Tilannehan on tämä.
Ne, joilla on dna Welho kaapelimodeemi, ovat erittäin etuoikeutetussa asemassa.
Mutta jos asut talossa, johon ei tule dna:n 2-suuntaista kaapeliverkkoa, tilanne on ihan toinen:
Elisan ADSL ja/tai kuituliittymiä joko ei saa lainkaan, tai jos saa, niin hinta on moninkertaisesti sen mitä dna welho kaapelimodeemiyhteys maksaisi.
3G / 4G -liittymiä (ja EHKÄ tulevaisuudessa 5G -liittymiäkin ?) sensijaan saa halvalla.
MUTTA:
Noiden mobiiliverkkojen kirous on se, että:
1) Moniin mobiililiittymiin ei edes saa ulkoverkkoon näkyvää aitoa IP -osoitetta (ei edes osoitteeltaan vaihtuvaa sellaista), vaan IP -osoite on ns. sisäverkon IP, eli yhteys tulee operaattorin omistaman ja hallitseman NAT -laitteen läpi. Tällöin et voi pitää mitään palvelinta, koska IP -osoitteesi on esim. 192.268.0.251 eli se on ns -ei-reititettävä osoite, ja operaattorin NAT -laite hoitaa reitityksen tietokoneesi ja julkisen internetin välillä NAT -osoitemuunnoksella.
2) JOS jostain löytäisitkin sellaisen mobiililiittymän, johon (todennäköisesti lisämaksusta) saa julkisen IP -osoitteen, niin on vielä toinen este palvelimen pidolle:
Mitä laitetta aiot käyttää operaattorin 3G / 4G / 5G -verkon ja oman sisäverkkosi välillä ? Jos Android -puhelinta, niin yleensä niiden valikosta ei löydy sisääntulevien yhteydenottopyyntöjen reititystaulukkoa, johon voisit määritellä:
a) porttinumeron tai porttinumeroalueen
b) sisäverkon IP (ja porttinumero, jos poikkeaa ulkoverkon porttinumerosta)
c) Protokolla eli joko TCP, UDP tai molemmat
Valitettavasti myös moni ns. Wi-Fi -mokkula on tehty samalla tavalla, eli tuo ns. reititystaulukko, joka löytyy lähes kaikista ADSL -modeemeista, joissa on sisäinen reititin sekä myös erikseen myytävistä reititinlaitteista, niin mobiilipuolen reitityslaitteista sitä ei löydy !
Auttaako asiaa, jos ryhtyy itse kasaamaan omaa reititinratkaisua esim. Raspberry PI:n ja Linuxin avulla ?
Raspberry Pi -laitteestahan löytyy USB -portti (tai useita USB -portteja), joten jos Raspberry Pi:n USB -porttiin tunkee vanhanmallisen 3G tai 4G -nettitikun, niin poistuuko tuo jälkimmäinen ongelma (eli huonosti suunnitellut reititinlaitteet) sillä, jolloin ainoaksi ongelmaksi jää etsiä sellainen operaattori, josta saisi mobiilidatayhteyden aidolla IP -osoitteella ?
Kokonaan eri asia, miltä operaattorilta tuollainen löytyisi ?!
Globeteliltäkö? Hehän myyvät liittymiään pääasiassa yritysasiakkaille, eivätkä siksi mainosta liittymiään yksityishenkilöille, mutta kyllä sieltä silti liittymän tilata voi.
Elisa / dna / Telia -akselilla tuntuu olevan jonkinlainen kartelli asiassa, eli ilmeisesti ovat yhdessä sopineet että ADSL / kuituliittymiä ei joillekin alueille saa lainkaan, ja sinne, minne saa, niin hintataso on kallis, ja toisaalta mobiililiittymiin ei saa julkista IP -osoitetta, eli halpaa keinoa pitää minkäänlaista palvelinta ei löydy.
Palvelin mobiiliverkkoon, miten ?
Anonyymi
1
121
Vastaukset
- Anonyymi
Devauksessa olen käyttänyt ngrokia testaillessa. Se tekee tunnelin palomuurin läpi. Riittää maksuttomana versionakin pieneen liikenteeseen.
https://ngrok.com/product
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774632- 1801917
- 1241610
- 1251144
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161091- 351036
- 78943
- 52906
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78872- 4848