MS ja rokotus

Anonyymi

Kun nyt tuota Covidia vastaan aletaan pian rokottaa, mietin kovasti otanko rokotuksen, kun se aikanaan on saatavissa. Oma rokotepelkoni tulee omista kokemuksista enkä halua viljellä mitään epätieteellisiä teorioita. MS-historiani onnekseni on ollut lievä: kaksi näköhermon tulehdusta jotka eivät jättäneet pahoja vaurioita. Ensimmäisen optic neuritiksen olen itse liittänyt influenssarokotukseen, koska se alkoi pian rokotuksen jälkeen. Nyt olen 60 v. ja olen ollut ilman oireita n. 20 vuotta. Jotenkin jäi harmittamaan se. että omia epäilyksiäni rokotuksen yhteydestä ei yksikään lääkäri kummemmmin kommentoinut. Ehkä asian tutkiminen on ylivoimaisen vaikeaa. Sen jälkeen en ole uskaltanut influenssarokotetta ottaa ja eräs neurologi sanoikin ohimennen, että ehkä minun ei sitä kannata ottaakaan, kun elimistö reagoi noin. Miten te muut suhtaudutte rokotuksiin ja onko omakohtaista kokemusta?

18

3633

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen huomioinut oman allergia taipumuksen sekä sairauden rokotusten suhteen. Mulla ei ms-diagnoosia, muu sairaus ja olen kokenut kausi-influenssa rokotteet itselle riskinä ja nyt olen sitä mieltä etten tule ottamaan covid rokotetta.

• Anonyymi

Minulla on aika paljon sairauksia 2.tyypin diabeteksesta astmaan ,uniapneaan,fibromyalgiaan,välilevyrappeumaan ,muutakin ja viimeisenä diagnosoitu MS. Otan kaikki rokotukset mitä pystyy saamaan.Otan korona rokotuksen.Kysyin neurologilta kun minulla tablettihoitoinen ms lääke niin hän sanoi että kun rokotuksessa ei ole elävää korona virusta tai sen eläviä osia niin voisi ottaa immunomodularatiivisen lääkkeen aikanakin..korona rokotteen(en tiedä onko tuo immunomodularatiivinen aine kuitenkin vähän sama kuin immunosupressiivinen?mutta ehkäpä se asiakin selviää,hyvin lähellä ovat kuitenkin niinkuin vaikutukseltaan?)
      Jos joku kuulee muuta että MS tabletit aubagio tai /terifide eivät kävisi korona rokotteen kanssa niin olisi hienoa jos kirjoittaisi asiasta tänne tai muualle julkisuuteen tai ilmoittaisi esim neurologeille asiasta niin osaisivat sanoa potilailleen esim.siitä asiasta!!

• Anonyymi

Siis tecfidera..se toinen lääke aubagion lisäksi ,(ei terifide)

• Anonyymi

omaslla kohdallani on autoimmuunisairauksia ja rokote ei ainakaan paranna tilannetta

• Anonyymi

Tällä hetkellä olen enemmän sillä kannalla, että en tahdo ottaa rokotetta, syynä MS-tautini. Sairaus on niin rauhallinen ollut jo monta vuotta etten halua provosoida immuniteettiani yhtään millään muutoksilla. Pidän vain visusti itseni eristyksissä tästä eteenpäinkin, vaikka kymmeniä vuosia jos sikseen tulee.

• Anonyymi

Olisi mielenkiintoista kuulla enemmän mielipiteitä ms-tautia sairastavilta,aiotteko ottaa koronarokotteen heti kun saa?Kuitenkaan mistään ei vielä löydy tietoa ihmisistä,joilla ms ja saaneet rokotteen ja onko tullut sivuvaikutuksia,niin itseäni ainakin arveluttaa.Ja tällä hetkellä olen sillä kannalla,etten ota rokotetta ainakaan tänä vuonna.

• Anonyymi

Minä otan rokotteen kyllä, heti kun saan.
        Sitä mietin, kuulunko riskiryhmään 2. Ei MS:äni hengitystä haittaa, mutta miten tuo muka todetaan kenellä haittaa kenellä ei?

• Anonyymi

Olen sairastanut MS-tautia vuodesta 2007 ja ollut kaksi näköhermon tulehdusta, joista viimeisin vuonna 2008, tämän jälkeen ei oireita ollenkaan eikä lääkitystä MS-tautiin. D-vitamiinia syön 150mg päivittäin ja muita ravintolisiä en. En ole ajatellut ottaa rokotetta ja sekoittaa tasapainossa olevaa elimistöä ja herätellä rauhallista tautia. Beettainterferoni hoitoa kestin 5kk pistoksina kunnes pistoskohdat tulehtui niin pahasti että lopetin pistokset, tämä oli 09/2007-05/2008. Sen jälkeen ollut täysin oireeton ja rauhallinen ja nyt ikää 38v.

• Anonyymi

Eihän koronarokotus ole pakollinen, mutta rokottamatta jättäminen edellyttää äärimmäistä varovaisuutta ja jatkuvaa suojautumista jopa lähivuodet kunnes voi olla varma että virus on kadonnut maailmasta.

• Anonyymi

Kertokaa lisää MS-diagnosoidut. Meinaatteko ottaa koronarokotteen? Oletteko jo ottaneet, mitä tapahtui?

• Anonyymi

On otettu rokoteet ja kolmatta odotellaan....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On otettu rokoteet ja kolmatta odotellaan....

Mulla on jo koko kolmen sarja otettuna. Ei ainakaan toistaiseksi näytä aiheuttaneen mun MS-taudille mitään. Mä päädyin ottamaan noi rokotteet kun mulla on työn takia iso riski kohdata (tietämättään) sairastuneita ja altistuneita.

• Anonyymi

Minulla on ms ja sairastin Koronan tammi- helmikuun vaihteilla pelkällä päänsäryllä. 2 pvä eristyksen jälk palasin arkeen norm . Kuntosali yms. Tauti ei aktivoitunut ja muutenkin ollut rauhallinen 3 v . Liikun ja rällästän edell

• Anonyymi

Jatkoa tuohon… en ota rokotteita kun suurempi riski niissä kuin jos saisin uudelleen Koronan olisi lievempi kuin eka

• Anonyymi

Älkää vaan ottako. Ms-tauti ja rokotteesta kovat sivuoireet ja samaa aikaan alkoi kova pahenemisvaihe. Nyt 6vko ja huonoa kuuluu ja lääkärit nostelee käsiään. Käytännössä painostetaan ihmisiä ottamaan rokote!!! Olisivat nyt tässä tilassa, ihan kokeilisivat miltä tuntuu kun elämä romahtaa...

• Anonyymi

En ole ottanut koronapiikkiä. Rauhallinen ms-tauti vuodesta 2006. Viimeisin pahenemisvaihe 8 vuotta sitten. Koko sairauteni ajan on annettu ymmärtää, että rokotusten suhteen tulee olla varovainen ja että niitä kannattaa välttää mikäli mahdollista, koska rokote saattaa laukaista pahenemisvaiheen. Juuri tästä syystä en uskalla rokotetta ottaa. Pelkään enemmän pahenemisvaihetta kuin koronaa. Nyt olen ihan paniikissa kun työnantaja on johtoryhmässä pohtinut koronapassin mahdollista käyttöönottoa työpaikalla! Onko kenelläkään tietoa onko ms-tauti lääketieteellinen syy olla ottamatta rokotetta? Voiko neurologi kirjoittaa todistuksen, että en voi ottaa rokotetta ko. sairaudesta johtuen. Onko joku saanut tällaisen todistuksen?

• Anonyymi

Ehdottamasti kannattaa ottaa koronarokoteannokset 1-3, koska siten pystyy saamaan melko hyvän suojan vakavaa tautimuotoa vastaan sekä ehkäisemään ainakin jonkin verran tartunnan saamista. Kannattaa muistaa, että kukaan meistä ei osaa varmuudella sanoa, että millaisella kombolla varustettu ihminen (ikä, sukupuoli, perussairaudet, liikkuvuus, lääkitys jne.) saa koronan vakavan tautimuodon. Sanoisin kuitenkin, että MS-tauti voi olla yksi mahdollinen riskitekijä mahdollisten riskitekijöiden listassa, joten kysymys kuuluu, että kannattaako ottaa tuo riski?

Jokainen meistä MS-tautia sairastavista tuntee oman kehonsa parhaiten, ilman muuta. Ja jokainen saa punnita riskit vastaan hyödyt; siihen meillä kaikilla on oikeus. Tässä koronaepidemiatilanteessa tulee kuitenkin muistaa, että olemme vastuussa myös muista, emme vain itsestämme. Oireeton henkilö voi levittää koronaa ja mahdollisesti sairastuttaa muita lähipiirin henkilöitä. Rokottamattomalla henkilöllä tämä todennäköisyys on suurempi kuin rokotetulla.

Nyt jo vuoden jälkeen postauksestasi on olemassa aitoa tietoa, että MS-tauti ei estä koronarokotuksen ottamista, mutta joidenkin lääkkeiden kohdalla ajankohtaa on mahdollisesti syytä miettiä tarkemmin. Lisäksi joidenkin lähteiden mukaan relapsin aikana ei rokotusta suositella, mutta kuitenkin otettavaksi heti remission alettua. Joillekin rokotus voi aiheuttaa poikkeuksellisen voimakkaita, MS-tautia muistuttavia oireita, mutta ne ovat ohimeneviä. Näin todellakin on; itse sain 2. rokotuksen jälkeen juurikin MS-tyyppisiä sivuoireita, jotka kuitenkin vaimenivat viikossa. Olen parhaillaan menossa hakemaan 3. rokotuksen ja tarvittaessa vielä tulevaisuudessa tehosteet.

Oma lääkäri, MS-hoitaja ja/tai hoitava taho on kuitenkin se paras taho vastaamaan siihen, että millainen riski on ottaa koronarokote tai olla ottamatta; he kun tuntevat MS-historiasi tarkalleen.

Tsemppiä!

• Anonyymi

Minulla on MS-tauti enkä ole ottanut koronarokotteita.

Yksi asia on mietityttänyt tässä miettiessäni ottaisinko koronarokotteet vaiko en. Eli kun sanotaan aina, että MS-tautia sairastava ei saa ottaa rokotetta pahenemisvaiheen aikana, niin mistä sen tietää, onko pahenemisvaihe päällä vai ei? Esimerkiksi oma tilanteeni: olen viimeiset pari viikkoa kärsinyt yhtäkkiä alkaneesta hampaiden vihlonnasta - mistä sen voi tietää täydellä varmuudella onko minulla päällä MS-pahenemisvaihe joka aiheuttaa vaikkapa kolmoishermon tulehduksen kautta hampaiden vihlontaa?

MS-taudissa on niin jumalattoman moninainen oireisto, että mahdollisia MS-oireita voi olla vaikka kutisevasta ihosta normaalia voimakkaampaan väsymykseen, halvaantumiseen tai esim. tuohon hampaiden vihlomiseen.

Itselläni ainakin on harva se viikko jotain pientä häikkää, joka teoriassa voisi johtua MS-taudista. Mikään hetki ei tavallaan ole minulla turvallinen rokotteen ottamiselle! Ainoastaan, jos keskushermostoni tilanne tarkistettaisiin ensin magneettikuvauksella ja tulos olisi normaali, niin sitten uskaltaisin nopeasti sen jälkeen mennä ottamaan koronarokotteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      212
      4193
    2. Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä

En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m
      Ikävä
      94
      2004
    3. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      32
      1732
    4. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      11
      1659
    5. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      175
      1518
    6. Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut
      Maailman menoa
      25
      1418
    7. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      108
      1242
    8. Pitääkö penkeillä hypätä Martina?

Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      213
      1197
    9. Kerropa ESA miten kävi tuomioiden

Osaako ESA kertoa miten haukkumasi kunnanhallituksen kävi.
      Puolanka
      39
      1172
    10. Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä

Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk
      Maailman menoa
      133
      1135
    Aihe