On se vaan kumma, että vaadintaan nykyisin, että päiväkodeissa pitäisi olla kaksikolmasosa lastentarhanopettajia tai varhaiskasvatuksen opettajia ja vain yksi kolmasosa lastenohjaajia tai -hoitajia. Eli yhtä lastenhoitajaa kohden on kaksi lto:ta päsmäröimässä, miten työt pitäisi tehdä, mutta itse eivät haluaisi tehdä niitä perustöitä, kuten vaippojen vaihtoa, vessatusta, syöttämistä, ulkoilutusta, pukemista ja leikin ohjausta. He vain kirjoittelevat VASU:ja ja suunnittelevat toimintatuokioita ja toteuttavat niitä lasten kanssa. Heillä ei ole todellisuudessa aikaa kuunnella lasta ja lapsen yksilöllisiä tarpeita, vaan ohjelman toteutus on tärkeitä vuodenaikojen mukaan ja palavereissa istuminen. Olin eräässä päiväkodissa, niin sijaislastentarhanopettaja delegoi kaikki työt lastenhoitajille ja tarkkaili sivusta, että hommat onnistuu. Tähänkö on menty? Missä on opetusministeriön järki, kun käytännön kasvatustyöstä on tehty niin tieteellistä, että lapsista tulee stressaantuneita jo ennen kouluikää jatkuvien muutosten ja ohjelmanumeroiden noudattamisessa? Kuka kuuntelee lasta? Lastenohjaaja, lastenhoitaja, päivähoitaja, jopa päiväkotiapulainen! Nyt kunnille on tullut iso menoerä, kun pitää saada isompipalkkaisia lastentarhanopettajia/varhaiskasvattajia (lto tai sosionomi amk), ja 9000 työttömäksi jäänyttä lastenhoitajaa kouluttautuu muille aloille tai haahuilevat kortistossa ja tekevät pätkätöitä, jota ei kukaan noteeraa tai arvosta. Ja kunnille tulee tämäkin lasku kalliiksi. Tämä uudistus tuli opetusministeri Grahn-Laasosen aikana 2015-2019 jolloin hän oli opetusministeri. Hän ei ollut vielä äiti ja tiennyt varmaankaan sitä, ettei alle kolmivuotias tarvitse vielä lastentarhanopettajaa vaan lastenohjaajaa, joka pyyhkii räkänenän, kuivaa kyyneleet, kehuu onnistumisista ja kannustaa itsenäiseen leikkiin eri välineistön avulla ja valvoo turvallisuutta. Eli vieläkin pitäisi tehdä suuri korjaus varhaiskasvatuslakiin: alle kolmivuotiaiden pääasiallisia hoitajia ovat lastenohjaajat tai lastenhoitajat (päivähoitajat tai perhepäivähoitajat) ja yli kolmivuotiaiden kasvatuksessa suurempi vastuu siirtyisi lastentarhanopettajille tai sosionomi amk:lle.
Lastenohjaajan koulutus lastentarhanopettajaksi
Anonyymi
0
110
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271964
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001710Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy571350Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?761298Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311028Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47926Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51923Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44882- 108850
- 72833