En ole päässyt vielkään yli koirani kuolemasta

Anonyymi

Kuukausi sitten mun 6v koira kuoli aiva yllätäen eikä ollut mitään ennakkovarooituksia. Sain koiran kun menin ekaluokalle ja on ollut mulla siis yli puolet mun elämästä. Koira kuoli kesken lenkin metsäpolulla ja olin hetken shokissa ja sitten soitin isälleni paniikissa et koira ei herää. Isä oli äitini kanssa asioilla mut lupas tulla. Sain itseni sen verran rauhottuu et tajusin aloitta elvytyksen. Annoin paineluelvytystä ja puhalsin koirani suuhun enkä lopettanut ennen isäni tuloa. Hän vain totesi et kuollut se on. Itse en meinannnut sitä hyväksyä mutta lopulta ei muutakaan voinut. Koko kävelymatkan kotiin syyllistin itseäni ja mietin et jos ei oltais lähdetty lenkille tai jos olisn tarkkaillut koiran käytöstä enempi olisinko havainnut jotain merkkejä ja kaikkee jossittelua. Kotona sulkeuduin huoneeseeni ja itkin. Itkinn ensikertaa pariin vuoteen. Erittäin harva asia saa mut niin rikki et alan itkee mut koiran kuolema oli yks niistä. Seuraavana päivänä isäni soitti koululle ja kertoi etten pääsisi kouluun ja se päivä tehtiin kaikkee mikä hieman vei ajatukset pois koirasta. Käytiinn kalassa, autolla ajelemassa, juoksemassa, saunassa ja illlalla katsottiin videoita netistä. Illalla ajatukset palasivat takaisin koiran kuolemaan ja en tunnu ikinä pääseväni yli siitä. Edelleen tuntuu et se tulee vahvasti mieleen joka paikasa etenki sillä lenkkipolulla jolle se kuoli. Jos tää jatkuj tällaisena niin en tiedä mitä teen. Pääseekö tästä mitenkään yli edes sen verran ettei joka päivä tulisi mieleen?

16

506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Suru vaatii aikaa. Ja luvan surra. Itkeä voi aina, kun itkettää, se on luonnon omaa terapiaa ja jokainen koettu tunne ja itketty kyynel vie eteenpäin.
      Ei ole mikään ihme, että olet järkyttynyt tapahtumista, ne olisivat olleet useammalle aikuisellekin kova paikka.

Lupaan, että jossain vaiheessa huomaat, ettet enää ole niin surullinen tai pyörittele menestystä ja siihen liittyviä asioita koko ajan mielessäsi.

Voimia sinulle prosessiin.

• Anonyymi

Tottakai pääsee. Se vaatii aikaa jokaisen eläimen omistajalla ja yllättävä kuolema on aina suuri järkytys.

Anna itsellesi aikaa toipua, juttele vanhempiesi kanssa ja etsi netistä jokin vertaistukiryhmä, jossa jutella muille, jotka ovat kokeneet saman.
      Kuoleminen on hyväksyttävä ja voit auttaa itseäsi siinä prosessissa esimerkiksi lopettamalla itsesi syyttämisen. Se on toki vaikeaa, mutta ajan kanssa sellaisetkin ajatukset jäävät unholaan.
      Kuolema on osa elämää, eikä sille kukaan voi mitään, joten sinun syysi se ei ole. Se ei ole kenenkään syy, vaan väistämätön tosiasia.

Voit myös kunnioittaa lemmikkiäsi omalla tavallasi, voit piirtää (piirtäminen ja kirjoittaminen ovat muuten hyviä tapoja päästää ajatuksiaan ulos ja helpottaa omaa taakkaa)

Ennenkaikkea kannustan sinua puhumaan ja käsittelemään tunteitasi muiden kanssa.

Kyllä se elämä taas hymyilee, vaikka välillä onkin vaikeaa

• Anonyymi

Varmasti pääset yli tuosta surusta tai ainakin se helpottaa ajan kanssa. Ja älä nyt ainakaan itseäsi pidä syyllisenä tuohon. Todella hyvin toimit tilanteessa kun yritit palauttaa koissun takas vielä elävien kirjoihin elvytyksellä. Kaikki aikuisetkaan eivät pystyisi toimimaan siinä tilanteessa vaan osa jähmettyisi kauhusta. Lähetetiinkö sitä koiraa muuten mihinkään ruumiinavaukseen? Itse veikkaisin vakavaa sydäninfarktia , mutta toki se varmuus olisi hyvä saada ja saattaisi helpottaa sinunkin oloa. Itse olen pelkästään kissoja omistanut viimeiset 50vuotta , mutta tiedän sen tunteen , kun oma lemmikki josta on tullut paras kaveri lähteekin yhtäkkiä. Tsemppiä sulle!

• Anonyymi

Anteeksi, että vastaan näin myöhässä, mutta isän kanssa haudattiin se meidän takapihalle. Itsekin veikkaann sydänkohtausta.

• Anonyymi

voimia sinulle. Kyllä se suru helpottaa, mutta ottaa aikansa. Muistot söilyvät. Muistan kaikki 6 kuollutta koiraanii vaikka ensimmisen kuolemasta on jo 45 vuotta. ja viimeisen 3 vuotta. Joskus vieläkin tulee tippa silmään,kun muistelen jotain koiraani ja sen tekemistä ja varsinkin viimeisiä hetkiä. Joskus vien koirien haudoille kukkasen.

• Anonyymi

Tuohon on yksi hyvä lääke : Uusi koira tilalle.

• Anonyymi

Varmasti pääset yli. Mun 10vuotias kissa kuoli ilman ennakkovaroitusta 1987 ja olin tuolloin 14vuotias. Mulla se suru purkautui vihana ja ärtymyksenä ja varmasti osasyynä oli se että mulle oli isä opettanut että miehet eivät itke ja itse olen mies ja pidättelin silloin itkua ja siksi se purkautui akressiona. Rikoin muutaman tavaranikin. Se on hyvä, että itse olet antanut itkun tulla etkä ole vaan pitänyt kaikkea tuskaa sisälläsi.

• Anonyymi

Juu. Kiitos vastauksist! Outo tuo opetus sinun isältäs etteivät miehet itke. Itsekin olen mies tai poika mutta mulle ei ole kukaan niin opettanut. Kyllä täs nyt oon onnistunut saamaan ajatukset muuallekin kuin kuolleeseen koiraan ja kyl täst selvitään.

• Anonyymi

Ei ollu mullakaan , siis ennakkovarotusta. Oli vaan 4 purasua ja kuolema. En tiedä selviänkö ikinä siitä näystä ja rakjaan koirani nenetyksestä. Yritettävä se kuitenki on vaikka ikävä onki suunnaton

• Anonyymi

Jos haluaa lemmikin nii pitää myös valmistautua siihen että se kuolee

• Anonyymi

Pystyykö siihen edes oikein valmistautumaan?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pystyykö siihen edes oikein valmistautumaan?

Eipä oikein pysty.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eipä oikein pysty.

Ei niin, mutta, pitää ymmärtää että niistä on ajallaan luovuttava, ja se on surullista. Kun tuon tiedostaa itselleen, on helpompi käsitellä asia. Se käy kaikille koiran omistajille, valitettavasti...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      36
      2499
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2313
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      37
      1771
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1688
    6. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      32
      1121
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    8. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      942
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe