Miksi purjeveneissä on erilaisia periä?

Anonyymi

Uppoumarunkoisten moottoriveneiden kapea perä kai selittyi rakennustekniikalla puuveneiden aikaan. Se jäi elämään hetkeksi myös materiaalin vaihduttua, mutta katosi sitten.

Mutta entä purjeveneiden perät. Miksi niitä on niin monenlaisia ja mitä niillä on pyritty saavuttamaan. Millaista perää kannattaisi suosia mihinkin tarkoitukseen.

20

890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veneen perän perustyyppejä on kaksi: vannasperä ja peiliperä.

      Vannasperäisen veneen runko päättyy perävantaaseen samoin kuin se alkaa keulavantaasta. Perä on siksi suippo, mutta yleensä tylpempi kuin keula.

      Peiliperäisen veneen perä on "katkaistu vannasperä". Siinä on veneen poikkisuuntainen suora tai kaareva pinta, jonka reunaan runko päättyy.

      Näistä kahdesta perätyypistä on lukemattomia muunnoksia, mutta perustyypit ovat nämä. Joskus, varsinkin Englannin kanaalin rantavaltioissa yleisen hyvin pitkän ja suipon perän kohdalla, on joskus vaikea sanoa, kumpi perätyyppi on kyseessä, koska molempien tunnusmerkit näyttävät täyttyvän.

      Vannasperä on parempi veneen yleistä vakautta ajatellen. Tästä on täysin päinvastaisiakin näkemyksiä, mutta näin asia kuitenkin on. Vannasperän merkitys on suurimmillaan voimakkaassa myötäaallokossa, jossa perävannas halkaisee takaa tulevan aallon eikä päästä sitä heittelemään venettä.

      Peiliperä on nykyaikaa, ollut jo kauan, ja sallii veneen perän tekemisen tilavaksi sisällä ja ulkona. Joissakin moderneissa purjeveneissä runko ei enää sanottavasti tai lainkaan kapene perää kohti. Tällainen perä vaatii kipparilta paljon taitoa kovassa myötäaallokossa, mutta auttaa liukuunnousua, jota taas vannasperä yleensä vain haittaa.

      Vannasperä on harvoin hyvännäköinen, mutta jo pieni peräpeili tekee veneestä yleensä kauniin.

    • Anonyymi

      Nyt taisi sarjakysyjä saada heti niin täyslaidallisen ensimmäiseltä vastaajalta, että pitää generoida uusi aloitus....heh

      • Anonyymi

        Jos kysymys on hyvä, siihen kannattaa vastata, jotta asiasta kiinnostuneet saisivat siihen näkemyksiä.

        Älä turhaan murehdi kysyjien moraalia. Ehkäpä olet itsekin vain kommenttigeneraattori tai jopa sama, joka esitti kysymyksen.


      • Anonyymi

        Musta tämä oli ihan hyvä kysymys- en välttämättä arvosta tapaa haukkua kaikki aloittelijoiden kysymykset... Tässähän joku ehkä oppi jotain


      • Anonyymi

        Mutta sarjakysyjän kysymykset usein hyviä, nousee keskusteluun hyviä asioita ja tulee meille noviiseille tietoa ja muillekin pohdittavaa sekä kertausta. Sen kyllä selkeästi havaitsee, että kysyjä tietää aikapaljon asioista mitä kysyy. Näin hyviä kysymyksiä ei noviisit osaa kysyä. Tapahtuu hyvää sisällöntuotantoa näin. Voiko olla jopa moderaattori tai muu suomi24 sisällöntuottaja kyseessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta sarjakysyjän kysymykset usein hyviä, nousee keskusteluun hyviä asioita ja tulee meille noviiseille tietoa ja muillekin pohdittavaa sekä kertausta. Sen kyllä selkeästi havaitsee, että kysyjä tietää aikapaljon asioista mitä kysyy. Näin hyviä kysymyksiä ei noviisit osaa kysyä. Tapahtuu hyvää sisällöntuotantoa näin. Voiko olla jopa moderaattori tai muu suomi24 sisällöntuottaja kyseessä.

        Varmaan se tekoäly. Kohta se alkaa myös vastata itselleen ja mainoseuroja kilisee kassaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musta tämä oli ihan hyvä kysymys- en välttämättä arvosta tapaa haukkua kaikki aloittelijoiden kysymykset... Tässähän joku ehkä oppi jotain

        Samaa mieltä ja hienoa että täällä pursipalstalla on elämää.


    • Anonyymi

      Hieno vastaus asiantuntijalta. Nostit ainakin yhden vannasperäänsä hölmön näköisenä pitävän purjehtijan uskoa paattinsa erinomaisuuteen.

      • Anonyymi

        Eihän vannasperä toki hölmönnäköinen ole. Nykysilmä vain on niin tottunut peiliperään, että myös takaa suippo vene näyttää erikoiselta. Kauneus on katsojan silmissä.

        Ennevanhaan ei tehty peiliperäisiä purjeveneitä, ellei sellaiseksi katsota ensimmäisessä vastauksessa mainittua hyvin pieneen peiliin päättyvää pitkäperäistä runkotyyppiä, jota mm. englantilaiset ja amerikkalaiset käyttävät vieläkin paljon.

        Ja kuten todettu, vannasperä kestää aallokko suoraan ja vinosti takaapäin selvästi paremmin kuin peiliperä, varsinkin jos peräpeili on leveä. Esim. Colin Archer piirsi tietääkseni kaikki veneensä vannasperäisiksi, koska niillä purjehdittiin ristiaallokoistaan ja muista vaikeasti hallittavista ilmiöistään tunnetulla Pohjanmerellä.


    • Anonyymi

      Onhan tuolle perän muotoilulle myös ihan hydrodynaamiset perustelut. Tyydyttäessä pääosin alle runkonopeuteen ja vain lieviin sen ylityksiin, on perän oltava suippo. Jos peräpeili on, se ei saisi veteen tuolloin upota, koska siitä tulee huomattava lisävastus.

      Suipon muodon voi kohtalaisesti tehdä 2D-muotona niin, että runko ei kapene, mutta pienemmän vastuksen saa suipolla perällä.

      Nykyisillä purjeveneillä ja varsinkin moottoriveneillä pyritään aina yli runkonopeuden. Purjeveneillä toki vain avotuulilla joitain erikoistapauksia lukuun ottamatta. Tällöin tarvitaan terävä peräpeilin nurkka, josta virtaus irtoaa. Pitää sitten vain tehdä kompromissi sen suhteen ettei tuo nurkka ole liian herkästi vedessä jo etuajassa ja toisaalta kantaa riittävästi kovemmissa nopeuksissa.

      Mitä nopeampi vene on pituuteensa nähden sitä vähemmän runko nousee ja kapenee peräpeiliä kohti. Puhtaasti liukuvassa veneessä ei lainkaan, mutta sellaisia purjeveneitä ei ole oikein edes jollissa. Ainoastaan purje- ja leijalaudat.

      • Anonyymi

        Onkos se " kosteri " sama kuin vannasperäinen mutta vain vieraalla kielellä?


    • Anonyymi

      Joissain mm titanicissa oli nostettu se. Vaikka se suti vaan veessä. On pakko myöntää yhdenkin jäävuoren olevan ihan liikaa. Tai sitten on kai väärällä reitillä.

    • Anonyymi

      Minua ihmetyttää erityisesti peräpeilit, joissa alareuna on huomattavasti yläreunaa taempana. Alareuna on varmaan viety taakse hydrodynaamisista syistä, mutta kun se alareuna kerran jo on siellä takana, niin eikös peräpeilin pystysuoraksi kääntämällä saataisi huomattavasti enemmän tilaa veneeseen veneen pituutta muuttamatta?

      • Anonyymi

        Hyvä kysymys. En ole veneenrakentaja mutta veikkaan että em rakenteella haetaan tosiaan lisää vesilinjapituutta ja sitä kautta nopeutta. Jos se sitten muutettaisiin pystyperäksi niin veneen painopiste siirtyy taaemmas, ainakin silloin kun sitlooda täynnä väkeä. Tämä johtaa suurempaan vastukseen. Jonkinlainen kantoevähän tuo "positiivinen" peräpeili on, vai mitä sanoo viisaammat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. En ole veneenrakentaja mutta veikkaan että em rakenteella haetaan tosiaan lisää vesilinjapituutta ja sitä kautta nopeutta. Jos se sitten muutettaisiin pystyperäksi niin veneen painopiste siirtyy taaemmas, ainakin silloin kun sitlooda täynnä väkeä. Tämä johtaa suurempaan vastukseen. Jonkinlainen kantoevähän tuo "positiivinen" peräpeili on, vai mitä sanoo viisaammat

        Asia on juuri näin. Taaksepäin laskeutuva peräpeili on peräisin kilpaveneistä, mutta toimii muuallakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia on juuri näin. Taaksepäin laskeutuva peräpeili on peräisin kilpaveneistä, mutta toimii muuallakin.

        Eikö tuollainen voimakkaasti viisto peräpeili ole sekin joku tasoitussääntöön liittyvä porsaanreikä? Eihän noita enää kilpaveneissä ole. Kaikin puolin turha ja järjetön juttu, vaikeuttaa veneeseen kulkemista perän kautta, pienentää sisätiloja jne... Nykyisin tasoituskertoimet osataan laskea tarkasti koko rungon muoto huomioiden, joten tuollaisia kikkailuja ei enää juuri tehdä.


      • Anonyymi

        1980-luvun pursissahan oli järjestään näin.


    • Anonyymi

      Voiko tuollaisessa suippoperäisessä tai kuten muualla puhutaan "double ended" purjeveneissä laittaa kovassa kelissä laahusankkurin keulan sijasta perään ja ajaa pelkällä rikillä myötäiseen?

      Leveäperäisellä surffiin pyrkivällä se on ainakin hazardia touhua.

      • Anonyymi

        Pelkkä riki varmaan harvoin riittää tuollaiseen, mutta pieni myrskypurje voisi toimia. Veneen rungon täytyy olla tasapainoisesti muotoiltu, jotta takaapäin tulevat aallot eivät pääse kääntämään venettä. Leveäperäisellähän tuollainen on oikeastaan mahdotonta ja joka tapauksessa vaarallista, vähän kuin perslaskua jäisellä mäellä eli ilman vaikutusmahdollisuutta menosuuntaan.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

      Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe