Hiilihydraatitonta sinappia

Anonyymi

Mikä sinappi olisi mahdollisimman vähähiilihydraattinen, tietäis mitä ostaa kinkun päälle

134

1820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      French's Classic Yellow Sinappi 226G

      Hiilihydraattia 1,6 / 100

      Saa ainakin prismoista

    • Anonyymi

      Eihän kinkun päälle lotrata koskaan niin paljon sinappia että sen hiilihydraattimäärä pitäisi ottaa huomioon.

    • Osta sinappijauhoa ja lisää kylmää vettä ja mausta etikalla puolen tunnin kuluttua. Tujua ja ehdottomasti pienin määrä hiilihydraattia mitä voi olla. Voi makeuttaa erythtriolilla eli karppisokerilla. Mailleen ei myöskään käytetä sokeria.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Eiköhän siinä kinkussa ole vähän enemmän hiilareita.

      • Anonyymi

        Kyllä ei kinkussa ole hiilareita ellei niitä siihen lisätä ts. kuorruteta korppujauhoilla tai paisteta ruistaikinakuoren sisässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ei kinkussa ole hiilareita ellei niitä siihen lisätä ts. kuorruteta korppujauhoilla tai paisteta ruistaikinakuoren sisässä.

        Muuten, hyvä kinkun kuorrute valmistuu kananmunasta, murskatuista pähkinöistä ja sinapista. Käytettiin meillä niin kauan kun kinkku kuului joulupöytään. Nyt siis savustettu kalkkuna.

        T ketonoviisi


    • Anonyymi

      Se kuinka paljon hiilihydraattia saat muusta ruoastasi ratkaisee asian. Sinappeja löytyy joko täyssokrisina ja vähillä sokereilla. Jos muutenkin mätät hiilihydraattia ja sokeria nTHL:n suositusten mukaan niin sinappi on täysin sivuasia.

    • Anonyymi

      Mausta vedellä, siinä ei ole hiilihydraattia.

    • Anonyymi

      Itse käytän Dijon-sinappia, hiilaria 3,2g / 100g. Tarkistin purkin kyljestä. Se on niin vahvaa ettei pientä sipaisua enempää voi laittaa.

      Mun Dijon on Pirkka-tuotesarjaa. Samanmoista tekee muutkin sinappifirmat kyllä.

      Onhan se erilaista kuin makea, jos sellaiseen on tottunut. Itse rakastan sinappia. Tosi harvoin tulee syötyä, kun ei ole makkaraa ollut ruokavaliossa, huomasin, mutta antaa potkua ja makua. Mielestäni just Dijon sopii älyttömän hyvin kinkun, kalkkunan ja broilerin kanssa, voileivällä varsinkin leikkeen ja salaatin päällä. Ja se voileipä on siemen-sellaista (ihan odotettavan lyttäämiskommentin varalta jo mainitsen).

      T ketonoviisi

      • Itse käytän normaalisti montaa sinappia ja teen sitä itsekin. Jos pitäisi valita yksi sinappi niin kotitekoinen dijon olisi ykkösvaihtoehto. Vahinko kuin verijuicea ei saa mistään. Minulla kyllä kasvaa viinirypäleitä niin voisi puristaa sitä.


      • Anonyymi

        Lisään vielä että purkillisessa on 210g niin jotain 7 g koko purkista. Että aika mitättömiä määriä hiilaria enivei.

        T ketonoviisi


    • Anonyymi

      Miksi kinkun päälle pitäisi laittaa sinappia. Sehän vain peittää lihan oman maun. Harmaasuolattu ja kypsäksi paistettu kinkku ei muita mausteita tarvitse.

      • Anonyymi

        Makuasia. Sinappi korostaa lihan makua ja etikkainen tasapainottaa ja leikkaa umamia. Makuyhdistelmät on se juju. Yhdessä nousee eri tasolle kuin mitä ainekset on erikseen. Tähän kai gurmee perustuu.

        T. Ketonoviisi


      • Anonyymi

        Samaa mieltä! Eihän sitä sinappia edes saa jokaiseen annosviipaleeseen jos sitä on levitetty vain kinkun pintaan paiston loppuvaiheessa. Sinappia otan lautasen reunalle ja otan siitä pikkuisen kinkkusuupalan kylkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makuasia. Sinappi korostaa lihan makua ja etikkainen tasapainottaa ja leikkaa umamia. Makuyhdistelmät on se juju. Yhdessä nousee eri tasolle kuin mitä ainekset on erikseen. Tähän kai gurmee perustuu.

        T. Ketonoviisi

        Kuten sanoit, makuasia. Toisaalta voimakkailla mausteilla voidaan turruttaa makuaisti sellaiseksi ettei mikään maistu miltään ilman totuttuja mausteita. Silloin miedot maut jäävät kokonaan havaitsematta ja ruoka maistuu vain niiltä mausteilta riippumatta siitä mistä se on valmistettu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoit, makuasia. Toisaalta voimakkailla mausteilla voidaan turruttaa makuaisti sellaiseksi ettei mikään maistu miltään ilman totuttuja mausteita. Silloin miedot maut jäävät kokonaan havaitsematta ja ruoka maistuu vain niiltä mausteilta riippumatta siitä mistä se on valmistettu

        "Kuten sanoit, makuasia. Toisaalta voimakkailla mausteilla voidaan turruttaa makuaisti sellaiseksi ettei mikään maistu miltään ilman totuttuja mausteita. Silloin miedot maut jäävät kokonaan havaitsematta ja ruoka maistuu vain niiltä mausteilta riippumatta siitä mistä se on valmistettu"

        Öh...
        "totuttuja mausteita"
        Kuka käskee syödä totuttuja mausteita, voihan sitä kokeilla ihan uusiakin? Jotkut mausteet ja mausteyrtit sopii tiettyihin ruokiin kuin nenä päähän ja tuo herkullisuutta. Vain mielikuvitus on rajana. Kaikkea saa ja mausteyrtit on terveellisiäkin.

        Muistan ohjelman patakakkonen, (ne on Ylen Areenassakin kai katsottavissa edelleen) ja otti jotenkin aivoon hyvien ainesten pilaaminen kun ne syötiin vain suolan ja korkeintaan jonkun valkopippurin kanssa. Suolaakaan ei juuri käytetty. Jotain läskin paloja uitettiin kuumassa vedessä ja imettiin suuhun ja päälle kotikaljaa.

        Okei, nämä kokit ihannoi sitä aikaa kun yksinkertaisesti ei ollutkaan saatavilla mitään, ja kaikki oli mautonta eikä muita mausteita tunnettu. Ehkä he ei osanneetkaan mitään gurmeeta. Ei ehkä heillä ollut mitään ulkomaan oppia kuten nykyään keittiömestareilla?Seitkytluvulla kokkaus oli semmosta, ei Suomessa ollut juuri mitään, herkut leivottiin itse. Valmiita sokerisia herkkuja ei juuri ollut eikä ylilihavuus- ja diabetesongelmaa. Nuoret ja lapset liikkui ja oli ulkona, virtuaalipelejä ja kotitietokoneita ei ollut. On maailma kyllä muuttunut. Sekä hyvässä että pahassa.

        Terv ketonoviisi


    • Anonyymi

      Onko tämä avaus vitsi?

      Siis yhtenä tai muutamana päivänä vuodessa ei voi nauttia ylimääräistä 3 - 5 grammaa hiilihydraattia....? Jos avaus oli tosissaan tehty, niin sairasta on.

      Nim. Maku ratkaisee.

      • Näitä ultrakarppaajia kyllä löytyy. Vappuna minulla menee kyllä nakkien päälle auran väkevää kuten myös kesällä grilli- ja ryynimakkaran päälle. Maku myös edellä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Näitä ultrakarppaajia kyllä löytyy. Vappuna minulla menee kyllä nakkien päälle auran väkevää kuten myös kesällä grilli- ja ryynimakkaran päälle. Maku myös edellä.

        Mitä ketsuppia sinulla sitten menee ranskalaisten kanssa :) ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ketsuppia sinulla sitten menee ranskalaisten kanssa :) ?

        Pääasiassa Rainbowia mutta en juurikaan käytä lohkoperunoiden kanssa ketsuppia vaan syön ne sellaisenaan. Valmistusvaiheessa oliiviöljyä, sitruunamehua, oreganoa, suolaa ja ilmakypsentimessä kypsäksi. Ovat parempia kuin alkuperäiset jotka kypsennetään vedessä. Resepti Kreikasta.

        Ketsuppia kuluu salaatinkastikkeisiin, ruuanlaittoon ja pastaruokiin. Heintz on ruuanlaittoon hyvä mutta liian hapanta muuten, Félix on aika hyvää muuten mutta jostain syystä olen tykästynyt Rainbowiin. Lidlin on kanssa hyvää ruuanlaittoon.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Pääasiassa Rainbowia mutta en juurikaan käytä lohkoperunoiden kanssa ketsuppia vaan syön ne sellaisenaan. Valmistusvaiheessa oliiviöljyä, sitruunamehua, oreganoa, suolaa ja ilmakypsentimessä kypsäksi. Ovat parempia kuin alkuperäiset jotka kypsennetään vedessä. Resepti Kreikasta.

        Ketsuppia kuluu salaatinkastikkeisiin, ruuanlaittoon ja pastaruokiin. Heintz on ruuanlaittoon hyvä mutta liian hapanta muuten, Félix on aika hyvää muuten mutta jostain syystä olen tykästynyt Rainbowiin. Lidlin on kanssa hyvää ruuanlaittoon.

        Mä ostin itsenäisyyspäivänä Lidlin toiseksi halvinta (1,49 €) ketsuppia ja tykästyin. Siihen tuli himo, ja päätin 10. ruokalusikallisen jälkeen heittää loput ketsupista viemäriin (olisi pitänyt laittaa biojätteisiin, mutta tällä kertaa näin), jotten olisi syönyt koko pullollista. Papusmoothielinjalla jatketaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä ostin itsenäisyyspäivänä Lidlin toiseksi halvinta (1,49 €) ketsuppia ja tykästyin. Siihen tuli himo, ja päätin 10. ruokalusikallisen jälkeen heittää loput ketsupista viemäriin (olisi pitänyt laittaa biojätteisiin, mutta tällä kertaa näin), jotten olisi syönyt koko pullollista. Papusmoothielinjalla jatketaan.

        Lidlin ketsupissa on aika hyvin tomaattia ja mausteita. Käy hyvin ruuanlaittoon mutta maut ovat vähän vieraita pastaruokiin. Käy kyllä oikein hyvin salaatinkastikkeisiin.


      • Anonyymi

        Mielestäni kaikki äärimmäisyydet on sairautta. Myös karppaaminen.

        Itsekin sitä kokeilin aikoinaan ja totesin että lähteehän sillä painoa kun oikein itsensä stressaa aiheella, ja jälkeenpäin huomasin että ihan samalla lailla se paino lähtee, syömällä vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni kaikki äärimmäisyydet on sairautta. Myös karppaaminen.

        Itsekin sitä kokeilin aikoinaan ja totesin että lähteehän sillä painoa kun oikein itsensä stressaa aiheella, ja jälkeenpäin huomasin että ihan samalla lailla se paino lähtee, syömällä vähemmän.

        Johan päästiin solvausvaiheeseen sinappikeskustelussakin. Kuinkas muuten? Jos joku laihduttaa niin mielestäni se on tervettä, jos on ylipainoinen. Jos voi laihduttaa syömällä vähähiilihydraattisesti niin se on monella viimeinen keino kun kaikki muut keinot on käytetty ja toimimattomaksi havaittu. Jokainen tavallaan.

        Jos kovin paljon lappaa sinappia ja ketsuppia ruokiinsa, kuten jotkut tekee niin tuleehan siinä ylimääräistä sokeria, jota voi vähentää tai vältellä kokonaan. Onneksi saa melkein kaikkea jo vähäsokerisena. Toki makuun pitää tottua. Vaan makuaisti herkistyy pian.

        Itse tykkään etikkaisesta just karppauksessa, varsinkin suolakurkuista sen kinkun tai kalkkunan mukana, ja sinappia lisäksi niin tulee herkkua. Saa onneksi sokeroimattomanakin noita kurkkuja, ja voi tehdä tillikurkkuja (hölsykurkut) itsekin. Saa kai ruoka olla hyvää vaikka karppaakin. Sen takia karppausta voi vetää pitkään kun ruoka voi olla niin hyvää eikä tarvi kituuttaa ja haaveilla ajasta kun kituuttaminen loppuu eli repsahtaa totaalisesti entisiin huonoihin tapoihin.

        T ketonoviisi (joka ei kylläkään tällä hetkellä ketoile, vaan karppaa/on hh-tietoinen)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan päästiin solvausvaiheeseen sinappikeskustelussakin. Kuinkas muuten? Jos joku laihduttaa niin mielestäni se on tervettä, jos on ylipainoinen. Jos voi laihduttaa syömällä vähähiilihydraattisesti niin se on monella viimeinen keino kun kaikki muut keinot on käytetty ja toimimattomaksi havaittu. Jokainen tavallaan.

        Jos kovin paljon lappaa sinappia ja ketsuppia ruokiinsa, kuten jotkut tekee niin tuleehan siinä ylimääräistä sokeria, jota voi vähentää tai vältellä kokonaan. Onneksi saa melkein kaikkea jo vähäsokerisena. Toki makuun pitää tottua. Vaan makuaisti herkistyy pian.

        Itse tykkään etikkaisesta just karppauksessa, varsinkin suolakurkuista sen kinkun tai kalkkunan mukana, ja sinappia lisäksi niin tulee herkkua. Saa onneksi sokeroimattomanakin noita kurkkuja, ja voi tehdä tillikurkkuja (hölsykurkut) itsekin. Saa kai ruoka olla hyvää vaikka karppaakin. Sen takia karppausta voi vetää pitkään kun ruoka voi olla niin hyvää eikä tarvi kituuttaa ja haaveilla ajasta kun kituuttaminen loppuu eli repsahtaa totaalisesti entisiin huonoihin tapoihin.

        T ketonoviisi (joka ei kylläkään tällä hetkellä ketoile, vaan karppaa/on hh-tietoinen)

        Sori, tarkoitin ääriarppausta.

        Jossa lasketaan hiilareiden gramman kymmenyksiä että oliko tänään hiilareita 4,5 vai 6,3 grammaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä ketsuppia sinulla sitten menee ranskalaisten kanssa :) ?

        Kuka hullu laittaa ketsuppia ranskiksille! Sinappia voi käyttää mausteena aivan pikkuisen, mutta ranskalaiset perunat ovat parhaimmillaan sellaisenaan maustettuna omalla maustesekoituksellaan.

        Ihmettelen ihmisiä jotka pruuttaavat kaikkiin ruokiinsa ketsuppia. Kyllä siinä on makuaisti sanonko missä...


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Pääasiassa Rainbowia mutta en juurikaan käytä lohkoperunoiden kanssa ketsuppia vaan syön ne sellaisenaan. Valmistusvaiheessa oliiviöljyä, sitruunamehua, oreganoa, suolaa ja ilmakypsentimessä kypsäksi. Ovat parempia kuin alkuperäiset jotka kypsennetään vedessä. Resepti Kreikasta.

        Ketsuppia kuluu salaatinkastikkeisiin, ruuanlaittoon ja pastaruokiin. Heintz on ruuanlaittoon hyvä mutta liian hapanta muuten, Félix on aika hyvää muuten mutta jostain syystä olen tykästynyt Rainbowiin. Lidlin on kanssa hyvää ruuanlaittoon.

        Mikä tuollainen lohkoperunaresepti on jossa perunat kypsennetään vedessä? Mielestäni lohkoperunoiksi nimettävät tuotteet valmistetaan samoin kuin ranskalaiset perunat, eli upporasvassa kypsentäen.

        Vedessä kypsennetään keitinperunan lisäksi perunaa sisältävistä tuotteista vain gnocchit (ainakaan tähän hätään en muista muita).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan päästiin solvausvaiheeseen sinappikeskustelussakin. Kuinkas muuten? Jos joku laihduttaa niin mielestäni se on tervettä, jos on ylipainoinen. Jos voi laihduttaa syömällä vähähiilihydraattisesti niin se on monella viimeinen keino kun kaikki muut keinot on käytetty ja toimimattomaksi havaittu. Jokainen tavallaan.

        Jos kovin paljon lappaa sinappia ja ketsuppia ruokiinsa, kuten jotkut tekee niin tuleehan siinä ylimääräistä sokeria, jota voi vähentää tai vältellä kokonaan. Onneksi saa melkein kaikkea jo vähäsokerisena. Toki makuun pitää tottua. Vaan makuaisti herkistyy pian.

        Itse tykkään etikkaisesta just karppauksessa, varsinkin suolakurkuista sen kinkun tai kalkkunan mukana, ja sinappia lisäksi niin tulee herkkua. Saa onneksi sokeroimattomanakin noita kurkkuja, ja voi tehdä tillikurkkuja (hölsykurkut) itsekin. Saa kai ruoka olla hyvää vaikka karppaakin. Sen takia karppausta voi vetää pitkään kun ruoka voi olla niin hyvää eikä tarvi kituuttaa ja haaveilla ajasta kun kituuttaminen loppuu eli repsahtaa totaalisesti entisiin huonoihin tapoihin.

        T ketonoviisi (joka ei kylläkään tällä hetkellä ketoile, vaan karppaa/on hh-tietoinen)

        Olen ihan halulla syönyt suolakurkkuja virolaisissa hotelleissa (ainoa kurkkuvaihtoehto). Nyt innostuin ostamaan suolakurkkuja täälläkin. Ainoa vaihtoehto kaupassa oli Venäläinen suolakurkku. Ei ollut sama tuote, maku aivan karsea ja muutaman lohkon maistelun jälkeen loput meni biojätteeseen.

        Työssäni käytän lisukkeina ruokalistoissa maustekurkkua, mutta niissäkin on oltava tarkkana koska jotkin ovat käytännössä etikkakurkkuja joista asiakkaat eivät pidä (enkä minäkään).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tuollainen lohkoperunaresepti on jossa perunat kypsennetään vedessä? Mielestäni lohkoperunoiksi nimettävät tuotteet valmistetaan samoin kuin ranskalaiset perunat, eli upporasvassa kypsentäen.

        Vedessä kypsennetään keitinperunan lisäksi perunaa sisältävistä tuotteista vain gnocchit (ainakaan tähän hätään en muista muita).

        Yleensä lohkoperunat ovat tosissaan upporasvassa paistettuja mutta ennen tuohon ei ollut rahaa ja ne tehtiin uunissa tai kuten Kreikassa uunipakkiin laitettiin vettä eli ne olivat ensin keitettyjä ja sen jälkeen paistettuja. Myös esikeityäminen toimii eli tuollaiset 5-10 minuutin keitto, kuivaus ja paisto.

        Kehittämisen hyvä puoli on siinä, että mausteet imeytyvät perunoihin paremmin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Yleensä lohkoperunat ovat tosissaan upporasvassa paistettuja mutta ennen tuohon ei ollut rahaa ja ne tehtiin uunissa tai kuten Kreikassa uunipakkiin laitettiin vettä eli ne olivat ensin keitettyjä ja sen jälkeen paistettuja. Myös esikeityäminen toimii eli tuollaiset 5-10 minuutin keitto, kuivaus ja paisto.

        Kehittämisen hyvä puoli on siinä, että mausteet imeytyvät perunoihin paremmin.

        Itse en edes tiedä lohkopottujen historiaa ja sitä kellä sitä rahaa ei ole ollut ja kellä ei, siis öljyn ostamiseen. Kenestä on kyse?

        Ruokaöljymaissa sitä öljyä nyt ainakin on ollut köyhimmässäkin huushollissa, halpaa kun on. Oikein huvittaa kun katselee nykyistä tarjontaa ja muistaa että Suomessa esim oliiviöljyä ei pikkukaupungista saanut kuin apteekista vielä 1990-luvun alussa, silloinkin ihonhoitoöljynä. En tiedä oliko muualla. Olen siis asunut nuorena Etelä-Euroopassa.
        Itse olen valmistanut lohkoperunat siten että kuivaa perunanlohkot talouspaperiin ja laittaa kulhoon ja pyörittelee ne öljyssä jossa mieleiset mausteet. Siitä pellille ja uuniin 200 astetta. Rosmariini sopii ihanasti. Perunat voi myös viipaloida ja laittaa suoraan pellille, niin tulee rapeampia ja tässä kohtaa itse käytän öljysuihkupulloa. Mut jos ei sellaista ole käytössä niin viipaleetkin voi pyöritellä öljyssä. Suola on tärkein, sillä se antaa rapeutta sen öljyn lisäksi.

        En ole kylläkään lähes vuoteen syönyt, muille kyllä tehnyt lisukkeeksi. Juhlaruokaa mulle.

        T ketonoviisi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse en edes tiedä lohkopottujen historiaa ja sitä kellä sitä rahaa ei ole ollut ja kellä ei, siis öljyn ostamiseen. Kenestä on kyse?

        Ruokaöljymaissa sitä öljyä nyt ainakin on ollut köyhimmässäkin huushollissa, halpaa kun on. Oikein huvittaa kun katselee nykyistä tarjontaa ja muistaa että Suomessa esim oliiviöljyä ei pikkukaupungista saanut kuin apteekista vielä 1990-luvun alussa, silloinkin ihonhoitoöljynä. En tiedä oliko muualla. Olen siis asunut nuorena Etelä-Euroopassa.
        Itse olen valmistanut lohkoperunat siten että kuivaa perunanlohkot talouspaperiin ja laittaa kulhoon ja pyörittelee ne öljyssä jossa mieleiset mausteet. Siitä pellille ja uuniin 200 astetta. Rosmariini sopii ihanasti. Perunat voi myös viipaloida ja laittaa suoraan pellille, niin tulee rapeampia ja tässä kohtaa itse käytän öljysuihkupulloa. Mut jos ei sellaista ole käytössä niin viipaleetkin voi pyöritellä öljyssä. Suola on tärkein, sillä se antaa rapeutta sen öljyn lisäksi.

        En ole kylläkään lähes vuoteen syönyt, muille kyllä tehnyt lisukkeeksi. Juhlaruokaa mulle.

        T ketonoviisi

        Lohkoperunat ovat perinneruoka Kreikassa ja öljy oli kallista ennen siellä kun käytössä oli oikeastaan vain oliiviöljyä. Tulotasokin oli matala. Nythän on halpoja siemenöljyjä ja palmuöljyä. Ennen uppopaistoon käytettiin paljon talia hinnan vuoksi. Puhutaan siis ajasta viime vuosisadan alussa.

        Aika lailla samoin teen lohkoperunat. Tässä muuten KNM:lle eräs elintarvikkeisiin liittyvä käyttö talouspaperille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka hullu laittaa ketsuppia ranskiksille! Sinappia voi käyttää mausteena aivan pikkuisen, mutta ranskalaiset perunat ovat parhaimmillaan sellaisenaan maustettuna omalla maustesekoituksellaan.

        Ihmettelen ihmisiä jotka pruuttaavat kaikkiin ruokiinsa ketsuppia. Kyllä siinä on makuaisti sanonko missä...

        Ketsuppi on amerikkalainen tapa. Peri-eurooppalainen ja brittiläinen tapa on nauttia ranskalaiset majoneesin kera. Herkullista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketsuppi on amerikkalainen tapa. Peri-eurooppalainen ja brittiläinen tapa on nauttia ranskalaiset majoneesin kera. Herkullista.

        Hellmann's Real -majoneesi on parasta. Viimeksi söin kerralla koko purkin. Tuli syönnin jälkeen hieman keltuaismainen olo liikaa kaloreita, en sen jälkeen ole uskaltanut ostaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hellmann's Real -majoneesi on parasta. Viimeksi söin kerralla koko purkin. Tuli syönnin jälkeen hieman keltuaismainen olo liikaa kaloreita, en sen jälkeen ole uskaltanut ostaa.

        Hellmansia parempaa saa itse tekemällä. Sauvasekoittimen kulhoon 1 tai useampi keltuainen, tilkka etikkaa tai sitruunamehua, valkopippuria, sinappia ja suolaa. Muitakin voi lisätä. Sauvasekoitin kulhoon ja päälle 2 dl öljyä per keltuainen. Sauvasekoitin päälle ja se nostetaan hitaasti ylös.

        Parhaan makuinen öljy on auringonkukkaöljy, rypsiöljy käy, puhdistetusta oliiviöljystä tulee aika öljyinen suutuntuma ja neitsytoliiviöljystä aika pahaa.

        Itse tekemällä voi tehdä majoneesin käyttötarkoituksen mukaan eli laittaa esimerkiksi enemmän sitruunaa jos tarjoaa kalan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka hullu laittaa ketsuppia ranskiksille! Sinappia voi käyttää mausteena aivan pikkuisen, mutta ranskalaiset perunat ovat parhaimmillaan sellaisenaan maustettuna omalla maustesekoituksellaan.

        Ihmettelen ihmisiä jotka pruuttaavat kaikkiin ruokiinsa ketsuppia. Kyllä siinä on makuaisti sanonko missä...

        "Kuka hullu laittaa ketsuppia ranskiksille!" Joo minä, mutta en ole kuitenkaan niin hullu, että kertoisin nimeäni sinulle.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Hellmansia parempaa saa itse tekemällä. Sauvasekoittimen kulhoon 1 tai useampi keltuainen, tilkka etikkaa tai sitruunamehua, valkopippuria, sinappia ja suolaa. Muitakin voi lisätä. Sauvasekoitin kulhoon ja päälle 2 dl öljyä per keltuainen. Sauvasekoitin päälle ja se nostetaan hitaasti ylös.

        Parhaan makuinen öljy on auringonkukkaöljy, rypsiöljy käy, puhdistetusta oliiviöljystä tulee aika öljyinen suutuntuma ja neitsytoliiviöljystä aika pahaa.

        Itse tekemällä voi tehdä majoneesin käyttötarkoituksen mukaan eli laittaa esimerkiksi enemmän sitruunaa jos tarjoaa kalan kanssa.

        "Parhaan makuinen"

        Nämä on makuasioita. Sun pitäis laittaa tämmöisten kommenttien kanssa jatkoksi "minun mielestäni". Se että on sinun mielestä paras ei ole välttämättä mikään fakta.

        Kun on huomattu että jonkun mielestä esim piimä sekoitettuna härkäpapuihin on herkkua. Joka itselläni aiheuttaisi oksennusreaktion. Melkein jo ajatuksenakin alkaa yökkäyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Parhaan makuinen"

        Nämä on makuasioita. Sun pitäis laittaa tämmöisten kommenttien kanssa jatkoksi "minun mielestäni". Se että on sinun mielestä paras ei ole välttämättä mikään fakta.

        Kun on huomattu että jonkun mielestä esim piimä sekoitettuna härkäpapuihin on herkkua. Joka itselläni aiheuttaisi oksennusreaktion. Melkein jo ajatuksenakin alkaa yökkäyttää.

        "Esim piimä sekoitettuna härkäpapuihin on herkkua. "

        Samaa mieltä, mutta laitan vielä raakaa inkivääriä siihen.

        Maa-artisokat ovat nyt tauolla, kun on tullut niistä vatsakipuja (ei sentään ilmavaivoja).


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Esim piimä sekoitettuna härkäpapuihin on herkkua. "

        Samaa mieltä, mutta laitan vielä raakaa inkivääriä siihen.

        Maa-artisokat ovat nyt tauolla, kun on tullut niistä vatsakipuja (ei sentään ilmavaivoja).

        Maa-artisokissa on inuliinia eli fruktoositärkkelystä ja tuo sekoittaa minulla vatsan aika tehokkaasti. Valitettavaa kun ovat oikein hyviä varsinkin keitossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketsuppi on amerikkalainen tapa. Peri-eurooppalainen ja brittiläinen tapa on nauttia ranskalaiset majoneesin kera. Herkullista.

        Mulle herkullista on Hesen paprikamajoneesi ranujen kanssa. Harmi kun sitä täysin samanlaista kuin Hesellä, ei saa kaupasta. En laita ikinä ketsuppia ranuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hellmann's Real -majoneesi on parasta. Viimeksi söin kerralla koko purkin. Tuli syönnin jälkeen hieman keltuaismainen olo liikaa kaloreita, en sen jälkeen ole uskaltanut ostaa.

        "Hellmann's Real -majoneesi on parasta. Viimeksi söin kerralla koko purkin. Tuli syönnin jälkeen hieman keltuaismainen olo liikaa kaloreita, en sen jälkeen ole uskaltanut ostaa."

        Minä söin kattilallisen kaurapuuroa, sekoitin siihen maksalaatikkoa, härkäpapuja, piimää ja makaroonia, kyytipoikana kaksi olutta (12 euroa) ja jälkkäriksi söin sen teräksisen kattilan. Jäi vähän metallinen maku suuhun, enkä ole oikein uskaltanut sen jälkeen ostaa. Pelkään että tulee liikaa rasvaa siitä kattilasta. Kun ei Suomesta tahdo saada kunnollisia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lohkoperunat ovat perinneruoka Kreikassa ja öljy oli kallista ennen siellä kun käytössä oli oikeastaan vain oliiviöljyä. Tulotasokin oli matala. Nythän on halpoja siemenöljyjä ja palmuöljyä. Ennen uppopaistoon käytettiin paljon talia hinnan vuoksi. Puhutaan siis ajasta viime vuosisadan alussa.

        Aika lailla samoin teen lohkoperunat. Tässä muuten KNM:lle eräs elintarvikkeisiin liittyvä käyttö talouspaperille.

        "Lohkoperunat ovat perinneruoka Kreikassa ja öljy oli kallista ennen siellä kun käytössä oli oikeastaan vain oliiviöljyä. "

        Mikä tämän kommentin ajatus on? Oliiviöljyhän on antiikin ajalta jo ollut ruoanvalmistusrasvana. Siinä ne ruoat on paistettu ja keitetty. Mihin tietoon tämä sinun väitteesi perustuu, ettei kreikkalaiset ole käyttäneet oliiviöljyä paistamiseen? Kun se oliiviöljy on ollut se keskeisin elintarvike koko Kreikan ja Välimeren alueen keittiössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lohkoperunat ovat perinneruoka Kreikassa ja öljy oli kallista ennen siellä kun käytössä oli oikeastaan vain oliiviöljyä. "

        Mikä tämän kommentin ajatus on? Oliiviöljyhän on antiikin ajalta jo ollut ruoanvalmistusrasvana. Siinä ne ruoat on paistettu ja keitetty. Mihin tietoon tämä sinun väitteesi perustuu, ettei kreikkalaiset ole käyttäneet oliiviöljyä paistamiseen? Kun se oliiviöljy on ollut se keskeisin elintarvike koko Kreikan ja Välimeren alueen keittiössä.

        Ehkä öljykauppiaat ovat syöttäneet meille pajunköyttä? He hee, vai muka terveellinen Välimeren ruokavalio, jossa pääosassa oliiviöljy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Lohkoperunat ovat perinneruoka Kreikassa ja öljy oli kallista ennen siellä kun käytössä oli oikeastaan vain oliiviöljyä. "

        Mikä tämän kommentin ajatus on? Oliiviöljyhän on antiikin ajalta jo ollut ruoanvalmistusrasvana. Siinä ne ruoat on paistettu ja keitetty. Mihin tietoon tämä sinun väitteesi perustuu, ettei kreikkalaiset ole käyttäneet oliiviöljyä paistamiseen? Kun se oliiviöljy on ollut se keskeisin elintarvike koko Kreikan ja Välimeren alueen keittiössä.

        Uppopaisramiseen öljyä kuluu paljon. Kreikassa oliiviöljyn käyttö on luokkaa 20 litraa per asukas ja vuosi mutta uppopaistoon ei kuulu siellä perinnäistapoihin koska uppopaistossa öljyä tarvitaan useampi litra ja osa joudutaan kaatamaan pois.

        Lohkoperunat tehdään siellä joko uunissa ilman keittoa systeemillä 'perunat leikataan lohkoiksi, kuivataan, öljytään, maustetaan (oregano, pippuri, sitruuna ja suola) ja paistetaan uunissa' tai esikeitetään ja sama. Jälkimmäinen on ehkä hiukan parempi.

        Upporasva on aika moderni keksintö ja enemmän kotoisin USAsta kuin vanhalta mantereelta. Jos on kiinnostunut kreikkalaisista lohkoperunoista niin kannattaa googlata 'Greek wedge potatoes'..


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Uppopaisramiseen öljyä kuluu paljon. Kreikassa oliiviöljyn käyttö on luokkaa 20 litraa per asukas ja vuosi mutta uppopaistoon ei kuulu siellä perinnäistapoihin koska uppopaistossa öljyä tarvitaan useampi litra ja osa joudutaan kaatamaan pois.

        Lohkoperunat tehdään siellä joko uunissa ilman keittoa systeemillä 'perunat leikataan lohkoiksi, kuivataan, öljytään, maustetaan (oregano, pippuri, sitruuna ja suola) ja paistetaan uunissa' tai esikeitetään ja sama. Jälkimmäinen on ehkä hiukan parempi.

        Upporasva on aika moderni keksintö ja enemmän kotoisin USAsta kuin vanhalta mantereelta. Jos on kiinnostunut kreikkalaisista lohkoperunoista niin kannattaa googlata 'Greek wedge potatoes'..

        "Uppopaisramiseen öljyä kuluu paljon."

        Ei kulu kunnon oikean mallinen kattila.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Uppopaisramiseen öljyä kuluu paljon. Kreikassa oliiviöljyn käyttö on luokkaa 20 litraa per asukas ja vuosi mutta uppopaistoon ei kuulu siellä perinnäistapoihin koska uppopaistossa öljyä tarvitaan useampi litra ja osa joudutaan kaatamaan pois.

        Lohkoperunat tehdään siellä joko uunissa ilman keittoa systeemillä 'perunat leikataan lohkoiksi, kuivataan, öljytään, maustetaan (oregano, pippuri, sitruuna ja suola) ja paistetaan uunissa' tai esikeitetään ja sama. Jälkimmäinen on ehkä hiukan parempi.

        Upporasva on aika moderni keksintö ja enemmän kotoisin USAsta kuin vanhalta mantereelta. Jos on kiinnostunut kreikkalaisista lohkoperunoista niin kannattaa googlata 'Greek wedge potatoes'..

        "Upporasva on aika moderni keksintö"

        Mutta kun kyse ei ollut siitä vaan esitit että oliiviöljy on kallista ja siksi ei ole paistettu oliiviöljyssä. Nyt sitten siirrät maalia ja väität ettei ole edes uppopaistettu kun se on niin uusi keksintö. 😄 Ihan eri asia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Uppopaisramiseen öljyä kuluu paljon. Kreikassa oliiviöljyn käyttö on luokkaa 20 litraa per asukas ja vuosi mutta uppopaistoon ei kuulu siellä perinnäistapoihin koska uppopaistossa öljyä tarvitaan useampi litra ja osa joudutaan kaatamaan pois.

        Lohkoperunat tehdään siellä joko uunissa ilman keittoa systeemillä 'perunat leikataan lohkoiksi, kuivataan, öljytään, maustetaan (oregano, pippuri, sitruuna ja suola) ja paistetaan uunissa' tai esikeitetään ja sama. Jälkimmäinen on ehkä hiukan parempi.

        Upporasva on aika moderni keksintö ja enemmän kotoisin USAsta kuin vanhalta mantereelta. Jos on kiinnostunut kreikkalaisista lohkoperunoista niin kannattaa googlata 'Greek wedge potatoes'..

        Eli Kreikassa tehdään vain yhdenlaisia perunoita ja yhdellä tavalla Joo just....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli Kreikassa tehdään vain yhdenlaisia perunoita ja yhdellä tavalla Joo just....

        No enhän minä tuota väittänyt vaan että Kreikassa tehdään lohkoperunoita myös esikeittämällä. Reseptien mukaan tuo on yleisempää kuin pelkkä uunin käyttö enkä muista yhtään kreikkalaista reseptiä jossa olisi uppopaistettu ruokaa oliiviöljyssä.

        Mousaka on toinen yleinen perunaruoka Kreikassa. Myös lihan kera paahdetut perunat kuuluvat sikäläiseen ruokavalioon. Paahdetut perunatkin keitetään usein ennen paahtoa ja menetelmänä usein liemen laitto uunipakkiin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        No enhän minä tuota väittänyt vaan että Kreikassa tehdään lohkoperunoita myös esikeittämällä. Reseptien mukaan tuo on yleisempää kuin pelkkä uunin käyttö enkä muista yhtään kreikkalaista reseptiä jossa olisi uppopaistettu ruokaa oliiviöljyssä.

        Mousaka on toinen yleinen perunaruoka Kreikassa. Myös lihan kera paahdetut perunat kuuluvat sikäläiseen ruokavalioon. Paahdetut perunatkin keitetään usein ennen paahtoa ja menetelmänä usein liemen laitto uunipakkiin.

        Ei ollut kyse moussakasta eikä muustakaan vaan väitit ettei kreikkalaisilla ole ollut varaa hankkia paistoöljyä. 😄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut kyse moussakasta eikä muustakaan vaan väitit ettei kreikkalaisilla ole ollut varaa hankkia paistoöljyä. 😄

        Ei ollutkaan uppopaistoon.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei ollutkaan uppopaistoon.

        Mistä sinä voit asian tietää ja mitä ajanjaksoa yleensä historiassa tarkoitat. Ihan kuin tietäisit jokaisen kreikkalaisen rahavarat ja käytön. 🤭

        Sama kun joku kreikkalainen "tietäis" että suomalaisilla ei ole ollut varaa ostaa viinaa kun viljat on menny leipään.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei ollutkaan uppopaistoon.

        "Ei ollutkaan uppopaistoon."

        Kai tajuat kuinka absurdi väitteesi on. Kaikkea keksitkin. Kreikkalaiset ei ole siis harrastaneet uppopaistoa koska heillä ei ole ollut varaa öljyyn? Ja öljyä on käytetty siellä tuhansia vuosia ja on varmaan suurin vientiartikkeli. Mutta omaan käyttöön ei riitä? 😂

        Esim Italiassa, joka on toinen oliiviöljymaa, uppopaistetaan niin että paistettava tuote, munakoisoviipaleet ja perunat esimerkiksi juuri ja juuri peittyy öljyyn laakeassa astiassa eli rasvaa menee tosi vähän ja sitä käytetään tarkkaan. Minusta tuntuu että kuvittelet että siellä ollaan aina keitetty a la mäkkäri, koreissa ja valtavissa sammioissa koska sulla itsellä ei ole mitään kokemusta kokkaamisesta oikeesti. Ravintoloissa isoja uppopaistokeittimiä onkin mutta kotioloissa harrastetaan erilaista uppopaistoa. Ihan kasarissa. Olen ollut Italiassa ravintolassa töissäkin. Samoin kotioloissa paikallisten ruoanlaittoa seurannut ja itsekin oppinut.

        En ymmärrä miksi väität ihan outoja päähänpistojasi yleisinä ja yleistettävinä faktoina. Kumma kun et väitä ettei kreikkalaisilla ole ollut varaa ostaa sinistä lankaa joten heillä ei ole lainkaan kotioloissa sinisiä kalsareita. Sinähän olet päässyt tutkimaan asiaa jokaiseen kotiin niin tiedät?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Lohkoperunat ovat perinneruoka Kreikassa ja öljy oli kallista ennen siellä kun käytössä oli oikeastaan vain oliiviöljyä. "

        Mikä tämän kommentin ajatus on? Oliiviöljyhän on antiikin ajalta jo ollut ruoanvalmistusrasvana. Siinä ne ruoat on paistettu ja keitetty. Mihin tietoon tämä sinun väitteesi perustuu, ettei kreikkalaiset ole käyttäneet oliiviöljyä paistamiseen? Kun se oliiviöljy on ollut se keskeisin elintarvike koko Kreikan ja Välimeren alueen keittiössä.

        Vaan ei uppopaistettu. Uppopaistorasva ei kestä montaa lämmitystä ja hyvin suuri osa siitä joudutaan heittämään pois ja se tulee näin kalliiksi. Kreikassa on tapana paistaa runsaassa oliiviöljyssä ja syödä se oliiviöljy pois saman tein. Kreikkalaiset ovat muuten Euroopan lihavin ja sa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä öljykauppiaat ovat syöttäneet meille pajunköyttä? He hee, vai muka terveellinen Välimeren ruokavalio, jossa pääosassa oliiviöljy.

        Kreikassa tuli ravinnon energiasta ehkä 30% oliiviöljystä. Kulutus oli tuollaiset 100 g päivässä. Sydäntauteja oli vähän kuten myös Japanissa jossa ei rasvaa juurikaan käytetty. Suomessa taas oli maailman suurin sydäntautikuolleisuus ja maitorasvaa meni myöskin tuollaiset 100 g päivässä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Uppopaisramiseen öljyä kuluu paljon."

        Ei kulu kunnon oikean mallinen kattila.

        Upporasva ei kestä kuin muutaman lämmityksen ennen kuin se menee pilalle ja loput joutuu heittämään pois.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sinä voit asian tietää ja mitä ajanjaksoa yleensä historiassa tarkoitat. Ihan kuin tietäisit jokaisen kreikkalaisen rahavarat ja käytön. 🤭

        Sama kun joku kreikkalainen "tietäis" että suomalaisilla ei ole ollut varaa ostaa viinaa kun viljat on menny leipään.

        Puhutaan ajasta ennen 1950-lukua. Kreikka oli tuolloin tavattoman köyhä maa ja esimerkiksi lihaa ei juurikaan syöty. Asiasta on paljon juttua 7 maan tutkimuksessa, kannattaa lukea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ei ollutkaan uppopaistoon."

        Kai tajuat kuinka absurdi väitteesi on. Kaikkea keksitkin. Kreikkalaiset ei ole siis harrastaneet uppopaistoa koska heillä ei ole ollut varaa öljyyn? Ja öljyä on käytetty siellä tuhansia vuosia ja on varmaan suurin vientiartikkeli. Mutta omaan käyttöön ei riitä? 😂

        Esim Italiassa, joka on toinen oliiviöljymaa, uppopaistetaan niin että paistettava tuote, munakoisoviipaleet ja perunat esimerkiksi juuri ja juuri peittyy öljyyn laakeassa astiassa eli rasvaa menee tosi vähän ja sitä käytetään tarkkaan. Minusta tuntuu että kuvittelet että siellä ollaan aina keitetty a la mäkkäri, koreissa ja valtavissa sammioissa koska sulla itsellä ei ole mitään kokemusta kokkaamisesta oikeesti. Ravintoloissa isoja uppopaistokeittimiä onkin mutta kotioloissa harrastetaan erilaista uppopaistoa. Ihan kasarissa. Olen ollut Italiassa ravintolassa töissäkin. Samoin kotioloissa paikallisten ruoanlaittoa seurannut ja itsekin oppinut.

        En ymmärrä miksi väität ihan outoja päähänpistojasi yleisinä ja yleistettävinä faktoina. Kumma kun et väitä ettei kreikkalaisilla ole ollut varaa ostaa sinistä lankaa joten heillä ei ole lainkaan kotioloissa sinisiä kalsareita. Sinähän olet päässyt tutkimaan asiaa jokaiseen kotiin niin tiedät?

        Eihän tuo ole uppopaistoa. Uppopaistossa ruoka lasketaan kuumaan runsaaseen öljyyn. Öljyä täytyy olla runsaasti jotta se ei jäähdy. Tuosta jää jäljelle runsaasti öljyä joka ei säily koska se alkaa härskintyä.

        Jos sitä öljyä on vähän niin kyse on paistamisesta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Uppopaisramiseen öljyä kuluu paljon. Kreikassa oliiviöljyn käyttö on luokkaa 20 litraa per asukas ja vuosi mutta uppopaistoon ei kuulu siellä perinnäistapoihin koska uppopaistossa öljyä tarvitaan useampi litra ja osa joudutaan kaatamaan pois.

        Lohkoperunat tehdään siellä joko uunissa ilman keittoa systeemillä 'perunat leikataan lohkoiksi, kuivataan, öljytään, maustetaan (oregano, pippuri, sitruuna ja suola) ja paistetaan uunissa' tai esikeitetään ja sama. Jälkimmäinen on ehkä hiukan parempi.

        Upporasva on aika moderni keksintö ja enemmän kotoisin USAsta kuin vanhalta mantereelta. Jos on kiinnostunut kreikkalaisista lohkoperunoista niin kannattaa googlata 'Greek wedge potatoes'..

        " Kreikassa oliiviöljyn käyttö on luokkaa 20 litraa per asukas ja vuosi"

        Ei todellakaan ole, siten että nauttisivat sen dietaarisesti. Kreikassa (ja Espanjassa) oliiviöljyä käytetään valtavassa määrin säilyketeollisuudessa, säilömisöljynä, m.m. feta-juustoa ja merenantimia säilötään oliiviöljyyn. Tämä aiheuttaa per capita tilastoihin vääristymän joka ruokkii naiivien, asiasta tietämättömien mielikuvitusta.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Upporasva ei kestä kuin muutaman lämmityksen ennen kuin se menee pilalle ja loput joutuu heittämään pois.

        Ei upporasvassa kypsentämiseen mene juurikaan enempää rasvaa kuin normaali paistoon. Se on käytännössä aivan sama asia. Runsas öljy on runsas öljy. Ja se paistettava tosiaan menee uppeluksiin. 😄 Sitä sanotaan Upporasvapaistoksi just.

        Et voi tietää kuinka paljon perheet laittaa pannulle öljyä etkä voi tietää mihin kreikkalaisperhe rahansa laittaa. Lihavuuskin on eri asia kuin se että lähdet vetämään jotain keksimäsi tarinaa kreikkalaisten varoista.

        Suomalaisilla ei ole varmaankaan varaa ostaa niitä perunoita? 😂


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Upporasva ei kestä kuin muutaman lämmityksen ennen kuin se menee pilalle ja loput joutuu heittämään pois.

        "Upporasva ei kestä kuin muutaman lämmityksen ennen kuin se menee pilalle ja loput joutuu heittämään pois."

        Niin, mitä se tähän kuuluu? Ei se kerro kreikkalaisten rahankäytöstä mitään.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Eihän tuo ole uppopaistoa. Uppopaistossa ruoka lasketaan kuumaan runsaaseen öljyyn. Öljyä täytyy olla runsaasti jotta se ei jäähdy. Tuosta jää jäljelle runsaasti öljyä joka ei säily koska se alkaa härskintyä.

        Jos sitä öljyä on vähän niin kyse on paistamisesta.

        Jos se paistettava on kokonaan rasvassa kiehumassa niin se on uppopaistoa. Mitä joku 1950-luku tähän kuuluu? Kreikassa on oliiviöljyä käytetty tuhansia vuosia. Sinä väität että kreikkalaisilla ei ole varaa paistaa pottujaan oliiviöljyssä. Mistä vedät noita satuja ja miksi? Pätemisen tarveko? Et ole itse varmaan koskaan tehnyt ruokaa. Säälittävää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Kreikassa oliiviöljyn käyttö on luokkaa 20 litraa per asukas ja vuosi"

        Ei todellakaan ole, siten että nauttisivat sen dietaarisesti. Kreikassa (ja Espanjassa) oliiviöljyä käytetään valtavassa määrin säilyketeollisuudessa, säilömisöljynä, m.m. feta-juustoa ja merenantimia säilötään oliiviöljyyn. Tämä aiheuttaa per capita tilastoihin vääristymän joka ruokkii naiivien, asiasta tietämättömien mielikuvitusta.

        Mikä dietaarisesti? Siis syöty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei upporasvassa kypsentämiseen mene juurikaan enempää rasvaa kuin normaali paistoon. Se on käytännössä aivan sama asia. Runsas öljy on runsas öljy. Ja se paistettava tosiaan menee uppeluksiin. 😄 Sitä sanotaan Upporasvapaistoksi just.

        Et voi tietää kuinka paljon perheet laittaa pannulle öljyä etkä voi tietää mihin kreikkalaisperhe rahansa laittaa. Lihavuuskin on eri asia kuin se että lähdet vetämään jotain keksimäsi tarinaa kreikkalaisten varoista.

        Suomalaisilla ei ole varmaankaan varaa ostaa niitä perunoita? 😂

        Uppopaistossa pitää käyttää vähintään 5 kertaa öljyä kuin paistettavaa ruokaa. Tällöin öljy ei jäähdy ja ruuassa oleva vesi höyrystyy ja pitää öljyn ruuan ulkopuolella. Jos rasvaa on vähän se imeytyy ruokaan ja lopputulos on aivan erilainen. Lue vaikka Wikipediasta uppopaistossa. Uppopaisto kestää tyypillisesti pari minuutia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Upporasva ei kestä kuin muutaman lämmityksen ennen kuin se menee pilalle ja loput joutuu heittämään pois."

        Niin, mitä se tähän kuuluu? Ei se kerro kreikkalaisten rahankäytöstä mitään.

        Kun otat 2 litraa oliiviöljyä ja uppopaistetaan siinä 5 kertaa 800 g perunaa (2 erää @ 400 g) niin jäljelle jää 1.5 litraa käyttökelvotonta öljyä joka joudutaan heittämään pois. Tuo siis jos käytössä on jääkaappi ja uppopaistot tehdä suhteellisen lyhyen aikajakson sisällä, sanotaan parin viikon sisällä.

        Ravintoloissa öljy vaihdetaan yleensä muutaman päivän välein.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos se paistettava on kokonaan rasvassa kiehumassa niin se on uppopaistoa. Mitä joku 1950-luku tähän kuuluu? Kreikassa on oliiviöljyä käytetty tuhansia vuosia. Sinä väität että kreikkalaisilla ei ole varaa paistaa pottujaan oliiviöljyssä. Mistä vedät noita satuja ja miksi? Pätemisen tarveko? Et ole itse varmaan koskaan tehnyt ruokaa. Säälittävää...

        Sano jos rupeat ravintola-alalle niin osaan välttää ravintolasi. Ote tuosta wikipedian artikkelista:'Jos ruoka on öljyssä liian kauan, vesi haihtuu höyrynä ulos ruoasta ja öljy alkaa päästä ruoan sisään. Jos öljy taas on liian viileää, ruoka ei kypsy kunnolla ennen kuin rasva alkaa jo päästä sen sisään. Öljyn lämpötila on tyypillisesti 175–190 °C.'. Jos öljyn lämpötila on 200 C ja määrä 250 g ja perunaa on 2 kg ja se on huoneenlämpöistä niin tuossa määrässä perunaa on noin 1600 g vettä, jonka ominaislämpökapasiteetti on 1 cal/g. Öljyn ominaislämpökapasiteetti on on noin 0.5 cal per g. Öljyn energía on siis 125 cal ja yhdistelmän lämpötilaksi tulee suunnilleen 20 1600/125 eli noin 35 astetta. Ei oikein kuulosta 180 C. Kun öljyä on 5 kertaa perunan määrä niin lämpötila tippuu noin 1/3:lla eli on noin 120 C. Tuolloin vesi kiehuu ja höyry estää rasvan menon perunoiden sisään.

        Uppopaisto kestää muutaman minuutin. Paistinperunoiden paisto reilu puoli tuntia ja uunissa tunnin.

        Jos oikeasti lukisit sen wikipedian artikkelin niin tietäisit paistamisen ja uppopaisramiseen eron.


      • Anonyymi kirjoitti:

        " Kreikassa oliiviöljyn käyttö on luokkaa 20 litraa per asukas ja vuosi"

        Ei todellakaan ole, siten että nauttisivat sen dietaarisesti. Kreikassa (ja Espanjassa) oliiviöljyä käytetään valtavassa määrin säilyketeollisuudessa, säilömisöljynä, m.m. feta-juustoa ja merenantimia säilötään oliiviöljyyn. Tämä aiheuttaa per capita tilastoihin vääristymän joka ruokkii naiivien, asiasta tietämättömien mielikuvitusta.

        Kun Kreikassa meni suunilleen 35 litraa oliiviöljyä per vuosi ja asukas eivätkä kreikkalaiset syöneet juurikaan säilykkeitä eivätkä varsinkaan fetajuustoa oliiviöljyssä.

        Ei sitä säilöntää kään käytettyä oliiviöljyä kaadeta pois. Nykyäänhän oliiviöljyä menee vain 20 litraa per vuosi eli 1950-lukuun verrattuna puolet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka hullu laittaa ketsuppia ranskiksille! Sinappia voi käyttää mausteena aivan pikkuisen, mutta ranskalaiset perunat ovat parhaimmillaan sellaisenaan maustettuna omalla maustesekoituksellaan.

        Ihmettelen ihmisiä jotka pruuttaavat kaikkiin ruokiinsa ketsuppia. Kyllä siinä on makuaisti sanonko missä...

        "Kuka hullu laittaa ketsuppia ranskiksille!"

        No makuja on monenmoisia. Yksi tykkää ketsupista ja toinen ilman. Jos tavoittelee sitä kirpeyttä paistetun potun kanssa niin toinen vaihtoehto on se majoneesi. Sen voi maustaa itse, minä useasti curryllä ja valkosipulilla. Monesti sitä vain tottuu johonkin makuun eikä uskalla kokeilla uutta.

        Yksi mun himoruoka on lihamakaronilaatikko ja se pitää syödä runsaan ketsupin kanssa. 🙂 Siihen "kuuluu" ketsuppi. Kuten makkaran kanssa sinappi.

        Näissä oloissa on siis parempi ettei kotona pidä pastaa ja ketsuppia ollenkaan, mullahan on taipumus iltasyömiseen joka on hienosti pysynyt kurissa nyt vhh:lla. Kun on kylläinen ja syönyt hyvää ruokaa niin ei ruoka pyöri iltaisin mielessä. Syön kolme kertaa päivässä. Ei välipaloja. Jos syön suklaapatukan (fazerin sinistä) lasken sen yhdeksi ateriaksi. Kerran kuussa joku entinen himoruoka, joko makaronilaatikko (en ole kyllä syönyt koko tänä vhh-aikana) tai hamppari käy. Mutta en pidä aineksia kotona ettei tule tavaksi. Tämmöiset säännöt olen itselleni laatinut.

        Menin tuossa Hesen ohi juuri (tuoksut aktivoi mielitekoja) ja mielessä kävi tämä keskustelu ja ikävöin Hesen paprikamajoneesia joka siis on yksi superherkkuni.

        T ketonoviisi


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Uppopaisramiseen öljyä kuluu paljon. Kreikassa oliiviöljyn käyttö on luokkaa 20 litraa per asukas ja vuosi mutta uppopaistoon ei kuulu siellä perinnäistapoihin koska uppopaistossa öljyä tarvitaan useampi litra ja osa joudutaan kaatamaan pois.

        Lohkoperunat tehdään siellä joko uunissa ilman keittoa systeemillä 'perunat leikataan lohkoiksi, kuivataan, öljytään, maustetaan (oregano, pippuri, sitruuna ja suola) ja paistetaan uunissa' tai esikeitetään ja sama. Jälkimmäinen on ehkä hiukan parempi.

        Upporasva on aika moderni keksintö ja enemmän kotoisin USAsta kuin vanhalta mantereelta. Jos on kiinnostunut kreikkalaisista lohkoperunoista niin kannattaa googlata 'Greek wedge potatoes'..

        "Uppopaisramiseen öljyä kuluu paljon."

        Sitähän Kreikassa riittää jos jotain. Öljyä. 🙂

        T ketonoviisi


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Puhutaan ajasta ennen 1950-lukua. Kreikka oli tuolloin tavattoman köyhä maa ja esimerkiksi lihaa ei juurikaan syöty. Asiasta on paljon juttua 7 maan tutkimuksessa, kannattaa lukea.

        "Asiasta on paljon juttua 7 maan tutkimuksessa, kannattaa lukea."

        Voitko tuoda tänne ko tutkimuksesta lainauksen siitä, että kreikkalaiset ei ole harrastaneet uppopaistamista koska heillä ei ole varaa siihen. Vai onko kuitenkin kyseessä oma päähänpistosi.

        Käytä Hpv27 hieman edes käytännöllistä järkeä. Jos oliiviöljy on niin keskeinen ja jokapäiväinen artikkeli kuin se Välimeren maissa on niin kyllä sitä käytetään joka paikkaan mihin vain sitä on mahdollista käyttää. Öljyä ostetaan valtavissa peltikanistereissa, ainakin niissä talouksissa missä itse olen seurannut ruoanlaittoa. Ja se on halpaa.

        T ketonoviisi


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Uppopaistossa pitää käyttää vähintään 5 kertaa öljyä kuin paistettavaa ruokaa. Tällöin öljy ei jäähdy ja ruuassa oleva vesi höyrystyy ja pitää öljyn ruuan ulkopuolella. Jos rasvaa on vähän se imeytyy ruokaan ja lopputulos on aivan erilainen. Lue vaikka Wikipediasta uppopaistossa. Uppopaisto kestää tyypillisesti pari minuutia.

        Höpö höpö. Ei kai ihmiset valmista ruokaa kuten Wikipedia sanoo.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kun otat 2 litraa oliiviöljyä ja uppopaistetaan siinä 5 kertaa 800 g perunaa (2 erää @ 400 g) niin jäljelle jää 1.5 litraa käyttökelvotonta öljyä joka joudutaan heittämään pois. Tuo siis jos käytössä on jääkaappi ja uppopaistot tehdä suhteellisen lyhyen aikajakson sisällä, sanotaan parin viikon sisällä.

        Ravintoloissa öljy vaihdetaan yleensä muutaman päivän välein.

        "Kun otat 2 litraa oliiviöljyä ja uppopaistetaan siinä 5 kertaa 800 g perunaa (2 erää @ 400 g) niin jäljelle jää 1.5 litraa käyttökelvotonta öljyä joka joudutaan heittämään pois."

        Öljyähän Kreikassa riittää. Mutta ei ihmiset käyttäydy kuten itse ajattelet eikä öljyä käytetä kuten olet jotenkin itse päätellyt ja lukenut jostain oppikirjasta.

        Sulla on joku päähänpinttymä asioista, miten ne kuuluisi tehdä (näin päättelen kun olen lukenut kommenttejasi vuoden täällä, ja ojennat ihmisiä kuinka kaikki ajattelee ja tekee kaiken väärin, ja sinä oikein) mutta ei ihmiset käytännön elämässä elä kuten teoretisoit ja luet Laatikaisen ja Fogelholmin sanoneen.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kun Kreikassa meni suunilleen 35 litraa oliiviöljyä per vuosi ja asukas eivätkä kreikkalaiset syöneet juurikaan säilykkeitä eivätkä varsinkaan fetajuustoa oliiviöljyssä.

        Ei sitä säilöntää kään käytettyä oliiviöljyä kaadeta pois. Nykyäänhän oliiviöljyä menee vain 20 litraa per vuosi eli 1950-lukuun verrattuna puolet.

        Kreikassa tuotetaan oliiviöljyä noin 333 000 tonnia (hyvänä) vuonna, Se ei tarkoita sitä että tarkoita että kreikkalaiset ihmiset joisivat ja mässäisivät sen kaiken.

        Suuri osa tuotetusta oliivilöjystä menee säilykkeisiin, merenantimiin ja feta juuston säilykkeeksi. Näitä tuotteita rahdataan maailman ääriin, lähes jokasessa maassa on k.o. säilykkeitä myynnissä, jokaisessa ruokakaupassa.

        Myöskin suuri osa tuotetusta oliivilöjystä menee pulloihin ja kanistereihin. Näitäkin tuotteita rahdataan maailman ääriin, lähes jokasessa maassa on k.o. pulloja ja kanistereita myynnissä, jokaisessa ruokakaupassa.

        Kreikan populaatio on noin 10.72 miljoonaa. 330000 tonnia vuodessa jaettuna 10.73 miljooonalla on noin 30.8 kg/vuosi. Se on siis tuotantokapasiteetti per capita. Se ei ole kulutus per capita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun otat 2 litraa oliiviöljyä ja uppopaistetaan siinä 5 kertaa 800 g perunaa (2 erää @ 400 g) niin jäljelle jää 1.5 litraa käyttökelvotonta öljyä joka joudutaan heittämään pois."

        Öljyähän Kreikassa riittää. Mutta ei ihmiset käyttäydy kuten itse ajattelet eikä öljyä käytetä kuten olet jotenkin itse päätellyt ja lukenut jostain oppikirjasta.

        Sulla on joku päähänpinttymä asioista, miten ne kuuluisi tehdä (näin päättelen kun olen lukenut kommenttejasi vuoden täällä, ja ojennat ihmisiä kuinka kaikki ajattelee ja tekee kaiken väärin, ja sinä oikein) mutta ei ihmiset käytännön elämässä elä kuten teoretisoit ja luet Laatikaisen ja Fogelholmin sanoneen.

        "mutta ei ihmiset käytännön elämässä elä kuten teoretisoit ja luet Laatikaisen ja Fogelholmin sanoneen."

        Tästäkö se kenkä puristaakin? Taustalla on siis pohjimmiltaan ärtymys hvp:n ketodieettikritiikkiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kreikassa tuotetaan oliiviöljyä noin 333 000 tonnia (hyvänä) vuonna, Se ei tarkoita sitä että tarkoita että kreikkalaiset ihmiset joisivat ja mässäisivät sen kaiken.

        Suuri osa tuotetusta oliivilöjystä menee säilykkeisiin, merenantimiin ja feta juuston säilykkeeksi. Näitä tuotteita rahdataan maailman ääriin, lähes jokasessa maassa on k.o. säilykkeitä myynnissä, jokaisessa ruokakaupassa.

        Myöskin suuri osa tuotetusta oliivilöjystä menee pulloihin ja kanistereihin. Näitäkin tuotteita rahdataan maailman ääriin, lähes jokasessa maassa on k.o. pulloja ja kanistereita myynnissä, jokaisessa ruokakaupassa.

        Kreikan populaatio on noin 10.72 miljoonaa. 330000 tonnia vuodessa jaettuna 10.73 miljooonalla on noin 30.8 kg/vuosi. Se on siis tuotantokapasiteetti per capita. Se ei ole kulutus per capita.

        Kulutus on noin 20 litraa per henki ja vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kreikassa tuotetaan oliiviöljyä noin 333 000 tonnia (hyvänä) vuonna, Se ei tarkoita sitä että tarkoita että kreikkalaiset ihmiset joisivat ja mässäisivät sen kaiken.

        Suuri osa tuotetusta oliivilöjystä menee säilykkeisiin, merenantimiin ja feta juuston säilykkeeksi. Näitä tuotteita rahdataan maailman ääriin, lähes jokasessa maassa on k.o. säilykkeitä myynnissä, jokaisessa ruokakaupassa.

        Myöskin suuri osa tuotetusta oliivilöjystä menee pulloihin ja kanistereihin. Näitäkin tuotteita rahdataan maailman ääriin, lähes jokasessa maassa on k.o. pulloja ja kanistereita myynnissä, jokaisessa ruokakaupassa.

        Kreikan populaatio on noin 10.72 miljoonaa. 330000 tonnia vuodessa jaettuna 10.73 miljooonalla on noin 30.8 kg/vuosi. Se on siis tuotantokapasiteetti per capita. Se ei ole kulutus per capita.

        Tuo hvp27 hahmo on helppoheikki jolla on rekatun nikin lisäksi monta muutakin …hahmoa. Kaikissa hahmoissaan hän on _aina_ sitä mieltä joka tuo lisää roposia hänen piilomainostustililleen, jotta hän voi ostaa Lidl:stä ne kaksi synteettisesti valmistettua olutmäyräkoiraa jotka hän tarvitsee, jotta huominen voi hänelle tulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo hvp27 hahmo on helppoheikki jolla on rekatun nikin lisäksi monta muutakin …hahmoa. Kaikissa hahmoissaan hän on _aina_ sitä mieltä joka tuo lisää roposia hänen piilomainostustililleen, jotta hän voi ostaa Lidl:stä ne kaksi synteettisesti valmistettua olutmäyräkoiraa jotka hän tarvitsee, jotta huominen voi hänelle tulla.

        hvp27 ei ole todellinen helppoheikki, vaan hän puhuu faktaa 99 % ajasta. Pahin helppoheikki on kanannahkahemmo (KNM), jonka ajatukset ovat aivan vieraalta planeetalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kun otat 2 litraa oliiviöljyä ja uppopaistetaan siinä 5 kertaa 800 g perunaa (2 erää @ 400 g) niin jäljelle jää 1.5 litraa käyttökelvotonta öljyä joka joudutaan heittämään pois."

        Öljyähän Kreikassa riittää. Mutta ei ihmiset käyttäydy kuten itse ajattelet eikä öljyä käytetä kuten olet jotenkin itse päätellyt ja lukenut jostain oppikirjasta.

        Sulla on joku päähänpinttymä asioista, miten ne kuuluisi tehdä (näin päättelen kun olen lukenut kommenttejasi vuoden täällä, ja ojennat ihmisiä kuinka kaikki ajattelee ja tekee kaiken väärin, ja sinä oikein) mutta ei ihmiset käytännön elämässä elä kuten teoretisoit ja luet Laatikaisen ja Fogelholmin sanoneen.

        Kokeile itse uppopaistoa niin huomaat että öljy ei todellakaan kestä montaa käyttökertaa. Tefalin upporasva keittimen manuaalista: 'For best results we recommend blended
        vegetable oil. For sunflower oil,
        groundnut oil, or soya oil ensure the oil
        is changed after every 5 uses.'.

        Kreikkalaisten ostovoima on noin 60% suomalaisten ostovoimasta. 1960-luvulla Kreikassa kulutettiin 20 kg lihaa per henkilö ja vuosi. Nykyään 80 kg. Ruuasta oli siis pakko säästää ja oliiviöljy on sangen kallista joten sitä ei tosissaan hukattu uppopaistoon. Ei sillä päivittäisellä 100 g annoksella olisikaan tullut paljon rasvaa kun uppopaistossa rasvaa hukkuu noin 75%.

        Olen laittanut ruokaa noin 40 vuotta ja lukenut useamman sata kirjaa ruuasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Asiasta on paljon juttua 7 maan tutkimuksessa, kannattaa lukea."

        Voitko tuoda tänne ko tutkimuksesta lainauksen siitä, että kreikkalaiset ei ole harrastaneet uppopaistamista koska heillä ei ole varaa siihen. Vai onko kuitenkin kyseessä oma päähänpistosi.

        Käytä Hpv27 hieman edes käytännöllistä järkeä. Jos oliiviöljy on niin keskeinen ja jokapäiväinen artikkeli kuin se Välimeren maissa on niin kyllä sitä käytetään joka paikkaan mihin vain sitä on mahdollista käyttää. Öljyä ostetaan valtavissa peltikanistereissa, ainakin niissä talouksissa missä itse olen seurannut ruoanlaittoa. Ja se on halpaa.

        T ketonoviisi

        En ole törmännyt yhteenkään kreikkalaiseen ruokaohjeeseen jossa olisi uppopaistettu. Tilanne on nykyään toinen mutta ei kreikkalaisilla ollut kertakaikkiaan varaa heittää öljyä pois.

        Kreikkalainen ruoka on kyllä rasvaista mutta se on vain paistettu runsaassa öljyssä eikä uppopaistettu.

        Eihän nykyään ruuan hinta ole merkittävä tekijä mutta ennen oli.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kokeile itse uppopaistoa niin huomaat että öljy ei todellakaan kestä montaa käyttökertaa. Tefalin upporasva keittimen manuaalista: 'For best results we recommend blended
        vegetable oil. For sunflower oil,
        groundnut oil, or soya oil ensure the oil
        is changed after every 5 uses.'.

        Kreikkalaisten ostovoima on noin 60% suomalaisten ostovoimasta. 1960-luvulla Kreikassa kulutettiin 20 kg lihaa per henkilö ja vuosi. Nykyään 80 kg. Ruuasta oli siis pakko säästää ja oliiviöljy on sangen kallista joten sitä ei tosissaan hukattu uppopaistoon. Ei sillä päivittäisellä 100 g annoksella olisikaan tullut paljon rasvaa kun uppopaistossa rasvaa hukkuu noin 75%.

        Olen laittanut ruokaa noin 40 vuotta ja lukenut useamman sata kirjaa ruuasta.

        "Kokeile itse uppopaistoa niin huomaat että öljy ei todellakaan kestä montaa käyttökertaa. Tefalin upporasva keittimen manuaalista: 'For best results we recommend "

        Tässäkään tapauksessa sinä hvp27 et ole lainkaan ymmärtänyt tavaamaasi. Tefalin myrkkypinnoite (tai yleensäkään mikään pinta/pinnoite) ei siedä rankasti hapettunutta (härskiintynyttä) siemenöljyä, saati säilöntäöljyä (engl: Olive Oil) edes tuoreeltaan joka on valtavan hapokasta ja siksi tajuttoman pahan makuista. Myrkkypinnoitteet liukenee härsiintyneeseen öljyyn (ja se ei ole ollenkaan terveellistä).


      • Anonyymi kirjoitti:

        hvp27 ei ole todellinen helppoheikki, vaan hän puhuu faktaa 99 % ajasta. Pahin helppoheikki on kanannahkahemmo (KNM), jonka ajatukset ovat aivan vieraalta planeetalta.

        Ei ole vekun voittanutta tuossa suhteessa.

        KNM:älle, tällä palstalla on ehkä 20 ihmistä joten mainostamisesta ei saa tuloja. Useampi täällä kyllä sairastaa paranoiaa. En myöskään juo keskiolutta. Nyt edessä kaksi koffin portería.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kokeile itse uppopaistoa niin huomaat että öljy ei todellakaan kestä montaa käyttökertaa. Tefalin upporasva keittimen manuaalista: 'For best results we recommend "

        Tässäkään tapauksessa sinä hvp27 et ole lainkaan ymmärtänyt tavaamaasi. Tefalin myrkkypinnoite (tai yleensäkään mikään pinta/pinnoite) ei siedä rankasti hapettunutta (härskiintynyttä) siemenöljyä, saati säilöntäöljyä (engl: Olive Oil) edes tuoreeltaan joka on valtavan hapokasta ja siksi tajuttoman pahan makuista. Myrkkypinnoitteet liukenee härsiintyneeseen öljyyn (ja se ei ole ollenkaan terveellistä).

        Ei. Öljy alkaa hapettua kun se kuumennetaan ja hapettuminen sekä polymeraasio jatkuu kylmänäkin. Reaktio tehostuu joka kerran kun öljyä lämmitetään. Öljyn väri tummenee ja se paksuuntuu.

        Öljykeittimissä ei edes yleensä ole pinnoitetta koska sitä ei tarvita kun ruoka ei ole kosketuksissa astian kanssa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ei. Öljy alkaa hapettua kun se kuumennetaan ja hapettuminen sekä polymeraasio jatkuu kylmänäkin. Reaktio tehostuu joka kerran kun öljyä lämmitetään. Öljyn väri tummenee ja se paksuuntuu.

        Öljykeittimissä ei edes yleensä ole pinnoitetta koska sitä ei tarvita kun ruoka ei ole kosketuksissa astian kanssa.

        Palmuöljy ei sitten eltaannu kuten rypsitasva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokeile itse uppopaistoa niin huomaat että öljy ei todellakaan kestä montaa käyttökertaa. Tefalin upporasva keittimen manuaalista: 'For best results we recommend "

        Tässäkään tapauksessa sinä hvp27 et ole lainkaan ymmärtänyt tavaamaasi. Tefalin myrkkypinnoite (tai yleensäkään mikään pinta/pinnoite) ei siedä rankasti hapettunutta (härskiintynyttä) siemenöljyä, saati säilöntäöljyä (engl: Olive Oil) edes tuoreeltaan joka on valtavan hapokasta ja siksi tajuttoman pahan makuista. Myrkkypinnoitteet liukenee härsiintyneeseen öljyyn (ja se ei ole ollenkaan terveellistä).

        Älä, Kaunis, keksi tarinoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä, Kaunis, keksi tarinoita.

        Tarkoititiko: "Älä kauris keksi tarinoita"?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palmuöljy ei sitten eltaannu kuten rypsitasva.

        Joo. Siksi sitä lisätään uppopaistoöljyyn. Erityisen terveellistä se ei ole mutta lisää kyllä merkittävästi uppopaistoöljyyn kestoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kokeile itse uppopaistoa niin huomaat että öljy ei todellakaan kestä montaa käyttökertaa. Tefalin upporasva keittimen manuaalista: 'For best results we recommend "

        Tässäkään tapauksessa sinä hvp27 et ole lainkaan ymmärtänyt tavaamaasi. Tefalin myrkkypinnoite (tai yleensäkään mikään pinta/pinnoite) ei siedä rankasti hapettunutta (härskiintynyttä) siemenöljyä, saati säilöntäöljyä (engl: Olive Oil) edes tuoreeltaan joka on valtavan hapokasta ja siksi tajuttoman pahan makuista. Myrkkypinnoitteet liukenee härsiintyneeseen öljyyn (ja se ei ole ollenkaan terveellistä).

        Kerro lisää tästä itse keksimästäsi asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro lisää tästä itse keksimästäsi asiasta.

        "Tefalin myrkkypinnoite (tai yleensäkään mikään pinta/pinnoite)"

        Ihan täyttä fuulaa, KNM!

        Vanhakin pinnoite on ruokaan liukenematon, koska se ei liukene edes väkevään suolahappoon. Vanhojen perus-teflon -astioiden liika kuumennus voi kuitenkin irrottaa pinnoitteesta kaasuja. Kaasun hengittäminen voi aiheuttaa nuhan kaltaisia oireita, muttä lämpötilan pitää olla 240 - 350 astetta! Mikään kotiöljy ei kestä tuollaista kuumentamista vaan käryäminen alkaa jo 200 asteen molemmin puolin.

        Mikään luottettava valmistaja ei käytä nykyisin kesto- tai keraamista pinnoitetta, jossa olisi PFOA-yhdisteitä. PFOA:llekin voi altistua 300 ng painokiloa kohti vuodessa koko elämänsä ajan ilman merkittäviä terveysriskejä.

        "...ei siedä rankasti hapettunutta (härskiintynyttä) siemenöljyä, saati säilöntäöljyä (engl: Olive Oil)"

        Mitä ihmettä oikein tarinoit ja kerrot satujasi, KNM?

        Pinnoite ei reagoi yhdenkään öljyn kanssa, härsiintynyttä tai ei, vaan se saattaa reagoida huikeaan kuumuuteen, siis 250 asteen molemmin puolin. Säilöntäöljy ei ole sama oliiviöljy, lamppuöljy, kerosiini tai lentokonepetrooli. Niitä ei pidä käyttää ruuanvalmistuksessa tai juoda suoraan pullosta.

        Lopeta siis kananahkamainen höpötys.

        "....edes tuoreeltaan joka on valtavan hapokasta ja siksi tajuttoman pahan makuista. "

        Ota selvää asioista, KNM!

        Öljylaatuja on sadoittain, jopa tuhansittain, sekä hapokkaita että vähähappoisia, osa pehmeitä ja osa kirpeitä, ja jopa tilakohtaisesti. Pippurinen tai lääkemäinen maku johtuu yleensä terveyttä edistelevistä polyfenoleista, kuten oleokantaali tai oleuropeiini, kun oliivit poimitaan hieman raakoina - ei kuitenkaan haposta. Kaupan perus-kylmäpuristettu öljy, vaikkapa luomuna, ei maistu kerrassaan miltään muulta kuin pehmeältä. Makuja saa haluaminsa.

        "Myrkkypinnoitteet liukenee härsiintyneeseen öljyyn (ja se ei ole ollenkaan terveellistä)."

        Ja tämä höpötys vielä kaupan päälle - kiitos KNM. Pidin melkoisen satutuokion, jossa olisi totta täysin puhdas nolla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Sano jos rupeat ravintola-alalle niin osaan välttää ravintolasi. Ote tuosta wikipedian artikkelista:'Jos ruoka on öljyssä liian kauan, vesi haihtuu höyrynä ulos ruoasta ja öljy alkaa päästä ruoan sisään. Jos öljy taas on liian viileää, ruoka ei kypsy kunnolla ennen kuin rasva alkaa jo päästä sen sisään. Öljyn lämpötila on tyypillisesti 175–190 °C.'. Jos öljyn lämpötila on 200 C ja määrä 250 g ja perunaa on 2 kg ja se on huoneenlämpöistä niin tuossa määrässä perunaa on noin 1600 g vettä, jonka ominaislämpökapasiteetti on 1 cal/g. Öljyn ominaislämpökapasiteetti on on noin 0.5 cal per g. Öljyn energía on siis 125 cal ja yhdistelmän lämpötilaksi tulee suunnilleen 20 1600/125 eli noin 35 astetta. Ei oikein kuulosta 180 C. Kun öljyä on 5 kertaa perunan määrä niin lämpötila tippuu noin 1/3:lla eli on noin 120 C. Tuolloin vesi kiehuu ja höyry estää rasvan menon perunoiden sisään.

        Uppopaisto kestää muutaman minuutin. Paistinperunoiden paisto reilu puoli tuntia ja uunissa tunnin.

        Jos oikeasti lukisit sen wikipedian artikkelin niin tietäisit paistamisen ja uppopaisramiseen eron.

        Mutta tuostahan voi joku alkaa johtopäättelemään että kreikkalaisilla ei ole ollut varaa ostaa kaasua perunoiden paistoon. Sähköä ei ole perinteisesti käytetty kuten meillä. Jokainen kansa käyttää niitä aineksia mitä on saatavilla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kokeile itse uppopaistoa niin huomaat että öljy ei todellakaan kestä montaa käyttökertaa. Tefalin upporasva keittimen manuaalista: 'For best results we recommend blended
        vegetable oil. For sunflower oil,
        groundnut oil, or soya oil ensure the oil
        is changed after every 5 uses.'.

        Kreikkalaisten ostovoima on noin 60% suomalaisten ostovoimasta. 1960-luvulla Kreikassa kulutettiin 20 kg lihaa per henkilö ja vuosi. Nykyään 80 kg. Ruuasta oli siis pakko säästää ja oliiviöljy on sangen kallista joten sitä ei tosissaan hukattu uppopaistoon. Ei sillä päivittäisellä 100 g annoksella olisikaan tullut paljon rasvaa kun uppopaistossa rasvaa hukkuu noin 75%.

        Olen laittanut ruokaa noin 40 vuotta ja lukenut useamman sata kirjaa ruuasta.

        "Olen laittanut ruokaa noin 40 vuotta ja lukenut useamman sata kirjaa ruuasta."

        Teoriassa ruuanvalmistus onkin jotain muuta kuin se että oikeasti tekee perheelle ja suvulle ruokaa, jota syödään. Jos olen päätellyt niin sinun käsitys ruuanlaitosta on sitä että laitat kaiken tehosekoittimeen ja juot tuotoksen oluen kanssa.

        Kreikassa kun syödään, tehdään aina isolle porukalle ja öljykin kuluu mukavasti eikä mene haaskuseen. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen laittanut ruokaa noin 40 vuotta ja lukenut useamman sata kirjaa ruuasta."

        Teoriassa ruuanvalmistus onkin jotain muuta kuin se että oikeasti tekee perheelle ja suvulle ruokaa, jota syödään. Jos olen päätellyt niin sinun käsitys ruuanlaitosta on sitä että laitat kaiken tehosekoittimeen ja juot tuotoksen oluen kanssa.

        Kreikassa kun syödään, tehdään aina isolle porukalle ja öljykin kuluu mukavasti eikä mene haaskuseen. 🙂

        Hyvin koostettu härkäpapusmoothie on paljon ravitsevampi ja runsasmakuisempi kuin jokin kukkispitsa. Noi kukkispitsat on tyttöjen juttuja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tuostahan voi joku alkaa johtopäättelemään että kreikkalaisilla ei ole ollut varaa ostaa kaasua perunoiden paistoon. Sähköä ei ole perinteisesti käytetty kuten meillä. Jokainen kansa käyttää niitä aineksia mitä on saatavilla.

        Taisivat kyllä ennen käyttää puuta polttoaineena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tefalin myrkkypinnoite (tai yleensäkään mikään pinta/pinnoite)"

        Ihan täyttä fuulaa, KNM!

        Vanhakin pinnoite on ruokaan liukenematon, koska se ei liukene edes väkevään suolahappoon. Vanhojen perus-teflon -astioiden liika kuumennus voi kuitenkin irrottaa pinnoitteesta kaasuja. Kaasun hengittäminen voi aiheuttaa nuhan kaltaisia oireita, muttä lämpötilan pitää olla 240 - 350 astetta! Mikään kotiöljy ei kestä tuollaista kuumentamista vaan käryäminen alkaa jo 200 asteen molemmin puolin.

        Mikään luottettava valmistaja ei käytä nykyisin kesto- tai keraamista pinnoitetta, jossa olisi PFOA-yhdisteitä. PFOA:llekin voi altistua 300 ng painokiloa kohti vuodessa koko elämänsä ajan ilman merkittäviä terveysriskejä.

        "...ei siedä rankasti hapettunutta (härskiintynyttä) siemenöljyä, saati säilöntäöljyä (engl: Olive Oil)"

        Mitä ihmettä oikein tarinoit ja kerrot satujasi, KNM?

        Pinnoite ei reagoi yhdenkään öljyn kanssa, härsiintynyttä tai ei, vaan se saattaa reagoida huikeaan kuumuuteen, siis 250 asteen molemmin puolin. Säilöntäöljy ei ole sama oliiviöljy, lamppuöljy, kerosiini tai lentokonepetrooli. Niitä ei pidä käyttää ruuanvalmistuksessa tai juoda suoraan pullosta.

        Lopeta siis kananahkamainen höpötys.

        "....edes tuoreeltaan joka on valtavan hapokasta ja siksi tajuttoman pahan makuista. "

        Ota selvää asioista, KNM!

        Öljylaatuja on sadoittain, jopa tuhansittain, sekä hapokkaita että vähähappoisia, osa pehmeitä ja osa kirpeitä, ja jopa tilakohtaisesti. Pippurinen tai lääkemäinen maku johtuu yleensä terveyttä edistelevistä polyfenoleista, kuten oleokantaali tai oleuropeiini, kun oliivit poimitaan hieman raakoina - ei kuitenkaan haposta. Kaupan perus-kylmäpuristettu öljy, vaikkapa luomuna, ei maistu kerrassaan miltään muulta kuin pehmeältä. Makuja saa haluaminsa.

        "Myrkkypinnoitteet liukenee härsiintyneeseen öljyyn (ja se ei ole ollenkaan terveellistä)."

        Ja tämä höpötys vielä kaupan päälle - kiitos KNM. Pidin melkoisen satutuokion, jossa olisi totta täysin puhdas nolla.

        Teflon on koko lailla inertti aine eikä reagoi minkään kanssa koska se on fluoriyhdiste ja fluori on hyvin elektronegatiivinen aine.

        Upporasvakeittimissä ei edes tarvita pinnoitetta koska ruoka ei ole kosketuksissa pinnan kanssa enkä ole nähnyt ravintoloissa pinnoituksella varustettuja upporasvakeittimiä. Joissain kotimalleissa näyttää olevan keraaminen pinnoite.

        Ennen ei paljoa säilykkeitä syöty ja erikoisesti fetajuusto oliiviöljyssä olisi aikamoinen bakteeripommi lämpimässä säilytettynä. Botulinismiin kuolee.

        Jos säilykkeessä on käytetty oliiviöljyä niin se on kyllä syöty koska ei sen käyttämiseen ole muuta syytä. Ihan hyvää tonnikalasalaattia tuleekin tonnikalasta (yleisemmin kylläkin bonniittia) oliiviöljyssä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Teflon on koko lailla inertti aine eikä reagoi minkään kanssa koska se on fluoriyhdiste ja fluori on hyvin elektronegatiivinen aine.

        Upporasvakeittimissä ei edes tarvita pinnoitetta koska ruoka ei ole kosketuksissa pinnan kanssa enkä ole nähnyt ravintoloissa pinnoituksella varustettuja upporasvakeittimiä. Joissain kotimalleissa näyttää olevan keraaminen pinnoite.

        Ennen ei paljoa säilykkeitä syöty ja erikoisesti fetajuusto oliiviöljyssä olisi aikamoinen bakteeripommi lämpimässä säilytettynä. Botulinismiin kuolee.

        Jos säilykkeessä on käytetty oliiviöljyä niin se on kyllä syöty koska ei sen käyttämiseen ole muuta syytä. Ihan hyvää tonnikalasalaattia tuleekin tonnikalasta (yleisemmin kylläkin bonniittia) oliiviöljyssä.

        Kanannahkatakkinen mies todellakin keksii omiin tarkoitusperiinsä sopivia satuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en edes tiedä lohkopottujen historiaa ja sitä kellä sitä rahaa ei ole ollut ja kellä ei, siis öljyn ostamiseen. Kenestä on kyse?

        Ruokaöljymaissa sitä öljyä nyt ainakin on ollut köyhimmässäkin huushollissa, halpaa kun on. Oikein huvittaa kun katselee nykyistä tarjontaa ja muistaa että Suomessa esim oliiviöljyä ei pikkukaupungista saanut kuin apteekista vielä 1990-luvun alussa, silloinkin ihonhoitoöljynä. En tiedä oliko muualla. Olen siis asunut nuorena Etelä-Euroopassa.
        Itse olen valmistanut lohkoperunat siten että kuivaa perunanlohkot talouspaperiin ja laittaa kulhoon ja pyörittelee ne öljyssä jossa mieleiset mausteet. Siitä pellille ja uuniin 200 astetta. Rosmariini sopii ihanasti. Perunat voi myös viipaloida ja laittaa suoraan pellille, niin tulee rapeampia ja tässä kohtaa itse käytän öljysuihkupulloa. Mut jos ei sellaista ole käytössä niin viipaleetkin voi pyöritellä öljyssä. Suola on tärkein, sillä se antaa rapeutta sen öljyn lisäksi.

        En ole kylläkään lähes vuoteen syönyt, muille kyllä tehnyt lisukkeeksi. Juhlaruokaa mulle.

        T ketonoviisi

        "Itse olen valmistanut lohkoperunat siten että kuivaa perunanlohkot talouspaperiin"

        Käytätkö talouspaperia ruuanlaitossa? – Kuluttaja-lehti: Näistä Lidlin, K-kaupan ja S-ryhmän merkeistä voi liueta syöpää aiheuttavaa myrkkyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse olen valmistanut lohkoperunat siten että kuivaa perunanlohkot talouspaperiin"

        Käytätkö talouspaperia ruuanlaitossa? – Kuluttaja-lehti: Näistä Lidlin, K-kaupan ja S-ryhmän merkeistä voi liueta syöpää aiheuttavaa myrkkyä

        Ja kuinka monta tuhatta ihmistä kuolee Suomessa vuosittain talouspaperimyrkytyksiin?

        Taas on saatu hieno uutisointi jolla saadaan mummot paniikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse olen valmistanut lohkoperunat siten että kuivaa perunanlohkot talouspaperiin"

        Käytätkö talouspaperia ruuanlaitossa? – Kuluttaja-lehti: Näistä Lidlin, K-kaupan ja S-ryhmän merkeistä voi liueta syöpää aiheuttavaa myrkkyä

        Tuo Kuluttaja-lehden tutkimus oli viime vuodelta.

        Täällä: 'Kaikki talouspaperit eivät sovi käytettäväksi ruuanlaiton yhteydessä;yle' sanotaan että:

        "… Pestyt vihannekset tai sienet on helppo jättää valumaan talouspaperin päälle ja jos kahvinsuodatinpussit pääsevät loppumaan, talouspaperista saa kietaistuksi hätävarasuodattimen.

        Elintarvikeviraston mielestä kaikki talouspaperit eivät kuitenkaan sovellu tällaiseen käyttöön. Virasto testautti Tullilaboratoriolla viisitoista talouspaperi- ja käsipyyhemerkkiä . Papereita liotettiin öljyssä ja vedessä vuorokausi. Testissä kymmenestä eri paperista irtosi veteen fluoresoivia vaalenteita. Öljyyn vaalenteita ei irronnut.

        Fluoresoivia vaalenteita eli toiselta nimeltään optisia kirkasteita käytetään paperin vaalentamiseen. Niitä on hyvin monenlaisia, ja niiden vaikutuksesta ihmisen terveyteen on erilaisia käsityksiä. Joidenkin fluoresoivien vaalenteiden on epäilty aiheuttavan jopa syöpää …"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo Kuluttaja-lehden tutkimus oli viime vuodelta.

        Täällä: 'Kaikki talouspaperit eivät sovi käytettäväksi ruuanlaiton yhteydessä;yle' sanotaan että:

        "… Pestyt vihannekset tai sienet on helppo jättää valumaan talouspaperin päälle ja jos kahvinsuodatinpussit pääsevät loppumaan, talouspaperista saa kietaistuksi hätävarasuodattimen.

        Elintarvikeviraston mielestä kaikki talouspaperit eivät kuitenkaan sovellu tällaiseen käyttöön. Virasto testautti Tullilaboratoriolla viisitoista talouspaperi- ja käsipyyhemerkkiä . Papereita liotettiin öljyssä ja vedessä vuorokausi. Testissä kymmenestä eri paperista irtosi veteen fluoresoivia vaalenteita. Öljyyn vaalenteita ei irronnut.

        Fluoresoivia vaalenteita eli toiselta nimeltään optisia kirkasteita käytetään paperin vaalentamiseen. Niitä on hyvin monenlaisia, ja niiden vaikutuksesta ihmisen terveyteen on erilaisia käsityksiä. Joidenkin fluoresoivien vaalenteiden on epäilty aiheuttavan jopa syöpää …"

        "Papereita liotettiin öljyssä ja vedessä vuorokausi. Testissä kymmenestä eri paperista irtosi veteen fluoresoivia vaalenteita."

        Vastaako tuollainen liottaminen miten hyvin normaalia käyttöä? Ei kuulosta normaalille että joku pitäisi 24 tuntia talouspaperia märkänä ja sen jälkeen yrittäisi käyttää sitä.

        Sen lisäksi, olisi aika oleellinen tieto, että paljonko siitä on niitä kemikaaleja irronnut, ja mikä mahtaa olla kyseisten kemikaalien syöpää aiheuttava riskitaso.

        Jos nuo huomioidaan niin eiköhän riskit ole sitä luokkaa että henkilöautolla ajaminen on useampaa kertaluokkaa vaarallisempaa kuin talouspaperin käyttö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Papereita liotettiin öljyssä ja vedessä vuorokausi. Testissä kymmenestä eri paperista irtosi veteen fluoresoivia vaalenteita."

        Vastaako tuollainen liottaminen miten hyvin normaalia käyttöä? Ei kuulosta normaalille että joku pitäisi 24 tuntia talouspaperia märkänä ja sen jälkeen yrittäisi käyttää sitä.

        Sen lisäksi, olisi aika oleellinen tieto, että paljonko siitä on niitä kemikaaleja irronnut, ja mikä mahtaa olla kyseisten kemikaalien syöpää aiheuttava riskitaso.

        Jos nuo huomioidaan niin eiköhän riskit ole sitä luokkaa että henkilöautolla ajaminen on useampaa kertaluokkaa vaarallisempaa kuin talouspaperin käyttö.

        Jos altisusaika on 4 min/vrk, niin 24 h vastaa noin yhtä vuotta.

        Jotkin myrkyt kerääntyvät elimistöön, aivoihin. Ilmeisesti sinulla ei enää ole muuta mahdollisuutta kuin toivoa parasta ja höpöttää hölmöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos altisusaika on 4 min/vrk, niin 24 h vastaa noin yhtä vuotta.

        Jotkin myrkyt kerääntyvät elimistöön, aivoihin. Ilmeisesti sinulla ei enää ole muuta mahdollisuutta kuin toivoa parasta ja höpöttää hölmöjä.

        No olipas sulla paha olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No olipas sulla paha olla.

        Mistä niin päättelet? Ihmiset käyttävät siivoamiseen tarkoitettua tuotetta ruuanlaitossa, lautasliinana, astioiden ja ruokailuvälineiden kuivaamiseen, nenäliinana, j.n.e. ja kun siitä huomauttaa niin tulee vain sättimistä ja "perustelua" sille että pähkähullua puuhaa voi huoletta jatkaa, sitä huolimatta että asiasta on tehty useampia tutkimuksia josta käy selville ettei niin pidä menetellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistä niin päättelet? Ihmiset käyttävät siivoamiseen tarkoitettua tuotetta ruuanlaitossa, lautasliinana, astioiden ja ruokailuvälineiden kuivaamiseen, nenäliinana, j.n.e. ja kun siitä huomauttaa niin tulee vain sättimistä ja "perustelua" sille että pähkähullua puuhaa voi huoletta jatkaa, sitä huolimatta että asiasta on tehty useampia tutkimuksia josta käy selville ettei niin pidä menetellä.

        Osta uudesta kuidusta tehtyä talouspaperia niin ei tarvitse huolestua: '. Kokonaan uudesta kuidusta valmistetuista papereista ei Elintarvikeviraston teettämissä testeissä vaalenteita irronnut.'

        Siivousvälineenä talouspaperi on kyllä surkea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä niin päättelet? Ihmiset käyttävät siivoamiseen tarkoitettua tuotetta ruuanlaitossa, lautasliinana, astioiden ja ruokailuvälineiden kuivaamiseen, nenäliinana, j.n.e. ja kun siitä huomauttaa niin tulee vain sättimistä ja "perustelua" sille että pähkähullua puuhaa voi huoletta jatkaa, sitä huolimatta että asiasta on tehty useampia tutkimuksia josta käy selville ettei niin pidä menetellä.

        En nyt suoranaisesti päätellyt henkistä pahoinvointiasi, mutta viimeinen lauseesi antoi siitä jotakin viitteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt suoranaisesti päätellyt henkistä pahoinvointiasi, mutta viimeinen lauseesi antoi siitä jotakin viitteitä.

        En ole kumpikaan teistä, mutta itse pääsen pahasta olosta eroon, kun vittuilen muille. Hyvän olon saan, kun minua kehutaan älykkääksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kumpikaan teistä, mutta itse pääsen pahasta olosta eroon, kun vittuilen muille. Hyvän olon saan, kun minua kehutaan älykkääksi.

        Itse olin samanlainen kuin sinä kymmeniä vuosia. Sitten lääkäri löysi elimistöstäni vakavan raudanpuutoksen, ja psykomussutukseni loppui kuin seinään kun rauta-arvo korjaantui.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Osta uudesta kuidusta tehtyä talouspaperia niin ei tarvitse huolestua: '. Kokonaan uudesta kuidusta valmistetuista papereista ei Elintarvikeviraston teettämissä testeissä vaalenteita irronnut.'

        Siivousvälineenä talouspaperi on kyllä surkea.

        Kannattaa käyttää sellaista paperia jonka pakkauksessa on malja-haarukkamerkintä.

        Ruokaviraston dokumentista 'osa_3_toiminta_ravintolat.pdf': Mistä tiedän, sopiiko materiaali elintarvikekäyttöön? Materiaalin käyttötarkoitus voi selvitä sen myyntinimikkeestä: esimerkiksi juustokalvo, kahvikuppi, ruokalautanen, paistinpannu, leipäpussi, leivontataso. Kun pakkauksessa tai tarvikkeessa on malja-haarukkamerkintä, tiedät että materiaali sopii elintarvikekäyttöön.

        Tuohon malja-haarukkamerkintään on poikkeus, Ruokaviraston sivulta: 'Kontaktimateriaalien käyttö' seuraavasti: Esimerkiksi sellaisia kertakäyttöisiä PVC-muovituotteita (”vinyylimuovit”), jotka sisältävät tiettyjä ftalaatteja (bentsyylibutyyliftalaatti eli BBP, di-isonyyliftalaatti eli DINP ja di-isodekyyliftalaatti eli DIDP) ei saa käyttää käsiteltäessä rasvaisia (yli 0,5 % rasvaa) elintarvikkeita. Tavanomaiset vinyylikäsineet eivät siten sovi yleiskäsineiksi elintarviketyössä. PVC-muovikalvoa, jossa on käytetty näitä edellä mainittuja ftalaatteja, ei myöskään saa käyttää rasvaisten elintarvikkeiden kääreenä. Tällaisissa tuotteissa on muoviasetuksen mukaan oltava käyttöohje ”Ei sovellu kosketukseen rasvaisten elintarvikkeiden kanssa” tai muu vastaava informaatio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olin samanlainen kuin sinä kymmeniä vuosia. Sitten lääkäri löysi elimistöstäni vakavan raudanpuutoksen, ja psykomussutukseni loppui kuin seinään kun rauta-arvo korjaantui.

        "Itse olin samanlainen kuin sinä kymmeniä vuosia. Sitten lääkäri löysi elimistöstäni vakavan raudanpuutoksen, ja psykomussutukseni loppui kuin seinään kun rauta-arvo korjaantui."

        Kun yrität kirjoittaa juttuja joista minä olen tänne kertonut, niin tarkkuutta hyvä ystävä. Tarkista faktat ja kirjoitustyyli, nyt meni vähän mettään tuo "minuna esiintyminen". Ei silti, hyvää työtä teet siinä että kerrot raudanpuutoksen vaaroista.

        Mutta jää mietityttämään että miksi toimit noin? Tulee muutama vaihtoehto mieleen:

        a) sinua ärsyttää se, että joku saa itsensä kuntoon. Jos asia on noin, niin silloinhan myönnät että et ole itse kunnossa.
        b) sinua ärsyttää se, että puhutaan raudanpuutoksesta. Jos asia on noin, niin silloinhan myönnät sen, ettet ymmärrä painonhallinnasta kuin excel-taulukon ja sohvallamakaamisen verran
        c) sinua ärsyttää se, että joku puhuu painonhallinnan ja mielen yhteydestä. Jos asia on noin, niin silloinhan myönnät sen ettet ymmärrä mielen ongelmista mitään

        Jonkun noiden tai vaikka kaikkien johdosta sitten käyttäydyt "ei niin tasapainoisesti" aukomalla päätäsi tuntemattomille ihmisille, koettaen esiintyä heinä ja/tai avaat uusia keskusteluketjuja joissa on vähän ufo-juttuja.

        Älä hermostu vielä, siinä tasapainottomuudessa ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta jos koetat kieltää sen olemassaolon, niin sinulla on iso työ piilottaa se meiltä muilta palstan käyttäjiltä, olemme huomanneet sen jo pitkään. Ihminen tiedostaa omat ongelmansa sen verran huonosti, että ehkä vielä itseäsi pystyt huijaamaan.

        Jos sitten mennään siihen painonhallintaan, niin tuo tasapaino ja sen puuttuminen on oleellinen tekijä painonhallinnassa. Jos sitä tasapainoa ei ole, paino voi lähteä ihan mihin suuntaan tahansa. Pisteet siitä että olet onnistunut excel taulukolla pitämään painosi alhaalla, mutta valitettavasti oma arvaukseni on se, että jos tietokoneesi hajoaa tai tulee joku muu, riittävän iso häiriötekijä, niin hallinta lähti käsistä.

        Itsekin luulin tietäväni kaikesta kaiken kun sain painoa alaspäin, mutta huomasin että se painonhallinta olikin kuin sipulin kuoriminen. Välillä itkettää ja aina löytyy uusi kerros, juuri kun luulet löytäneesi sen sisimmän.

        Jos siis luulet nyt hallitsevasi painonhallinnan ja tietäväsi siitä kaiken, niin minulla on hyvä arvaus siitä että olet vasta siellä sipulin uloimmalla kuorella.Duunia on vielä vuosiksi eteenpäin.

        Kaikilla meillä heittää omalla tavallamme, niin minullakin. Mutta toimintasi on sen verran selvästi havaittavissa "häiriintyneeksi" että koen aiheelliseksi asiasta sanoa. Olemme siis huomanneet epätasapainosi, se ei ole salaisuus.

        Mutta, elämässä eteenpäin. Kun nyt todennäköisesti kihiset siellä näytön ääressä ärsytyksen vallassa niin vedä henkeä, rauhoitu, sitten voit alkaa miettimään omaa tilaasi. Ehkä se en olekaan minä, joka on paha ihminen, vaan joku muu aiheuttaa ärsytyksesi.

        Tiedän tiedän... tämä ei muuta kohdaltasi mitään, mutta ehkä siitä jää silti joku muistitallenne tulevaisuuden varalle. Kun vuosien kuluttua alat epäilemään, että painonhallinta ei sittenkään ole kunnossa, on kenties aika ottaa askel sen tasapainon suuntaan, ja siihen on sitten ihan omat työkalut.

        Tämä ihan rakentavalla mielellä kirjoitettu, ei mitään henkilökohtaista, kaikkihan me olemme ihmisiä, ongelmiemme kanssa.

        Jos päätät jatkaa toimintaasi niin sekin passaa jos siitä koet jotakin apua saavasi. Kaikkea hyvää sinulle.


    • Anonyymi

      Jos ostat sokeritonta, niin valinta on dijon. Niissäkin joissain voi olla hunajaa, eli tuoteselosteet luettava. Toki sinapin voi itse sekoittaa sinappijauheesta, mutta itse en jostain syystä ole onnistunut tekemään niin hyvää sinappia.

      Dijon on sitten tosi tujua tavaraa, mutta kyllä siihen tottuu. Itse käytän dijonia siinä kuin käyttäisin ennen sokerisinappia. Eli tottuu, mutta tuskin joulunpyhien aikana ennätät tottumaan, käytä ainakin maltilla.

      Jos kaikki mitä syö on lillutettu sokerissa, niin eihän sellainen ihminen pysty dijoneita ja vastaavia syömään. Vähän sama juttu kuin suklaan kanssa. Jos suklaassa on kaakaota 30 %, ei se mitään suklaata ole. Kun sokerittomuuteen on tottunut, niin 99 %:ista suklaata voi syödä kuin näkkileipää konsanaan.

      Eli mitä pahaa siinä on, jollei halua syödä tarpeetonta sokeria? Välttäähän useimmat laktoosi-intolerantikot maitoa ja allergikot sitä, mille ovat allergisia. Harvalla on ihan täysin kaiken salliva ruokavalio. Ja jos on, niin saa todennäköisesti ostaa vaatekaapin sisällön uudelleen joka vuosi.

    • Anonyymi

      Mistä löytyisi paras hiilihydraatiton kinkku?

      Minulla ei ole pakkomiellettä, mutta tavoittelen täydellisyyttä kaikessa mihin ryhdyn. Sen vuoksi sanon ei kaikelle hiilihydraatille. Kaikissa sinapeissa on sitä paitsi turhaa liikaa rasvaa.

      • Anonyymi

        Pyydän anteeksi edellistä kommenttia. Sinapissa on siis tyypillisesti vain n. 6 prosenttia rasvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyydän anteeksi edellistä kommenttia. Sinapissa on siis tyypillisesti vain n. 6 prosenttia rasvaa.

        En pyydä anteeksi.


    • Anonyymi

      Se kuinka paljon hiilihydraattia saat muusta ruoastasi ratkaisee asian. Sinappeja löytyy joko täyssokrisina ja vähillä sokereilla. Jos muutenkin mätät hiilihydraattia ja sokeria nTHL:n suositusten mukaan niin sinappi on täysin sivuasia.

    • Anonyymi

      Suosittelen kokeilemaan chilitahnaa sinapin sijaan.
      Maistuu jouluolutkin paremmin sen jälkeen.

      • Mitenköhän wasabi toimisi?


    • Anonyymi

      Tässäpä perinteiset kreikkalaiset ranskikset, öljyssä friteerattuina. Lähes kaikki muukin sivulla paistettu ruoka on muutaman sentin korkuisessa pannussa keitetty öljyssä kuten sanoin. Kun se ruoka peittyy sinne öljyyn on kyseesä τηγανίζω
      ja useimmat ruoat on siinä valmistettu. Öljyä tulee lähes aina niin paljon että se on deepisti friteerattu.

      https://www.olivetomato.com/authentic-greek-olive-oil-fries-patates-tiganites/

      Tuossa ei sanota, ettei tätä voi köyhät kreikkalaiset syödä, vaan tämä on perinteinen kreikkalainen ruokalaji.

      • Lainaus tuosta artikkelista: 'Also this is not deep frying, most Greek people fry their potatoes in a pan, and my grandmother in a pot but kept the fries in one layer'.

        Eiköhän artikkelin kirjoittaja tiedä paremmin kuin sinä että kyseessä ei ole uppopaisto. Tuolla systeemillä öljyä ei mene hukkaan koska samassa rasvassa voidaan paistaa useammat perunat. Rasvan määräksi ilmoitetaan 130 Ml tai enemmän ja kun ranskalaisissa on 13% rasvaa niin tuo kuluu noin kilossa perunoita.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lainaus tuosta artikkelista: 'Also this is not deep frying, most Greek people fry their potatoes in a pan, and my grandmother in a pot but kept the fries in one layer'.

        Eiköhän artikkelin kirjoittaja tiedä paremmin kuin sinä että kyseessä ei ole uppopaisto. Tuolla systeemillä öljyä ei mene hukkaan koska samassa rasvassa voidaan paistaa useammat perunat. Rasvan määräksi ilmoitetaan 130 Ml tai enemmän ja kun ranskalaisissa on 13% rasvaa niin tuo kuluu noin kilossa perunoita.

        Kreikkalaiset tekee aina safkaa niin isolle porukalle, että sinun on yksineläjänä vaikea ymmärtää asiaa. Kreikkalaiset ei ymmärrä sellasta että tehdään ruoka yhdelle tai kahdelle ja mietitään kuinka ruokaa jää yli. Oliiviöljyssä uppopaistetaan kaikki minkä voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kreikkalaiset tekee aina safkaa niin isolle porukalle, että sinun on yksineläjänä vaikea ymmärtää asiaa. Kreikkalaiset ei ymmärrä sellasta että tehdään ruoka yhdelle tai kahdelle ja mietitään kuinka ruokaa jää yli. Oliiviöljyssä uppopaistetaan kaikki minkä voi.

        Jaa, sun pitää sitten muuttaa Kreikkaan asumaan. Mutta Kreikassa EI uppopaisteta, uskokaa jo.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kreikkalaiset tekee aina safkaa niin isolle porukalle, että sinun on yksineläjänä vaikea ymmärtää asiaa. Kreikkalaiset ei ymmärrä sellasta että tehdään ruoka yhdelle tai kahdelle ja mietitään kuinka ruokaa jää yli. Oliiviöljyssä uppopaistetaan kaikki minkä voi.

        No tuosta perunareseptistä riittää korkeintaan kolmelle ihmiselle ihan reseptinkin mukaan eli ainakaan tuota ei tehdä isolle joukolle. Isommalle joukolle pitäisi käyttää useampaa paistoastiaa ja sitten ei taas olisi muuta ruokaa. Uunipakissa syntyy kerralla enemmänkin lohkoperunoita.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Lainaus tuosta artikkelista: 'Also this is not deep frying, most Greek people fry their potatoes in a pan, and my grandmother in a pot but kept the fries in one layer'.

        Eiköhän artikkelin kirjoittaja tiedä paremmin kuin sinä että kyseessä ei ole uppopaisto. Tuolla systeemillä öljyä ei mene hukkaan koska samassa rasvassa voidaan paistaa useammat perunat. Rasvan määräksi ilmoitetaan 130 Ml tai enemmän ja kun ranskalaisissa on 13% rasvaa niin tuo kuluu noin kilossa perunoita.

        Taalla yksi joka asunut Kreikassa 30 v (mies paikallinen). Kaikki uppopaistetaan runsaassa rasvassa, niin etta paistettava oikeasti kiehuu rasvassa, friteeraus on ehka kansainvalisempi nimi. Sen jalkeen perunat ja vihannekset ja juusto valutetaan paparin paalla. Oli aluksi oliivioljya tuntemattomalle rasvaista mutta oliivioljy on hurjan terveellinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taalla yksi joka asunut Kreikassa 30 v (mies paikallinen). Kaikki uppopaistetaan runsaassa rasvassa, niin etta paistettava oikeasti kiehuu rasvassa, friteeraus on ehka kansainvalisempi nimi. Sen jalkeen perunat ja vihannekset ja juusto valutetaan paparin paalla. Oli aluksi oliivioljya tuntemattomalle rasvaista mutta oliivioljy on hurjan terveellinen.

        Tuo ei ole varsinaista upporasvassa paistoa vaan runsaassa rasvassa paistoa. Uppopaistossa rasvaa on todella runsaasti eli moninkertainen määrä paistettavaa verrattuna. Suhde 1:5 on aika hyvä.

        Kaadetaanko siellä käytetty öljy pois parin käyttökerran jälkeen? Rypsiöljy kestää uppopaistoa ehkä 3 kertaa eli 2 l rypsiöljyä ja 1.2 kg Ranskalaisia on saanto (tai enemmänkin jos yhdellä paistokerralla valmistaa useamman 400 g satsin).

        Uppopaistossa ideana on se, että ruoka-aineesta tulee koko ajan ulos vesihöyryä ja öljy ei mene ruokaan sisään. Kannattaa seurata vaikka jossain pikaruokapaikassa tätä. Jollei öljy 'kiehu' niin kyse on upporasvassa keittämisestä.


    • Anonyymi

      Paljonko sinapissa voi olla hiilareita? Onko se kuolemaksi jos vaikka 2g/100g
      Jos on, älä syö sinappia.

      • Anonyymi

        Sinappijauheissa on hiilihydraatteja 12 - 17 g/100g. Sekoitetuissa sinapeissa joko enemmän tai vähemmän, mutta hiilihydraatitonta sinappia ei ole.


    • Anonyymi

      Rasvatonta kinkkua pitää olla!

      Kalatonta savulohta!

      Punajuuretonta rosollia!

      • Anonyymi

        Tyydyttynyt rasva kaataa ihmisiä jouluna enemmän kuin korona.


      • Anonyymi

        Alkoholitonta olutta!

        Kofeiinitonta kahvia!

        Sokeritonta sokerista valmistettua karppisokeria!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyydyttynyt rasva kaataa ihmisiä jouluna enemmän kuin korona.

        Toistakymmentä vuotta on rasvoina käytetty tyydyttynyttä. Taitaapi olla huteralla pohjalla sun tietosi? Ai niin haeppa joulunpyhinä vakuuttavat tiedot näkemyksillesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toistakymmentä vuotta on rasvoina käytetty tyydyttynyttä. Taitaapi olla huteralla pohjalla sun tietosi? Ai niin haeppa joulunpyhinä vakuuttavat tiedot näkemyksillesi.

        Odota vain joulua. Ja jos tästä joulusta selviät, niin seuraavaa...


    • Anonyymi

      Aiheuttaako sinappi raudan puutetta? Joku kertoi että raudan puutteesta seuraa kaikenlaisia vaivoja kuten kummallista höpö-tarinankerrontaa.

      • Anonyymi

        Tuossa sälöntäoljyä, oravanruokaa ja variksen ruokaa laihduttajille trokaileva heleppoheikki radikalisoituu terveydenedistemiskaupan heleppoheikkiä vastaan. Tekstistä melkein näkyy kuinka otsasuoni tykyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa sälöntäoljyä, oravanruokaa ja variksen ruokaa laihduttajille trokaileva heleppoheikki radikalisoituu terveydenedistemiskaupan heleppoheikkiä vastaan. Tekstistä melkein näkyy kuinka otsasuoni tykyttää.

        Juu. Olin itse samanmoinen kymmeniä vuosia. Sitten löytyi raudanpuutos, ja jo loppui psykomussutus. Sen jälkeen olen ollut hieno ihminen ja niin onnellinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Olin itse samanmoinen kymmeniä vuosia. Sitten löytyi raudanpuutos, ja jo loppui psykomussutus. Sen jälkeen olen ollut hieno ihminen ja niin onnellinen.

        Yleensä ihmiset eivät jaksa psykomussuttaa kymmeniä vuosia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä ihmiset eivät jaksa psykomussuttaa kymmeniä vuosia.

        Kanannahkateletappi jaksaa, luota siihen.


    • Anonyymi

      Hyvä esimerkki tietämättömyydestä. Vältetään hyttysiä ja niellään kameleita.

      • Anonyymi

        Nyt sanoit pahasti. Vähättelet aloittajan ongelmaa joka tuottaa hänelle henkistä pahoinvointia ja ahdistusta. Kuolema tulee jos menee lähellekään talouspaperia. Kauppoihin pitää saada varoituskyltit ja todistukset siitä että ostaja ostaa ihan omalla vastuullaan.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe