Masentuneiden hyvät jaksot

Anonyymi

Onko teillä masentuneilla hyviä jaksoja että ollaan tosi vireässä ja innokkaassa tilassa jonkin aikaa? Että toimintakyky muuttuu paljon, vai onko tämmöiset muutokset maanis m
depressiivisyyttä? kuuluuko masennukseen tämmöiset hyvät päivät tai jonkin aikaa kestävät jaksot milloin ollaan innokkaita ja energisempiä kun vähän aikaa sitten puolestaan maattiin vain sängyssä eikä viesteihinkään jaksanut vastata

14

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvä kysymys. Itsellä alkoi taas parin vuoden tauon jälkeen samat oireet kuin aiemmin vuosia ollet, eli juuri nuo jaksot ovat palanneet johtuen emotionaalisesta yksinäisyydestä/tyhjyydestä. Viikko saattaa hyvinkin vierähtää ja pystyn hädin tuskin tekemään pakolliset ja mieluiten makaan sängyssä, sitte voi seurata parin päivän toimelias jakso ja sen jälkeen taas pidempi ankeus. Ihan kaikki huonotjaksot eivät kaada sänkyyn, mutta vaikeeta ja hidasta on. Uni ei meinaa tulla jne. Onko aloittajalla samantyyppistä?

• Anonyymi

Ja en saa millään unta valvon kaikki yöt nukun aamuyöstä muutamia tunteja. Olen todella äreä ja kiukuttelen muille. Sekä on ole paljon toiminnallisempi ja virkeämpi ja saatan spontaanisti tehdä kaiken laisia asioita ja päätöksiä lähteä reissuun tai suostutella kaverit lähtemään jonnekkin kanssani. kohta ahdistuskohtaus saattaa taas yllättää ja olen jonkun aikaa masennuksen syövereissä ja nukun tällöin vähän enemmän ja olen todella alakuloinen ja surullinen. Ja en jaksa töiden jälkeen muuta ja välillä en käydä töissäkään kun olen niin väsynyt.

Olen siis miettinyt kallistuuko tuon dipon puolelle, missä se raja kulkee dipon ja masennuksen hyvien jaksojen välillä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja en saa millään unta valvon kaikki yöt nukun aamuyöstä muutamia tunteja. Olen todella äreä ja kiukuttelen muille. Sekä on ole paljon toiminnallisempi ja virkeämpi ja saatan spontaanisti tehdä kaiken laisia asioita ja päätöksiä lähteä reissuun tai suostutella kaverit lähtemään jonnekkin kanssani. kohta ahdistuskohtaus saattaa taas yllättää ja olen jonkun aikaa masennuksen syövereissä ja nukun tällöin vähän enemmän ja olen todella alakuloinen ja surullinen. Ja en jaksa töiden jälkeen muuta ja välillä en käydä töissäkään kun olen niin väsynyt.

Olen siis miettinyt kallistuuko tuon dipon puolelle, missä se raja kulkee dipon ja masennuksen hyvien jaksojen välillä?

Olet vain hukannut itsesi, pitäisikö sinun miettiä elämänmuutosta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet vain hukannut itsesi, pitäisikö sinun miettiä elämänmuutosta?

Kerro mitä itse näet, kun kurkkaat peiliin. Tyhjää?

• Anonyymi

Olen itsekkin miettinyt tätä samaa! Että montako manian kaltaisia oireita pitää olla että se voidaan luokitella siihen ja kuinka usein, entiedä

• Anonyymi

teillä on henkisen kehityksen alkuvaiheen oireita, eikä mitään zipolaarihäiriötä.

Kannattaa jatkaa vaan samalla tavalla ottakaa mukaan vielä liikunta ja terveelliset elämäntavat laadukkaalla ruualla tietenkin.

Lähtekää aamulla ulos aamupalan jälkeen.

leikatkaa elämästänne myös energiavampyyrit ja muut raskaat ihmiset.

Masennushan on sitä että mietitään liikaa menneisyyttä ja päästetään itsemme liian helpolla, ollaan mukavuusalueella.

Kunnon hikiliikuntaa sillä saa hyvät fiilikset.

Olonne vaan paranee, sitäpaitsi ollaan jo menossa kohti kevättä.

• Anonyymi

Älä yleistä mä en ole koskaan ollut omalla mukavuusalueella.Onneksi olen päässyt eläkkeelle.Joo menneisyyttä ei pitäis miettiä,mutta mitäpä sinä mun historiasta tiedät.

• Anonyymi

Masentunut ihminen juuttunut epämukavuusalueelle.

Masentuneen ihmisen nimenomaan pitäisi löytää oma mukavuusalueensa ja hyvä olo omassa kehossaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Masentuneen ihmisen nimenomaan pitäisi löytää oma mukavuusalueensa ja hyvä olo omassa kehossaan

*on juuttunut

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Älä yleistä mä en ole koskaan ollut omalla mukavuusalueella.Onneksi olen päässyt eläkkeelle.Joo menneisyyttä ei pitäis miettiä,mutta mitäpä sinä mun historiasta tiedät.

menneisyyttä ei ´´pitäis´´miettiä, eli luuppaat sitä jatkuvasti? muista että kaikki alkaa ja päättyy sun mielessä. Kun alat ajatella erilailla saat erinlaisen lopptuloksen.

´´mitäpä mä tietäisin sun historiasta´´

meille kaikille sattuu paskoja asioita. suosittelen päästää irti niistä.

ei kannata uhriutua., tiedätkös kun se pitää sut siellä masennuksessa.

onko eläke sun haave tai unelma?

Kysy iteltäsi mikä on sun isoin haave tai unelma?
        Vai oletko jo luovuttanut elämäsi suhteen?
        vähän kuulostaa siltä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

menneisyyttä ei ´´pitäis´´miettiä, eli luuppaat sitä jatkuvasti? muista että kaikki alkaa ja päättyy sun mielessä. Kun alat ajatella erilailla saat erinlaisen lopptuloksen.

´´mitäpä mä tietäisin sun historiasta´´

meille kaikille sattuu paskoja asioita. suosittelen päästää irti niistä.

ei kannata uhriutua., tiedätkös kun se pitää sut siellä masennuksessa.

onko eläke sun haave tai unelma?

Kysy iteltäsi mikä on sun isoin haave tai unelma?
        Vai oletko jo luovuttanut elämäsi suhteen?
        vähän kuulostaa siltä.

Kuulostaa että täällä on taas tee-se-itse-elämänneuvojat yms. persut kertomassa, mitä masennus on ja miten siitä parannutaan.

Miltä palstalta eksyitte?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kannattaa itselleen selittelyn sijasta kysyä makaako enemmän sohvalla vai harrastaako liikuntaa.

Jos vastaus on että makaa enemmän sohvalla niin silloin ollaan hukassa.

• Anonyymi

Yksilöllisiä vaihteluita ja erilaisia vaiheita voi muun muassa hyvin liittyä masennukseen.

Jos ei ole selkeää tai jonkinasteista "ylivirettä", niin tuskin on kaksisuuntaisuuden merkkejä silloin. Niitä taas voi tietysti joskus olla vaikea havaita, kun ovat "päällä", mutta mielialojen vaihdellessa on ehkä mahdollista arvioida itsekin vähän helpommin.

Onko se innokkaampi tila lähellä "normaalia", ei hallitsemattoman "yliaktiivista"? Ehkä silloin voi olla myös vain merkki masennuksen ajoittaisesta väistymisestä tms. vaihtelusta.

• Anonyymi

Itse kyseenalaistan puhtaan masennuksen. Jos ihminen on tutkittu riittävän hyvin, niin yleensä diagnooseja on useita. Eli ongelmakenttä on monimutkaisempi.

Käsitys sängyn pohjalla makaavasta masentuneesta on stereotypia. Ei ole pakko maata sängyssä, vaikka olisi masennusdiagnoosi. Joissain maissa ihminen otetaan siinä vaiheessa jo sairaalahoitoon.

Itselläni olotilaan vaikuttaa mm. 1) hormonikierron vaihe (koskee vain naisia), 2) vuorokauden vaihde, 3) vuodenaika (valon vaihtelut), 4) ulkoiset elämän tapahtumat ja sisäiset kriisit jne.

Tietty käyrä on mitattavissa suurimmalla osalla ihmisistä mielialoissa ja vireystilassa. Yleensä ihminen on hyvällä tuulella aamulla, mieliala laskee iltapäivää kohden ja nousee taas illalla jopa aamua paremmaksi. Jos tunnistatte biorytminne, niin käyttäkää sitä hyväksi. Tehkää ajattelua vaativat tehtävät silloin, kun vireystila on parhain. Esim. lääkäriaika kannattaa varata aina aamuun: lääkäri on itse silloin parhaimmalla mielialalla ja tekee vähiten virheitä.

Luontainen vireys- ja mielialan lasku aiheuttaa työelämässä ison joukon onnettomuuksia ja vaaratilanteita. Myös moni luovan työn tekijä tekee työnsä heti aamusta tai sitten pitää pitkän siestan ja jatkaa illasta. Tehokas työskentely 8 - 16 toimii harvalla, masennuspotilaalla kaikkein vähiten.

Jos ihminen ei liiku ja ulkoile lainkaan, ja syömiset ovat mitä ja miten sattuu, niin koko kehon ja mielen toiminnot menevät sekaisin. Kun vuorokausirytmi sekoittuu, niin uni ja seuraava vuorokausi ovat aina yhtä huonoja kuin edellinen. Huono kierre on valmis.

Eli edes vähän kannattaisi yrittää ulkoilla ja liikkua ja syödä jotain edes kohtuullisen terveellistä edes kohtuullisen säännöllisesti. Masennuspotilaskin saa nauraa, jos sille aihetta on. Ei se ihmisestä maanisdebressiivistä tee.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      3020
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      34
      2732
    3. 150
      2328
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2269
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1920
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      392
      1737
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      109
      1695
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      319
      1598
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1479
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      15
      1472
    Aihe