Taikauskoista kansaa

olemme joidenkin ulkomaalaisten mielestä. Meillä on kummallisia tapoja, joita ei voi kuvitella miksikään muuksi kuin taikauskoksi.
Luin hiljakkoin eräästä iltapäivälehdestä, jossa julkaistan usein artikkeleja siitä mitä turistit meistä ajattelee, että me kopistelemme jalkojamme ennen sisään tuloa ja jotkut vielä enne autoon istumista, Tiedättehän, kantapäät yhteen ja kops kops, napakasti.
Minulta on kysytty mm. sitä että kun syömme haarukka väärinpäin (siis piikit alaspäin) ruokaa, niin onko se jotain taikauskoa.
Nyt koronan aikaan kun emme voi matkustaa emmekä tarkkailla outoja tapoja ihmisten käyttäytymisessä ulkomailla ja turistikohteissa, voimme seurata esim. naapureitamme, samassa talossa asuvien toilauksia, julkkiksia tai somessa kirjoittavia.

"Sarjassa iloja ne on pienetkin ilot"

111

888

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta.
      Kuvaamasi kaltaisia ohjelmia tulee pilvistä pimeesti.
      Tyttö-hallituksemme tavoitteita oletan.
      Niin paljon muutakin ovat televisioonkin laittaneet Vero-rahoillamme.
      Onneksi ei kukaan ole alkanut keräämään jokaisen linkkiä tänne.

H.

• Anonyymi

Önkö paloma syömäläinen??

• Anonyymi

Miten tuo haarukka pitää sitten olla jonkun mielestä?

• No piikit ylöspäin tietenkin, eihän sillä voi muuten mättää ruokaa suuhun samoin kuin lusikkalla. Sama henkilö kysyi minulta syömmekö keittoakin lusikka ylösalaisin :)

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

No piikit ylöspäin tietenkin, eihän sillä voi muuten mättää ruokaa suuhun samoin kuin lusikkalla. Sama henkilö kysyi minulta syömmekö keittoakin lusikka ylösalaisin :)

Piikit alaspäin saa lihapalasta haarukalla kiinni, veitsellä leikataan pala, pitääkö haarukka kääntää piikit ylöspäin kun laittaa ruuan suuhun? Lihapala tippuu syliin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Piikit alaspäin saa lihapalasta haarukalla kiinni, veitsellä leikataan pala, pitääkö haarukka kääntää piikit ylöspäin kun laittaa ruuan suuhun? Lihapala tippuu syliin.

Jos muualla tulee pihvi pilkottuna? 😂😂

• Anonyymi kirjoitti:

Minä käytän veistä ja haarukkaa eurooppalaiseen tapaan ja mielestäni se on myös käytännöllisin, kun syö esim. pihviä tai mitä tahansa lihaa joka tarjotaan suurempana palana, leikkeet. kotletit, kananrinnat jne. Aasiassa on puikkojen käyttö normaali tapa syödä sikäläistä ruokaa mikä on useimmiten paloiteltu valmiiksi suupaloiksi.

Kaikki eriävät tavat koetaan usein kummallisuuksina ja koska monet latinot ovat saaneet periä geeneissään iberialaisen taikauskon niin asiat joiden syy-yhteydet eivät ole itsestään selviä koetaan joskus taikauskona: maagista realismia arkipäivän käytännössä.
        Että lumien kopistelu kengistä ennen sisään tuloa on meille niin arkinen ja tavallinen asia että on vaikeaa hahmottaa sitä joksikin maagiseksi rituaaliksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos muualla tulee pihvi pilkottuna? 😂😂

Lapsille pilkotaan ruoka valmiiksi jenkkilässäkin. Tai sitten syödään käsin.

• Tuskin se mitään taikauskoa on, jos esim. lumet ja loskat kengistään pois kopistelee.
      Samoin autoon istuessa, isäni oli hyvin tarkka ettei lunta autoon tuotu.
      Syödä voi vaikka lusikalla, jos pelkää haarukan terävien piikkien pistävän. Kuka määrää mikä on oikein tai väärin, kun haarukkaa käyttää?
      Hieman outoja nuo ulkomaalaiset, kaikkea viitsivät miettiä.
      Jätän toisten tapojen tarkkailun kiinnostuneemmille.

• Anonyymi

Ei liene ollut kyse millä välineellä syödään vaan miten sillä haarukalla syödään.
        "Minulta on kysytty mm. sitä että kun syömme haarukka väärinpäin (siis piikit alaspäin) ruokaa, niin onko se jotain taikauskoa."

Kait jonkun mielestä pitäisi ruoka työntää suuhun kahvapäällä..........

• Anonyymi kirjoitti:

Ei liene ollut kyse millä välineellä syödään vaan miten sillä haarukalla syödään.
        "Minulta on kysytty mm. sitä että kun syömme haarukka väärinpäin (siis piikit alaspäin) ruokaa, niin onko se jotain taikauskoa."

Kait jonkun mielestä pitäisi ruoka työntää suuhun kahvapäällä..........

Ymmärsin hyvin, mutta onko muka taikauskoa kun pitää haarukkaa piikit alaspäin? Vai taikauskoista pelkoa, että piikit pistävät, joten viisainta siirtyä lusikkaan, suuhun sopivaan.

• Nämä asiat ovat meille,lumen keskellä syntyneille ja kasvaneille itsestään selviä.
        Minusta on mukavaa tarkkailla kulttuurisidonnaisia uskomuksia.

• Paloma01 kirjoitti:

Nämä asiat ovat meille,lumen keskellä syntyneille ja kasvaneille itsestään selviä.
        Minusta on mukavaa tarkkailla kulttuurisidonnaisia uskomuksia.

Me lumen ja jään keskelle, paukkupakkasiin syntyneet pidämme esim.afrikkalaisten heimotansseja taikauskona ja sitä ne lienevätkin.
        Voisiko kansantanssi olla taikauskoa, normaaliasuista poikkeavissa vaatteissa siinäkin kopistellaan, hyöritään ja pojat tyttöjä ilmaan nostelevat.
        Kaikkiea mikä poikkeaa tutuista, omista tavoista voi pitää taikauskoisina tapoina.

• Luukkis kirjoitti:

Me lumen ja jään keskelle, paukkupakkasiin syntyneet pidämme esim.afrikkalaisten heimotansseja taikauskona ja sitä ne lienevätkin.
        Voisiko kansantanssi olla taikauskoa, normaaliasuista poikkeavissa vaatteissa siinäkin kopistellaan, hyöritään ja pojat tyttöjä ilmaan nostelevat.
        Kaikkiea mikä poikkeaa tutuista, omista tavoista voi pitää taikauskoisina tapoina.

Näin aivan hiljakkoin aivan lumoavan videon kolmesta pienestä afrikkalaispojasta jotka tanssivat yhdessä ja oli niin viimeisen päälle koordinoitua liikehdintää. Kommentissa sanottiin että afrikkalaiset tanssivat lähinnä terapiaksi, viestittävät ajatuksia ja tunnelmia ja säilyttävät perinnettä. Ei siis viitattu mihinkään maagiseen.

• Paloma01 kirjoitti:

Näin aivan hiljakkoin aivan lumoavan videon kolmesta pienestä afrikkalaispojasta jotka tanssivat yhdessä ja oli niin viimeisen päälle koordinoitua liikehdintää. Kommentissa sanottiin että afrikkalaiset tanssivat lähinnä terapiaksi, viestittävät ajatuksia ja tunnelmia ja säilyttävät perinnettä. Ei siis viitattu mihinkään maagiseen.

Tässä pieni pätkä erään afrikkalaisen heimon tanssista kertovaa tietoa, kovin taikauskoiselta tuo vaikuttaa.

"Kylänvanhimmat ja heimon parantajat tanssivat nuotion ympärillä laulaen ja vetäen syviä henkäyksiä, kunnes he saavuttavat transsinkaltaisen tilan. Tanssia seuraamaan kerääntyy koko kylä, ja transsiin vaipuneiden ihmisten uskotaan voivan kommunikoida kuolleiden kanssa ja parantaa sairauksia."

• Anonyymi

Jou jou, sellanen ne nog olla!Mella kerto nyt
      Se minun musta katti, se Snusmumriken joka livistä minun ovi ulos, se meni katua promenerata, mut siitä tulla så iso drama, aj jai ändå!
      Tuli se Finnpoijken och sylkiää äch) spottade 3 räkästä fiini musta turkki, ja se huuta siittä kovasti:
      '
      "Katt fan, spring hem, ei Mella kuule kun automobiili meni, ja usch se oli niin kovat äänet, min Herman pelkätä stora poijken.

Ei moster Mella muista katuja enää, kun Hjalmar tule straskt kaffetta juomaan i Mellas iförmak.

Snusmumriken on badattu ja puhdas.
      Handuken olla tyyny päällä, ja tämä Moster Mella mene nyt laittaa Rörstrand kaffeservisen framille !

Ah´käre Hjalmar, så treviligt att vi snart ses igen!👢

by ella

• Anonyymi

Tämä on muuten rautainen filmi jota mukailet
        Eli Katupeilin takana kunniaprofessori Volanen nuorena
        Todella hyvää epookkia
        Nyt siirrytään Fidelin taikauskoon, alla

• Anonyymi

Kaikenlaisia lehtiä sitä ihmiset lukee.....

itse en moisia lehtiä lue.

• Ai, eikö he ymmärrä , että on mukavampi puhdistaa liat/lumet jaloistaan jo rappusilla kuin sitten lattioista, uskoisin että ihmettelijät ovat maista joissa voi kulkea sandaaleissa, luulisin ainakin. Tuo haarukan kanssa taiteilu voi olla ihmetyksen aihe, tjos muualla sitä tapaa ei ole.
      Oikeaa taikauskoakin liittyy kyllä ruokailivälineisiinkin , niin että jos esim. haarukka putoaa lattialle, sanotaan että tulee mies vieraita,
      - muistaakseni mies vieras tarkoitti haarukkaa ja veitsi nais vierasra.
      Taikauskoa on myös vieläkin olemassa oleva tapa, kun vierasta tervehditä kynnyksen väärällä puolen, vaan vasta "tuvassa" :), itsekin huomaan kutsuvani peremmälle ennenkuin ojennan käteni tervehdykseen.

Voi että, pitääpä ruveta seuraamaan tarkemmin "naapuriaan" ja ...itseäänkin :)

• Näin koronan aikaa vähiin ovat käyneet huvimme :))
        Joo, kysymys on vierailijoista eteläisimmiltä leveysasteilta. Eivät he osaa yhdistää heti kättelyssä näitä meidän juttujamme. Minä luulen että jos vieras lampsii sisälle lumisissa kengissään niin sille voi antaa mopin käteen niin ei mene höpisemään taikauskosta.
        Oikeasta taikauskosta : mistäs se suolan heittäminen olan yli oikein tulee? (Suolaa käytetään paljon tuomaan huonoa onnea noissa maissa missä todellisuus on usein tarua ihmeellisempää.)

• Anonyymi

Tuo kynnyksen yli tervehtimisen välttely ei ole yksin meidän maamme juttu.

• Anonyymi

"Haarukkaa pidellään vasemman käden etusormen ja peukalon välissä. Pienet suupalat pinotaan haarukan selälle veistä apuna käyttäen ja sopivan kokoiset annokset viedään suuhun. Haarukkaa ei saa käyttää lapion tavoin, vaan ruoka on tarkoitus syödä nauttien."

Tällainen tuli wikistä.

Aloin miettimään, miten käytän haarukkas. Kotona voin lusikoida, mutta seurassa en.

En ole seurannut miten pöytäseurueissa haarukkaa käytetään, tosin en ole pöytäseurueeni ruokailijoita seurannutkaan niin tarkkaan vaikka olenkin istunut monen kansalaisuuden edustajan kanssa samassa ruokapöydässä.

Olisko latinojen tapa lusikoida?

Korppis

• Anonyymi

Fidel oli maailman taikauskoisin johtaja, joka sanoi oppineensa Marxin lukematta antes de ser marxista ... fui martiano, los dos nombres empiezan con M, y creo que los dos se parecen mucho koska nimi alkaa samalla kirjaimella kuin Marti, Kuuban Bolivar

Fidel vannoi taikanumeronsa nimiin ja toimi sen mukaan, mikä on Fidelin onnennumero, jonka avulla tehtiin mm. Moncadan kapina? Tai napina jos haluatte

• Toki kopistelen kenkäni kun tulen sisälle kun en kehtaa kuivailla sulavaa lunta eteisen lattialta ja auton siivoamistakin pystyy siirtämään kenkien kopistelulla.
      En yleensä seuraa, miten muut pöydässä käyttelevät aseitaan, ruoka tuppaa olemaan oleellisempaa ja muut pöytätavat ruokailussa.
      Taikauskoisena uskon moniin juttuihin, leipää en laske koskaan nurinpäin tai mustan kissan liikkeet huomaan myös, tuo kynnysjuttu on myös käytössä ihan kiva tapa.

• Anonyymi

Nyt harjoitellaan kansanelälelaitoksen malliin. Siihen vaaditaan jokainsta aktiivia.

• Anonyymi

Onneksi me suomalaiset emme ole.
      Ruotsalaiset ovat muutenkin omituista porukkaa.

• On niilläkin omituisia tapoja.
        En muista mistä oli puhe tarkalleen, kun kerran mölähdin, että ei kai kukaan kotonaan kengät jalassa kulje sisällä. Ruotsalaiset siinä vilkaisivat toisiaan.
        Sitten olen huomannut, että kyllä vaan ruotsalaiset pitää kenkiä jaloissaan kotonaankin.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

On niilläkin omituisia tapoja.
        En muista mistä oli puhe tarkalleen, kun kerran mölähdin, että ei kai kukaan kotonaan kengät jalassa kulje sisällä. Ruotsalaiset siinä vilkaisivat toisiaan.
        Sitten olen huomannut, että kyllä vaan ruotsalaiset pitää kenkiä jaloissaan kotonaankin.

Tuo tapa löytyy muualtakin. Tosin heillä on sisäkengät erikseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin näkyy olevan, kun onhan Hyacintilläkin aina kengät jalassa kotonaan.
        Minua ahistaisi ainakin. Joka kerran helpotus, kun tulee kotiin ja voi heittää kengät jaloistaan ja saa tassutella sukkasillaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja ei pidä paikkaansa etteivätkö ruotsalaiset ota pois kenkiä jalastaan kuntulevat ulkoa sisätilaan. Julkisissa tiloissa käytetään kyllä usein kenkäsuojia, paitsi kotona useimmiten joko tohveleita tai sisäkenkiä. Ainoastaan kaupoissa, ostoskeskuksissa , terveyskeskuksissa, hammaslääkärissä jne. pidetään ulkokengät jalassa.
        Monissa ruotsalaisissa kodeissa on useat parit vierassisäkenkiä tai tohveleita eteisessä.

Minä pidän talvella tohveleita sisäkenkinä, kesällä olen usein paljain jaloin sisällä. (Ja kyllä, pesen jalat ennen nukkumaanmenoa :))

• Paloma01 kirjoitti:

Ja ei pidä paikkaansa etteivätkö ruotsalaiset ota pois kenkiä jalastaan kuntulevat ulkoa sisätilaan. Julkisissa tiloissa käytetään kyllä usein kenkäsuojia, paitsi kotona useimmiten joko tohveleita tai sisäkenkiä. Ainoastaan kaupoissa, ostoskeskuksissa , terveyskeskuksissa, hammaslääkärissä jne. pidetään ulkokengät jalassa.
        Monissa ruotsalaisissa kodeissa on useat parit vierassisäkenkiä tai tohveleita eteisessä.

Minä pidän talvella tohveleita sisäkenkinä, kesällä olen usein paljain jaloin sisällä. (Ja kyllä, pesen jalat ennen nukkumaanmenoa :))

Hyacintista puheenollen, ne kulkee kyllä kengät jalassa sisällä, kuten useimmat tuntemani britit, mutta Hyacint pakottaa jobbarit jotka tulee sisälle ottamaan kengät pois jalastaan. (Jossain episodissa ainakin oli tällainen kohta)

• Paloma01 kirjoitti:

"""Ja ei pidä paikkaansa etteivätkö ruotsalaiset ota pois kenkiä jalastaan kuntulevat ulkoa sisätilaan."""

Kukas sellaista on väittänytkään ja missä? En löydä.
        Kirjoitin: "Sitten olen huomannut, että kyllä vaan ruotsalaiset pitää kenkiä jaloissaan kotonaankin."

Mitenköhän tuo on, kun olet kertonut lukevasi paljon. Mitähän kaikkea kummallisuuksia sinä niissäkin kirjoissa olet nähnyt, mitä siellä ei edes lue.

• Paloma01 kirjoitti:

"""Monissa ruotsalaisissa kodeissa on useat parit vierassisäkenkiä tai tohveleita eteisessä."""

Katsokaas nyt tuota!

Minulla on paljon kenkiä eteisen kenkätelineissä, mutta kyllä minä loisin pitkiä ja kummastuneita silmäyksiä, jos joku kylään tuleva heittäisi omat kenkänsä pois ja alkaisi siitä sovittelemaan kenkiä jalkaansa.
        Mutta tapoja lie monenlaisia.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

"""Monissa ruotsalaisissa kodeissa on useat parit vierassisäkenkiä tai tohveleita eteisessä."""

Katsokaas nyt tuota!

Minulla on paljon kenkiä eteisen kenkätelineissä, mutta kyllä minä loisin pitkiä ja kummastuneita silmäyksiä, jos joku kylään tuleva heittäisi omat kenkänsä pois ja alkaisi siitä sovittelemaan kenkiä jalkaansa.
        Mutta tapoja lie monenlaisia.

Vääntele ja kääntele sinä kaikessa rauhassa ja omaksi iloksesi mitä tahansa minä sanon. Jokainen tajuaa kyllä että vieraalle tarjotaan tohveleita siinä vaiheessa kunhän alkaa ottaa kenkiä jalastaan. Kuuluu ruotsalaiseen vierasvaraisuuteen

• Anonyymi kirjoitti:

Vääntele ja kääntele sinä kaikessa rauhassa ja omaksi iloksesi mitä tahansa minä sanon. Jokainen tajuaa kyllä että vieraalle tarjotaan tohveleita siinä vaiheessa kunhän alkaa ottaa kenkiä jalastaan. Kuuluu ruotsalaiseen vierasvaraisuuteen

Kuuluu ruotsalaisiin tapoihin olla vieraskorea. Samoin kuin ojentaa pöydässä voiveitsi jossa on jo valmiina voita. Tai tarjota seitsemää sorttia pikkuleipiä kahvin kanssa. Mutta nämä asiathan sinä tiedätkin, paremmin kuin minä. Kunhan keljuilet, koska se on mielestäsi hauskaa.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Kuuluu ruotsalaisiin tapoihin olla vieraskorea. Samoin kuin ojentaa pöydässä voiveitsi jossa on jo valmiina voita. Tai tarjota seitsemää sorttia pikkuleipiä kahvin kanssa. Mutta nämä asiathan sinä tiedätkin, paremmin kuin minä. Kunhan keljuilet, koska se on mielestäsi hauskaa.

Heh, onko ne seitsemän sorttia pikkuleipiä niinku enempi näytteellä, että kyllä meillä on.
        Muistan 60-luvulla kuulleeni naisten puhuneen, ettei jossain ollut kahvipöydässä tarjolla kuin ; pulla ja yhtä pukkuleipää sekä pelkkää maitoa eikä kahvikermaa Vuokkoa tai Atlantaa, noita tuon ajan kohvikermoja.

Ne olivat emännille semmoisia kunniakysymyksiä, ymmärtääkseni.

• Anonyymi kirjoitti:

Heh, onko ne seitsemän sorttia pikkuleipiä niinku enempi näytteellä, että kyllä meillä on.
        Muistan 60-luvulla kuulleeni naisten puhuneen, ettei jossain ollut kahvipöydässä tarjolla kuin ; pulla ja yhtä pukkuleipää sekä pelkkää maitoa eikä kahvikermaa Vuokkoa tai Atlantaa, noita tuon ajan kohvikermoja.

Ne olivat emännille semmoisia kunniakysymyksiä, ymmärtääkseni.

Vanhan kansan perinteitä täälläkin jo. Nyt kysytään vieraalta että haluatko espressoa. lattea vai macchiatoa. Ilman keksejä tai pikkuleipiä.
        "Finrummet" on myös unohtumassa oleva tapa; kai sitä on ollut Suomessakin ja ainakin anoppini Kolumbiassa harrasti aivan samaa: oli kaksi olohuonetta, joista toinen oli arvokkaimmille vieraille ja jossa oli kaikki "paremmat" sisutukset, Sevrésin porslinit ja Muranon kristallit.
        Täällä kai paremmille vieraille sisustettu, designesineillä ja kristallikruunu katossa. Lapsia sinne ei viety eikä mitään alemman kerroksenporukkaa. Onneksi ajat ovat muuttuneet ja luokkaerot muuttaneet muotoaan: nyt on selkeä ero urbaanin ja maasutukulttuurin välillä.

• Anonyymi

Euroopassa syödään haarukan piikit alaspäin, jenkeissä lapioidaan piikit ylöspäin.

Näin minulle vuosia sitten kertoi eräs kokki (ei suomalainen).

• Näinhän se on.
        Latinalainen amerikka seuraa jenkkien ruokapöytätapoja; vaikka aikaisemmin varsinkin ns. sivistyneissä perheissä opetettiin lapsillekin veitsen ja haarukan oikeaoppista käyttöä.
        Mutta tästä päästäänkin siis itse asiaan: onko eurooppalainen ruokailuvälineiden käyttö jotenkin fiksumpaa vai vain jäänne eurooppalaisesta kulttuurihegemoniasta, josta pidämme kiinni kynsin hampain?

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Näinhän se on.
        Latinalainen amerikka seuraa jenkkien ruokapöytätapoja; vaikka aikaisemmin varsinkin ns. sivistyneissä perheissä opetettiin lapsillekin veitsen ja haarukan oikeaoppista käyttöä.
        Mutta tästä päästäänkin siis itse asiaan: onko eurooppalainen ruokailuvälineiden käyttö jotenkin fiksumpaa vai vain jäänne eurooppalaisesta kulttuurihegemoniasta, josta pidämme kiinni kynsin hampain?

Yksi niistä katariinoista toi sivistyksen ja haarukan turkuun, sforza-sukuinen italiasta

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Näinhän se on.

Jos nyt ajattelen itseäni syömässä pihviä, niin kyllä eurooppalainen tapa on parempi. Eikä se ole minusta mikään "jäänne".

Melkoista säheltämisestä on tuo jenkkien tapa vai pilkotaanko pihvi ensin palasiksi ja sitten vasta aletaan syömään.

Nykyisinhän paljon syödään pelkällä haarukalla, mikäli ruoka ei vaadi pilkkomista.
        Itse en näe mitään järkeä, jos syön esim. jauhelihaperunasoselaatikkoa, että ottaisin siihen veitsen mukaan, mutta silloin haarukka on oikeassa kädessä.

• Anonyymi

Juuri niin, piikit haarukasta syödessä alaspäin se on oikea tapa.
        Melkein jokaisella maalla on omanlaisia tapoja, eikä ne ole mitään taikauskoa.
        Vanha kansa puhui hyvin usein vertauksilla puheesta oli hyvin vaikea erottaa oliko se moite vai myönnytys. Näistä vertauksista on jäänteitä myös ns. taikauskoon. Esim. jos emäntä kätteli vierasta kynnyksen ulkopuolelta vieras ei oluut tervetullut. Mitä kenkien kopisteluun tulee mielestäni se on aivan normaali tapa. Suomaliset ei poikkea millään tapaa muihin maihin verrattuna.
        Sanoisimpa näin, olemme tervejärkistä kansaa eikä turuilla ja toreilla huutavia tyhjä taskuja.

• Paloma01 kirjoitti:

Näinhän se on.

Se on fiksumpi tapa, mikä on itsestään kaikkein käytännöllisin.
        En edes ajattele miten päin minulla on ruokailuvälineet kädessä tai miten toisilla on vaikka muuten hitonmoinen kyylä lienenkin.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Näinhän se on.

Suomessa päiväkodeissakin opetetaan veitsellä ja haarukalla syömistä. Ja se haarukka pidetään piikit alaspäin. Siinä ruoka palastellaan nätisti ja syödään hitaasti että ehtii pureskella. Haarukka oikeassa kädessä kuin lusikka näyttää ahneelta lappamiselta. Tietysti jos ruokana on vain mössöjä, pärjää pelkällä lusikalla tai haarukalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksi niistä katariinoista toi sivistyksen ja haarukan turkuun, sforza-sukuinen italiasta

Katariina Jagellonica toi Suomeenkin.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Näinhän se on.

"Mutta tästä päästäänkin siis itse asiaan: onko eurooppalainen ruokailuvälineiden käyttö jotenkin fiksumpaa vai vain jäänne eurooppalaisesta kulttuurihegemoniasta, josta pidämme kiinni kynsin hampain?"

Tarkoitatko fiksumpaa kuin amerikkalainen? Aika samanlaistahan "eurooppalainen ruokailuvälineiden käyttö" on kuin amerikkalainenkin. Kuinkas muutenkaan.
        Pieniä, sinänsä täysin merkityksettömiä eroja on, mutta enemmän niitä kai voisi selittää muilla tekijöillä kuin 'amerikkalaisuudella' tai 'eurooppalaisuudella'.
        Pöytä- tai käytöstavoista yleensä kun puhutaan, niin oikeastaan kaikien maiden tavoissa on omia piirteitään. "Veitsen ja haarukan oikeaoppinen käyttö" lienee pääpiirteissään samanlaista koko euroopassa, mutta joillakin mailla voi olla yksittäisiä omia omituisuuksiaan, esimerkkinä vaikkapa se, että saksalaisten mielestä perunan leikkaaminen veitsellä ei ole sopivaa.
        Maiden välillä on myös eroja siinä miten tiukasti missäkin pidetään kiinni perinteisistä ja joskus ainakin meistä pohjoismaalaisista hyvinkin jäykiltä ja muodollisilta tuntuvista tavoista. Ja yksittäisen maan sisällä taas on eri yhteiskuntaluokkien (vaikka niitä ei muka olisikaan), ikäluokkien yms. välisiä eroja.

Näen "veitsen ja haarukan oikeaoppisen käytön" (mitä ikinä se nyt missäkin ympäristössä sitten tarkoittakaan) saaneen alkunsa pääosin käytännöllisistä syistä. Joitakin taikauskoon viittaavia yksittäisiä pikkujuttuja voi toki olla, mutta ei varmaan kaikilla ja yleisesti? Omaa lapsuuttani kun ajattelen, niin en ainakaan näin äkkiseltään muista mitään taikauskoon viittaavia tapoja.

Bessie

• Anonyymi

Eläkeläinen ei ole vielä oppinut pitelemään haarukkaa ?

• Anonyymi

Pitihän tuon korppiksenkin ihan Wikistä luntata, että pystyi opettamaan palomaa. Mitenkähän päin oli aterimet kädessä siellä korppiksen bileissä, vai syötiinkö makkarat suoraan nuotiosta tikun nenässä?

• Anonyymi

Synti on kansakuntien häpeä.

• Suomalaisten tapa riisua kengät eteisessä jopa vierailulla hämmästyttää monia muunmaalaisia. Otan mukaan juhliin juhlakengät, en tuntisi oloani luontevaksi sukkasillani juhla-asussa. Meilläkin tepastellaan arkielämässä sisällä sukkasillaan tai paljasjaloin, lattiat ovat lämpimät ja parketit naarmuuntuisivat hiekkaisista kengistä.

Ulkomaalaisia suorastaan kauhistuttaa , kun meillä vauvoja nukutetaan talvisinkin ulkona vaunuissa, ellei ole kova pakkanen, ja tosin vain turvallisissa paikoissa valvonnan alla. Vielä hirveämpää, jos jättää vaunut kaupan ulkopuolelle, tosin sitä en ole onneksi nähnyt ainakaan tällä vuosituhannella. Lasten leikkiminen säässä kuin säässä ulkosalla voi olla hämmästyksen aihe, kaikissa maissa ei ole edes myynnissä lasten sade- ja pakkashaalareita.

Sitäkin ihmetellään, että Suomessa juhlien aattoa on tapana juhlia enemmän kuin varsinaista juhlapäivää esimerkiksi jouluna, vappuna ja juhannuksena. Kaupoista ei saa olutta ennen aamuyhdeksää eikä viinejä laisinkaan. Onhan se käsittämätöntä, että ruuat ja ruokajuomat pitää hakea eri kaupoista ja eri aikoina, ollaan sentään EU-maa.

Varsinaista taikauskoa ei kai suomalaisilla ole enemmän kuin muillakaan kansoilla. Itselleni on tärkeää, että leipä on aina oikeinpäin pöydällä, ruuan kunnioitus on vielä minun sukupolvellani verissä. Saunatavoissamme on rituaalinomaisuutta, hyppy kuumasta löylystä avantoon tai lumihankeen oudoksuttavaa, kaikille kansoille saunan alastomuuskaan ei ole luontevaa.

• Anonyymi

Hautojen kukittamista ja koristelua jotkut sanovat vainajan palvonnaksi, jotkut taikauskoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hautojen kukittamista ja koristelua jotkut sanovat vainajan palvonnaksi, jotkut taikauskoksi.

Katoliset vie jopa viinaa ja ruokaa haudoille. Kukat ja kynttilät on muistelua, ei minun mielestä taikauskoa.

• Anonyymi

Ja se koivun risuilla hakkaaminen saunassa vasta hullua muiden mielestä onkin!
        😂Onko suomalaiset masokisteja?

• Anonyymi kirjoitti:

Katoliset vie jopa viinaa ja ruokaa haudoille. Kukat ja kynttilät on muistelua, ei minun mielestä taikauskoa.

Jossain maissa tai paikoissa.
        Meksikossa viedään Kuolleitten päivänä myös röökiä, valokuvia, jne. kaikenlaista tilpehööriä. Sekään ei ole taikauskoa, vaan osoitus siitä että vainajia ei ole unohdettu, että heidän muistoaan vaalitaan ja että he elävät edelleen ajatuksissamme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja se koivun risuilla hakkaaminen saunassa vasta hullua muiden mielestä onkin!
        😂Onko suomalaiset masokisteja?

Juhannuksena minäkin , saunasta kun tulen heitän vastan vasemman olkani yli saunan katolle .- Minne varsi osoittaa sieltä hänen on tulevan :D

Skånepåg

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Jossain maissa tai paikoissa.
        Meksikossa viedään Kuolleitten päivänä myös röökiä, valokuvia, jne. kaikenlaista tilpehööriä. Sekään ei ole taikauskoa, vaan osoitus siitä että vainajia ei ole unohdettu, että heidän muistoaan vaalitaan ja että he elävät edelleen ajatuksissamme.

Niinhän mekin kun Thaimaassa käydään appivanhempien haudoilla , tupakkia , suitsukkeita , ja tilkka viinaa .-

Lung

• Anonyymi

Kyllä kismitti kun mökille mennessä ostettiin aamulla viikonlopun ruuat, mutta koska kello oli vasta 8, ei saatu saunaoluita. Siinä sitten odoteltiin tyhjän panttina tunti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ortodoksit samoin vievät ruokaa ja valokuvia haudoille, ainakin Venäjällä kuulemma.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kismitti kun mökille mennessä ostettiin aamulla viikonlopun ruuat, mutta koska kello oli vasta 8, ei saatu saunaoluita. Siinä sitten odoteltiin tyhjän panttina tunti.

"Anonyymi"

Kommenttisi saa minulta vihreän numeron.
        -
        Olen ilman ohjeitakin tehnyt kauppa-reissuni aikaisin aamuisin.
        Ja sama saamarin odottelu, kun Kalja-kaappini ammottaa tyhjyyttään.
        Melko varmaa on että aikanaan Kannabis on myynnissä ympäri vuoro-kauden.

H.

• Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Kommenttisi saa minulta vihreän numeron.
        -
        Olen ilman ohjeitakin tehnyt kauppa-reissuni aikaisin aamuisin.
        Ja sama saamarin odottelu, kun Kalja-kaappini ammottaa tyhjyyttään.
        Melko varmaa on että aikanaan Kannabis on myynnissä ympäri vuoro-kauden.

H.

Kyllä kalja on joillekin tärkeää, ostasitte vuoden tarpeen kerralla vai tuleeko juotua sitä enemmän mitä enemmän on kotona.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kalja on joillekin tärkeää, ostasitte vuoden tarpeen kerralla vai tuleeko juotua sitä enemmän mitä enemmän on kotona.

"Anonyymi"

Outoa että et kommentoinnut Kannabista.
        Noh.
        Se ehkä antaa sinusta haluamasi, toisen-laisesta nauttivan kuvan.
        -
        Aamulla pari mukia Kahvia.
        Aamummalla 3-4 pikku tölkkiä Kaljaa O..i 5,3% tölk. SF
        Silloin ei närästä.

H.

• Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Outoa että et kommentoinnut Kannabista.
        Noh.
        Se ehkä antaa sinusta haluamasi, toisen-laisesta nauttivan kuvan.
        -
        Aamulla pari mukia Kahvia.
        Aamummalla 3-4 pikku tölkkiä Kaljaa O..i 5,3% tölk. SF
        Silloin ei närästä.

H.

Kommentoin kannabiksen myyntiaikoja sitten kun ne ilmoitetaan.

• Anonyymi

Sää oot, ei myö olla. Katkeskos sähköt vehkeistä kesken kaike?

• Suomalaiset rekkakuskit vasta hauskasti ABC kauhoo, piikit harkitun lappeellaan, kuin keinun jalas liukuisi tehokkaasti annoksen ja suun väliä.
        Vasen kyynärpää nojaa tukevasti polveen, ja istuessaan saman pöydän äärellä vastapäätä toisiaan , keinuu ne vuorotellen eri suuntiin!

Tarkkoja poikia ohjaajina, ei siinä ruokailuvälineillä leikitellä.

Tosin viimeksi noustessaan matkaa jatkamaan , päästi minun kohdallani mahtavan pierun ohittaessaan.

Arvatkaa häpesinkö tuijottamistani.

• sinisiru kirjoitti:

Suomalaiset rekkakuskit vasta hauskasti ABC kauhoo, piikit harkitun lappeellaan, kuin keinun jalas liukuisi tehokkaasti annoksen ja suun väliä.
        Vasen kyynärpää nojaa tukevasti polveen, ja istuessaan saman pöydän äärellä vastapäätä toisiaan , keinuu ne vuorotellen eri suuntiin!

Tarkkoja poikia ohjaajina, ei siinä ruokailuvälineillä leikitellä.

Tosin viimeksi noustessaan matkaa jatkamaan , päästi minun kohdallani mahtavan pierun ohittaessaan.

Arvatkaa häpesinkö tuijottamistani.

Sinä häpesit, mutta entä rekkakuski?

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Sinä häpesit, mutta entä rekkakuski?

((😂 Moi,
        fiktiota koko ABC juttu, varmaan tuttua sinullekin kirjoittajana.
        Enpä usko kykeneväni kuin pieneen omakoht.hauskutteluun a la abc.

• Anonyymi kirjoitti:

((😂 Moi,

KOKEILU

Kas kun rekattu ei tarkentunut 'loosissanne',..

Taitaa hidastella 2 maan välillä 😆))

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

((😂 Moi,

Tuttu kiertävä tarina.

• Taisin lukea siitä samasta tasokkaasta lehdestä mitä aloittajakin harrastaa ahkerasti lukea myös sellaisen, että joku maahanmuuttaja oli ihmetellyt, että miksi kaikilla ikkunoilla on joulun aikaan alassuin käännetty V-kirjain. Mitä se symbolisoi.

• Anonyymi

Jaa, onpas aihe, mutta itse olen tottunut haarukalla lapioimaan ruokaani ja vasen,,se taas on "leipäkäsi" kuten monilla muillakin.
      Oikeasta lasketaan haarukka vain siksi aikaa kun maitolasiin tarttuu.

Lapsenlapset syövät juuri samalla tavalla..

• Anonyymi

Kaukoidän maissa usein ruokapödässä puuttuu veitsi , onneks suomalaisena en iliman liiku :D

Per-kel

• Hmmm....puukko aina mukana olethan suomalainen! :))

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Hmmm....puukko aina mukana olethan suomalainen! :))

Victorinox tai Gerberi mulla :D

Per-kel

• Anonyymi

Eräällä suomalaisella oikeakätisellä 50 v miehellä, jonka kanssa kerran söin samassa pöytäseurueessa, oli mielestäni erikoinen tapa haarukan käytössä.

Kuvitelkaa ihminen, joka lyö puukolla toista ihmistä ylhäältä alaspäin olkaan.
      Puukko on silloin oikean kämmenen sisällä terä alaspäin.
      Tämä tyyppi piti haarukkaa samalla tavalla oikeassa kämmenessä leikaten lihaa vasemmalla kädellä. Sai hän jotenkin taivuteltua käsivartensa ja lihan suuhunsa, en kehdannut seurata tarkasti.
      Kokeilkaapa.

• Anonyymi

Isäni käytti monesti sade-loskakelillä kalosseja kenkien suojana, niiden käyttöä ei enää juuri näe.

• Anonyymi

Thaimaassa käytetään paljon lusikkaa haarukan asemasta . Kyllä se sujui, vaikka aluksi oudoksuin.

• Anonyymi kirjoitti:

Thaimaassa käytetään paljon lusikkaa haarukan asemasta . Kyllä se sujui, vaikka aluksi oudoksuin.

Spagetin syömistä lusikalla minun pitäisi harjoitella kotona, ettei tarvitse enää nolata itseään ravintolassa ja pyytää kahveli. Oli tuttu ja ymmärtäväinen tarjoilija kuitenkin.

Se ei ollut Thaimaassa, vaan Riche Tukholman Östermalmilla.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Spagetin syömistä lusikalla minun pitäisi harjoitella kotona, ettei tarvitse enää nolata itseään ravintolassa ja pyytää kahveli. Oli tuttu ja ymmärtäväinen tarjoilija kuitenkin.

Lusikka on siinä eräänlaisena apuvälineen asemassa helpottamassa spagetin pyörittelyssä gaffeliin.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

netistä kopsattua tietoa :)

Italialainen hyvien käytöstapojen opas kertoo spagetin syömisestä seuraavaa:

"Spagetti ja muut pitkät pastat syödään vain haarukalla. Lusikka ja veitsi ovat kiellettyjä. Haarukkaa pidetään kevyesti kallistettuna ja sitä pyöritetään kellon suuntaisesti niin, että saadaan vain muutama pasta ilman roikkuvia osia haarukalliseen."

• Anonyymi kirjoitti:

netistä kopsattua tietoa :)

Italialainen hyvien käytöstapojen opas kertoo spagetin syömisestä seuraavaa:

"Spagetti ja muut pitkät pastat syödään vain haarukalla. Lusikka ja veitsi ovat kiellettyjä. Haarukkaa pidetään kevyesti kallistettuna ja sitä pyöritetään kellon suuntaisesti niin, että saadaan vain muutama pasta ilman roikkuvia osia haarukalliseen."

Napolissa ei taida osata hyviä käytöstapoja. Siellä ne rullaa lusikassa haarukan ympärille pastaa ainakin filmeissä :))
        Ai niin ja itse Sophia Loren on antanut ohjeita spaghettin syöntiin: "Suu täyteen pastaa ja sitten kuin pölyimuri imetään kaikki mikä roikkuu sisään"

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Napolissa ei taida osata hyviä käytöstapoja. Siellä ne rullaa lusikassa haarukan ympärille pastaa ainakin filmeissä :))
        Ai niin ja itse Sophia Loren on antanut ohjeita spaghettin syöntiin: "Suu täyteen pastaa ja sitten kuin pölyimuri imetään kaikki mikä roikkuu sisään"

Imu-ja ryystäminen nopeuttaa pitkän makaroonin syöntiä, josta lopuksi äänimaailma, kuin ammeen tyhjennys vedestä!

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Tosi tärkeä keskustelun aihe!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Imu-ja ryystäminen nopeuttaa pitkän makaroonin syöntiä, josta lopuksi äänimaailma, kuin ammeen tyhjennys vedestä!

Joo, ja paita pesuun roiskuneen soossin vuoksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Tosi tärkeä keskustelun aihe!

Oliko pakko tulla opastamaan mistä saa keskustella!

Onko pakko aina puhua koronasta, yksinäisyydestä, sairauksista yleensä ja etenkin miten huono hallitus Suomella, mitä kaameeta sähläämistä ja valehtelua, kun muu maailma tas ylistää hallitusta ja sitä miten hyvin on hoidettu korona ja talous.
        Tärkeys on kuin kauneus, in the beer holders eye.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Oliko pakko tulla opastamaan mistä saa keskustella!

Onko pakko aina puhua koronasta, yksinäisyydestä, sairauksista yleensä ja etenkin miten huono hallitus Suomella, mitä kaameeta sähläämistä ja valehtelua, kun muu maailma tas ylistää hallitusta ja sitä miten hyvin on hoidettu korona ja talous.
        Tärkeys on kuin kauneus, in the beer holders eye.

Onko pakko sinun vääristellä, tuossahan sanottiin että tärkeä aihe. Mutta ethän periaatteesta ole samaa mieltä mistään muiden kuin kainuulaisen kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko pakko sinun vääristellä, tuossahan sanottiin että tärkeä aihe. Mutta ethän periaatteesta ole samaa mieltä mistään muiden kuin kainuulaisen kanssa.

Tämä oli ihan kiva ketju siihen asti kunnes sinä tulit nälvimään...

• Anonyymi

Totta kai uskon mm. unien tuomaan aihe-aineistoon. Jos näen unta miespuolisista sukulaisistani, heidän sanoillaan on minulle aina ollut merkitystä.

Miespuolisten kommentit tuovat usein huonoa onnea. Joko pientä tai sitten oikein isoa pässituuria.

• Anonyymi

Mutku unilla ei ole mitään tekemistä ennusteiden kanssa. - Nm. Unesi kertovat sinusta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutku unilla ei ole mitään tekemistä ennusteiden kanssa. - Nm. Unesi kertovat sinusta

Noin yleensä uskotteko uniin, toisin sanoen onko se enne jostakin?

• Anonyymi

Mode ei tykkää tavastani syödä spaghettia :(

• No ei.
        Näethän kenen aloitus on.
        Tässä ketjussa on syötävä spagetit italialaiseen, mielellään napolilaiseen tapaan ja käytettävä haarukkaa niin päin kuin valtameren toisella puolella.
        Tänne hienostuneeseen globaaliin ruokailutapaketjuun tulet tyrkyttämään rahvaanomaisia suomalaisia ruokailutapojasi.

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

No ei.
        Tässä ketjussa on syötävä spagetit italialaiseen, mielellään napolilaiseen tapaan ja käytettävä haarukkaa niin päin kuin valtameren toisella puolella.
        Tänne hienostuneeseen globaaliin ruokailutapaketjuun tulet tyrkyttämään rahvaanomaisia suomalaisia ruokailutapojasi.

Kylläpä olet ysi vittulintu, ja muka uskovainen ja paskanmarjat olet, piru olet

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

No ei.

Niin tyypillistä aloittajalta. Aina pientä piikkiä Suomalaisille, nyt haarukanpiikeillä. :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin tyypillistä aloittajalta. Aina pientä piikkiä Suomalaisille, nyt haarukanpiikeillä. :)

Täytyyhän joka ketjuun saada suomalaisten mollaus. Ja kun muut suomalaisten erikoisjutut on hienoja, piti tuohon haarukkaan juuttua.

• Anonyymi kirjoitti:

Kaikki on niin paremmin muualla maailmassa.
        Mistäs me pölhöt mitään ymmärretään, kun ei varmaan kukaan meistä ole ikinä käynyt missään ja tuskin meillä kenelläkään ole hienoja tuttaviakaan muissa maissa (paitsi kahdella).
        Senkun möyrötetään täällä neljän seinän sisällä ikkunat takametsiin päin ja kahvelin piikit väärään suuntaan.
        Ei osata syödäkään niinkuin ihmiset ...

On se kuitenkin hyvä, että joku meille kertoo kuinka muualla on.

• Anonyymi kirjoitti:

Täytyyhän joka ketjuun saada suomalaisten mollaus. Ja kun muut suomalaisten erikoisjutut on hienoja, piti tuohon haarukkaan juuttua.

Hyvää joulunodotusaikaa sinullekin!
        (Minä katselen Suomea ja suomalaisia nykyisin enimmäkseen ulkoapäin, useimmiten näen hyviä ja positiivisia asioita, mutta en aina. Se ei ole todellakaan .
        mollausta. Kannattaisi tehdä jotain tuon huonon itsetuntosi kohottamiseksi)

• Tellukka kirjoitti:

Mistäs me pölhöt mitään ymmärretään, kun ei varmaan kukaan meistä ole ikinä käynyt missään ja tuskin meillä kenelläkään ole hienoja tuttaviakaan muissa maissa (paitsi kahdella).
        Senkun möyrötetään täällä neljän seinän sisällä ikkunat takametsiin päin ja kahvelin piikit väärään suuntaan.

Sinun tekstisi alkaa muistuttamaan minun perskärpäsen kirjoituksia. Eilen jyräsit ja nyt, et ole käynyt ikinä missään. No, hyvää joulua sinne eristykseen. Muista olla ottamatta koronarokotusta vaikka painostettaisiin.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

(Minä katselen Suomea ja suomalaisia nykyisin enimmäkseen ulkoapäin, useimmiten näen hyviä ja positiivisia asioita, mutta en aina. Se ei ole todellakaan .

Katselet Suomea ja suomalaisia nykyisin enimmäkseen ulkoapäin???

Juurihan sinä teit aloituksen, missä kehuit olevasi testin mukaan suomalainen.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

No miten aiot parantaa huonoa itsetuntoasi. Tuskin se sillä paranee, että täällä satuilet milloin mitäkin?

• Anonyymi kirjoitti:

Ulkosuomalainen. :))

• Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

Onhan meillä ne Paloman mainostamat puukot.
        Niillä on mukava vedellä siivuja vaikka Joulukalkkunasta.

• korpikirjailija kirjoitti:

Sinun tekstisi alkaa muistuttamaan minun perskärpäsen kirjoituksia. Eilen jyräsit ja nyt, et ole käynyt ikinä missään. No, hyvää joulua sinne eristykseen. Muista olla ottamatta koronarokotusta vaikka painostettaisiin.

Sielläkö kasvaa kärpäsiä.
        Mites on sen peräpään hygienian laita.

Eihän ketään voi painostaa ottamaan vapaaehtoista rokotusta, mitä sinä horiset. Kyllä minulla muisti pelaa vielä.

• Anonyymi kirjoitti:

Olisikohan kyse sellaisesta ruumiista irtaantumisesta, jos suomalainen katselee itseään ulkoapäin.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Hymiöt ei paljon osakkeitasi täällä nosta.
        Ja ystävättäresi on sitten tuon mukaan ulkohuussisuomalainen?

• Anonyymi kirjoitti:

Hymiöt ei paljon osakkeitasi täällä nosta.
        Ja ystävättäresi on sitten tuon mukaan ulkohuussisuomalainen?

:))
        Minun osakkeeni ovat jo riittävän korkealla.
        Peikkometsästä en toivo myöskään mitään peukutuksia. Sehän laskisi osakkeitani ja saisi minut häpeämään.
        Minulla on palstalla(kin) useampi kuin yksi ystävä.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Sinullahan on tämä "meillä", vaan kumpi se nyt sitten on Suomi vai Ruotsi, kun molemmissa saatat sitä käyttää.

Melkoista sekameteliä, kuten niin monissa muissakin jutuissasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Seuraava aloitus varmaan koskee meitä maalaismoukkia ja silloin tökitäänkin jo ihan talikolla!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kylläpä olet ysi vittulintu, ja muka uskovainen ja paskanmarjat olet, piru olet

Mikä lintu se sellainen on?
        Talipimpistä ja punamulkusta kyllä olen kuullui.

• Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

Siinä aloituksessa luki: Olen suomalainen!

Ei: Olen ulkosuomalainen!

• Anonyymi

Vain itsensä se on häpäissyt ja nolannut.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Eräs Yle:n toimittaja murjaisi ameriikasta; siellä harakatkin ovat parempia kuin suomessa.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      242
      2561
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      76
      1903
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1888
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      82
      1338
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      66
      1264
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1228
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1088
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1070
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      933
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      924
    Aihe