Eroon joulusta

Anonyymi

Löytyykö Suomesta ketään muuta ihmistä, joka olisi saanut tarpeekseen joulusta? Joka vuosi se sama tilanne täytyy kuitenkin kestää, koska kaikki muut ihmiset tuntuvat palvovan joulua. Minusta olisi todella mukavaa jos alkaisimme joulun sijaan viettämään perinteisiä juhlia kuten kekriä, talvipäivänseisausta ja keskitalvea. Mutta ei, joka ikinen vuosi se sama juttu. Helppohan sitä on muiden sanoa, ettei tarvi välittää ja voi lähteä muualle jos ei halua viettää joulua. Se joulu vain kestää vaikka kuinka monta päivää niin täytyisi olla melko pitkä reissu jos meinaisi olla kärsimättä siitä kaikesta. Inhoan sitä, että tänne on omaksuttu joku itämaisen uskonnon juhla, eihän nykyään enää kukaan tule tappamaan mikäli ei vietä joulua niinkuin kaikki muut kristityt. Silti kotimaiset perinteet ovat nykyäänkin vahvassa alakynnessä. Hyvin harva ihminen oikeasti edes tiedostaa niitä. Ja osa niistäkin jotka tiedostavat ja väittävät kannustavansa niitä niin jotkut heistäkin silti viettävät mieluummin joulua.

6

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö nykyään voi vain ilmoittaa ettei vietä joulua?

      • Anonyymi

        Ja lisään että kannattaa nyt jo alkaa miettiä tilannetta . Kohta ne kyselee tuletko jouluksi.


    • Eihän joulu ole puhtaasti mikään itämaisen uskonnon juhla vaan pohjoismaisia piirteitä myös löytyy. Ota huomioon että jo pelkkä nimi ei ole englannin Christmas vaan juontuu nimestä yule:

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Yule

      Olkipukkikin on varsin pohjoismainen talvijuhlaperinne jota kristitty kutsuisi pakanalliseksi, samoin lintujen ruokinta.

      Toisin sanoen joulu on Pohjoismaissa juhla joka on monen kulttuurin sekoitus. Jokainen saa juhlia sitä miten haluaa, kaupallisesti tai sitten ei, tai ei ollenkaan. Monet kuitenkin pitävät perinteistä.

    • Anonyymi

      Et vietä joulua,jos sitä inhoat.Hyvin yksinkertaista.Sanot myös sen kaikille jotka elämässäsi,mitä häpemistä siinä on asiasta heille sanoa?Vai johtuuko joulun inhoaminen yksinäisyydestäsi?Monta joulua en ollut kutsuttu läheisilleni.Siskokin monta joulua vouhotti minulle ja sanoi vain: Nauti yksin olostasi,säästyy rahasi.Vie se kyntilä sinne Honkanumelle papan haudalle,me emme sinne autolla kerkiä 24.12.Vuosia kävelin sinne itä-Helsingistä yksi.Kun ei ajokorttia autoa.Enää enkävele, En menen ja sanonut mun hautani on meri.Tuhkat harmajan majakakan edustalle.Ei tarvii tapella onko haudalla kyntilä 24.12.

      • Anonyymi

        Olen kyllä monesti sanonut etten vietä joulua. Silti aina kysytään, että mitä haluan lahjaksi ja pitääkö minulle tehdä joululaatikoita tai pitääkö minulle ostaa kinkku ym. Ongelma ei olisi samanlainen jos asuisin yksin mutta kanssani asuva henkilö haluaa viettää joka ikinen vuosi joulua niin en pääse sitä pakoon edes omassa kodissa. Jos taas itse koristelen kekriä varten niin kaikki ihastelevat sitä, että olemme jo laittaneet joulukoristeet. Sama on talvivalojen kanssa.


    • Anonyymi

      Löytyy. Sain tarpeekseni jo 2010 ja yksikseni olen ryypännyt joulut siitä asti. Aivan turhaa haihatusta koko joulu, koitetaan saada ihmiset vähät pennosensa tuhlaamaan ilmanaikaiseen muovikrääsään jota ei kukaan oikeasti tarvitse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4573
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      94
      4504
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4106
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3047
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2641
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2173
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      342
      2125
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      205
      2108
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1735
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1482
    Aihe