Mustaa verta

Anonyymi

Noniin, mulla on ollut menkat vasta kaksi vuotta. Ne tulevat säännöllisen epäsäännöllisesti (kahden kuukauden välein - 1 viikko, eli lähestyvät sitä "kerran kuussa" kokoajan.) ja viimeksi menkat olivat marraskuun alkupuolella.

Kuukautissovellus epäili niiden alkavan 25.12, mutta sovellus on epäsäännöllisyyden vuoksi heittänyt aina muutaman päivän tai viikon, joten en yllättynyt menkkojen tulevan hiukan aikaisemmin.

Kerroin tämän valmiiksi siksi, että
a) Olen nuori
b) tiedän, että menkat tulevat muutaman vuoden epäsäännöllisesti
c) olen tietoinen siitä, että ne tulevat hieman ennustetta aiemmin, eikä yhtäkään näistä kysymyksistä tarvitse kysellä :)

Ne siis alkoivat torstaina ehkä 12 aikoihin.
Nyt on siis kulunut noin 2 päivää siitä.

Veri on ollut mustaa tai lähes mustaa a sitä tulee todella vähän normaaliin verrattuna. Mulla on tullut yleensä punertavaa ja selvästi enemmän (varsinkin toisena ja kolmantena päivänä). Normaalisti mulla on tullut ekana ja vikana päivänä hiukan mustaa.

Musta veri ei ole välttämättä vakavaa, olen lukenut. Se meinaa sitä, että veri tulee hitaasti ja ehtii hapettua, joka voi johtua esim. jostain tukkeesta vaginassa.

^ Olen neitsyt, ei siis voi olla kondomi tai minkäänlainen seksilelu. Ja ei, en käytä tampooneja.

Onko muilla ollut tällaista? Kertokaa mahdollisia kokemuksia tai mitä tiedätte aiheesta.
Nämä menkat eivät ole kestäneet kuin 2-3 päivää (mistä sen alun haluaakaan laskea), joten en tiedä tuleeko punertavaa verta näiden menkkojen aikana.

Kiitän jo valmiiksi vastauksista

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On joka kuukausi vähän omanlaisensa, aikuisenakin. Kesto ja koostumus vaihtelee. Ei siis huolta, kaikki hyvin.

    • Anonyymi

      Ymmärsinkö oikein, että kuukautisesi tulevat periaatteessa parin kuukauden välein? Se viittaisi siihen, että munasolua ei irtoa, eli kyseessä olisi tyhjennysvuoto, eikä tavanomainen ovulaatioon perustuva kuukautisvuoto.

      Normaali hormonikierron säätelyhän perustuu siihen, että munasoluja kypsyy, ja kypsyvät munasolut tuottavat estrogeenia. Yksi munasoluista irtoaa noin kerran kuussa. Irronneen munasolun paikalle munasarjaan kehittyy keltarauhanen, joka tuottaa keltarauhashormonia. Munasarjojen tuottamien naishormonien lisäksi naisen hormonikiertoon liittyy aivolisäkkeen hormonit (follikkelia stimuloiva hormoni ja lutenisoiva hormoni). Nämä kaikki hormonit ovat vuorovaikutuksessa keskenään, jolloin syntyy hormonikierto, jossa koko ajan tapahtuu erilaisia asioita tavallaan ketjureaktiona, jonka seurauksena naisella on kuukautiset.

      Jos munasolua ei irtoa, ei hormonikiertokaan toimi siten kuin pitää. Periaatteessa jos kuukautiset eivät ala tulla suunnilleen kerran kuussa, voisit noin vuoden päästä käydä lääkärissä selvittämässä asiaa. On mahdollista esim. tutkia hormoneita verikokeista. Joskus lääkekuurilla (esim. keltarauhashormoni) voidaan auttaa kuukautisia käynnistymään normaalisti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe