Omistan Honda HR-V:n vm. 2017. Autossa on ajovalon polttimoina perinteistäkin perinteisemmät H4:t. Itselläni ei ole kokemuksia muiden autojen valoista muuta kuin "ulkopuolelta tarkasteltuna".
Ovatko mielestänne Hondan H4:t ajanmukaiset tai tehokkaat tai edes riittävät? Enkä nyt tarkoita "ulkopuolisesti tarkasteltuna" enkä mutu-tietoa siitä, mitä on muualta luettu, vaan omakohtaisia kokemuksia. Itselläni H4:t ovat merkkiä Osram Night Breaker. Ainakin polttimoiden vaihtaminen on erittäin helppoa.
Honda HR-V:n ajovalot
18
1615
Vastaukset
- Anonyymi
Sinulle pitäisi siis kertoa onko sinun autosi valot ajanmukaiset ja riittävät?
Yritä ihan itse tehdä oman mielesi puolesta päätelmät, kiitos.
Palaa asiaan kun olet tehnyt tuon vaativat päätelmän. - Anonyymi
Kyllä ne ovat riittävät, tosin halvimman varustelun mukaiset. Jos ne olisivat H1:t tai vastaavat, niin tilanne aivan sama. Night breakerit polttimoina suht tehokkaat valotehonsa osalta, kestävyys vakioita huonompi. Xenonkin alkaa olla jo vanhaa tekniikkaa kun LED tekniikka tunkee tilalle. Hondaan toki näitäkin tarjolla paremmin varustelluissa yksilöissä.
- Anonyymi
Uudempikorisen Honda HR-V:n tultua markkinoille Tuulilasi kommentoi Hondan valoja:
"Halogeenilähivalot ovat hyvätasoiset. Kolmen luksin kantama yltää 82 metriin (ka. 77 m). Valokeilan leveys viidenkymmenen metrin päässä 26,5 metriä (ka. 11 m).
Halogeenikaukovalot ovat hyvät. Kolmen luksin kantama yltää 196 metriin (ka. 197 m). Valokeilan leveys 150 metrin päästä autosta on 21 metriä. (ka. 16 m). - Anonyymi
Toki keulalle voi halutessaan hankkia omien ajovalojen lisäksi näitä suosittuja halogeenivaloja, jos ajaa paljon valaisemattomilla teillä. Itsellänikin näitä lisäpitkiä aikoinaan oli, mutta eivät olleet yleisen käytännön mukaisesti auton omien pitkien jatkona, vaan pikemminkin levitettynä alkuperäisten pitkien kohdalta tien sivuille.
Pitkälle valaisevista pistemäisistä lisävaloista ei ollut vastaavaa hyötyä pikemminkin haittaa, koskapa vastaantulijat vaihtoivat lyhyille valoille vain turhan kaukaa ja lyhyitä kun ei paljoa voinut parantaa, mitä nyt pitämällä umpiot puhtaina ja ehken polttimoilla kikkailemalla. - Anonyymi
mulla edellisessä hondassa tupla xenonit pidin niitä hyvinä..
mutta nyt uudessa Ledit lyhyet ja H7 pitkät enpä ois uskonut ,että
valaisevat paremmin kuin xenonit?? - Anonyymi
Tosiaan, kyllä H4:tkin voivat antaa ihan hyvän valon. Aikanaan oli 02 Civic, jossa oli justiin H4 ja isot heijastimet. Niillä tuli tosi hyvä ja ennen kaikkea leveä valaisu, joka valaisi sen ojanvarrenkin hyvin.
Itsellä on ollut kompromissina kaukovaloissa tuollainen tehokkaampi (mutta lyhytikäisempi) polttimo, jos niissä on oma polttimo. Lyhyillä valoilla sitten peruspolttimompi ratkaisu.
HR-VHen kyllä sopisivat lisäpitkät keulalle ulkonäön puolesta. - Anonyymi
Kusenkeltaiset halogeenit.
- Anonyymi
H4 valaisimet ovat yleensä nykymuotia huomattavasti suuremmat ja sen vuoksi tehokkaammat. Kun valaisimia pienennettiin, siirryttiin H1 ja H7 polttimoihin ja myöhemmin muoti saneli ettei valot saa näyttää valoilta vaan kaikenlaisilta viiruilta, niin laitettiin ledit, joiden valoteho ei ehkä olekaan niin hyvä kuin luullaan. Onneksi lediajovalot kestää pitkään ettei ainakaan auton ensimmäinen omistaja joudu kalliisiin valaisinten uusimistöihin (siis koko valaisin menee uusiksi kun yksittäisiä ledejä sammuu).
- Anonyymi
Totuuden nimissä on sanottava että H4 valojen laatu on ollut aika kirjava. On ollut todella hyviä valoja, mutta myös ihan surkeita. Pelkkä valaisin ei ole ollut se ratkaiseva, vaan myös johdatuksen laadulla on iso merkitys. Jos on käytetty todella ohutta virtajohtoa valoille, on lopputulos ollut huono.
Myös tämän päivän led valoissa on suuria eroja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totuuden nimissä on sanottava että H4 valojen laatu on ollut aika kirjava. On ollut todella hyviä valoja, mutta myös ihan surkeita. Pelkkä valaisin ei ole ollut se ratkaiseva, vaan myös johdatuksen laadulla on iso merkitys. Jos on käytetty todella ohutta virtajohtoa valoille, on lopputulos ollut huono.
Myös tämän päivän led valoissa on suuria eroja.Nimenomaan, ledit eivät ole automaattisesti hyvät valot. Varsinkin kaukovalot ovat monessa uudessa autossa luokattoman huonot. En ymmärrä miksi. Autossa 100 airbagia, turvaverhoa, törmäysvyöhykkeet, automaattinen hätäjarrutus ymsyms ja sitten keulalle laitetaan sysipaskat ajovalot! MIKSI?????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan, ledit eivät ole automaattisesti hyvät valot. Varsinkin kaukovalot ovat monessa uudessa autossa luokattoman huonot. En ymmärrä miksi. Autossa 100 airbagia, turvaverhoa, törmäysvyöhykkeet, automaattinen hätäjarrutus ymsyms ja sitten keulalle laitetaan sysipaskat ajovalot! MIKSI?????
Valmistaja katsoo tarpeettomaksi tehdä kaikkiin autoihin tehokkaita kaukovaloja kun suurin osa autoilijoista ei tarvise sellaisia. Kyse on siis kompromissista, koska ledeillä saadaan kyllä todella tehokkaitakin kaukovaloja kuten lisävaloista voidaan todeta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimenomaan, ledit eivät ole automaattisesti hyvät valot. Varsinkin kaukovalot ovat monessa uudessa autossa luokattoman huonot. En ymmärrä miksi. Autossa 100 airbagia, turvaverhoa, törmäysvyöhykkeet, automaattinen hätäjarrutus ymsyms ja sitten keulalle laitetaan sysipaskat ajovalot! MIKSI?????
Koska harva niitä valoja tarvitsee, suurin osa autoilusta tapahtuu valaistuilla teillä tai valoisaan aikaan. Suomen pimeys on oma erikoisuutensa tässä maailmassa.
- Anonyymi
2017 ja H4 halogeenit? Jeesus mikä karvalakki
- Anonyymi
"Korkeatehoinen ajovalo vaarantaa liikenneturvallisuutta."
- Anonyymi
Jari Pitkäjärvi, toimittaja TM:n autotoimituksessa 33 vuotta, mukana koeajoissa ja vertailuissa, erikoisalana ajovalot:
"”Kookkaat suorakaiteen muotoiset H4-umpiot olivat parhaimmillaan tehokkaita, mutta hyvin yleisten pyöreiden lähivalo oli heikompi."
"Aluksi leditoteutukset olivat hämmästyttävän heikkoja ja kehitys otti aikaa. Nyt ledilähivalot ovat useimmiten erittäin hyviä, mutta kaukovaloissa on vielä sanomista."
Honda HR-V:n umpio on noin 15 cm korkuinen ja melkein 30 cm leveä. Valotehoa luulisi siis riittävän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jari Pitkäjärvi, toimittaja TM:n autotoimituksessa 33 vuotta, mukana koeajoissa ja vertailuissa, erikoisalana ajovalot:
"”Kookkaat suorakaiteen muotoiset H4-umpiot olivat parhaimmillaan tehokkaita, mutta hyvin yleisten pyöreiden lähivalo oli heikompi."
"Aluksi leditoteutukset olivat hämmästyttävän heikkoja ja kehitys otti aikaa. Nyt ledilähivalot ovat useimmiten erittäin hyviä, mutta kaukovaloissa on vielä sanomista."
Honda HR-V:n umpio on noin 15 cm korkuinen ja melkein 30 cm leveä. Valotehoa luulisi siis riittävän.Ei taida sen varsinaisen heijastinpinnan mitat olla ihan noin suuret vaikka umpio olisikin noin leveä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Korkeatehoinen ajovalo vaarantaa liikenneturvallisuutta."
Täh?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida sen varsinaisen heijastinpinnan mitat olla ihan noin suuret vaikka umpio olisikin noin leveä.
Koko umpion mitaltahan tuota valoa loistaa, kun menee katsomaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833