Rakennusmaalarin palkka? Entä työtilanne?

nokuro

Olen kiinnostunut maalarin ammatista. Mikä on mielipiteenne, kannattaako alalle kouluttautua?

Löytyykö töitä ja paljonko maksetaan palkkaa?

Vaikuttaako se, että on nainen, töiden saamiseen?

16

20117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-maalari

      No se vaihtelee 9€ tunnista johonkin oman firman 15-20€ tuntiin.

      Ongelmana alalla on se, että kuka tahansa on mielestään pätevä maalari. Suuri osa alan työntekijöistä on täysin kouluttautumattomia reiskoja. Viime vuosina erityisesti itäblokin maista tullut halpatyövoima on syrjäyttänyt suomalaiset ainakin Helsingissä.

      Naiselle en perinteistä rakennusmaalausta suosittelisi, koska työ on äärimmäisen rankkaa ja pölyistä. Kun tasoitteita hinkkaat pari vuotta, niin tukkasi on lähtenyt päästä ja ihosi on pilalla. Myös työn saannin kanssa on ongelmia, mimmit joutuu tarjoamaan jopa seksiä töitä saadakseen.

      Sen sijaan auto- ja teollisuusmaalareina ei amatöörit pärjää, ja se vois olla harkinnan arvoinen juttu.

      • maalarinainen 21

        Olipa hauska viesti! Vai että joutus persettä jakaan et töitä sais... :D
        Itse olen aika pienikokoinen (166/50),tukka on päässä eikä mitään muutakaan ongelmia ole ollut, pysyn hyvässä kunnossa kun on niin ruumiillista työtä! Tällä hetkellä ainakin tampereella on joka vuosi suurin osa amatsun maalarikoululaisista tyttöjä, että ei oo mitään syytä miksei naiset kelpaisi tähän hommaan! Ja työttömyyttäkään ei tarvii pelätä!


      • Anonyymi
        maalarinainen 21 kirjoitti:

        Olipa hauska viesti! Vai että joutus persettä jakaan et töitä sais... :D
        Itse olen aika pienikokoinen (166/50),tukka on päässä eikä mitään muutakaan ongelmia ole ollut, pysyn hyvässä kunnossa kun on niin ruumiillista työtä! Tällä hetkellä ainakin tampereella on joka vuosi suurin osa amatsun maalarikoululaisista tyttöjä, että ei oo mitään syytä miksei naiset kelpaisi tähän hommaan! Ja työttömyyttäkään ei tarvii pelätä!

        Isot tissit ja pieni napakka peppu,taidanpa perustaa maalausliikkeen.tapailaan


    • persettä

      miulta.(paitti omalle)mutta töitä oon saanu ilman sitäkin.nainen,perheellinen,tukka päässä,nahka paikallaan ja koht.palkka.suosittelen kyllä!ja perseen vonkuamisesta sen verran et ei oo alaa missä sitä ei toisinaan esimiehet kinua.

      • annan

        Eikö se sitten kuulu antaa mesulle.Apua ! olen antanut joka työmaalla.Keittänyt vielä kahvit...ja mennyt kotiin rojut sisuksissani...


    • Naismaalari

      Hei!

      Valmistuin viitisen vuotta sitten ammattikoulusta rakennusmaalariksi. Töitä on riittänyt vaihtelevasti, kesällä olen aina ollut töissä. Talvella taitaa olla joka puolella maata vähän hiljaisempaa maalauslalla. Talvet oon käyttäny kursseihin ym.
      Nyt viimein ovat lupailleet vakituista työtä, en kyllä tiedä otanko sne vastaan vai vaihdanko alaa kokonaan.

      Työ on kyllä raskasta (mutta ei minua laiteta ainakaan kaikkein vaativimpiin hommiin, niinkuin ei pienikokoisia miehiäkään) ja palkka ainakin minulla huono... Vain 9,30€/h, eipä siinä paljon jää käteen. Saman verran tosin saisi esim. kaupan kassalla. Siihen minusta ei olisi. :)

      Jos pidät ruumiillisesta työstä, käsillä tekemisestä ja "valmiin työn näkemisestä" (tämä on minulla suurin kannustin työhön) niin miksei sinusta maalaria voisi tulla!
      Naisia alkaa olla alalla koko ajan enemmän. Minunkin luokallani oli puolet tyttöjä (olen kyllä lähes ainoa, joka alalle jäi..)

      Mitään seksiä en tod. ole joutunut tarjoamaan, heh :P Tottakai raksalla saa aina jotain huuteluja kuulla, mutta vähällä olen päässyt. Enemmän "seksuaalistahäirintää" saa kokea kaupungilla kävellessä ihan päivällä, kuin hommissani.

    • Moolari

      Palkkaus on järjestetty alan työehtosopimusten mukaisesti. Pienehköt työt kuten tilaustyönä tehtävät huoneistomaalaukset ja vastaavat, tehdään tuntityönä, mutta muuten palkka on yleensä urakkapalkkaa. Alan ammattilainen voi hyvin pitkälle itse vaikuttaa haluamiinsa urakoihin ja palkanmuodostukseen. Alan keskituntiansio on noin 14,00 €/h eli 2 500 €/kk.

    • puolustaja =)

      Mielestäni naismaalarit päihittää miehet mennen tullen ainakin tavallisissa huoneistoremonteissa. Kannattaa tietysti miettiä millaiseen firmaan menee töihin. Ja ainakin minulle kaikki telineet ym. pojat rakentaa valmiiksi. Sanoisin että naiset jotka ovat esim. lähihoitajia ovat paljon rankemmassa työssä kuin minä ja palkka on huomattavasti surkeampi kuin maalarilla. Itse olen ollut viisi vuotta vakituisena maalarina samassa firmassa, missä minun lisäkseni kaksi muuta naismaalaria, eikä miehiä haluta. Naiset ovat paljon tarkempia ja tunnollisempia ja asiakkaat on
      tyytyväisiä. Ikinä en ole kuullukkaan, että alalla pitäs seksillä päästä töihin =D
      mutta onhan se kiva bonus kun on komeita miehiä työkavereina.

      • ertyu765tyui

        No, ei ehkä ihan noin. Naisilla on huomattavasti huonompi palkka johtuen rajoituksista joille ei voi mitään. Naiset on toki tarkkoja ja huolellisia mutta on töitä jossa tarvitaan voimaa ja kovaa kuntoa ja ne ei naisille käy. Maalarin ammatti on naisille loistava tilaisuus suht hyville ansioille ja yleensä työkaverit on raksalla reiluja ja "suoria". Meillä palkkataso tuntitöissä naisilla (maalareilla) 12.5€-14€/h. Ja plussana hyvät työkaverit eikä "tytöttelyä". Toimitaan pääkaupunkiseudulla.


      • utel1as

        mikä mahtaa olla "puolustajan" tuntipalkka?


      • wertyui87654rtyuio
        utel1as kirjoitti:

        mikä mahtaa olla "puolustajan" tuntipalkka?

        Ei kuulu tähän ketjuun koska en ole maalari.


      • Anonyymi

        Minulle ei kyllä tarvinnut kenenkään telineitä kasata. Tasoitteet vispasin itse ja kannoin isot maaliämpärit. En kyllä keksi, mikä olisi tasoitemaalarille niin raskasta, mihin nainen ei pystyisi.
        Noin muuten meno on reipasta ja hauskaa. Urakoitsijat vaan ovat polkeneet hinnat niin alas ulkomaisella työvoimalla (Uzbekit), että hyviä urakoita on vaikea saada. Tuntipalkalla on kammottava elättää perhettä yksinhuoltajana. Jää mulle 2 donaa diskorahaa kuukaudessa vuokran jälkeen, että onko tuo hyvä, se on kai subjektiivinen kokemus.


      • Anonyymi
        ertyu765tyui kirjoitti:

        No, ei ehkä ihan noin. Naisilla on huomattavasti huonompi palkka johtuen rajoituksista joille ei voi mitään. Naiset on toki tarkkoja ja huolellisia mutta on töitä jossa tarvitaan voimaa ja kovaa kuntoa ja ne ei naisille käy. Maalarin ammatti on naisille loistava tilaisuus suht hyville ansioille ja yleensä työkaverit on raksalla reiluja ja "suoria". Meillä palkkataso tuntitöissä naisilla (maalareilla) 12.5€-14€/h. Ja plussana hyvät työkaverit eikä "tytöttelyä". Toimitaan pääkaupunkiseudulla.

        Nainenhan ei voi olla kovakuntoinen. Tämmönen yleistäminen on kyllä äärimmäisen huvittavaa. Moni nainen nostaa maasta yli sata kiloa.


    • Anonyymi

      Varaudu työhaastatteluissa sihen että vuokrafirmojen nuoret HR-tytöt ovat usein yliopiston käyneitä ja täysin vieraantuneita rakennusalasta ja eri ammateista rakennusalalla.

      Eivät osaa arvostaa ammattitaitoista rakennusmaalaria samalla tavalla kun muita rakennusalan ammatteja. Kuvittelevat että rakennusmaalarin työ olisi pelkkää ulkoseinien maalausta vaikka hakijalla olisi kirvesmiehen taidot.

      • Anonyymi

        Totta. Ja kaikki kokemus rakennusalalta pitäs kattoa laajasti. Kuvittelevat varmasti että vesiväripensseliä heilutellaan. Ei muuta.


    • Anonyymi

      maalausala on varsin laaja. Toisessa laidassa ovat tasoite ja ruiskumaalarit jota vain paivat isolla tohotuksella massaa ja väriä seinään sumeleimatta uudisrakennuksilla.
      Toinen ääripää ovat dekoratöörit jotka tekevät huoneistoremontteja ja koristemaalausta taiteellisella otteella. Ovat varsin eri ammatteja periaatteessa. Huoneistoremonteissa korostuu sosíaaliset taidot ja käden taidot. Asiakkeiden kanssa juodaan välillä kahviakin yhdessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2152
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1691
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1567
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1352
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      902
    Aihe