70 plus tahtoo uuden kodin

Anonyymi

Mitä mieltä täällä ollaan, jos 70 plus ikäinen haluaa ostaa itselleen uuden kodin ja muuttaa samassa kaupungissa? Onko muutto liian iso projekti?
Nykyinen koti on kerrostalossa 3 h k, uusi olisi samoin 3 h k.

62

88

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Miksikö tuollaista kyselet ?

• Anonyymi

Kyselen, koska yksi läheinen esitti kritiikkiä muuttohaaveistani, että muutto on liian iso homma minulle. Tulin epävarmaksi. Tietysti tarvitsen apua, vaikka pakkaan kyllä kaiken itse ja otan hyvän muuttofirman.

• Eiköhän 70 plus ole jo täysi-ikäinen päättämään ihan itse omista ostamisistaan.
      Pitäisi ainakin olla.

• Anonyymi

Ihan hyvä ajatus!

Jos olet voimissasi, niin mikä ettei.
        Saat varmaan itse pakattua ne mitä tarttet uuteen kotiin, ja saat ehkä apua tuttavilta/lapsilta.
        Muuttofirma hoitaa muuton ja kantamiset.

Itsekin ajattelen muuttoa, toiseen kuntaan vielä.

Sinulla on vielä elinaikaa 10-30 vuotta, onpa kiva saada muutosta elämään ja uusia asioita.
        Uudet naapurit, ja uudet maisemat, ja kaikkea uutta jännää!

Toivotan onnea sinulle!

• Anonyymi kirjoitti:

Ihan hyvä ajatus!

Saat varmaan itse pakattua ne mitä tarttet uuteen kotiin, ja saat ehkä apua tuttavilta/lapsilta.

Sinulla on vielä elinaikaa 10-30 vuotta, onpa kiva saada muutosta elämään ja uusia asioita.

Toivotan onnea sinulle!

En minä ole minnekään muuttamassa.

Naapurit saattavat vähin vaihtuakin aina joskus, mutta ei maisemat muuten kuin mitä vähän vuodenaikojen mukaan tietysti ja silloin, jos kaatavat puita talon ympäriltä.

Ihan kiva ja rohkaiseva tuo eliniän ennustamisesi minulle. Valikoin tuosta mielelläni tuon 30 vuotta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan hyvä ajatus!

Toivotan onnea sinulle!

Kiitos kannustuksesta, sinä ihana!
        Juuri avarampia maisemia ja parempia näköaloja kaipaan loppuelämäkseni.

• Anonyymi

3 h keittiö riippuu monta asujaa huusollissa, yhdelle riittää kaksio.
      Itsellä aikomus muuttaa rakennukseen joka on vasta saanut rakennusluvan, kaikki palvelut muutaman sadanmetrin säteellä jopa sairaala noin 300 metriä.

• Anonyymi

Samaa mieltä. Oikeastaan tilava kaksio riittäisi, mutta nyt olisi saatavilla sopiva kolmio. Yksin olen, mutta tavaraa on paljon ja pari kissaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä. Oikeastaan tilava kaksio riittäisi, mutta nyt olisi saatavilla sopiva kolmio. Yksin olen, mutta tavaraa on paljon ja pari kissaa.

Tässä ikävaiheessa ja varsinkin muuttaessa asuinpaikkaa kannattaa vähentää tavaravuorta jo roimin ottein. Helpottaa ja keventää elämistä ja olemista kun turha krääsä poistuu näkö- ja toimintapiiristä. - Nm. Kuolinsiivous(kin)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin sitä tavaraa tarvitset?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mihin sitä tavaraa tarvitset?

Hyvä kysymys! Ehkä pärjäisin oikein hyvin puolet vähemmälläkin.

• Anonyymi

Riippuu missä kunnossa olet, jos vaikka kohtalaisessa, muuton pitäisi onnistua, nim.merk.kokemusta on

Pirre

• Anonyymi

Kunto ei ole ihan huippua, täysin liikuntakykyinen kuitenkin ja pää pelaa omiin tarpeisiin. Kevyitä harrastuksia on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kunto ei ole ihan huippua, täysin liikuntakykyinen kuitenkin ja pää pelaa omiin tarpeisiin. Kevyitä harrastuksia on.

Suotta niin isoa on paljon siivottavaa.
        Turhat roinat kierrätykseen, joka on helppo muuton yhteydessä tehdä.
        Anna se toinen kattisi pois, se imisä.
        Yhellä naukujalla helpompaa ja halvempaa; sapuskat ja hiekka!

• Ei se iso projekti ole, jos vielä on voimissaan. Minä muutin 70-vuotiaana omakotitalosta rivitaloon, Keski-Uudeltamaalta Kanta-Hämeeseen. Muuttofirmaa en käyttänyt, vaan kaiken kuljetin itse omalla pakettiautolla. Monta reissua jouduin tekemään (100 km), kun huonekaluja ei paljon mahtunut kerralla autoon. Lähtöpäässä oli nostoapu, mutta perillä purin kuorman yksin. Vaikeimmat olivat painava vanha Billnäs kirjoituspöytä ja suurehko vanha lipasto.

• Anonyymi

Itsehän voimavaransa parhaiten tietää. Täälläkö joku voisi arvioida.
      Siitä päätellen ,että täältä neuvoa kysyy, olis parempi pysyä vanhassa
      asunnossa. Muutto voi olla ylivoimainen.

• Anonyymi

En kysynyt neuvoa, vaan pyysin mielipiteitä. Kiitos niistä kaikista ja tästäkin!

• Anonyymi

Mitä ihmettä tekee yksi ihminen kolmiolla? Aikoinaan meillä koko perhe minä muija 3 kakaraa asuttiin kolmiossa 18 vuotta ja hyvin sovittiin.

Nykyisin kahdestaan on jo "tilaa" toki toisella tavalla, mahduttaisi oikein hyvin kaksioonkin.

• Anonyymi

Yksiö alkovilla on oikein hyvä ja parveke kanssa.
        Sänkynä semmonen teinisänky 120cm , niin siinä voit miestä makkuuttaa , kun tulee kellonvetoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksiö alkovilla on oikein hyvä ja parveke kanssa.
        Sänkynä semmonen teinisänky 120cm , niin siinä voit miestä makkuuttaa , kun tulee kellonvetoon.

Yksiöt saavat minun puolestani jäädä teineille ja muille nuorille, jotka vain käväisevät kotona vähän yösydännä.
        Vanhempi ihminen, eläkeläinen, tarvitsee tilavan kunnon kodin, jossa on tilaa olla sittenkin , kun ulkoilmaelämä ei vedä puoleensa. Vähintään kaksio pitää olla, kolmio parempi. Jos tulee tilanne, ettei jaksa siivota, palkataan siivooja. Vanhoja ei saa tunkea yksiöihin, pitää olla tilaa liikkua ja ilmaa hengittää!

Toinen asia ehkä sellaisen kohdalla, joka nauttii hyvin pientä eläkettä. Ei sitten ole varaa asua isoissa lukaaleissa. Tämä asia on hoidettava työiässä. Minä hoidin oman asiani ja asun kissoineni kolmiossa, asumistuista ei silti puhettakaan. Olen asunut isommassakin asunnossa vielä muutama vuosi sitten, mutta puolisoni kuoltua luovuin isommasta ja muutin kolmioon. Näin on tehnyt jokunen tuttunikin, jotkut pysyvät 4-5 huoneen kodissaan. Vanha ihminen tarvitsee tilaa rollaattorillekin, sitten joskus!

• Olimme tosin "vasta" 65 kun muutimme, sekä minä mökistäni metsänreunasta että lego talostaan Tukholman esikaupungista tänne Pohjoismaan porteille ja ny olemme auttamassa pojan muutossa joka on muuttanut Sörmlantiin ja saanut asunnon sieltä, samalla joudumme ilmeisesti auttamaan legon pojan muutossa Tukholman esikaupungista ties sitten mistä hän saa asunnon, luultavasti meidän yläkertaan, ellei muuta löydy ja tavaroita onnyt kuljetettavana edestakaisin pohjoiseen ja etelään.
      Muutto tänne minun mökiltäni onnistui hyvin, koska otimme muuttofirman kantamaan ja kuljettamaan tavarat ja huonekalut, pakkasimme itse laatikoihin. Muuttosiivous myös ulkoistettiin. Legon muuton teimme ajan kanssa, varmaan kolme kuukautta,, kun tyhjensimme, pakkasimme ja kuljetimme itse tavarat; kahteen eri paikkaan ja siivosimme itse jäljet, tosin uusi omistaja sanoi että hän aikoo renoveerata, eli perussiivous riitti.

Muutto on iso projekti etenkin kun ikää karttuu ja ei ole suuria apujoukkoja. Väsyy nopeammin ja tavarat painaa. Kannattaa kyllä ottaa muuttofirma apuun, ehdottomasti, varsinkinjos muutto on samassa kaupungissa. Siivous myös hoituu ammattilaisilla. Terveys ja oma jaksaminen ovat tärkeitä asioita ja siksi ei kannata kauheesti pihistää kustannuksissa.

Muutto kuitenkin piristää ja on mukavaa aloittaa tyhjästä asunnosta ja kalustaa ja sisustaa säästeliäästi. Miten paljon tilaa tarvitsee on täysin yksilöllistä ja siihen on turha sivullisen antaa neuvoja. Minä tykkään että on hyvä olla ainakin yksi huone mine voi majoittaa vieraita, harrastuksille, mediahuoneeksi tai kirjastoksi, kukin mieltymyksiensä mukaan.

Kyllä se muutto onnistuu hyvin vaikka olisi vanhempikin, mutta kannattaa todellakin palkata apua siihen ja käyttää energiansa ja voimansa sisustamiseen ja muuhun kevyempään.

Minäkään tuskin lähtisin muuttamaan koko huushollia esim. Australiaan mutta sadan kilometrin säteellä ei ongelmaa.

• Elämän muutokset, uudet haasteet, tapahtumat ympärillä niin positiiviset kuin negatiivisetkin pitävät mukana elämässä, tapaa uusia ihmisiä jos ei muita niin auttajat, muuttomiehet jne. Jos ei tapahdu mitään ja tyytyy samaan jollotukseen.... mmm miten mahtaa käydä.

Nyt sinulla on mahdollisuus ns. kuolinsiivoukseen. Heitä menemään kaikki mitä et ole vuoteen käyttänyt.

Onnea matkaan.

• Anonyymi

Kaikenlaisia ohjeita...

Omassa elämässäni ei kovinkaan paljon tapahdu, mutta en minä mitään muutosta tähän kaipaa. Uskoisin olevani "mukana elämässä" ihan siinä missä esimerkiksi sinäkin. Sinun mielestäsi ilmeisesti "tyydyn samaan jollotukseen", omasta mielestäni elämäni on hyvää tällaisena. Olen määrätietoisesti ja sanoisinko tavoitteellisesti tähän pyrkinyt ja se, että nyt olen tyytyväinen elämääni mielestäni todistaa minun tehneen oikeita valintoja ja päätöksiä. Muutosta pelkän muutoksen vuoksi en kaipaa, mutta järkevänä ja käytännön asioissa melko suunnitelmallisena ihmisenä olen tietenkin tehnyt erilaisia suunnitelmia ja varmistanut, että ne ovat toteutettavissa.

Tuo "kuolinsiivous" ei todellakaan ole minun juttuni. Sen saavat jälkeläiseni minun kuolemani jälkeen tehdä.
        Pidän tätä "Heitä menemään kaikki mitä et ole vuoteen käyttänyt." ohjettasi aika holtittomana ja kertakäyttökulttuuria tukevana. Mielestäni sitä ei voi soveltaa edes vaatteisiin, muusta tavarasta puhumattakaan.

Bessie

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikenlaisia ohjeita...

Omassa elämässäni ei kovinkaan paljon tapahdu, mutta en minä mitään muutosta tähän kaipaa. Uskoisin olevani "mukana elämässä" ihan siinä missä esimerkiksi sinäkin. Sinun mielestäsi ilmeisesti "tyydyn samaan jollotukseen", omasta mielestäni elämäni on hyvää tällaisena. Olen määrätietoisesti ja sanoisinko tavoitteellisesti tähän pyrkinyt ja se, että nyt olen tyytyväinen elämääni mielestäni todistaa minun tehneen oikeita valintoja ja päätöksiä. Muutosta pelkän muutoksen vuoksi en kaipaa, mutta järkevänä ja käytännön asioissa melko suunnitelmallisena ihmisenä olen tietenkin tehnyt erilaisia suunnitelmia ja varmistanut, että ne ovat toteutettavissa.

Tuo "kuolinsiivous" ei todellakaan ole minun juttuni. Sen saavat jälkeläiseni minun kuolemani jälkeen tehdä.
        Pidän tätä "Heitä menemään kaikki mitä et ole vuoteen käyttänyt." ohjettasi aika holtittomana ja kertakäyttökulttuuria tukevana. Mielestäni sitä ei voi soveltaa edes vaatteisiin, muusta tavarasta puhumattakaan.

Bessie

Minusta tuo "kuolinsiivous" on hyvä asia. Pari kotia perineenä olen manannut perinnönjättäjiä, jotka ovat säilöneet ja säästäneet kaiken roinan vuosikymmenten ajalta perillisille. Siivousta ei pidä jättää viime tinkaan, silloin ei enää jaksa.

Jokaisella on nykyään itsellään yllin kyllin kaikkea, mitään vanhoja räsymattoja, tunkkaisia vaatteita, muoviämpäreitä, puukauhoja, Myrna-kuppeja jne ei kaivata!

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikenlaisia ohjeita...

Bessie

Eihän kommenttini ollut sinulle suunnattu vaan ihan yleisesti tuttavieni kanssa tuumailtuja mietteitä. Itseasiassa ystävättäreni lauseita lainatakseni. "se, että mitään ei tapahdu se vasta vi..tuttaa".

Olin aikoinani kovakin keräilijä, onneksi olen päässyt eroon nurkissa pyörivistä ns. perintökaluista, ryijyistä ja keräily arabiasta.

No, nuo nukketalot nyt ovat valtaantuneet, mutta kun niissä on niin pieniä huonekaluja niitä voi pakata kenkälaatikoihin.muuton aikana.

Vaatteita saa tänä päivänä halvalla ja mitäpä minä vaatteilla koreilemaan, yksi leninki varuilla, arkena farkut ja T-paita nekin kulahtaa pesuissa joten kiertoon.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Eihän kommenttini ollut sinulle suunnattu vaan ihan yleisesti tuttavieni kanssa tuumailtuja mietteitä. Itseasiassa ystävättäreni lauseita lainatakseni. "se, että mitään ei tapahdu se vasta vi..tuttaa".

Olin aikoinani kovakin keräilijä, onneksi olen päässyt eroon nurkissa pyörivistä ns. perintökaluista, ryijyistä ja keräily arabiasta.

No, nuo nukketalot nyt ovat valtaantuneet, mutta kun niissä on niin pieniä huonekaluja niitä voi pakata kenkälaatikoihin.muuton aikana.

Vaatteita saa tänä päivänä halvalla ja mitäpä minä vaatteilla koreilemaan, yksi leninki varuilla, arkena farkut ja T-paita nekin kulahtaa pesuissa joten kiertoon.

Kulahtaneita vaatteita kiertoon? Mitä tarkoitat?

Meillä ei oo tuollaista keräyspistettä, joten ne menee roskiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikenlaisia ohjeita...

Bessie

"Heitä menemään kaikki, mitä et ole vuoteen käyttänyt"

Se olikin hyvä vinkki.
        Sinne se jäi vaimo pihalle huutelemaan ja nyrkkiään heiluttelemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaatteita ei kannata panna roskiin ja toivottavasti tulevaisuudessa ei edes saa niin tehdä. Kaikkia kodin tekstiileitä voi uusiokäyttää ja on olemassa sellainen keräysjärjestelmä, jonne voi viedä kaikki rätit, rievut, vuode- ja petivaatteet, kengät, laukut ...

http://recci.fi/?page_id=19

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaatteita ei kannata panna roskiin ja toivottavasti tulevaisuudessa ei edes saa niin tehdä. Kaikkia kodin tekstiileitä voi uusiokäyttää ja on olemassa sellainen keräysjärjestelmä, jonne voi viedä kaikki rätit, rievut, vuode- ja petivaatteet, kengät, laukut ...

http://recci.fi/?page_id=19

Joo, menee vaan bensaa, kun lähimpään keräyspisteeseen veisi ja eikös sitä autoilua pidä välttää?

• Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitin vanhan tilalle uutta ja saitkin jo vastauksen roskiin vai vaatekeräykseen tai uusiokäyttään. Mökillä minulla on monta tapaa hyödyntää vanhoja vaatteita, esim. veneen pesussa, kesäkalusteiden puhdistuksessa, maalipensseleiden pesuun jne..

• korpikirjailija kirjoitti:

Tarkoitin vanhan tilalle uutta ja saitkin jo vastauksen roskiin vai vaatekeräykseen tai uusiokäyttään. Mökillä minulla on monta tapaa hyödyntää vanhoja vaatteita, esim. veneen pesussa, kesäkalusteiden puhdistuksessa, maalipensseleiden pesuun jne..

Samoin käytetään vanhoja kuluneita materiaaleja.
        Keskeltä hiutuneen lakanankin, joka oli miltei puhki, leikkelin kertakäyttöliinoiksi.
        Autohuolloissa ja remonteissa, yleensä koneitten huolloissa. ym.
        Maalla syntyy paljon sellaista siivoa, ainakin meillä, mihin tarvitaan kk-liinaa.
        Siihen käy hyvin kaikki, mikä ei käy kierrätykseen.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

?
        Pitikö sinun laittaa kommenttisi johonkin muualle kuin tänne suomi24 70 palstalle ja se tuli vahingossa tänne? Kenelle tai minne kommenttisi on suunnattu jos ei tälle palstalle ja siis siinä samalla myös minulle?
        Kommentissani sinulle kerroin mitä itse ajattelen asioista joita toit esille omassa kommentissasi, eli kerroin vain miten itse ajattelen/suhtaudun/toimin.

Keräilijä en ole ikinä ollut. Perintökaluja, 1 ryijy ja (keräily?)arabiaa minulla kyllä on, mutta melkein kaikki on käytössä. Varastossa on mm. isäni vanha kirjoituspöytä, se tuli minulle 3 vuotta sitten kuolleen veljeni perintönä. Toistaiseksi se saa olla varastossa. Lapsenlapseni ilmeisesti muuttavat lähivuosina omiin asuntoihinsa, esim. silloin voi olla sopiva aika katsoa mitä pidetään ja mistä luovutaan.

Vaatteita saa halvalla, mutta se ei mielestäni ole hyvä syy hävittää vanhoja vaatteita. Esimerkiksi hyvät lähes käyttämättömät 'toppahousut', nyt on mennyt 3-4 vuotta etten ole niitä joko tarvinnut tai viitsinyt pakata mukaan, mutta olen aivan varma että joskus vielä niitä tarvitsen. Musta laadukasta mekkoa käytin viimeksi 4 vuotta sitten hautajaisissa. Uskon käyttäväni sitä vielä vaikka esim. veljeni hautajaisiin se oli mielestäni liian 'arvokkaan' näköinen ja niihin valitsin jotain muuta. Paljon on vaatteita joita en käytä edes vuosittain, mutta joiden säilyttäminen on kuitenkin (minun mielestäni) järkevää tai muuten perusteltua.
        Laitan kyllä vaatteita kiertoonkin, mutta en kulahtaneita ja en tosiaankaan millään kuolinsiivousmeiningillä.

Bessie

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, menee vaan bensaa, kun lähimpään keräyspisteeseen veisi ja eikös sitä autoilua pidä välttää?

Vie silloin, kun on muutakin asiaa sille suunnalle. - Nm. Järjen käyttö on sallittua

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vie silloin, kun on muutakin asiaa sille suunnalle. - Nm. Järjen käyttö on sallittua

Ajattele sitten järjellä ja katso missä nuo keräyspisteet sijaitsee.

Taisi Tampere olla ylempänä Suomea.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Samoin käytetään vanhoja kuluneita materiaaleja.
        Keskeltä hiutuneen lakanankin, joka oli miltei puhki, leikkelin kertakäyttöliinoiksi.
        Autohuolloissa ja remonteissa, yleensä koneitten huolloissa. ym.
        Maalla syntyy paljon sellaista siivoa, ainakin meillä, mihin tarvitaan kk-liinaa.
        Siihen käy hyvin kaikki, mikä ei käy kierrätykseen.

Mihin Korpikirjailija ja Eliaana sitten laittaa ne käytetyt rätit? (kertakäyttöliinat)

Nehän on edelleen tekstiilijätettä.

• Anonyymi

Pois se mitä en ole vuoteen käyttänyt! Älähän nyt! Kun minulla on runsain määrin sellaistakin mitä en ole 10 vuoteen käyttänyt, niin aloitan vähentämisen siitä. Ja senkin harkitusti...

• Anonyymi kirjoitti:

Mihin Korpikirjailija ja Eliaana sitten laittaa ne käytetyt rätit? (kertakäyttöliinat)

Nehän on edelleen tekstiilijätettä.

Likainen ja risainen tekstiilijäte kuuluu sekajätteeseen Sieltä se menee energian polttolaitokselle.
        Hyväkuntoinen tekstiili kuuluu kierrätykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ajattele sitten järjellä ja katso missä nuo keräyspisteet sijaitsee.

Taisi Tampere olla ylempänä Suomea.

Recci-keräyspisteitä "sijaitsee" ympäri Suomea, ainakin kaupungeissa. - Nm. Mitä möliset

• Anonyymi

Muutto sieltä entisestä kotikaupungista virkisti jo hieman paikoilleen juminutta elämää, uutta opittavaa kaikessa tosi paljon,,alkuunsa täytyi navigaattoria käyttää
      liikkumisen (autolla) apuna. Onneksi nykypuhelin pelastaa monelta turhalta etsimiseltä.

• Anonyymi

Jos olet itse asian selväksi miettinyt niin senkun pistät toimeksi. Mutta vain jos omat mieltymyksesi vahvasti ja kaikilta osin tukevat muuttoa.

Et sinä liian vanha ole, ja fyysistä muuttoapua kyllä saa. Siivouksessakin.

• Anonyymi

Miksi haluat muuttaa? Olisiko uudessa asunnossa tai ympäristössä jotain paremmin? Muutin 9 vuotta sitten kolmiosta kaksioon ja 1.5 vuotta sitten siitä yksiöön toiseen kaupunkiin jäätyäni eläkkeelle. Paljon tavaraa meni kirppikselle kummassakin muutossa. Mutta vähemmällä tavaralla tulee hyvin toimeen. Nyt on kaikki palvelut kävelyetäisyydellä ja hyvät liikuntamahdollisuudet. Tässä iässä yksi vuosi voi merkitä paljon, joten kannustan muuttamaan silloin kun siihen on vielä voimia. N69

• Anonyymi

Silloin kun oli perhettä, niin muutettiin taloon missä on viisi huonetta, keittiö ja ruokahuone.
        Tuli ero ja jäin asumaan lasten kanssa tähän, tiukkaa oli taloudellisesti, mutta olen silti keplotellut. Lapset muuttivat kotoa pois, nyt olisi aika siirtyä pienempään. On pihamaakin ja perunamaa ym hoidettavana. 40 vuotta ollut tässä. Ite olen maalaillut talon ja hoitanut pihamaan, paljon on hommaa. Mutta mukava on kesällä, ja on tilaa. Joskus oon vuokrannut opiskelijoille huoneita, kun on ollut rahapula. Pysyyhän sitä toimeliaana kun on paljon tekemistaä. Nyt oon tyhjentämässä ja samalla teen kuolinsiivousta. Vien kierrätykseen.
        Kun tekee kuolinsiivousta, niin sitä tavallaan elää uudelleen mitä on jo elänyt.
        Ja ihan mukava muuttaa muualle, kun on näinkin pitkään asunut tässä! Lähemmäs lapsia ja lapsenlapsia.
        Kyllä se muutto onnistuu yli 70:senä, pitää vain katsoa tarkkaan etukäteen minkälaista naapuristoa on, ja että on hyvät kulkuyhteydet.

• Anonyymi

Suunnitelmani on muuttaa tiettyyn kauniimpaan ympäristöön, jossa meri on lähellä. Nykyinen kotini itsessään on monella tavalla hyvä, mutta lähiympäristö ankea ulkonäöltään. Nyt on viimeinen hetki päästä vielä itse valitsemaani ympäristöön avarampiin maisemiin.

Tosi mukava lukea niin monen mielipiteitä, kokemuksia ja kannustusta. Kiitos!

• Anonyymi

Erittäin tärkeä näkökohta näinä arvaamattomina aikoina.

• Anonyymi

Rohkea huomautus. Olen kyllä jo käynyt monta kertaa tutustumassa alueeseen, ulkomaalaisen näköisiä ei ole näkynyt. Alueella ei ole sen tyyppistä rakennuskantaa, joka toisi sinne sellaista naapurustoa. Ap.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rohkea huomautus. Olen kyllä jo käynyt monta kertaa tutustumassa alueeseen, ulkomaalaisen näköisiä ei ole näkynyt. Alueella ei ole sen tyyppistä rakennuskantaa, joka toisi sinne sellaista naapurustoa. Ap.

Ei "rohkea", vaan rasistinen. - Nm. Eri asiat

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei "rohkea", vaan rasistinen. - Nm. Eri asiat

Tuosta asiasta on kyllä se rasismi kaukana, viisasta kylläkin välttää hankaluuksia ja ikäviä asioita. SInä kun et maalaisena tiedä koko asiasta mitään pitäisitkö pääsi kiinni!

• Anonyymi

Ei ole iso projekti kun kaiken voi nykyään ostaa ja hankkia "avaimet käteen" periaatteella.

• Jos vaan intoa ja voimia riittää, niin siitä vaan. Sehän vaan piristää.
      Itse muutin 61-vuotiaana lähemmäs kesämökkiä olevaan pikkukaupunkiin.
      Se oli ollut haaveni jo vuosia aiemmin. Se oli sellainen ´´sitku jään eläkkeelle´´ ja sen toteutin.
      Minulla oli siihen aikaan paku, jolla veljeni kanssa useaan kertaan tavaroitani raijasimme.

• Haluan pari vuotta asua nykyisessä asunnossa, oli kokeilu mielessä hakusessa asunto viime vuonna mutten päässy yhteis ymmärrykseen, paikallis lehdessä oli ilmoitus et aikomus rakentaa keskustaan 2 tornitaloa, näkymä saimaalle ylin krros mielyttäs, taloon olisi tulossa omistus ja vuokra-asuntoja, osa-asunnoista olisi muutettavissa palveluasumisen piiriin jos kunto edellyttäis sitten joskus, palvelut ihan vieressä.
      Täytyy ajatella etukäteen, vielä ei hätiä.

• Anonyymi

Siiloa olet ilmeisesti ajatellut, siitä on kai mennyt ennakkoon aika hyvin kaupaksi, tieti länkkäri.

• Anonyymi

Tähän kotiin kun viimeksi muutin, olin silloin 17 vuotta nuorempi kuin nyt. Se otti minua kyllä kovasti voimille. Tein silloin säännöllistä yötyötä hoitoalalla ja kai sekin jo kävi voimille.
      Kun olin saanut muuton ja sitä ennen pakkaamiset tehtyä, luulin jo, että lähes kuolo korjaa.
      Nyt olen asunut tässä jo 17 vuotta Elon laskuopin mukaan, vai menikö väärin?

Olen hyvin tyytyväinen elämääni. On ihana minun asuntoni ja palvelut ovat lähellä. En enää jaksaisi muuttaa, kun pian 70v. olen. Olen hyvin kiintynyt tähä paikkaan, merikin näkyy ja maisemat ovat hyvät.

On paljon rakennettu sen jälkeen kun tähän muutin, mutta ei ole lähellä muita taloja, jotka maisemaa rikkoisi. Siis en muuttaisi, mutta joku parempikuntoinen hyvinkin voi muuttaa, mikäpä siinä.

• Anonyymi

Miksi vanhetessa halutaan muuttaa pienempään asuntoon ja vieraaseen ympäristöön? Eläkeläispari voi hyvin, kun kodissa on kunnolla tilaa myös molempien harrastuksille ja nuorten polvien vierailuille. Omakotitalossa ja puutarhassa riittää mukavasti puuhaa eikä hyväkuntoinen talo ole raskas hoitaa ja siihen saa kyllä apua ja jopa veovähennykset. Olihan tämä iso investointi, meren rannalla ja palvelut lähellä. Mutta ihanaa on asua ja elää.🌲🌿🌷🍎🚘🚲⛵️🏫💏❤️🇫🇮

• Anonyymi

Ei yksiö ole aina pieni, voi olla tupakeittiö ja makuuhuona eli kaksi huonetta, vaikka yksiö ja neliöitä melkein 50 myös parveke.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei yksiö ole aina pieni, voi olla tupakeittiö ja makuuhuona eli kaksi huonetta, vaikka yksiö ja neliöitä melkein 50 myös parveke.

Jos on kaksi huonetta, niin se ei ole silloin yksiö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos on kaksi huonetta, niin se ei ole silloin yksiö.

Kyllä on jos tupakeittiö on olohuone.

• Anonyymi

Sitä mieltähän minäkin olen, että vanhemmiten kun ihminen alkaa olla enemmän kotona, silloin pitää olla tilaa, tilaa liikkumiselle, tilaa puuhailemiselle, harrastuksille, kyläilijöille ja muulle mukavalle. Ja kylpyhuoneessa tilaa myös avustajalle, jos sellaisen tarvetta tulee. Ja eteisessä paikka rollaattorille.

Itse asuin nuorena jonkin aikaa jopa 24 m2 yksiössä mieheni ja poikani kanssa, ero tuli. Kammottaa ajatuskin siitä ahtaudesta. Kyllä nyt asun väljästi, kun kerran voin!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä mieltähän minäkin olen, että vanhemmiten kun ihminen alkaa olla enemmän kotona, silloin pitää olla tilaa, tilaa liikkumiselle, tilaa puuhailemiselle, harrastuksille, kyläilijöille ja muulle mukavalle. Ja kylpyhuoneessa tilaa myös avustajalle, jos sellaisen tarvetta tulee. Ja eteisessä paikka rollaattorille.

Itse asuin nuorena jonkin aikaa jopa 24 m2 yksiössä mieheni ja poikani kanssa, ero tuli. Kammottaa ajatuskin siitä ahtaudesta. Kyllä nyt asun väljästi, kun kerran voin!

Ei 70v ole vielä niin vanha, etteikö voi tehdä muutosta. Itsekkin mietin, ja se muuttohomma onkin hyvä karsia jonninjoutavat krääsät kierrätykseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se rollaattori voi olla eteisessä, jos tarvitset sitä kulkemisen avuksi? - Nm. Ei jouda paikoilleen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten se rollaattori voi olla eteisessä, jos tarvitset sitä kulkemisen avuksi? - Nm. Ei jouda paikoilleen

Jaa-a. Se odottaa siinä eteisessä ulkoilutusta. Ajattelin pärjätä sisätiloissa ilman, ainakin jonkin aikaa. Tai jos tarvitsen rollaattorin tukea sisälläkin, sittenhän sitä tilaa vasta tarvitaankin, etten törmäile sen kanssa koko ajan. Ap.

• Anonyymi

Oman elämän valintoja voi tehdä silloin kun viellä saa päättää omista asioista - voi tulla toisenlainenkin aika !

• Anonyymi

Tämä kannattaa pitää mielessä! Ap.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6954
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3552
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2910
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2608
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      2193
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      360
      1875
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1810
    8. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      12
      1738
    9. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1698
    10. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      51
      1576
    Aihe