Kerääkö Oulu 680 000 säästöt sakkoina bussifirmalta?
Ensin meinattiin viedä Oulun Kaupunginteatterilta 500 000€ ja siitä nousi valtavan kova meteli. Nyt keksittiin kiireesti helpompi tapa hakea säästöjä, vieläpä paljon enemmänkin: kupataan liikennöitsijältä rahat pois.
Oikeasti seurantalaitteet eivät vaan aina toimi ja se johtuu ihan muusta kuin liikennöitsijästä. Kun siirrytään kesä- tai talviaikatauluun, niin menee viikkoja ettei laitteet edes päivity ja vuorot on mitä sattuu. Sama pätee kassakoneiden toimintaankin, jolloin jopa viikonloppuvuorot ei meinaa löytyä ja koneet tilttaa harva se päivä. Lisäksi on päivittäin seurantalaitekatkoja ihan yllättäenkin, näin etenkin huonolla ja pilvisellä säällä.
https://www.kaleva.fi/bussifirma-otplle-liki-700-000-euron-rangaistus-yr/3194723
Bussifirma OTP:lle liki 700 000 euron rangaistus – yrityksen on korjattava Oulun joukkoliikennettä haittaavat puutteet määräajassa, muutoin sopimus voidaan purkaa
Joukkoliikenteestä kerätään sakkomaksuina kaupungin säästötavoitteet!
9
1098
Vastaukset
- Anonyymi
Saakohan "joukkoliikenteen lamauttaja" isotkin bonukset tempustaan?
On tämä hävytöntä touhua. Pääasia on, että matkustajat ovat asiallisen kyydin saaneet sinne, minne ovat olleet menossa. Tämä korona-aika on vaikeuttanut liikennöitsijänkin toimintamahdollisuuksia merkittävästi. Pitäisi ottaa tämä paljon enemmän huomioon, kun tällaisia sanktioita asetetaan. Liikenneturvallisuuden luulisi olevan pääasia, ei tällainen pilkunviilaus. Ja on kysymys ison porukan työpaikoista myös.
- Anonyymi
Säästyypä teatteri!
Entinen joukkoliikennepomo oli siis Lamm(as)... nyt uusi näyttää kykyjään.
Oulun kaupunki ei tarjoa liikennöitsijälle kuin kuoppaiset kadut ja auraamattomat pysäkit.
Oulun maliin kaikki kuopat korjataan aina PAHKALLA. Tuiran sillan halkeamisurat täytetään möykkyraidoilla ja nupukivikatuja ei ole luultavasti tarkoituskaan korjata. Kuopat syvenee vuosi vuodelta. Koko Torikatu pitäisi asvaltoida lopullisesti! - Anonyymi
OTP on selvästi kyllä rikkonut sopimusehtoja jos viitsisit lukea joukkoliikennejaoston esityslistoja, eikä näitä puutteita voida vain läpi sormien katsella ihan hankintalain mukaan.
Kyllä alkuvaiheen kompurointiin pitäisi suhtautua ymmärtäväisyydellä eikä tällaisella vihamielisellä asenteella. Tämä haastava korona-aika on hankaloittanut hommia monin eri tavoin. Pääasia on, että matkustaja on määränpäähän päässyt. Ei tällainen pilkunviilaus ja virheiden etsiminen.
- Anonyymi
hese_man kirjoitti:
Kyllä alkuvaiheen kompurointiin pitäisi suhtautua ymmärtäväisyydellä eikä tällaisella vihamielisellä asenteella. Tämä haastava korona-aika on hankaloittanut hommia monin eri tavoin. Pääasia on, että matkustaja on määränpäähän päässyt. Ei tällainen pilkunviilaus ja virheiden etsiminen.
Tässä on kaupunki puoli vuotta yrittänyt ymmärtäväisyydellä suhtautua. On useampaan kertaan yritetty tiedustella liikennöitsijältä mikä on vikana mutta vastausta ei ole tullut tai se on ollut epämääräistä. Nämä kaikki kirjautumatta jättämät vuorot taas vaikeuttavat joukkoliikenteen suunnittelua suunnattomasti kun ei tiedetä paljonko matkustajia milloinkin tullut kyytiin jolloin aikataulujen ja reittien kehittäminen vaikeutuu huomattavasti. Sitten valitetaan miten huonosti bussit kulkee ja miten aikataulut ei toimi. Nämä tabletit joihin kuljettajien tulisi kirjautua ovat kaupungin kustantamia ja jos niitä liikennöitsijältä uupuu niitä voi kaupungilta tiedustella lisää ILMAISEKSI. Maksupäätteiden puolella on OTP:lla myöskin ollut ongelmia hankkia näitä uusia lukijoita joka ei voi johtua koronasta, sillä kaupunki on selvittänyt valmistajalta onko ongelmatilanteita saatavuudessa ollut. Nämä uudet lukijat mahdollistaisi pankkikortin käyttämisen busseissa, josta on niin kovasti valitettu. Tämä pankkikorttimaksaminen on ollut maanlaajuinen projekti useiden kaupunkien kanssa yhteistyössä, joka on nyt vaarassa myöhästyä tuoden huomattavat lisäkustannukset, vain siksi koska OTP ei ole viitsinyt tilata ja asentaa näitä sopimuksen velvoittamia lukijoita. Lisäksi huomattavia kalustopuutteita on ollut sen jälkeenkin kun kaikki tilatut uudet autot ovat saapuneet. Näistä KAIKISTA puutteista on huomauteltu koko syksyn ajan useaan kertaan mutta minkäänlaista muutosta ei ole näkynyt. Hankintalain velvoittamana Oulun kaupungin on pakko sanktioida OTP:ta, koska tilanne olisi epäreilu silloin muita liikennöitsijöitä kohtaan. Tässä ei OTP tee muuta kuin harmia omaan nilkkaan, kaupunki kyllä löytää jonkun liikennöitsijän joka pystyy tarjoamaan tilaamaansa palvelua, olkoon se OTP tai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on kaupunki puoli vuotta yrittänyt ymmärtäväisyydellä suhtautua. On useampaan kertaan yritetty tiedustella liikennöitsijältä mikä on vikana mutta vastausta ei ole tullut tai se on ollut epämääräistä. Nämä kaikki kirjautumatta jättämät vuorot taas vaikeuttavat joukkoliikenteen suunnittelua suunnattomasti kun ei tiedetä paljonko matkustajia milloinkin tullut kyytiin jolloin aikataulujen ja reittien kehittäminen vaikeutuu huomattavasti. Sitten valitetaan miten huonosti bussit kulkee ja miten aikataulut ei toimi. Nämä tabletit joihin kuljettajien tulisi kirjautua ovat kaupungin kustantamia ja jos niitä liikennöitsijältä uupuu niitä voi kaupungilta tiedustella lisää ILMAISEKSI. Maksupäätteiden puolella on OTP:lla myöskin ollut ongelmia hankkia näitä uusia lukijoita joka ei voi johtua koronasta, sillä kaupunki on selvittänyt valmistajalta onko ongelmatilanteita saatavuudessa ollut. Nämä uudet lukijat mahdollistaisi pankkikortin käyttämisen busseissa, josta on niin kovasti valitettu. Tämä pankkikorttimaksaminen on ollut maanlaajuinen projekti useiden kaupunkien kanssa yhteistyössä, joka on nyt vaarassa myöhästyä tuoden huomattavat lisäkustannukset, vain siksi koska OTP ei ole viitsinyt tilata ja asentaa näitä sopimuksen velvoittamia lukijoita. Lisäksi huomattavia kalustopuutteita on ollut sen jälkeenkin kun kaikki tilatut uudet autot ovat saapuneet. Näistä KAIKISTA puutteista on huomauteltu koko syksyn ajan useaan kertaan mutta minkäänlaista muutosta ei ole näkynyt. Hankintalain velvoittamana Oulun kaupungin on pakko sanktioida OTP:ta, koska tilanne olisi epäreilu silloin muita liikennöitsijöitä kohtaan. Tässä ei OTP tee muuta kuin harmia omaan nilkkaan, kaupunki kyllä löytää jonkun liikennöitsijän joka pystyy tarjoamaan tilaamaansa palvelua, olkoon se OTP tai ei.
"Nämä uudet lukijat mahdollistaisi pankkikortin käyttämisen busseissa"
Kehtaatkin puhuakin täyttä pötyä! Pankkikortilla voi maksaa uusilla kassapäätteillä VAIN siihen liitetyn maksupäätteen kautta. Maksutapahtuma on lisäksi hidas varmenteineen ja pin-kyselyineen. Niitä kassakone maksupääte -yhdistelmiä on käytössä monellakin firmalla, myös OTP:lla.
Pankkikorttimaksaminen on vielä pitkässä kuusessa kun ohjelmistojakaan ei ole vielä valmiina. Samoin QR-koodien lukeminen ei ole vieläkään käytössä ja kännykkäliput pitää kuskien rekisteröidä siinä missä lippuautomaattienkin liput.
Kaupunki kuulemma tarjoaa mm. Koskilinjojen käytössä olleita vanhoja, näytöt naarmuille hierottuja, himmeitä seurantalaiteresuja, jotka lisäksi boottailee puoli tuntia käynnistyttyään.
Olisi varmaan aika kiinnostavaa selvitellä uuden joukkoliikennepäällikön sidoskytkennät... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nämä uudet lukijat mahdollistaisi pankkikortin käyttämisen busseissa"
Kehtaatkin puhuakin täyttä pötyä! Pankkikortilla voi maksaa uusilla kassapäätteillä VAIN siihen liitetyn maksupäätteen kautta. Maksutapahtuma on lisäksi hidas varmenteineen ja pin-kyselyineen. Niitä kassakone maksupääte -yhdistelmiä on käytössä monellakin firmalla, myös OTP:lla.
Pankkikorttimaksaminen on vielä pitkässä kuusessa kun ohjelmistojakaan ei ole vielä valmiina. Samoin QR-koodien lukeminen ei ole vieläkään käytössä ja kännykkäliput pitää kuskien rekisteröidä siinä missä lippuautomaattienkin liput.
Kaupunki kuulemma tarjoaa mm. Koskilinjojen käytössä olleita vanhoja, näytöt naarmuille hierottuja, himmeitä seurantalaiteresuja, jotka lisäksi boottailee puoli tuntia käynnistyttyään.
Olisi varmaan aika kiinnostavaa selvitellä uuden joukkoliikennepäällikön sidoskytkennät...Mitä oikein höpötät pin koodeista? Pankkikorttimaksaminen tulee tapahtumaan juurikin lähimaksuna näihin samoihin lukijoihin mihin Waltti kortitkin. Kaupunki on jo Pusatec Oy:ltä ostanut ohjelmiston joka mahdollistaisi tämän lähimaksamisen pankkikortilla. Kuitenkin osassa OTP:n autoista on ollut näitä vanhemman mallisia lukijoita jotka EIVÄT mahdollista tätä lähimaksamista, vaikka sopimuksessa on nimenomaan näitä lukijoita vaadittu. Revon Turistiliikenteelläkin oli pitkän aikaa erilliset maksupäätelaitteet käytössä, jotka piti poistaa autoista. Myöskin näiden QR-koodien lukeminen on silloin mahdollista. Jos et minua usko niin lue läpi joukkoliikennejaoston pöytäkirjat, jossa asia on selitetty perusteellisemmin. http://asiakirjat.ouka.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/pk_asil_tweb.htm? bid=23259
Jos tabletit todella on noin resuja niin niitä voi tiedustella ja valittaa kaupungille, että laitteet ovat käyttökelvottomia, mutta sitäkään ei näköjään viitsitä oma-aloitteisesti tehdä.
- Anonyymi
Noh
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256590Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631604142Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513389Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902944Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2851940Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde341626- 881453
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja141433Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741409Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386