Kainuun sote ja palkkojen harmonisointi

Anonyymi

Kainuun sotelle on kertynyt merkittäviä säästöjä 15 vuoden ajalta, kun Kainuun maakunta -kuntayhtymä perustettiin Kainuun maakuntahallintokokeilun pohjalta vuonna 2005. Tuolloin alkoi tuo nyt käsittelyssä oleva palkkaepätasa-arvo. Eri kunnissa työskentelevät henkilöt saivat samasta työstä erisuuruista palkkaa, vaikka kaikki olivat saman työnantajan palveluksessa.

Työnantaja on tietoisesti vitkutellut palkkojen harmonisoinnin suhteen. Nyt maksuun tulee (ehkä, ehkä ei) palkkoja takautuvasti 2016 alkaen, joten 11 v palkat jäävät työnantajan säästöiksi työntekijöilleen maksamattomien palkkojen kustannuksella. Jos asia vieläkin venyy, takautuvaa palkkaa saavien määrä vähenee eläköitymisten ja luonnollisen poistuman kautta.

Työnantajan törkeän toiminnan lisäksi tulee mieleen, että ovatko ammattijärjestöt olleet asiassa ajan tasalla ja ovatko ne tehneet kaiken tehtävissä olevan asian suhteen? Onko ne nuijittu maanrakoon asiassa vai eivätkö ne ole uskaltaneet/halunneet keikuttaa maakunnan venettä?

Minkälainen oikeus takautuviin palkkoihin on eläköityneillä ja niillä, joiden työsuhde on jo aiemmin päättynyt? Onko asia hallinnassa ja julkisesti tiedotettu heille?

Esimerkiksi Kainuun soten yhteistyötoimikunnan asiakirjoja, esityslistat ja pöytäkirjat, ei ole julkisesti nähtävillä soten verkkosivuilla. Rikotaanko asiassa lakia viranomaisen toiminnan julkisuudesta? Rikkooko palkkojen harmonisoinnin vetkuttelu palkkalain lisäksi esimerkiksi yhdenvertaisuuslakia? Mitä sanoo asiaan hallintolaki?

12

3448

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

odottavan aika on pitkä. entisenä työntekijänä olen häviämässä pitkältä ajalta saatavia, sillä laskentahetki on maaliskuu 2021 taaksepäin ja olen ollut jo jonkin aikaa eläkkeellä. epätietoisuudessa ei ole mukava elää. liitto ei ota kantaa enää asioihini ja joudun itse pitämään puoliani. toivottavasti toimittavat maksujen tullessa edes laskentaperusteet

• Anonyymi

unohdin vastata kysymykseesi tiedottamisesta. en saanut lainkaan virallista tietoa asiasta. kuulin täysin sattumalta entiseltä työntekijältä asiasta, johon törmäsin kaupungilla. googlettamalla asiasta löytyy erittäin huonosti tietoa. useiden puhelin soittojen jälkeen pääsin puheille ihmisen kanssa, joka osasi ottaa asiaan kantaa.

• Anonyymi

Hiasta tuntuu olevan tuon Kainuun sotella tuon harmonisointi rahan maksun kanssa -osalle maksetaan jo korkoja ja joillekkin ei ole vielä maksettu ollenkaan.

• Anonyymi

Joko kaikille on maksettu, kelle kuului?

• Anonyymi

Itse siirryin muualle 2015 ja mietityttää onko jotain jäänyt saamatta. Mutta jos 2016 alk alkaen niin turha odotella. Kuulin tästä entiseltä työntekijältä tuttujen kautta. itsekin

• Anonyymi

Ei ole mitään maksettu, vaikka ollaan jo elokuun puolivälissä. Jos jotain maksetaan niin 11 vuotta meni sinne mine valo ei pääse😠

• Anonyymi

Van sieltä muut ku sairaanhoitajat saaneet mitään. Vanhuspuolen lähihoitajat saa nuolla näppejään 😔

• Anonyymi

No ei ne mitään ylimääräsiä palkkoja ole ollut. Voit olla tyytyväinen jos sulle on oikein maksettu palkat, toiset ei oo saanu omaansa.

• Anonyymi

Missähän lie palkkaerittelytkin näistä harmonisoinneista!? Yli puoli vuotta jo sitä odotellut.... Ja palkkatoimistoonkaan ei saa asian tiimoilta olla yhteydessä kuin pakottavista syistä.

• Anonyymi

Ja missä korjatut palkat? Uusia saatavia kertyy taas, pian jo vuoden edestä.... kai sitä pitäs palkka työntekijälle maksaa? Vai voiko sitä sitten tulla töihinkin kun huvittaa, kun palkkakin tulee millon työnantajaa huvittaa?

• Anonyymi

Joo itse nyt hain harmonisointia, mutta en saanut, koska yli kaksi vuotta (2 v. Ja pari kk yli) mennyt siitä kun olin Sotella töissä 😩 En tajunnut hakea ajoissa, kun ei kukaan siitä sanonut.. 😩

• Anonyymi

Kaikista eniten säästöä tulee kun ei valita virkaan "ei sopivana". Siis v..tun kieroa porukkaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      201
      4355
    2. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      3
      3476
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      244
      3418
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      2355
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      85
      1993
    6. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1619
    7. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      1310
    8. Onko Kuhmossa salapareja

Eli varattuja joilla salasuhde tai suhteita
      Kuhmo
      15
      1258
    9. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1218
    10. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1141
    Aihe