Joulukalenteri

Kaksi viikkoa jouluun,
avaan ajatusten joulukalenteria,
mietteistä mietintöihin
kuka vaan ,mitä vaan ja milloin vaan
voi tähän luukustoon raaputtaa jotain, jota ilman joulu ei joululta tuntuisikaan
tai jotain joka ei mitenkään liity jouluun, mutta vain mieleen tupsahtaa.

Luukku voi aueta kylmää kenkkua kolisten tai lämmintä hyvää hyppysissä.
Viisitoista yötä jouluun.ja neljäntoista luukun kalenteri.

67

635

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joulu on lahjojen antamisen aikaa
      antaa voi myös jotain ajatuksia.

ajatus voi olla kuin syleily kuin raju rutistus
      tämä tänään erityisesti lämmittää:

"Kun annat ruusun toiselle,
      sen tuoksu jää käsiisi"

• Anonyymi

Lässyn lässyn lapsen tasolle pitäisi vajota vai ?

• Anonyymi

Jotku tulee uudestaan lapseksi.

• Lässyn, lässyn, lässyn läää
        kiikun kaakun kirjava lintu...lennä poika lennä, älä mihinkään vajoa,
        lapsi sisälläsi heräsi jouluun
        lorut , leikit ja laulut kuuluvat jouluun.

Avasit kivan luukun, annoit uuden aiheen
        jouluhan on lasten ja lastenmielisten suurin juhla vuodenkierrossa.
        Joulutavat siirtyvät perheessä, vanhemmilta lapsille jne
        usein perheessä näkyy kokoelma molempien vanhempien jouluperinteistä.
        Mummona j pappana huomaa samoja juttuja, joita jo aikoinaan omi omilta isovanhemmiltaan. Viesti on kulkenut.
        Perinteet voi näkyä ruokailussa ja joululahjoissa ja kuunnellaanko joulurauhan julistus ja syödäänkö ennen vai jälkeen joulusaunan, miten lahjat jaetaan, monissa muissa yksityiskohdissa.
        Tottahan toki monissa perheissä luodaan ihan omat joulutavat ja unohdetaan täysin kaikki jouluperinteet, varsinkin jos ne on kokenut ahdistaviksi.

Joulutavatkin siirtyvät ketjussa ja maassa maan tavalla.
        Omia lapsenlapsiani asuu maassa, jossa vietetään Sinderklaasjuhlaa, kouluun pukeuduttaan fiinisti ja samana viikonloppuna kotona jaetaan lahjat.
        Jouluaattona ei enää tarvitse lasten sen enmpää kuin aikuistenkaan jännittää joululahjoista
        Kiva tapa. Voi vain keskittyä itse jouluun ja sen tuomiin muihin kuvioihin.

• maissii kirjoitti:

Lässyn, lässyn, lässyn läää
        kiikun kaakun kirjava lintu...lennä poika lennä, älä mihinkään vajoa,
        lapsi sisälläsi heräsi jouluun
        lorut , leikit ja laulut kuuluvat jouluun.

Avasit kivan luukun, annoit uuden aiheen
        jouluhan on lasten ja lastenmielisten suurin juhla vuodenkierrossa.
        Joulutavat siirtyvät perheessä, vanhemmilta lapsille jne
        usein perheessä näkyy kokoelma molempien vanhempien jouluperinteistä.
        Mummona j pappana huomaa samoja juttuja, joita jo aikoinaan omi omilta isovanhemmiltaan. Viesti on kulkenut.
        Perinteet voi näkyä ruokailussa ja joululahjoissa ja kuunnellaanko joulurauhan julistus ja syödäänkö ennen vai jälkeen joulusaunan, miten lahjat jaetaan, monissa muissa yksityiskohdissa.
        Tottahan toki monissa perheissä luodaan ihan omat joulutavat ja unohdetaan täysin kaikki jouluperinteet, varsinkin jos ne on kokenut ahdistaviksi.

Joulutavatkin siirtyvät ketjussa ja maassa maan tavalla.
        Omia lapsenlapsiani asuu maassa, jossa vietetään Sinderklaasjuhlaa, kouluun pukeuduttaan fiinisti ja samana viikonloppuna kotona jaetaan lahjat.
        Jouluaattona ei enää tarvitse lasten sen enmpää kuin aikuistenkaan jännittää joululahjoista
        Kiva tapa. Voi vain keskittyä itse jouluun ja sen tuomiin muihin kuvioihin.

Saint Nicholas-juhla on 5.12 Meidän jouluaattoa vastaava.
        Sinterklaasin apureina on tonttujen sijaan ovat Zwarte Piet-nimiset mustakasvoiset hahmot,

Meillähän on kohuttu suvivirrestä, Hollannissa Zwarte Piet hahmoista.

Vanha kansa sanoo, että Piet mustui savupiipussa nujuttuaan, nykyinen versio lie mustaorja.

No, semmoinen luukku joulukalenterissa 5.12.

• Tänään aukesi autoni uusi ovi 😁

• Anonyymi

Etkö ole ennen sitä ihmettä nähnyt, että auton ovi aukeaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkö ole ennen sitä ihmettä nähnyt, että auton ovi aukeaa.

Joka askel ja oven avaus pitää ilmoittaa tänne. Se on merkittävä tapaus tuksun elämässä.
        Seiska ei enää huoli sen juttuja, nyt se kaataa ne tänne.

• Anonyymi

"Joulu joulu tullut on, juhla armahainen,"...

lunta kaipaa mun huopikkaat,
        maantien laitaan jo tanssimaan.

Nyt pienet tiukuset helkkää/ helisee,
        mikä hankeen mut lennätti,..hus´ mikä orhi,...
        ´'´´ johho lumet lensi kylmänä niskaan,..😂))

• Anonyymi

"Tänään aukesi autoni uusi ovi"

Lueskelin tuolta toaisaalta, että olet hankkinut itse uudet varaosat, mutta et ole kertonut, kuinka ruttasit autosi? Oliko se oma moka, vai vastapuolen moka, jolloin korjauksetk tulee sitämukaa.

• Anonyymi kirjoitti:

"Tänään aukesi autoni uusi ovi"

Lueskelin tuolta toaisaalta, että olet hankkinut itse uudet varaosat, mutta et ole kertonut, kuinka ruttasit autosi? Oliko se oma moka, vai vastapuolen moka, jolloin korjauksetk tulee sitämukaa.

Oma moka joten ei muita osallisia. Vuokrasin autohallipaikan. Ajoin hallissa matalaan betonikaiteeseen. Mokassa ruttaantui kuskinpuoleisen oven alaosa, alapalkki ja lokasuojan alaosa. Ovi, alapalkki ja lolasuoja irroitettiin samanikäisestä kolariautosta. Ei käytetty uusia osia.

• Asioitahan pitäisi ajatella ilon kautta, joten aamulla lukemani Jari Lehtosaaren mielipide sopii koronarokotusta vastustaville.

" Rokotekriittinen on hieman negatiivinen ilmaisu.
      Kulkutautimyönteisessä on heti positiivinen fiilis ja kiitollisuus!"

Ostin itselleni joulukukan, siinä ei ole yhtään kukkaa, miksi sitä sanotaan kukaksi.

• Sinua on huijattu. Kukka joka ei kuki on viherkasvi.
        Jos taas sillä on aikomus kukkia, oottele rauhassa jouluun asti.
        Jos se ei vieläkään kuki, vie takaisin ja vaadi saada rahasi takaisin.

• Eliaana kirjoitti:

Sinua on huijattu. Kukka joka ei kuki on viherkasvi.
        Jos taas sillä on aikomus kukkia, oottele rauhassa jouluun asti.
        Jos se ei vieläkään kuki, vie takaisin ja vaadi saada rahasi takaisin.

Ei siinä nyt suoraan sanottu, että kukka, mutta kukkivien joukossa oli, oletin kukaksi.
        Toisaalta oma vika, olen aina jouluksi ostanut samanlaisen, eivätkä ne ole koskaan kukkineet.
        Tuohan on ilmiselvästi pieni puu.

• Anonyymi

Toivottavasti korona hiljentää joulunalusstressiä ja Joulusta tulee tosi rauhallinen ympäri maailman.

• Anonyymi

Joulurauha tulee kun kalkkunat hiljenee.

• Tänään avasin vakuutusyhtiön luukun. Hyvin kävi, töpeksynnät korvataan 😊

• No, eipä ole, kerro mitä niistä luukuista ulos pilkistää.

Koeta saada joulumieli ja heittäydy mukaan avaamaan jouluniloisia luukkuja.

• Anonyymi

jaa meneekö bonukset vasta seuraavassa luukussa
        nj

• Anonyymi kirjoitti:

jaa meneekö bonukset vasta seuraavassa luukussa
        nj

Eri keisi, auton bonukset täydet.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Jouluun on 13 päivää ....hupsista vaan ...kerron pienen jutun tässä ...en olisi uskonut
      itsestäni ...Ostin Joulukalenterin kioskilta ...raaputettava ...jokaiselle päivälle kuva ...
      kymmeneenteen päivään joka päivä uusi...ja sitten meni "hermo" .. raaputin kaikki loput ...viiden euron voitto näkyy olevan ...Kärsivällisyys on kuulunut luonteenpiirteeseeni ....alkaako se vanhemmiten pettää ...vai mikä tuli ....
      mimmimum-..mi

• Minullekin tippui luukuista rahaa. K-Citymarketissa maksaessani päätteellä, siinä luki bonusta 5,00 e, halustko käyttää nyt, jo vain käytin. S-tilille oli tullut bonusta vajaa 6,00 e. Ja kun kävin tekemässä euro-loton, olin saanut 12,80 e voiton lottotililleni 😁

• korppis kirjoitti:

Minullekin tippui luukuista rahaa. K-Citymarketissa maksaessani päätteellä, siinä luki bonusta 5,00 e, halustko käyttää nyt, jo vain käytin. S-tilille oli tullut bonusta vajaa 6,00 e. Ja kun kävin tekemässä euro-loton, olin saanut 12,80 e voiton lottotililleni 😁

Minulle on tämän kuukauden S-luukusta tulossa jo 1,41 euroa, voi jopa tuplaantua ennen kuin kuukausi on lopussa.

Nuo raaputusarvat ovat kummallisia, väittävät että joka toinen voittaa.
        Viime joulun arvasta tuli viisi euroa, nyt en ostanut, ei kai voittoa joka vuosi voi tulla.

• korppis kirjoitti:

Minullekin tippui luukuista rahaa. K-Citymarketissa maksaessani päätteellä, siinä luki bonusta 5,00 e, halustko käyttää nyt, jo vain käytin. S-tilille oli tullut bonusta vajaa 6,00 e. Ja kun kävin tekemässä euro-loton, olin saanut 12,80 e voiton lottotililleni 😁

Minulle vain ilmoittivat, että vielä pitäisi kerätä lisää pisteitä, että voivat sen vitosen antaa.
        Mikä tässä elämässä oikein mättää kun S-kauppakin kertoi viimeksi,
        että vain 28 senttiä olisi tulossa,
        mutta jos oikein kiirutta pitäisin, voisin seuraavalle levelille yltää..
        En ole prismoihin viitsinyt koronan pelossa ajella, niin pieniksi ovat boonukset jääneet.
        mutta rahastoon nuo 28 senttiset sijoitan, sieltä sitä voittoa sitten tupsahtaa, kunhan ensin kymmenen tai kaksi kymmentä vuotta kerään, niin ehkä saan rahastosta aiheutuvat kulut maksettua, ainakin osan niistä.

Mukavampaa on elämä kun vain lähikaupassa piipahtaa, ei tarvitse kortteja vilautella ja saa sentit
        heti syötyä ja juotua.

• Luukkis kirjoitti:

Minulle on tämän kuukauden S-luukusta tulossa jo 1,41 euroa, voi jopa tuplaantua ennen kuin kuukausi on lopussa.

Viime joulun arvasta tuli viisi euroa, nyt en ostanut, ei kai voittoa joka vuosi voi tulla.

On se veikkaus muutenkin omituinen, ennen sieltä joskus sai jotain muuta kuin euron tai kahden, isoin voitto on nykyään miljoonia, muut pieniä pikkuriikkisiä.
        kyllä mulla ainakin on niin huono tuuri elämän kaverina, taitaa veikkaus vain irvistellä ja naureskella kun pelaan jotain.
        Yks tuttuni kertoi, että on ainakin kymmenen vuotta ostanut veikkauksen lahjakuoria
        lapsenlapsilleen joululahjaksi, Muutama kymppi on vuosien kuluessa nuorille tullut,
        lahjakuorilla antaa tavallaan lahjaksi mahdollisuuden voittaa.

• maissii kirjoitti:

Minulle vain ilmoittivat, että vielä pitäisi kerätä lisää pisteitä, että voivat sen vitosen antaa.
        Mikä tässä elämässä oikein mättää kun S-kauppakin kertoi viimeksi,
        että vain 28 senttiä olisi tulossa,
        mutta jos oikein kiirutta pitäisin, voisin seuraavalle levelille yltää..
        En ole prismoihin viitsinyt koronan pelossa ajella, niin pieniksi ovat boonukset jääneet.
        mutta rahastoon nuo 28 senttiset sijoitan, sieltä sitä voittoa sitten tupsahtaa, kunhan ensin kymmenen tai kaksi kymmentä vuotta kerään, niin ehkä saan rahastosta aiheutuvat kulut maksettua, ainakin osan niistä.

Mukavampaa on elämä kun vain lähikaupassa piipahtaa, ei tarvitse kortteja vilautella ja saa sentit
        heti syötyä ja juotua.

Minä puolestani tykkään tästä avarasta Korven prismasta, tilaa on ohitella. Pyrin käymään silloin kun työstä palaava väki on tehnyt ostoksensa. Juuri äskeen tulin kauppareissulta, huilaan ja siirryn kyökin puolelle. Luukussa vegeseitasuikaleita ja pastaa.

• Luukkis kirjoitti:

Olen pruukannut ostaa noita raaputettavia omaisille pukinkonttin.
        Yhtenä vuonna miniä sai sillä 500 euroa.

• Anonyymi
        maissii kirjoitti:

On se veikkaus muutenkin omituinen, ennen sieltä joskus sai jotain muuta kuin euron tai kahden, isoin voitto on nykyään miljoonia, muut pieniä pikkuriikkisiä.
        kyllä mulla ainakin on niin huono tuuri elämän kaverina, taitaa veikkaus vain irvistellä ja naureskella kun pelaan jotain.
        Yks tuttuni kertoi, että on ainakin kymmenen vuotta ostanut veikkauksen lahjakuoria
        lapsenlapsilleen joululahjaksi, Muutama kymppi on vuosien kuluessa nuorille tullut,
        lahjakuorilla antaa tavallaan lahjaksi mahdollisuuden voittaa.

Lahjakuori on kitupiikin lahja. "Mahdollisuus voittaa". Heheeh.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi sadasta tuhannesta voittaa viisi euroa. Sen tietää kaikki.

• Anonyymi kirjoitti:

Nuorille aikuisille on josku niin vaikeaa keksiä lahjaa,
        joten lahjakuori on hyvä vaihtoehto kun tässäki perheessä mummo muistaa
        lapsenlapsiaan muuten ja pappa aina sen kuoren on antanut.
        Kuioen hinta on saattanut olla 3 tai viisikymppiä. Eri hintaisiahan niitä on.

Jos tuo pappa olisi kitupiikki ollut, olisi vain kirjoittanut nimensä siihen mummon hankkimaan lahjaan, mutta haluaa oman jo perinteeksi muodostuneen lahjan antaa ja meneehän se lahjaraha kuitenkin hyvään tarkoitukseen, urheilulle ja kansanterveydelle,
        vaikka lahjansaaja siitä vain avaamisen ilon kostuu tai vitosen tai kympin.

• Anonyymi
        korppis kirjoitti:

Mnuun S-tililleen oli tullut 7 € ja rapiat bonuksina. Pitääkin Kk:n tavoin yrittää juonesti saada pelaamalla tuo summa kasvamaan.
        . simo vähäoja.

• "Joulu-aatto-iltana pajon oli ryppyyn mennyt
      Lahja-paperi-pinkka tyhjään lysähtänyt.

Vaan ääntä riitti paljon kiljuvaa kaulaa
      pois ruudun edestä nyt pelit alkaa viimeinkin laulaa."

H.

• Anonyymi

Kröh...höm...höm...

"paljon"

• Anonyymi kirjoitti:

Kröh...höm...höm...

"paljon"

Huomioikaa tämä kommentti, mihin tässä kommentoin.

H.

• Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

Huomioikaa tämä kommentti, mihin tässä kommentoin.

H.

Nyt harmittaa, kun et itse huomannut virhettä.
        Voe, voe...

• Anonyymi kirjoitti:

Nyt harmittaa, kun et itse huomannut virhettä.
        Voe, voe...

"Anonyymi"

No ei.
        Kiitollisuuttahan minä ilmaisin.

H.

• Joulukukka on käsite, johon mahtuu myös jouluiset kukattomat kukka-asetelmat. Niissä käytetään paljon pieniä sypressejä, jotka saa säilymään läpi vuoden sisällä suihkuttelemalla. Lawsoninsypressin sain alunperin istutettuna kukkakorin asetelmaan ja keväällä istutin sen ulos. Se on nyt minua korkeampi ja haarova, ei siitä runkopuuta tullut enkä raaski rankasti leikata. Ikivihreää mähkää näkee istutuksissa, samoin mehitähteä, jopa glitterillä koristeltuna. Araukaaria eli huonekuusi on upea, isommat käyvät joulupuusta pienin valoin.

Jouluruusu on minulle ensimmäinen joulunajan airut, ja minut tuntevat ostavat minulle sellaisen. Ei sekään ole nimensä mukaan ruusun sukua, vaan leinikin, helleborus niger. Sekin kannattaa istuttaa ulos, nousee sitten jo huhtikuulla jopa hangen keskeltä. Kaikki joulukukat ovat ihania, niitä ei ole koskaan liikaa, tavallisten lisäksi haluan myös annansilmän, joka tuo lapsuuden mieleen, ja äiti osasi hyötää jouluksi kieloja ja tasetteja.

Luukkujen availu on jännittävää, jouluna aikaankin. Ostan aina partiolaisten kalenterin, ensimmäiset taitavat olla jo keräilytavaraa. Uunin luukku on tärkeässä osassa, sitä ei pidä turhaan availla, jos on kakku tai kohokas paistumassa. Takan luukkujen takana asuu kodikas tuli , liekit näkyvät läpi. Postiluukku kolahtelee lupaavasti näinä viikkona, vielä oikeita korttejakin lähetellään. Auton takaluukkuun pakataan jouluruokia. Minä olen huono pakkaamaan mitään, en hallitse kovin hyvin fysiikan lakeja ja kassit kaatuilevat.

• Anonyymi

Aukaisin sälekaihtimet, ja jee maa oli valkoinen, joulufiilis hyppäsi potensiin ..no joo, mutta kummiskin hyppäsi :)

Pirre

• Kun aamulla silmieni kaihtimet aukaisin,
        oli yöllä satanut lunta ehkä teelusikallinen,
        aikaisemmin sataneen teelusikallisen lisäksi.
        Monta pientä tai kunnon iso pyrytys tarvitaan
        ennen kuin maa lumivalkoinen on.

• Aprikoin kun tämä joulufiilis tulee ja menee riippuen päivistä. Enää vajaa kaksi viikkoa jouluun, maa lumeton, mutta luvattu lunta korpeen ehkäpä jo tänään. Luukku 12 pitää avata....mitä tänään avautuu eilisen perjantai TV-ohjelman innoittamana jospa alkaisin opettelemaan sisäisen minän tuntemusta, mustia aukkoja ajatusten välissä.😊

No, luukustani pilkistikin kuopus, jonka kanssa jutustelimme whatsappissa.40 minuuttia. kertoi ulevansa jouluksi kotiin.

• korpikirjailija kirjoitti:

Aprikoin kun tämä joulufiilis tulee ja menee riippuen päivistä. Enää vajaa kaksi viikkoa jouluun, maa lumeton, mutta luvattu lunta korpeen ehkäpä jo tänään. Luukku 12 pitää avata....mitä tänään avautuu eilisen perjantai TV-ohjelman innoittamana jospa alkaisin opettelemaan sisäisen minän tuntemusta, mustia aukkoja ajatusten välissä.😊

No, luukustani pilkistikin kuopus, jonka kanssa jutustelimme whatsappissa.40 minuuttia. kertoi ulevansa jouluksi kotiin.

Whatsappi on tosi kiva juttu,
        maailman toisella puolla voi olla mukana vaikka millaisissa juhlissa.

Katselin tässä taannoin kun
        yksi -vuotias juhli synttäreitään
        söi syntymäpäiväkakkua ja avasi lahjapakettinsa.
        Sitten alkoi tanssi trampoliinilla.
        Kameraa vaan välillä siirreltiin osuviin kuvakulmiin.

• Luulin, että luukusta tulee tänään moppi tai harja ja siffeli vai onko se kiffeli, mutta kuitenkin jotain siivoamiseen liittyvää,
      kun tämä koti ja siivoaminen pitäisi yhteen saattaa, mutta sieltä tulla tupsahtikin kirje, siivous saa siis odottaa.

Joulukortin voi ajatella olevan pieni lahja saajalleen, vähän isompi
      lahja varmaan on jos saa kirjeen.

Joulukirjeen voi kirjoittaa ystävälle, jota harvemmin tapaa, ja sellaisiakin ystäviä löytyy, joita tavallisesti muistaa vain joulukortilla, miksei nyt muistaisi kirjeellä. Kertoisi kuin vuosi on taas mennyt, mikä on syvästi murehuttanut ja isoista ja pienistä iloistakin tai voi vaikka muistella yhteisiä mukavia menneitä.

Joulukirjeen voi kirjoittaa perheen pienille, kirjaimia opetteleville ja lukemista harjoitteleville, pölkkykirjaimin, ei siihen montaa riviä tarvita kun saa hyvän mielen aikaiseksi.
      Hovikampaajalle ja ompelijalle, tutulle timpurille, avustajalle ja siivoojalle, kaikille, joiden avustuksella tämä vuosi on ollut mukavampi ja hauskempi.

Puolituttukin ilahtuu kun häntä kirjeellä muistaa.
      Oman kiitoskirjeeni lähetän mökkitalkkarille, joka kesällä kävi kaatelemassa pihapuita ja pilkkomassa polttopuita, kerron, kuinka joka kerran uunia lämmittäessäni heitä kiitän.

Rakkauskirjeen voi aina kirjoittaa, lohtukirjeen surevalle, muistelukirjeitä, harrastus-ja matkakavereille voi uusista suunnitelmista antaa kirjevinkkejä.
      Kirjeeseen voi liittää myös jonkun muiston, kuivatun terälehden siitä ruususta, jonka sinulta sain tai lehtileikkeen siitä puistosta, jossa kesällä 2000 eväitä syötiin esimerkiksi näin muistatko meiningillä.
      Muodolla ja tekniikalla ei ole mitään väliä,
      tärkeintä on, että kirjoittaa aina kuin sydämessään tuntee.

Kirjekuoristakaan ei ole huolta, aikakausilehdet painetaan nykyään niin hyvälle paperille, niistä helposti vääntää ja kääntää
      sopivan kuoren viestinsä ympärille, jos ei puotiin ehdi.

Niin ja ainahan voi hankkia uuden kirjeystävän, silloin voi kirjeenkirjoittamisesta iloita koko tulevan vuoden tai ehkäpä koko loppuelämän.

Laulussa sanotaan, että jokainen on laulun arvoinen,
      kyllä jokainen on myös kirjeen, vaikkapa joulukirjeen arvoinen.

Kirjoittelemisiin.

• "Rauhan-Kyyhkyseen osui kylmäävä luoti
        kera jalkaansa sidotun viestin se kadoten putosi.

Jossain kaukana sattui toiseenkin pahasti
        hänenkin Sydämensä rytmi Surussaan romahti."

H.

• Luulen että moni puolituttu lähinnä hämmästyisi, jos minulta joulukirjeen saisi.
      Kun en kuulumisiani muutenkaan varsinkaan puolitutuille kerro.
      Joskus olen opiskelukavereille toiselle puolelle Suomea joulun alla kortin mukana kirjeen lähettänyt, nyt lähinnä soitellaan ja puhelimen välityksellä muillakin tavoin yhteyttä pidetään.
      Pian aukeaa tämän päivän luukku, se johdattaa saunan lämpöön.

• Joitakin vuosia sitten oli innostus rakentaa tontuille ovi, lähinnä se oli pieni lattianrajassa oleva ovi ei minnekään, josta tontut hiippailivat joulun aikoihin.
      Niitä koristeltiin monin eri tavoin. Niitä sai raakapuisina ostaa ja koristella sietten mielensä mukaan.

Itse en koskaan ehtinyt omaa tonttuovea tekemään tai koristelemaan.
      Tonttuovi voi yhä vieläkin jonkun kotia joulun aikaan koristaa?
      Onhan se hyvä, että tontut voivat omasta ovestaan kuljeskella.

https://www.suomela.fi/tonttuovi-joulun-valloittavin-sisustushitti/

• 13. luukku. Tonttujen ovi ; )

Tein muutama vuosi sitten avainlaatikosta ns. tonttuoven. Sisällä istuu ukkotonttu ja muoritonttu. Tontut tein itse savesta Tontuille tein pitkälahkeiset housut joihin kiinnitetty keramiikkatossut.
        Jalkoja voi heiluttaa ja niiden paikkaa vaihdella. Ovi on perinteistä lattianrajaovea isompi ja sen paikka on seinällä. Laitan ledvaloketjun sen katolle.

• Anonyymi

Tellukalle tästä pointsit!
        Kun en peukuttaa voi :( yhyy

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tellukalle tästä pointsit!
        Kun en peukuttaa voi :( yhyy

Lisää joululaulua, miksi kaljaa ostaa ei saa ennen yhdeksää, yhyy..

https://youtu.be/UEHC7xcVp3s

• Anonyymi

Ketju pilalla. Omakehu alkoi taas haista.

• Laita pyykkipoika nenääsi, niin ei haise.

• Anonyymi
      • Aikaisemmin en ole saanutkaan 70joulukorttia.

Tuossa kortissa on paljon aitoa omakohtaista luovaa yrittämistä ,
        ihan liikutuin.
        Lämmin Kiitos

• Itse asiassa en kunnolla erota mitä 13. päivän luukku esittää.
      Perinteen mukaisesti siinä ehkä on kuva nuoresta neidosta kynttiläkruunu päässä
      koska tänään on Lucian päivä, tyttö, joka legendan mukaan tuo valoa ihmisille näin vuoden pimeänä aikana. https://youtu.be/C9f6zxo6X0s

Mutta siinä voi olla mitä vain, itselleni siinä on rikkoutuneet silmälasit, joka tietää huomen aamuna silmälääkäriä, niin kuvan tulkitsin omalla kohdallani.
      Voisihan siinä olla jotain muutakin rikkoutunutta, vaikka ruukku.
      Joskus ihmistä vähän kulunein kielikuvin kuvataan astiana, ruukkuna.
      Niin moni asia on ihmisen elämässä on tämän vuoden aikana saattanut mennyt jotenkin rikki, arki on muuttunut erilaiseksi, ihmissuhteet saattavat olla säröillä kun emme ole voineet tapailla toisiamme. Arjen rutiinit ovat rikki, ja pelko on päässyt niistä sisälle mieleen.
      Mutta kaiken voi korjata, eihän ehjää tarvitse lain korjata.
      Näihin aikoihin moni odottaa korjaajaksi rokotetta, toiset ajan kulua , tulisipa pian kevät ja kesä, pian alkaa päivä pidentyä ja valon lisääntyminen korjaa omalla tavallaan. Valo väistää varjoja.
      Sitähän se Luciakin meinaa, , että valoa, lisää valoa, haluaa olla osaltaan hyväntekijänä ja valontuojana.
      Silmälääkärikin voi toimia valontuojana
      huomenna ehkä tämän mummelin elämässä.

• Eilinen luukku tuoksui porkkanalaatikoilta.
      Tämän päivän luukusta tuli viesti, taitavan tuttavan tekemä ihana käpykuusi on parin päivän kuluttua haettavissa.
      Annan sen sisarelleni iloa ja valoa jouluun tuomaan.

• Tämän päivän luukustani pursui puhtauta liinavaatteita ja paketoimattomia joululahjoja 😊

• Käpykuusesta tuli ensin mieleen lapsuuskodin joulukuusi, joka oli useimmiten hakkuualueelta haettu latvakuusi, jossa oli runsaasti käpyjä. Väri oli syvänvihreä, oksat tanakat, joissa sai helposti metalliset kynttilänpitimet pysymään suorassa. Koristeista muistan muistan latvatähden lisäksi itsetehtyjä villalankatonttuja, koulussa lasten askartelemia liikuttavia tekeleitä, enkelikiiltokuvalla varustettuja hapsullisia karkkeja, olkitähtiä , muutama tarkoin varjeltu lasipallokin ja hopealameeta, jolla yksi kissa tahtoi leikkiä ja kerran kaatoikin kuusen.

Käpykuusi askarreltuna on tietysti ihan muuta, ja nappaanpa idean ulkoterassille, jonne olen pitkin syksyä kehitellyt viihtyisää korona-ajan tapaamispaikkaa. Laakealla alustalla on sammalpeti, siinä pienoismetsää havupuiden oksista, jäkälää ja naavoittuneita oksia. Siihen sopisi hienosti tuollainen käpykuusi , kurkkasin jo netistä teko-ohjetta. Auennut männynkäpy on kaunis ja kukkamainen, joskus olen niitä liimannut kranssipohjaan.

Varmasti sisaresi ilahtuu käpykuusesta. Iloista joulun odotusta!

• Ramoona kirjoitti:

Käpykuusesta tuli ensin mieleen lapsuuskodin joulukuusi, joka oli useimmiten hakkuualueelta haettu latvakuusi, jossa oli runsaasti käpyjä. Väri oli syvänvihreä, oksat tanakat, joissa sai helposti metalliset kynttilänpitimet pysymään suorassa. Koristeista muistan muistan latvatähden lisäksi itsetehtyjä villalankatonttuja, koulussa lasten askartelemia liikuttavia tekeleitä, enkelikiiltokuvalla varustettuja hapsullisia karkkeja, olkitähtiä , muutama tarkoin varjeltu lasipallokin ja hopealameeta, jolla yksi kissa tahtoi leikkiä ja kerran kaatoikin kuusen.

Käpykuusi askarreltuna on tietysti ihan muuta, ja nappaanpa idean ulkoterassille, jonne olen pitkin syksyä kehitellyt viihtyisää korona-ajan tapaamispaikkaa. Laakealla alustalla on sammalpeti, siinä pienoismetsää havupuiden oksista, jäkälää ja naavoittuneita oksia. Siihen sopisi hienosti tuollainen käpykuusi , kurkkasin jo netistä teko-ohjetta. Auennut männynkäpy on kaunis ja kukkamainen, joskus olen niitä liimannut kranssipohjaan.

Varmasti sisaresi ilahtuu käpykuusesta. Iloista joulun odotusta!

Kiitos, iloista joulun odotusta myös sinulle!

Tuttava on tehnyt parikymmentä käpykuusta, nyt alkavat kävyt loppua, muutamaan kuuseen oli vielä käpyjä.
        Hän maalaa kävyt spraymaalilla, kultaa, hopeaa, vihreää ja punaista, pienet valot kuuseen ja kyllä on kaunis.
        Toivottavasti sisareni pitää käpykuusestaan, väriksi hän valitsi vihreän.

• Luukkis kirjoitti:

Kiitos, iloista joulun odotusta myös sinulle!

Tuttava on tehnyt parikymmentä käpykuusta, nyt alkavat kävyt loppua, muutamaan kuuseen oli vielä käpyjä.
        Hän maalaa kävyt spraymaalilla, kultaa, hopeaa, vihreää ja punaista, pienet valot kuuseen ja kyllä on kaunis.
        Toivottavasti sisareni pitää käpykuusestaan, väriksi hän valitsi vihreän.

Nuorempana keräsin männynkäpyjä, kun ovat keveämpiä.
        Maalasin kulta- ja hopeaväreillä ja laitoin kuuseen.

• Eliaana kirjoitti:

Nuorempana keräsin männynkäpyjä, kun ovat keveämpiä.
        Maalasin kulta- ja hopeaväreillä ja laitoin kuuseen.

Männynkäpyjä tuttavakin käyttää, hän on innokas askartelemaan monenlaista joulukoristetta.
        Tänään luukustani putkahti puhelu lapselta, oli laittanut joulupaketin postin kautta tulemaan. Pientä jännitystä jouluaattoon, mitä sieltä löytyykään.

• Anonyymi

Tämän päivän luukustani pursui äitivainaa ja hygieniahaalareita.

• Anonyymi

Se oli hirvittävä painajainen.

• Anonyymi

Aivan, luettuani erään sairaan loukkaavan kommentin 80 plussassa
      olen siitä asti nähnyt samaa hirvittävää painajaista.

• Tänään, 40 vuotta sitten, syntyi pieni suloinen joulun lapsi, pieni tyttömme.

• Anonyymi

Meillä 0n samanikäinen, mutta kesällä -80 syntynyt tyttö, nyt kolmen lapsen äiti.
        Teillä oli paras mahdollinen joululahja!

• Tänään, kun on vielä yhdeksän päivää jouluun, joulukalenterini luukussa oli viedeotervehdys pojan etätyöstä, hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta keskiaikaisella englannilla ja viikinkien ajan ruotsilla.
      Joululahjat nyt melkein kaikki ostettu ja kuusen alle paketoitu. Laskut tulevat joulun jälkeen. Taidamme lähteä tänään käymään ostoskeskuksessa (yhden ja ainoan kerran enne joulua) päiväsaikaan ja kasvosuojat paikallaan. Käyn samalla apteekissa ja ruokakaupassa, näin rajoitan pakollisten hankintojen tekemisen yhteen ainoaan kertaan "ihmisten ilmoilla"

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      91
      3952
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      97
      3317
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      125
      2617
    4. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      211
      1980
    5. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      20
      1784
    6. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      83
      1715
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      96
      1691
    8. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      110
      1539
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1301
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      57
      1202
    Aihe