Allergiatestit

Ihmettelevä

Onko allergiatestit luotettavia? Itse olen huomannut olevani kissalleni allerginen:( Nenä on totaalisesti tukossa, ilma ei kulje sisään eikä ulos ja kurkussa yskänärsytystä.

Kävin verikokeissa, jossa testattiin kissa-allergisuus, tulos oli negatiivinen.

Kävin prick-testeissä, eikä allergiaa todettu mistään testattavasta aineesta löytyvän.

Lääkäri sanoi, että testi ei välttämättä ole täysin luotettava, mutta testaajat niin verikokeissa kuin prick-testeissä sanoivat, että tulokset ovat täysin luotettavia, eli en voi olla kissalle allerginen.

Mihin luottaa, onko kenelläkään vastaavaa kokemusta? On niin epävarma olo, luovunko kissasta vai enkö sittenkään ole sille allerginen.

Mitkään allergialääkkeet eivät auta oireisiini. Ainoastaan Symbicort-suihke ja Otrivin-nenäsuihke helpottavat oloa, mutta niistäkään ei ole apua, jos kissa oleskelee samoissa tiloissa kuin itse olen.

11

3010

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mary

Olitko millekään muulle allerginen? Kotipöly, siitepölyt?
      Minulla on poika allerginen siitepölyille ja joillekin ruoka-aineille, mutta ei millekään eläimille. Ja nyt se siitepöly aika on taas aluillaan.

• Ihmettelevä

En ollut millekään allerginen. Prick-testeissä testattiin 15 erilaista lajia, mutta mikään ei noussut piiruakaan. Ainoastaan histamiinikohta, mikä kuuluukin nousta.

Sepä tässä tuntuukin niin hullulta, kun on selvät oireet, mutta ei löydy siihen selvyyttä. Siksipä olisikin mukava tietää, onko kellään muulla vastaavaa tilannetta tullut vastaan.

Siinäpä se, luovunko kissasta, vaikka ei ole todisteita mustaa valkoisella, että oireet johtuisivat siitä, mutta taas kissan välttely auttaa oireita huomattavasti!?!

• Petta

Itelle tehtiin myös Prick-testit joiden mukaan en ole allerginen millekään, vaikka tiedän olevani ainakin pölylle ja siitepölylle,sekä luonnonkumille. Selkään tehtävä lapputesti voi paljastaa paremmin oikean tuloksen. Tämäkin minulle tehtiin ja kumista tulevat reaktiot olivat aika voimakkaat.
      Selkään siis laitetaan erityisellä maalarinteipillä kiinni sellaisia pikkusormen pään kokoisia metalliliuskoja, joihin tulee eri aineita, mm. hilsesarjat, perussarjat,kumisarjat jne.Nämä liuskat annetaan olla selässä 3 päivää. Aika tuskasta kun raavitutti niin vietävästi,mutta tulipahan tehtyä=)

• Ihmettelevä

Mikä tuo testi oli nimeltään ja missä se sulle tehtiin? En ole tuollaisesta kuullutkaan. Mun kohdalla lääkäri lopetti tutkimisen ja ehdotti vain jotain nenäsuihketta, mitä saa apteekista ilman reseptiä, ei auttanut. Ei ollut enää puhetta mistään jatkotutkimuksesta. Nyt onkin olo aivan tyhjän päällä, kun mitään ei selvinnyt ja oireet sen kuin jatkuvat.

Siivoan joka päivä enkä ole laittanut mattoja lattialle, sillä pelkään niin sitä tukkoon menoa, mutta kun en tiedä oikein mitä muutakaan voin tehdä, kun olen jo erikoislääkärilläkin käynyt, eikä sielläkään löytynyt syytä tukkoisuudelle ja kurkunärsytykselle.

• Petta
        Ihmettelevä kirjoitti:

Mikä tuo testi oli nimeltään ja missä se sulle tehtiin? En ole tuollaisesta kuullutkaan. Mun kohdalla lääkäri lopetti tutkimisen ja ehdotti vain jotain nenäsuihketta, mitä saa apteekista ilman reseptiä, ei auttanut. Ei ollut enää puhetta mistään jatkotutkimuksesta. Nyt onkin olo aivan tyhjän päällä, kun mitään ei selvinnyt ja oireet sen kuin jatkuvat.

Siivoan joka päivä enkä ole laittanut mattoja lattialle, sillä pelkään niin sitä tukkoon menoa, mutta kun en tiedä oikein mitä muutakaan voin tehdä, kun olen jo erikoislääkärilläkin käynyt, eikä sielläkään löytynyt syytä tukkoisuudelle ja kurkunärsytykselle.

Siis tuo selkään tehtävä testi on nimeltään "lapputesti". Se tehtiin oikein ihotautipoliklinikalla tuossa lähikaupungissa. En muista paljonko tuli maksamaan, mutta nyt on ainakin tehty kaikki mahdolliset. Ihme ettei sinua tuo enempää ole tutkittu. Minä kyllä ensin kävin yksityisellä lääkärillä valittelemassa vaivojani, ja hän kyseli kaikenlaista ja sanoi laittavansa lähetteen ihopolille,jossa tehdään molemmat allergiatestit.
        Ehdotan kyllä kanssa ottamaan yhteyttä johonkin yksityiselle tai soittele suoraan ihotautipolille ja kysy tuosta testistä. En tiedä onko sekään luotettava mutta minulla ainakin varmistui tuo lateksiallergia.

• Ihmettelevä
        Petta kirjoitti:

Siis tuo selkään tehtävä testi on nimeltään "lapputesti". Se tehtiin oikein ihotautipoliklinikalla tuossa lähikaupungissa. En muista paljonko tuli maksamaan, mutta nyt on ainakin tehty kaikki mahdolliset. Ihme ettei sinua tuo enempää ole tutkittu. Minä kyllä ensin kävin yksityisellä lääkärillä valittelemassa vaivojani, ja hän kyseli kaikenlaista ja sanoi laittavansa lähetteen ihopolille,jossa tehdään molemmat allergiatestit.
        Ehdotan kyllä kanssa ottamaan yhteyttä johonkin yksityiselle tai soittele suoraan ihotautipolille ja kysy tuosta testistä. En tiedä onko sekään luotettava mutta minulla ainakin varmistui tuo lateksiallergia.

Kiitos vastauksestasi. Kissa on nyt tuolla alakerrassa ja olo on hieman helpompi, vaikkakin vielä tukkoinen. Eräs henkilö sanoi, että saatan vielä kestää kissaa, koska saan tässä nyt parasta-aikaa "siedätyshoitoa". Ei ole kuulema mahdoton ajatus, että voisin pikkuhiljaa tottua kissaan ilman, että on nenä heti tukossa. Jospa nyt katselen tässä tämän kesän, kun kissakin on ulkona suurimman osan ajasta ja jos olo menee taas samaan pisteeseen, kuin talvella, niin sitten ei auta muu kuin luopua siitä. Sitten täytyy harkita tuota sinun testisäsi. Kiitos vielä kerran ja hyvää kesän odotusta!

• oireita...

... olet kissalle allerginen. Testeistä viis. Eli kissa pois ja allergialääkettä apteekista!

• vähän tosiasioita!

No kyllä kuulkaa jos kissalle olisi noin voimakkaasti allerginen niin siinö prick testissä nousisi sellainen kumpu että! Ja se on ihan TOSIASIA. Esimerkiksi itselläni kissa allergia on niin voimakas että saan hengenahdistusta ja jos allergia on niin voimakas niin kyllä se näkyy ihan selvästi sekä verikokeessa että prick testissä. Kaikissa arvot ovat huippukorkeat. ei tuollainen kuulkaa jää näkymättä.

Todennäköisesti olet allerginen tavalliselle huonepölylle. Sanoit että prick testissä testattiin 15 juttua ja mikään ei noussut jne. No tiedoksesi että allergiaa pölypunkeille ei testata millään prick testillä vaan verikokeella jolla testataan nimenomaan ja pelkästään eri pölypunkit ja allergia niille.

Samoin esimerkiksi ruoka-aineallergiat kuten omena saattaa aiheuttaa hengenahdistusta ja jopa nuhaa.
        Tai ehkä asunnossasi on hometta. Itse asuin joskus home asunnossa ja oireena oli hengenahdistusta ja nuhaa.

• minä

kun käytin poikaani allergiatesteissä,että jos näyttää positiivista olet varmasti allerginen,mutta jos negatiivista,sillä ei ole mitään merkitystä..eli voit yhtä hyvin olla allerginen.. menipä vaikeaksi,mut kuitenkin.. :)

• Edible-

itse en ole testien mukaan millekkään allerginen, mutta voin hyvin todeta esim. sitrushedelmiä syödessäni olevan erittäin allerginen niille. Testit eivät siis todellakaan pidä aina paikkaansa...

• joku vaan

Kyllä voit olla herkkä reagoimaan kissankarvoille eikä tällainen herkkyys näy testeissä.Pölypunkit muuten ovat laajassa prick-testissä mukana vaikka tuolla joku nimimerkki toisin väittikin.Pojallani on kissasta vaikeaa hengenahdistusta, mutta testissä ei ole kuitenkaan mikään vahva arvo reagoinnissa, sen sijaan siitepöylle oli vahvempi arvo.Itse olen ollut prick-testissä ja kaikista oli nollatulokset,kuitenkin jos kudon esim.lampaanvilla-langasta jotain , joudun lopettamaan, kun kurkkua alkaa kuristamaan kuten kissastakin.Tarkista ettet käytä villavaatteita, se voi pahentaa lisää oireitasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7499
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4512
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      57
      3522
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      511
      3298
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2174
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1823
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1820
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1515
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe