Honda HR-V:n ajovalot

Anonyymi

Omistan Honda HR-V:n vm. 2017. Autossa on ajovalon polttimoina perinteistäkin perinteisemmät H4:t. Itselläni ei ole kokemuksia muiden autojen valoista muuta kuin "ulkopuolelta tarkasteltuna".
Ovatko mielestänne Hondan H4:t ajanmukaiset tai tehokkaat tai edes riittävät? Enkä nyt tarkoita "ulkopuolisesti tarkasteltuna" enkä mutu-tietoa siitä, mitä on muualta luettu, vaan omakohtaisia kokemuksia. Itselläni H4:t ovat merkkiä Osram Night Breaker. Ainakin polttimoiden vaihtaminen on erittäin helppoa.

18

1716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinulle pitäisi siis kertoa onko sinun autosi valot ajanmukaiset ja riittävät?
      Yritä ihan itse tehdä oman mielesi puolesta päätelmät, kiitos.
      Palaa asiaan kun olet tehnyt tuon vaativat päätelmän.

    • Anonyymi

      Kyllä ne ovat riittävät, tosin halvimman varustelun mukaiset. Jos ne olisivat H1:t tai vastaavat, niin tilanne aivan sama. Night breakerit polttimoina suht tehokkaat valotehonsa osalta, kestävyys vakioita huonompi. Xenonkin alkaa olla jo vanhaa tekniikkaa kun LED tekniikka tunkee tilalle. Hondaan toki näitäkin tarjolla paremmin varustelluissa yksilöissä.

    • Anonyymi

      Uudempikorisen Honda HR-V:n tultua markkinoille Tuulilasi kommentoi Hondan valoja:
      "Halogeenilähivalot ovat hyvätasoiset. Kolmen luksin kantama yltää 82 metriin (ka. 77 m). Valokeilan leveys viidenkymmenen metrin päässä 26,5 metriä (ka. 11 m).

      Halogeenikaukovalot ovat hyvät. Kolmen luksin kantama yltää 196 metriin (ka. 197 m). Valokeilan leveys 150 metrin päästä autosta on 21 metriä. (ka. 16 m).

    • Anonyymi

      Toki keulalle voi halutessaan hankkia omien ajovalojen lisäksi näitä suosittuja halogeenivaloja, jos ajaa paljon valaisemattomilla teillä. Itsellänikin näitä lisäpitkiä aikoinaan oli, mutta eivät olleet yleisen käytännön mukaisesti auton omien pitkien jatkona, vaan pikemminkin levitettynä alkuperäisten pitkien kohdalta tien sivuille.
      Pitkälle valaisevista pistemäisistä lisävaloista ei ollut vastaavaa hyötyä pikemminkin haittaa, koskapa vastaantulijat vaihtoivat lyhyille valoille vain turhan kaukaa ja lyhyitä kun ei paljoa voinut parantaa, mitä nyt pitämällä umpiot puhtaina ja ehken polttimoilla kikkailemalla.

    • Anonyymi

      mulla edellisessä hondassa tupla xenonit pidin niitä hyvinä..
      mutta nyt uudessa Ledit lyhyet ja H7 pitkät enpä ois uskonut ,että
      valaisevat paremmin kuin xenonit??

    • Anonyymi

      Tosiaan, kyllä H4:tkin voivat antaa ihan hyvän valon. Aikanaan oli 02 Civic, jossa oli justiin H4 ja isot heijastimet. Niillä tuli tosi hyvä ja ennen kaikkea leveä valaisu, joka valaisi sen ojanvarrenkin hyvin.

      Itsellä on ollut kompromissina kaukovaloissa tuollainen tehokkaampi (mutta lyhytikäisempi) polttimo, jos niissä on oma polttimo. Lyhyillä valoilla sitten peruspolttimompi ratkaisu.

      HR-VHen kyllä sopisivat lisäpitkät keulalle ulkonäön puolesta.

    • Anonyymi

      Kusenkeltaiset halogeenit.

    • Anonyymi

      H4 valaisimet ovat yleensä nykymuotia huomattavasti suuremmat ja sen vuoksi tehokkaammat. Kun valaisimia pienennettiin, siirryttiin H1 ja H7 polttimoihin ja myöhemmin muoti saneli ettei valot saa näyttää valoilta vaan kaikenlaisilta viiruilta, niin laitettiin ledit, joiden valoteho ei ehkä olekaan niin hyvä kuin luullaan. Onneksi lediajovalot kestää pitkään ettei ainakaan auton ensimmäinen omistaja joudu kalliisiin valaisinten uusimistöihin (siis koko valaisin menee uusiksi kun yksittäisiä ledejä sammuu).

      • Anonyymi

        Totuuden nimissä on sanottava että H4 valojen laatu on ollut aika kirjava. On ollut todella hyviä valoja, mutta myös ihan surkeita. Pelkkä valaisin ei ole ollut se ratkaiseva, vaan myös johdatuksen laadulla on iso merkitys. Jos on käytetty todella ohutta virtajohtoa valoille, on lopputulos ollut huono.
        Myös tämän päivän led valoissa on suuria eroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totuuden nimissä on sanottava että H4 valojen laatu on ollut aika kirjava. On ollut todella hyviä valoja, mutta myös ihan surkeita. Pelkkä valaisin ei ole ollut se ratkaiseva, vaan myös johdatuksen laadulla on iso merkitys. Jos on käytetty todella ohutta virtajohtoa valoille, on lopputulos ollut huono.
        Myös tämän päivän led valoissa on suuria eroja.

        Nimenomaan, ledit eivät ole automaattisesti hyvät valot. Varsinkin kaukovalot ovat monessa uudessa autossa luokattoman huonot. En ymmärrä miksi. Autossa 100 airbagia, turvaverhoa, törmäysvyöhykkeet, automaattinen hätäjarrutus ymsyms ja sitten keulalle laitetaan sysipaskat ajovalot! MIKSI?????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan, ledit eivät ole automaattisesti hyvät valot. Varsinkin kaukovalot ovat monessa uudessa autossa luokattoman huonot. En ymmärrä miksi. Autossa 100 airbagia, turvaverhoa, törmäysvyöhykkeet, automaattinen hätäjarrutus ymsyms ja sitten keulalle laitetaan sysipaskat ajovalot! MIKSI?????

        Valmistaja katsoo tarpeettomaksi tehdä kaikkiin autoihin tehokkaita kaukovaloja kun suurin osa autoilijoista ei tarvise sellaisia. Kyse on siis kompromissista, koska ledeillä saadaan kyllä todella tehokkaitakin kaukovaloja kuten lisävaloista voidaan todeta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan, ledit eivät ole automaattisesti hyvät valot. Varsinkin kaukovalot ovat monessa uudessa autossa luokattoman huonot. En ymmärrä miksi. Autossa 100 airbagia, turvaverhoa, törmäysvyöhykkeet, automaattinen hätäjarrutus ymsyms ja sitten keulalle laitetaan sysipaskat ajovalot! MIKSI?????

        Koska harva niitä valoja tarvitsee, suurin osa autoilusta tapahtuu valaistuilla teillä tai valoisaan aikaan. Suomen pimeys on oma erikoisuutensa tässä maailmassa.


    • Anonyymi

      2017 ja H4 halogeenit? Jeesus mikä karvalakki

      • Anonyymi

        "Korkeatehoinen ajovalo vaarantaa liikenneturvallisuutta."


      • Anonyymi

        Jari Pitkäjärvi, toimittaja TM:n autotoimituksessa 33 vuotta, mukana koeajoissa ja vertailuissa, erikoisalana ajovalot:

        "”Kookkaat suorakaiteen muotoiset H4-umpiot olivat parhaimmillaan tehokkaita, mutta hyvin yleisten pyöreiden lähivalo oli heikompi."
        "Aluksi leditoteutukset olivat hämmästyttävän heikkoja ja kehitys otti aikaa. Nyt ledilähivalot ovat useimmiten erittäin hyviä, mutta kaukovaloissa on vielä sanomista."

        Honda HR-V:n umpio on noin 15 cm korkuinen ja melkein 30 cm leveä. Valotehoa luulisi siis riittävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jari Pitkäjärvi, toimittaja TM:n autotoimituksessa 33 vuotta, mukana koeajoissa ja vertailuissa, erikoisalana ajovalot:

        "”Kookkaat suorakaiteen muotoiset H4-umpiot olivat parhaimmillaan tehokkaita, mutta hyvin yleisten pyöreiden lähivalo oli heikompi."
        "Aluksi leditoteutukset olivat hämmästyttävän heikkoja ja kehitys otti aikaa. Nyt ledilähivalot ovat useimmiten erittäin hyviä, mutta kaukovaloissa on vielä sanomista."

        Honda HR-V:n umpio on noin 15 cm korkuinen ja melkein 30 cm leveä. Valotehoa luulisi siis riittävän.

        Ei taida sen varsinaisen heijastinpinnan mitat olla ihan noin suuret vaikka umpio olisikin noin leveä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Korkeatehoinen ajovalo vaarantaa liikenneturvallisuutta."

        Täh?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida sen varsinaisen heijastinpinnan mitat olla ihan noin suuret vaikka umpio olisikin noin leveä.

        Koko umpion mitaltahan tuota valoa loistaa, kun menee katsomaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

      Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      112
      4249
    2. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

      Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      32
      3216
    3. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

      Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2423
    4. KÄVELYTREFFIT ?

      Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      208
      1455
    5. Mies pelkää mahdollista raskautta

      Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j
      Sinkut
      210
      1056
    6. Kiikkustuoli

      Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa
      80 plus
      158
      1049
    7. Ihana M nainen

      Ihana M nainen. Nainen kuin unelma.
      Ikävä
      68
      1004
    8. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

      Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      21
      906
    9. En elä täällä vaan oikeassa elämässä

      Jos ihmissuhde kaatuu siihen, mitä täällä palstalla kuvitellaan ja väännetään, silloin ongelma ei ole minussa vaan luott
      Ikävä
      126
      785
    10. Meidän välillä on jotain erityistä

      ..ja ei mikään helpoin tehtävä olla erillään..❤️‍🔥
      Ikävä
      60
      735
    Aihe