Puhuja pyytää alkurukouksessa Jumalalta, että hän avaisi kuulijoille Jumalan valtakunnan salaisuuksia. Samaa olen itse pyytänyt aloittaessani tätä kirjoitustehtävää.
Efesolaiskirje (Ef. 1:22–23) puhuu näistä salaisuuksista, taivaallisista aarteista, hengellisestä siunauksesta ja Jumalan lapseudesta. Järki ei niitä käsitä, ihminen voi ymmärtää niitä vain uskonsa kautta.
Kirje tuo esille Kristuksen suhdetta seurakuntaan. Kristus on sen pää, joka yhdistää muut jäsenet toisiinsa:
Kirje kuvaa uskovaisia eläviksi kiviksi rakennuksessa, jossa Kristus on kulmakivenä. Päänä Kristus varjelee ja tukee seurakuntaa ja rukoilee sen puolesta.
Kristuksessa seurakunta on pyhien joukko, ”totuuden pylväs ja perustus” (1. Tim. 3:15).
Rajat, joita ei silmillä näe
Jumalan valtakunnan rajat eivät ole inhimillisillä silmillä erotettavissa (Luuk. 17:20).
Peltoon kätketty aarre on yksi Jeesuksen vertaus Jumalan valtakunnasta: se näyttää halvalta, mutta siinä on sisällä kallis aarre, elävä usko ja sen kautta iankaikkinen elämä.
Jumalan valtakunnasta ulos joutunut ei välttämättä enää näe sitä. Sen sijaan siihen sisälle päässyt ihastelee ”vanhurskautta, rauhaa ja iloa, jotka Pyhä Henki antaa” (Room. 14:17). Tämä on yksi Jumalan valtakunnan salaisuus.
Uskon tuoreuttaja
Pyhä Henki on totuuden henki (Joh. 14:17). Se vaikuttaa Jumalan seurakunnassa.
Jokainen, jolla on Pyhä Henki, voi antaa toiselle synnit anteeksi (Joh. 20:22–23).
Pyhän Hengen kautta saarnatulla evankeliumilla on ihmeellinen voima, sillä se voima tulee Jumalalta (Room. 1:16). Sen voiman avulla pysymme uskomassa, ja sen voiman kautta toteutuvat uskon hedelmät. Se on ihmeitä tekevä voima: se on eläväksi tekevä, se tuoreuttaa uskoamme ja se pystyy myös hengellisesti kuolleen herättämään elävään uskoon.
Tämä on suurempi ihme, kuin parantaa ruumiillinen sairaus (Joh. 14:12), sillä kyse on iankaikkisesta elämästä, johon verrattuna ajallinen elämämme on ohikiitävä hetki (Ps. 90:9-10).
Valtakunnan mukana tulee kaikki
Jeesus itse kehotti etsimään ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, jonka myötä meille luvataan kaikki tarvitsemamme (Matt. 6:33). Kalleimman aarteen rinnalla ajalliset rikkaudet kalpenevat.
Saamme rukoilla päivittäin, että Jumalan valtakunta tulisi yhä lähemmäs, että olisin ihan siellä keskellä, kuten lammas laumassaan hakien turvaa toisistaan.
Uskonpuhdistaja Martti Luther kiteyttää näin: ”Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. Siihen minäkin kuulun, olen sen osa ja jäsen, osallinen sen kaikista aarteista ja keskinäisestä yhteydestä. Pyhä Henki on vetänyt minut siihen ja liittänyt sen jäseneksi antamalla minun kuulla Jumalan sanaa, jota edelleenkin saan kuulla.” (Luther, Iso Katekismus)
Jumalan valtakunnan tuntomerkki on rakkaus. Mikä on suurempaa rakkautta, kuin rakastaa lähimmäisen kuolematonta sielua?
Veli Tuomivaara
Salaisuuksien valtakunta
3
73
Vastaukset
- Anonyymi
Kirjoittajan loppukaneetti aiheutti kysymyksen? Jumalan valtakunnan tunnusmerkki on rakkaus. Mikäi kirjoittaja tarkoitti Jumalan valtakunnalla vl liikettä niin siitä on rakkaus kaukana. Sitä ei ole ollut kun ihmisiä on mielivaltaisesti liikkeen " sielunhoidollisissa" käsittelyissä alistettu ja heitetty saatanalle. Ette te sitä voi kieltää koska niin on tehty.
Niinpä tuollaiset pintapuoliset kaunistellut kirjoitukset ovat tekojen peittelemistä.
Oikea Jumalan valtakunta ei ole vielä tullut. Se tulee vasta silloin kun Jeesus on taivaallisen valtakunnan kuningas.
Jos liikkeen mielestä he ovat jumalan valtakunta niin silloin heidän ei pidä enää rukoilla, tulkoon Sinun valtakuntasi . Silti niin tehdään muttei nähdä ristiriitaa liikkeen toiminnan ja rukouksen välillä. - Anonyymi
"Lähestyköön Sinun valtakuntasi." Nytkin se lähestyi Tuomivaaran kirjoituksen kautta.
- Anonyymi
SRK on Jumalan valtakunta. Mitä te vielä sen tuloa rukoilette. Missään muualla maailmassa ei ole Jumalan valtakuntaa kuin lestojen kalloissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174146
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842459Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731607Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231157Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42902- 171894
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74863- 104860
Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72810