellä on kohta jossa mainitaan että primitiivisille ihmisille uhat olivat todellisia. Villieläimet olivat hengenvaarallisia.
Nykyihminen taas kokee puhelimen äänen ja sähköpostin petoeläimen kaltaiseksi uhaksi.
Kun puhelimeni soi, sydämeni hakkaa. Välillä se soi kauan ja se on kamalaa. Helpottaa kun se lakkaa soimasta. Jos soittaja on tuntematon, niin menen katsomaan fonectasta kenelle numero kuuluu. Tämä on todella stressaavaa kunnes saan selville kuka sieltä soitti. Olen alkanut pääsemään tästä tavasta yli. En enää katso jokaista numeroa.
En tiedä mistä se johtuu. Mutta kyllä uskon siihen että mukana kulkeva puhelin on ihmiselle haitallinen.
Kännykkä on ihmiselle uhka
6
<50
Vastaukset
Sinähän voisit sammuttaa puhelimen aina soittamasi puhelun jälkeen. Mitäpä sitä pitämään edes äänettömällä jos et koskaan vastaa saamaasi puheluun?
- Anonyymi
...ja Kollimaattorille (onpa sinulla kiva nimimerkki:) : nykyihmisillä on kyse addiktiosta kännyköihin ja nettiin, siksi sitä luuria EI VOI noin vain laittaa kiinni. Olisikin helppoa, jos voisi.
- Anonyymi
Me olemme nykyään jatkuvassa hälytystilassa, valmiudessa. Minusta se on huolestuttavaa. Asiassa voi olla perää, että tila on jossain määrin samankaltainen kuin mitä ihminen on muinoin viidakossa kokenut. Ei hyvä, stressin kannalta...
Olen erityisen huolissani lapsista ja nuorista. Huoh. Itse sain elää aikuiseksi asti ilman kännykkää, ja olen todella iloinen siitä. Tuli nimittäin luettua kirjoja:)
Nykyään koetan laittaa puhelimen kiinni, tai mieluummin vielä, jättää sen kotiin joinakin päivinä. Addiktio on kuitenkin kehittynyt sille tasolle, että se ei ole ihan helppoa.Nykymaailmassa ihmiset elävät paljon hälyisemmässä ympäristössä, jossa on niin virikkeitä kuin meteliäkin paljon enemmän kuin ennen.
Täytyy itsekin myöntää, että nyt minulla on netistä taustamusiikkia virtaamassa, mutta jokaisen pitäisi kuitenkin löytää hetkiä, jolloin voi irtautua kaikesta ja vaan olla; hiljaisuudessa ja vaikka lukea tai pohtia tahi sitten vaan panna silmät kiinni ja olla ajattelematta mitään.
- Anonyymi
Kyse ei ole vain kännyköistä, ne ovat syyttömiä. Ihmisen hälytysvalmius on keskittynyt vääriin asioihin jo kauan ennen kännykän keksimistä. Menneiden aikojen ihminen pelkäsi petoja, metsäpaloja ja mitä vaaroja nyt kohdalle sattui. Ne vaarat olivat konkreettisia. Nykyihminen pelkää pelkää töiden ja tehtävien deadlineja, puheiden pitämistä, lento-onnettomuuksia, laivaonnettomuuksia, kaiken maailman sairauksia, lapsettomuutta tai synnytystä jne.
Kuitenkin nykyaikana länsimaissa elämä on aika hurjan paljon turvallisempaa kuin kivikaudella. Sairauksiin on hoitoja. Puheen pitäminen tai deadlinen pettäminen ei tapa. Suurin osa peloista on ylimitoitettuja. Vaikka jättäisi kännykän kotiin, ei pääse peloistaan irti. Kaupunki on täynnä hälytyssignaaleja, jotka vaativat reagointia. Koko äänimaailma on tehty tarkoituksella ärsyttäväksi ja häiritseväksi (hälytysajoneuvot, peruutustutkat, liikenne, rakennusten perustusten junttaaminen jne). Herkkä ihminen reagoi niihin, ja verenpaine nousee kaikilta melussa.
Meitä ei ole tarkoitettu nykyisen kaltaiseen ympäristöön! Ihminen joutuu huudattamaan musiikkia kuulokkeista, jottei tarvitsisi kuunnella naapurin elämän ääniä. Ihminen luonnostaan kuuntelee kaikkea ympärillään. Luonnollisessa ympäristössä mikä vaan yllättävä ääni on voinut olla uhka. Nykyään suurin osa äänistä on merkityksettömiä. Ennen kumina saattoi olla metsäpaloa pakeneva biisonilauma, maanvyöry, ukkonen tms. Nykyään kovalla äänellä ei ole mitään merkitystä, se voi olla "vain" ulkoilureittiä tasoittava lana. Kuitenkin ihminen reagoi nykyään samoin ääniin kuin 10 000 v sitten. On selvää, että nykyinen elämäntapa virittää ihmisen primitiiviset suojautumisjärjestelmät väärin. - Anonyymi
Ei se mikään uhka ole jos olet puhelintasi fiksumpi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk913849Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921999Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll871803- 1441682
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1021503- 1631503
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651478Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1671442Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j1001354- 861297