Puuilon 220 A geeliakku

Anonyymi

Onko kokemuksia otsikon akusta kokemuksia, miten paljon noita geeliakkuja voi purkaa käyttöiän oleellisesti kärsimättä?

63

11570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Puuilon akusta ei kokemusta. 50% on sellainen nyrkkisääntö. Avoimet masselvyakut kestävät paljon enemmänkin. Ovat kyllä isoja ja painavia ja pitää lisätä vettä. Geeliakun suurin ongelma on lataus, siinä pitää olla varovainen, eivät kestä yhtään ylilatausta/ylijännitettä/liian suurta virtaa.

      • Anonyymi

        Noissa avoimissa akuissa on ongelma kaasuje johtaminen ulos veneestä


      • Anonyymi

        Näyttävät lupaavan 1600 50% sykliä. Jos edes pääsee 500:aan olisi loisto-ostos. Aika kalliiksi menee löytää merkkiakku, jolle luvataan noin paljon.

        Geeli ei sinänsä tee akusta parempaa ja Energie ei todellakaan ole merkkiakku.


    • Anonyymi

      Valmistaako puuilo akkuja?

      • Anonyymi

        Kyllä, akkupuusta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, akkupuusta!

        Niin hyvää puuta


    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ei kannata laittaa geeliakkua käynnistysakuksi, lisäksi 200A on käynnistysvirraksi liian pieni. Eli joko laitat sen akun muuhun käyttöön jolloin virranantokyvyllä ei ole käytännössä merkitystä, taikka sitten valitset tarkoitukseen paremmin sopivan akun.

      • Anonyymi

        Miten niin 200 ah on liian vähän? Kyllä oma 6 litran kuutos diesel lähtee 220ah AGM akuilla tulille jo kymmenen kautta takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin 200 ah on liian vähän? Kyllä oma 6 litran kuutos diesel lähtee 220ah AGM akuilla tulille jo kymmenen kautta takana.

        Mistä tuon 200 Ah keksit?
        Siitä ei missään ole puhuttu yhtään mitään, vaan 200A virtaa antavasta geeliakusta, sehän voi olla vaikkapa 30 Ah akku tai pienempikin!
        10 vuotiaassa pikkuautossanikin löytyy aksuat yli 680 ColdCrancAmps eli 680A. Naurettavaa laittaa veneeseen siitä kolmannes kokoista.


    • Anonyymi

      Jälleen kerran meni A ja Ah iloisesti sekaisin jo kysymyksessä.

    • Anonyymi

      Avaa ,en ymmärrä mikä A ja Ah on eroa?

      • Anonyymi

        Jos et ymmärrä eroa, kvg. Tai sitten annat jonkun toisen valita akkusi.


      • A (ampeeri) on sähkövirran yksikkö.
        Ah (ampeeritunti) on kapasiteetti siis ampeeri x aika (tunneissa).
        En tiedä onko kysyjä tosissaan ?


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        A (ampeeri) on sähkövirran yksikkö.
        Ah (ampeeritunti) on kapasiteetti siis ampeeri x aika (tunneissa).
        En tiedä onko kysyjä tosissaan ?

        220A viittaa akussa usein starttivirtaan. 200Ah akussa starttivirtaa on yleensä eli 1000A. 12 volttia kertaa 1000 ampeeria on 12 kW eli 12 000 W. Se on teho, jota esim. starttimoottori voi käyttää. Sillä hyrähtää jo rekkakin käymään. Kapasiteetti 200Ah tarkoittaa, että akusta periaatteessa saa 200 tunnin ajan ampeerin virran ulos. Eli 12 watin lamppu palaa 200 tuntia. 12 watin lamppu 12 voltin järjestelmässä kuluttaa 1 ampeerin virran, koska 12 W = 1 ampeeri kertaa 12 volttia. Teho = jännite x virta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        220A viittaa akussa usein starttivirtaan. 200Ah akussa starttivirtaa on yleensä eli 1000A. 12 volttia kertaa 1000 ampeeria on 12 kW eli 12 000 W. Se on teho, jota esim. starttimoottori voi käyttää. Sillä hyrähtää jo rekkakin käymään. Kapasiteetti 200Ah tarkoittaa, että akusta periaatteessa saa 200 tunnin ajan ampeerin virran ulos. Eli 12 watin lamppu palaa 200 tuntia. 12 watin lamppu 12 voltin järjestelmässä kuluttaa 1 ampeerin virran, koska 12 W = 1 ampeeri kertaa 12 volttia. Teho = jännite x virta.

        Tässä kai nyt kuitenkin puhuttiin tästä 220 Ah akusta? Vai onko Puuilossa joku paremmin aloittajan kysymykseen sopiva akku?
        https://www.puuilo.fi/energie-vapaa-ajan-akku-220ah-gel-cml


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä kai nyt kuitenkin puhuttiin tästä 220 Ah akusta? Vai onko Puuilossa joku paremmin aloittajan kysymykseen sopiva akku?
        https://www.puuilo.fi/energie-vapaa-ajan-akku-220ah-gel-cml

        No ei tietenkään puhuttu, vaan joko 200A virtaa enimmillään antavasta akusta, tai vaihtoehtoisesti 200 A virtaa kylmänä antavasta akusta. Noillaki on eronsa, mutta aloittajankysymyksestä ei ilmene kumpaa tarkoitetaan.
        Se on selvää ettei ainakaan 200 Ah kapasiteetin akkua!


    • Anonyymi

      Näyttää siltä että joukossa on joku, joka ei ole akkuasioista perillä ja näyttää myös olevan joku, joka ei jaksa asiaa selvittää.
      Onneksi on niitäkin jotka jaksavat antaa opastusta.

      Minä annan meille kaikille sopivan osoitteen, josta asiaan löytyy perusteellinen selvitys.
      Netistä löytyy STEK: in toimittama Vene ja Sähkö niminen opas, jossa asiat opetetaan aivan alusta lähtien.
      Masaesbosta

    • Anonyymi

      Noissa halpisakuissa voi olla valmistusteknistä hajontaa tuotantoerien sisällä . Eli toinen akku kestää vuosikymmenen ja toinen alle vuoden. Usin kannattavia ostoksia jos on valmis viemään sitä takuuseen ja kuitti pysyy tallessa. Ei kutenkaan hälytysajoneuvoihin.

      Mitä geeliakkuteknologiaan tulee, niin itse en niitä enää mihinkään laita parin Exide eqipment kokeilun jälkeen. Autossa webastoakkuna sellainen oli ainkin täysin toimimaton kylmällä ilmalla kun ei ottanut virtaa vastaan riittävän nopeasti. Laturin jännitteet nousi heti 14.4V mutta akku oli lähes tyhjä. Laitoin tilalle 55Ah AGM niin 90A laturi oli polvillaan 15min käynnistyksestä.

      Toinen saman sarjan 220Ah geeli on asuntovaunukäytössä eikä sitä ole purettu varmaan edes 10% ja vaunu on aina piuhan päässä C-teck automaattilaturissa. Neljä vuotta vanhana jo muutamien ampeerien purkuvirrat valaistuksessa aiheuttavat laturin toistuvan edestaisen käynnistmisen.

      Suosittelisin AGM-teknlogiaa ja luotettavaa toimitaa vaativaan kohteeseen Exideä.

      • Anonyymi

        Exide on minusta sinänsä yliarvostettu. Yritin kerran selvittää ja kysellä Exideltä akkujen speksejä, eipä löytynyt. Ihan perus purkukäyrät, kuorman kestävyys, purkukerrat yms. Eivät vaan pystyneet/osanneet toimittaa niitä. Kaikenlaista MCA/CCA yms puppua sai, mutta kunnon napajännite/purku käyriä ei saanut. Biltema/Motonet akuista saa saman verran. Niitä tarvitsee jos haluaa laittaa akkua esim keulapotkurille tai jos haluaa muuten arvioida sopiiko akku sinun käyttöösi. Rolls/Trojan/Victron/Mastervolt sai helpolla. ja myös kiinalaiselta Ritarilta sai ne helpolla


    • Anonyymi

      Hauska homma sinänsä kun Tuontitukku antaa eri speksit tuolla cml200 akulle. Noin yleisesti ottaen, jos valmistaja tai myyjä ei pysty antamaan sulle kunnon speksejä käyrineen, akku on p**ka. Siitä on paras lähteä. Oli se sitten litium tai agm tai geeli tai vesiakku. Kunnon valmistajat, myös kiinalaiset, pystyvät antamaan sinulle speksit miten akku käyttäytyy, miten kestää ja miten sitä pitää käsitellä. Litium akuistakin näkyy versioita jossa ostajalle tulee yllärinä että sitä ei saanutkaan ladata 0C alapuolella tai että akun purku/latausvirta olikin erittäin rajoittunut. Näissä huijauksen maku ja ostajaa tietyllä tavalla kusetettu. Tuo puuilon akku kuulostaa hyvältä mutta speksien puute aiheuttaa ainakin minulle sen että ei jatkoon. En kyllä myöskään pitkällä tiukullakaan koskisi geeliakkuun. Liikaa ongelmia ylilatauksen kanssa. Geeli hyvä jos sulla todella paljon akkua ja käytät 2V kennoja. Jos mahtuu ja hyvä akkulaatikko, Trojanin tai Rollsin lyijyvesiakkuja (ja jaksat lisätä vettä). Jos tilasta puutetta laita joku semihyvä AGM (etuna kohtuu nopea lataus pienehkölläkin kapasiteetilla, AGMää ei myöskään saa yliladata, mutta pienempi ongelma kuin geelissä). Tai jos rahaa niin hyvät litiumit, mutta silloin pitää osata ostaa oikeanlaista kamaa (tai paaaaljon rahaa).

      • Asia menee elämässäkin niin että jos joku juttu ei kestä päivänvaloa niin sitä ei näytetä.Ihan ymmärrettävää.Ylläoleva kommentti on hyvä, tämä kannatta pitää mielessä kun ostaa jotakin mistä ei ole kunnon dataa.


      • Anonyymi

        Kiinalaiset valehtelee järjstestään spekseissä.

        Yhtään kunnollista li-ion kennoa ei ole tullut täysin kiinasta ja kiinalaisilta, markkinoille. Kaikki tulee muutamalta valmistajalta. Siksi koska rehellisyys ja kytkös isoihin firmoihin jotka tekevät akkuja ammattikäyttöön.

        Sama koskee lyijyakkuja.



        Ostakaa tuore laatuakku joita saksassa, muualla euroopassa myydään ja tyytyväisiä

        Puratte sen verran että akku pysyy kunnossa ja lataatte täyteen. Jos tätä ei ymmärrä niin mikään akku ei kestä. Käytöllä voidaan määritellä montako sataa kertaa voidaan purkaa tiettyyn asti ja kestääkö akku 2 vuotta tai 8


    • Anonyymi

      Mulla on Exiden 55Ah AGM starttiakkuna, kulutusakkuna Victronin 110Ah geeliakku.
      Molemmille omat CTEK-laturit, starttiakulle 7A laturi, kulutusakulle 20A.
      Koneen laturi 75A, sen perässä Mastervoltin älykäs latausjakaja - ei jännitteen laskua diodin yli.

      Hyvin riittää virta Loki/kaikuyhdistelmälle, tuulimittarille (Reiskat), Garminin plotterille, VHF:lle ja Eberin lämppärille sekä kylmäkoneikolle kompuralla (Dometic).

      Veneen sisävalot ledeillä, keitin Origo, joten ei tarvitse virtaa. Radiota tulee soitettua aika vähän. Kulkuvalot, mastovalo ja ankkurivalo ledejä.

      Hyvin on sähkö riittänyt, lataus maasähköllä ja koneen käydessä laturilla.
      Aurinkopaneeleja ei ole.
      Victronin geeliakulle luvataan 500 sykliä 80% purkauksella.
      Riittää meikäläisen käytössä vähintään 10 vuodeksi, todennäköisesti pidempään.
      Antaisi starttiakkuna 450A käynnistysvirran, eli riittäisi siihenkin. Kone käy kuitenkin vain lyhyitä pätkiä satamasta lähtiessä tai sinne palatessa, joten valitsin starttiakuksi AGM:n nopeamman latautumisen vuoksi.

      Suunnittelin ensin Motonetin veneakkuja mutta niissä maksimikallistus on 60 astetta. Victronin ja Exiden voi asentaa vaikka ylösalaisin vuotamatta.

      Aloittajan kysymä 220Ah Puuilon Energie varmasti riittää veneeseen jos koneella ajaa tunnin päivässä ja parin päivän välein saa maasähköön ja/tai jos veneessä on 100W paneeli(t).
      Käytännössä 50% varaustasoon purkamalla Puuilon akkukin kestää todennäköisesti sen 10 kautta veneessä, välillä voi purkaa syvempäänkin jos saa heti ladattua täyteen purkamisen jälkeen.

      Kesä-heinäkuussa sähköä kuluu veneessä todella vähän, jos ei invertterin avustuksella käytä 230V sähkölaitteita.

      https://www.marinea.fi/files/products/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-EN078332500-1595503720.pdf

      • Anonyymi

        Kesä- heinäkuussa sähköä kuluu paljon, kun jääkaappi huutaa hoosiannaa ja veneessä +30 astetta lämmintä...


    • Anonyymi

      Kokemusta nyt kaksi vuotta.
      Akku todella huono, eikä vastaa alkuunkaan mainosta!
      Uudesta saakka akku ei ole latautunut täyteen kapasiteettiin.
      Nyt akku vaihtokunnossa!
      Paneelitehot riittää reilusti 12V/ 15A ja latausjännite koko päivän 14,5 V täydellä aurinkoisella säällä. Lataussäädin katkoo jatkuvasti latauksen pois, akku ei suostu ottamaan vastaan!?
      Illalla akku tyhjä ja jännite tippuu 11,30V/ sähköt poikki!!!!
      En suosittele enkä osta toista tällaista mistään, perinteinen neste akku kesti sentään 10 vuotta!!!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Onko takuu voimassa? Mulla on kestänyt 220Ah AGM-akku nyt 10v.


      • Anonyymi

        Akkua myytiin vuonna 2020 lähtien..ilman teknistä dataa!!
        Nyt vasta akun tiedot on päivitetty?!
        Akku vaatii min 30 A max ....60 A laturin/latauksen!
        Siis se ei sovellu mihinkään pienempiin 10-25A latauksen järjestelmiin!
        Siis perinteinen akku toimii varmasti pienillä latausvirroila!
        Älkää ostako pieniin järjestelmiin, harvalla nuo latausvirrat on 30-60A!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkua myytiin vuonna 2020 lähtien..ilman teknistä dataa!!
        Nyt vasta akun tiedot on päivitetty?!
        Akku vaatii min 30 A max ....60 A laturin/latauksen!
        Siis se ei sovellu mihinkään pienempiin 10-25A latauksen järjestelmiin!
        Siis perinteinen akku toimii varmasti pienillä latausvirroila!
        Älkää ostako pieniin järjestelmiin, harvalla nuo latausvirrat on 30-60A!

        Tuosta hupiakusta on sitten saatu puuiloa.


      • Anonyymi

        Sanoit että paneeliteho riittää reilusti 15A, mutta ohjeissa on syklisessä käytössä minimi latausteho 30A. Mahtaako toi vaikuttaa asiaan?


    • Anonyymi

      Paatti on siinä kunnossa jotta silikonia tarvis mutta kärsiikö geeli jos vanhaan vetää sitte.

    • Anonyymi

      Tuutko hakee, en, tuun...

      • Anonyymi

        Hauska sattuma. Minullekin tuli tuo sama mainoshokema mieleen.
        Voisivat tosin keksiä jotain muuta välillä kun alkaa jo soimaan korvassa tuo - tuutko hakeen.


    • Anonyymi

      Puuilon Geeliakku Energie 12V/ 220 Ah ; huolto-ohje.

      Geeliakku EI OLE HUOLTOVAPAA.
      Geeliakussa on myös tavallista "akkuvettä", joka haihtuu.
      Muutaman vuoden käytön jälkeen Geeliakku ei ota varausta vastaan, syynä akkuvesi.
      Huolto ohje:
      Poista akun kannessa oleva iso suojalevy, aloita pienistä hahloista kapealla listalla.
      Suojalevy on yleensä kevytliimattu.
      Alta löytyy kumiset kennostojen korkit, avaa alipaineiset korkit.
      Lisää tavallista "akkuvettä" tarpeen mukaan.
      Akkuvettä kannattaa varata 2-3 litraan, mikäli vesi kokonaan haihtunut!
      Lataa akku täyteen.
      Miksi "huolto-ohjetta" ei löydy akun manuaalissa?

      Nämäkin Energie Geeliakut tullee "Varta" linjalta omilla nimi tarroilla.

      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen asia.


      • Anonyymi

        Se ei ole Puuolion vika


      • Anonyymi

        "Nämäkin Energie Geeliakut tullee "Varta" linjalta omilla nimi tarroilla."

        Varmaan tuleekin, mutta se ei ole minkäänlainen tae laadusta. Tyypillisesti isot tehtaat tekevät myös pienempiä eriä tilaajille näiden valitsemilla ominaisuuksilla. Yleensä tilaajat haluavat karsia materiaaleista tai muista ominaisuuksista, jotta kustannukset saadaan painettua niin alas kuin mahdollista. Vertaa esim. rengastehtaat ja sieltä vaikkapa Continental. Iso yritys joka mm. valmistaa kohtuu kelvottomia RoadHog renkaita linjastoillaan. Näitäkin sitten mielellään kaupitellaan "Continentalin tehtailta tulleina".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nämäkin Energie Geeliakut tullee "Varta" linjalta omilla nimi tarroilla."

        Varmaan tuleekin, mutta se ei ole minkäänlainen tae laadusta. Tyypillisesti isot tehtaat tekevät myös pienempiä eriä tilaajille näiden valitsemilla ominaisuuksilla. Yleensä tilaajat haluavat karsia materiaaleista tai muista ominaisuuksista, jotta kustannukset saadaan painettua niin alas kuin mahdollista. Vertaa esim. rengastehtaat ja sieltä vaikkapa Continental. Iso yritys joka mm. valmistaa kohtuu kelvottomia RoadHog renkaita linjastoillaan. Näitäkin sitten mielellään kaupitellaan "Continentalin tehtailta tulleina".

        Tiesiat ovat ok renkaat vain kaduille kaupunkiajoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nämäkin Energie Geeliakut tullee "Varta" linjalta omilla nimi tarroilla."

        Varmaan tuleekin, mutta se ei ole minkäänlainen tae laadusta. Tyypillisesti isot tehtaat tekevät myös pienempiä eriä tilaajille näiden valitsemilla ominaisuuksilla. Yleensä tilaajat haluavat karsia materiaaleista tai muista ominaisuuksista, jotta kustannukset saadaan painettua niin alas kuin mahdollista. Vertaa esim. rengastehtaat ja sieltä vaikkapa Continental. Iso yritys joka mm. valmistaa kohtuu kelvottomia RoadHog renkaita linjastoillaan. Näitäkin sitten mielellään kaupitellaan "Continentalin tehtailta tulleina".

        Monet tilaa täyttä roskaa suoraan Kiinasta, koska se on muka sama kuin länsimainen merkki X joka sekin tehdään Kiinassa ehkä jopa samassa tehtaassa. Se mikä unohtuu on että siitä halpamerkistä jätetään pois kriittisiä komponentteja (jopa sähköturvallisuuteen liittyen) tai käytetään halvimpia mahdollisia. Ulkoisesti voi kuitenkin näyttää samalta. Ja että laadunvalvonnasta tingitään tai sitä ei ole. Tuote voi jopa olla ihan sama kuin merkkituote, mutta ne ovat hylkytavaraa, eli niitä jotka ei mahdu toleransseihin. Ne myydään sitten Aliexpressissä suoraan sulovileneille ”sain halvalla, maahantuojat kusettaa”.


      • Anonyymi

        Tärkeä ja hyvä neuvo. Mistä tollainen ohje on peräisin kun Puuilon sivuilla ei tuollasta näy.


      • Anonyymi

        Tämä energie akku on aito kiinalainen. Googlettamalla Koyosonic löytyy kiinalainen nyrkkipaja missä näitä akkuja kyhätään. Sama akku myös Mbat,koyosonic nimellä.


    • Anonyymi

      Myyvät myös vanhoja akkuja.
      Ostin Puuilon Energie 220 ah geeliakun vuonna 2020, eikä ostohetkellä huomattu tarkistaa todellista valmistus vuotta (löytyy kannessa pitkä himmeä numerosarja).
      Nyt akku ei enää toimi, myivät 8 vuotta vanhan akun, leima tarkistettu 0202!!
      Leima :helmikuu , vuosi 2002!
      Eipä ihmekkään miksi patteri hyytyy kolmessa käyttövuodessa, kun todellinen ikä onkin 11 vuotta:):)
      Geeliakun kemia tulee käyttöikänsä loppuun pelkillä vuosillakin.
      Täytyypä Vantaan liikkeessä antamassa palautetta, varmaan sanovat "oma vika kun ostit vanhan":)

      • Anonyymi

        Hölmöläinen tirisee, olisit katsonut kaupassa ja vielä itket tyhmyyttäsi palstalla, kun et tarkastanut, ei ymmärrä


      • Anonyymi

        Se vuosi 2002 oli jo 18 vuotta ennen vuotta 2020.


    • Anonyymi

      Mikäli käytät sitä lämpimässä/talvella sisätiloissa on hyvä ostos , muussa tapauksessa osta AMG , huomaa että monet valmistajat myöntävät geeliakulle takuun 15v kun on käytetty 20-25C lämpotilassa. T: Ari

      • Anonyymi

        Millä vitulla Suomessa käytät lämpimässä akkua kun koko ajan on niin saatanan kylmä tai sitten veneessä on +35C mikä on mille tahansa akulle niskalaukaus....

        Jos akku ei toimi lämpötila-alueella -30C-+30C, se on yksinkertaisesti paska, johon ei kannata rahojaan pistää.

        Kukaan tuskin veneilee -30C lämpötilassa, mutta esimerkiski litiumakku ei kestä tuota lämpötilaa edes säilytyksessä


    • Anonyymi

      Mulla myös tämä sama akku. Myytiin tosin Aditalla merkillä Mbat 3 v sitten. Enää ei ota virtaa. Avasin kannen ja vesitin kennot akkuvedellä. Saapa nähdä herääkö tästä. Ainakin kovin kuivalta näytti kennot pienestä reiästä tihrustaen.

      • Anonyymi

        Auttoiko akkuveden lisääminen?


    • Anonyymi

      Onkos jollain oikeasti akkuteknologiaa tuntevalla ajatusta tosta minimilatausvirrasta. Geeli on kuitenkin vain hapon säilytystapa, En itse keksi miksi 30a minimi on annettu tälle merkille, muille ei. Puuilon akkua myydään koyosonic ja mbat merkeillä ainakin
      Meillä on niitä veneessä 2kpl, maasähkössä ovat 30a laturin päässä ja paneeli työntää alle 10a omassa laiturissa. Toimivat toista kautta mainiosti, ei kyllä syväpureta ollenkaan. Max purku on ollut 156ah (kahdesta akusta)
      Akkujen todellinen C20 arvo on 204ah.

      • Anonyymi

        Tuon "Puuilon geeliakun" akun latauksen minimi 30A virralla ei ole mitään sähköteknisiä perusteita!
        Laitoin asiasta palautteen ja korjauspyynnön Puuilolle, tuskin ymmärtävät muuttaa:)
        Akkua voi ladata vaikka "ylläpitolaturilla" ja akun oma varaustila säännöstelee virtamäärän itse! Täysi akku ei ota vastaan yhtään A vaikka olisi kuinka tehokas laturi!

        Onneksi Puuilon Takuu toimi ja sain palautettua täysin fiasko akun takaisin!
        Valmistusmerkintä näissä akuissa niin sekavaa, ettei edes myyjät / asiakaspalvelu osaa tulkita niitä! Taas on merkintätapa muutettu ja sitä EI ole leimattu pakettiin vaan akkuun!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon "Puuilon geeliakun" akun latauksen minimi 30A virralla ei ole mitään sähköteknisiä perusteita!
        Laitoin asiasta palautteen ja korjauspyynnön Puuilolle, tuskin ymmärtävät muuttaa:)
        Akkua voi ladata vaikka "ylläpitolaturilla" ja akun oma varaustila säännöstelee virtamäärän itse! Täysi akku ei ota vastaan yhtään A vaikka olisi kuinka tehokas laturi!

        Onneksi Puuilon Takuu toimi ja sain palautettua täysin fiasko akun takaisin!
        Valmistusmerkintä näissä akuissa niin sekavaa, ettei edes myyjät / asiakaspalvelu osaa tulkita niitä! Taas on merkintätapa muutettu ja sitä EI ole leimattu pakettiin vaan akkuun!

        Samoja susiparistoja myydään vaikka millä merkeillä. Yhteistä on samanlainen kotelointi. Tarrat vaihtelevat. Puuilon versio taitaa olla halvimmasta päästä. 2 vuoden kevyen käytön jälkeen ei enää ota virtaa vastaan. Hellurei!


    • Anonyymi

      220 ampeerin akun kapasiteetti on varmaan aika pieni, ehkä 20Ah? Se ottaa rajuimmillaan varmaan jotain 3A virtaa sisään latauksessa.

    • Anonyymi

      Hupiakuksi sopivan 250ag lifepo4 akun näyttäisi saavan ~200€ rahteineen aliexpressistä. Lupailevat yli 4000 sykliä, kestää syväpurkausia ja akussa on ledi näyttö varaustilanteesta.

      • Anonyymi

        Vaikuttaa huijaukselta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikuttaa huijaukselta..

        Siis se 300€ puuilon geeliakku?


      • Anonyymi

        Tilaapa se!!!
        Kolmen kuukauden päästä tavaraa ei edelleenkään näy ja "myyjä" on kadonnut niin AliExpressistä kuin kaikkialta muualtakin.
        Sitten yrität reklamoida ja parin kuukauden päästä väsyt koko hommaan.

        Toinen vaihtoehto on, että saat Postilta ilmoituksen paketista.
        Tullaat sen ja huomaat saaneesi laatikollisen kiinalaisia sanomalehtiä ja miesten stringit....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilaapa se!!!
        Kolmen kuukauden päästä tavaraa ei edelleenkään näy ja "myyjä" on kadonnut niin AliExpressistä kuin kaikkialta muualtakin.
        Sitten yrität reklamoida ja parin kuukauden päästä väsyt koko hommaan.

        Toinen vaihtoehto on, että saat Postilta ilmoituksen paketista.
        Tullaat sen ja huomaat saaneesi laatikollisen kiinalaisia sanomalehtiä ja miesten stringit....

        Noi Kiinan tarjoukset on välillä epäluotettavan oloisia. Joskus tutkin yhden akun tarjousta. Ihan samannäköinen kuva oli akusta monella eri nimellä, ja kapasiteetit vaihteli ilmoituksesta toiseen. Youtubessa joku oli testannut hyvin samankaltaista akkua, ja kapasiteetti oli samaa luokkaa kuin laatuakussa, jonka ilmoitettu kapasiteetti oli vain puolet. Vedin johtopäätöksen, että uskaltaisin ehkä ostaa Kiinasta yksittäisiä komponentteja, joita joku on riippumattomasti testannut ja rakentaa niistä akun, mutta kokonaisen akun uskaltaisin ostaa vain Suomesta vaikka sitten tuplahintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilaapa se!!!
        Kolmen kuukauden päästä tavaraa ei edelleenkään näy ja "myyjä" on kadonnut niin AliExpressistä kuin kaikkialta muualtakin.
        Sitten yrität reklamoida ja parin kuukauden päästä väsyt koko hommaan.

        Toinen vaihtoehto on, että saat Postilta ilmoituksen paketista.
        Tullaat sen ja huomaat saaneesi laatikollisen kiinalaisia sanomalehtiä ja miesten stringit....

        Kun nykyiset hupiakut on ajettu loppuun niin varmaankin tilaan. Valitsen myyjän jolla on vaikkapa yli 1000 toteutuneita kauppoja hyvillä reittauksilla. Akku sitten jotain merkkiä tyyliin liitokala. Hinta näin tosin nousee sinne 350-500€ tuntumaan.

        Käytännön kapasiteettia on tuplasti verrattuna lyijyakkuun koska kestää syväpurkauksia. Syklejä laatu lifepo4 akku kestää 6000 (geeliakku 1600). Valintaani myös puoltaa helposti luettava varaustilanne, paino ja koko. Lifepo4 turvallinen akkuun voi lyödä vaikka naulan eikä se syty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noi Kiinan tarjoukset on välillä epäluotettavan oloisia. Joskus tutkin yhden akun tarjousta. Ihan samannäköinen kuva oli akusta monella eri nimellä, ja kapasiteetit vaihteli ilmoituksesta toiseen. Youtubessa joku oli testannut hyvin samankaltaista akkua, ja kapasiteetti oli samaa luokkaa kuin laatuakussa, jonka ilmoitettu kapasiteetti oli vain puolet. Vedin johtopäätöksen, että uskaltaisin ehkä ostaa Kiinasta yksittäisiä komponentteja, joita joku on riippumattomasti testannut ja rakentaa niistä akun, mutta kokonaisen akun uskaltaisin ostaa vain Suomesta vaikka sitten tuplahintaan.

        Onko sun pointti että kiinalainen halpuutettu, ylihintainen ja vanhentunut tekniikka tarvitsee tilata suomalaisilta koijareilta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sun pointti että kiinalainen halpuutettu, ylihintainen ja vanhentunut tekniikka tarvitsee tilata suomalaisilta koijareilta?

        Voit tilata mistä haluat, itse tullut kusetetuksi kiinan tilauksen kanssa, eli tuli muuta mitä tilasin ja rahat meni


    • Anonyymi

      220Ah geeli akun kuuluisi paina 64kg, Puuilon geeliakun paino on 56kg. Eli vähemmän kuin vastaava 220Ah AGM akku (59Kg).
      Eli todellisuudessa kapasiteetti on aivan muuta mitä ilmoitetaan.

      • Anonyymi

        Se on 204ah, c20. Ne ilmoittaa c100 luvun tossa. Silloin 56kg on ihan linjassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe