mitä tarkoittavat nuolet kevyenliikenteen väylän merkissä

Anonyymi

ymmärtääkö nyt kaikki? oikeaa rerunaa menet sinä eteenpäin ja vastaatulija tulee vasenta reunaa? onko tämä vaikea ymmärtää se tönköt jotka kävelette setasäännöilllä vastaan oikeaa reunaa usein vielä koiran kanssa. pelisäännöt pitäs tehdä selviksi nyt on ristiriita vielä laissa.vain maantielle vasemman reunan kävely.

29

1319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tiedoksesi, että ne nuolet esim. yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän liikennemerkissä kertoo meille, että siinä on kaksisuuntainen pyörätie.

      Ne nuolet eivät määrää jalankulkijoita kulkemaan omassa kulkusuunnassa oikealla. Ajoneuvoilla eli polkupyörillä ja sähköpotkulaudoilla kuljetaan oikealla, mutta väistetään sitä reunaa kulkevia jalankulkijoita väylän keskelle.

      Mikäli väylällä halutaan myös jalankulkijoiden kulkevan oikealla niin maassa tulisi olla kulkusuuntanuolet ja lisäksi tulisi olla keskiviiva eli katkoviiva erottamaan kulkusuunnat toisistaan.

      Jalankulkijan paikka on yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa samaten pyörätiellä (tilanteessa, jossa ei ole jalkakäytävää).

      Jalkakäytävällä jalankulkijan paikkaa ei ole laissa määritelty vaan saa kulkea oikealla, keskellä tai vasemmalla.

      Onko Suomen lakia vaikea ymmärtää?

      • Anonyymi

        Syytä myös muistaa että ennakointivelvollisuus koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä, eli myös jalankulkijoita. Jalankulkijan pitää huomioida mitä muut liikenteessä tekevät, eikä kulkea "laput silmillä".


      • Anonyymi

        "Jalankulkijan paikka on yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa samaten pyörätiellä (tilanteessa, jossa ei ole jalkakäytävää)."

        Jalankulkijan paikka reunassa on vain pyörätiellä kävellessään. Yhdistetyllä ei ole mitään säännöstä asiasta enää.
        Olette te jumankauta kovapäisiä.......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jalankulkijan paikka on yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa samaten pyörätiellä (tilanteessa, jossa ei ole jalkakäytävää)."

        Jalankulkijan paikka reunassa on vain pyörätiellä kävellessään. Yhdistetyllä ei ole mitään säännöstä asiasta enää.
        Olette te jumankauta kovapäisiä.......

        "Jalankulkijan paikka reunassa on vain pyörätiellä kävellessään. Yhdistetyllä ei ole mitään säännöstä asiasta enää.
        Olette te jumankauta kovapäisiä......."

        Itse taidat olla kovapäinen.
        Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen perusteluineen. Esityksessä lukee suoraan kopioituna näin:

        Liikenne yhdistetyllä väylällä on oikeanpuoleista ja kaksisuuntaista. Jalankulkijan on kuljettava väylän reunassa niin, että pyöräilijät ja mopoilijat voivat ohittaa hänet vaaratta ja haitatta.
        Pyöräilijän ja mopoilijan on puolestaan kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan annettava tälle turvallinen tila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jalankulkijan paikka reunassa on vain pyörätiellä kävellessään. Yhdistetyllä ei ole mitään säännöstä asiasta enää.
        Olette te jumankauta kovapäisiä......."

        Itse taidat olla kovapäinen.
        Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen perusteluineen. Esityksessä lukee suoraan kopioituna näin:

        Liikenne yhdistetyllä väylällä on oikeanpuoleista ja kaksisuuntaista. Jalankulkijan on kuljettava väylän reunassa niin, että pyöräilijät ja mopoilijat voivat ohittaa hänet vaaratta ja haitatta.
        Pyöräilijän ja mopoilijan on puolestaan kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan annettava tälle turvallinen tila.

        Olet katsonut hallituksen esityksen vanhan lain osuutta.
        Viereisessä kappaleessa puhutaan liikennemerkistä 423. Katso merkeistä mikä se on.

        Hallituksen esitys on kurjasti tehty. Vanhan lain osuus pitäisi olla kokonaan eri fontilla, jotta se erottuisi uudesta.

        ***
        Taas pääsi joku toinen jäkättämään jalankulkijan ennakointivelvollisuudesta, joka poistettu pyöräilijöiltä:))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet katsonut hallituksen esityksen vanhan lain osuutta.
        Viereisessä kappaleessa puhutaan liikennemerkistä 423. Katso merkeistä mikä se on.

        Hallituksen esitys on kurjasti tehty. Vanhan lain osuus pitäisi olla kokonaan eri fontilla, jotta se erottuisi uudesta.

        ***
        Taas pääsi joku toinen jäkättämään jalankulkijan ennakointivelvollisuudesta, joka poistettu pyöräilijöiltä:))))

        Ihme harhakuvitelmia sinulla. Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koskee ihan KAIKKIA tienkäyttäjiä. Ei ole poistunut yhdeltäkään toiselta ryhmältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jalankulkijan paikka reunassa on vain pyörätiellä kävellessään. Yhdistetyllä ei ole mitään säännöstä asiasta enää.
        Olette te jumankauta kovapäisiä......."

        Itse taidat olla kovapäinen.
        Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen perusteluineen. Esityksessä lukee suoraan kopioituna näin:

        Liikenne yhdistetyllä väylällä on oikeanpuoleista ja kaksisuuntaista. Jalankulkijan on kuljettava väylän reunassa niin, että pyöräilijät ja mopoilijat voivat ohittaa hänet vaaratta ja haitatta.
        Pyöräilijän ja mopoilijan on puolestaan kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan annettava tälle turvallinen tila.

        Lopullinen laki on kuitenkin se joka sallii, oikeuttaa tai velvoittaa. Hallituksen esityksestä voidaan katsoa tulkintaohjeita lain suhteen. Siitä kannattaa katsoa mitä on mietitty kun lakia on tehty ja miten asioita kannattaisi tulkita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme harhakuvitelmia sinulla. Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koskee ihan KAIKKIA tienkäyttäjiä. Ei ole poistunut yhdeltäkään toiselta ryhmältä.

        Et nähnyt hymiöitä?

        Tuo joku kirjoittaa ympäri S24:ää, että jalankulkijalla on ennakointivelvollisuus.
        Unohtaa lähes kaikissa niissä mainita, että sama ennakointi velvoittaa pyöräilijää ennakoimaan, että jalankulkija saattaa muuttaa paikkaansa yhdistetyllä ja se on kaiken lisäksi sallittua.

        Sivusuunnassa siirtyvän väistämisvelvollisuus koskee vain ajoneuvoja ja nykyään jalankulkija saa yhdistetyllä vapaasti valita paikkansa ( aikaisempi reunasääntökin oli suositus, ei määräys ).

        Jalankulkija voi ennakoida ja katsoa tuleeko takaa pyörä, mutta se ei aiheuta jalankulkijalle toimenpiteitä. Jalankulkija voi lähestyvästä pyörästä huolimatta mm. kiertää lätäkön.
        Jalankulkijan turvallisuuden vastuu on pyöräilijällä.

        Jalankulkijalle on reunan käyttö *määrätty* vain *pelkällä pyörätiellä*. Se ei edelleenkään tarkoita, että pyöräilijä saa ajaa päin jalankulkijaa, jos tämä siirtyy sivusuunnassa. Pyöräilijä voi näyttää keskaria jalankulkijalle.

        Hallituksen esityksestä selviää, että lainlaatija on todennut pyörien nopeuksien nousseen vaaralliseksi johtuen suosituksesta jalankulkijan käyttää reunaa. Aikoinaan on tehty virhepäätös. Tästä syystä siitä on luovuttu, jotta se pakottaa pyörien laskea nopeuttaan.

        Esimerkki pyöräilijän vastuusta jalankulkijaan nähden. Tuomio olisi edelleen samanlainen.
        Tosin tässä pyöräilijä pääsi naurettavan pienillä korvausvastuilla. No, ne seuraavat kuitenkin läpi elämän.
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et nähnyt hymiöitä?

        Tuo joku kirjoittaa ympäri S24:ää, että jalankulkijalla on ennakointivelvollisuus.
        Unohtaa lähes kaikissa niissä mainita, että sama ennakointi velvoittaa pyöräilijää ennakoimaan, että jalankulkija saattaa muuttaa paikkaansa yhdistetyllä ja se on kaiken lisäksi sallittua.

        Sivusuunnassa siirtyvän väistämisvelvollisuus koskee vain ajoneuvoja ja nykyään jalankulkija saa yhdistetyllä vapaasti valita paikkansa ( aikaisempi reunasääntökin oli suositus, ei määräys ).

        Jalankulkija voi ennakoida ja katsoa tuleeko takaa pyörä, mutta se ei aiheuta jalankulkijalle toimenpiteitä. Jalankulkija voi lähestyvästä pyörästä huolimatta mm. kiertää lätäkön.
        Jalankulkijan turvallisuuden vastuu on pyöräilijällä.

        Jalankulkijalle on reunan käyttö *määrätty* vain *pelkällä pyörätiellä*. Se ei edelleenkään tarkoita, että pyöräilijä saa ajaa päin jalankulkijaa, jos tämä siirtyy sivusuunnassa. Pyöräilijä voi näyttää keskaria jalankulkijalle.

        Hallituksen esityksestä selviää, että lainlaatija on todennut pyörien nopeuksien nousseen vaaralliseksi johtuen suosituksesta jalankulkijan käyttää reunaa. Aikoinaan on tehty virhepäätös. Tästä syystä siitä on luovuttu, jotta se pakottaa pyörien laskea nopeuttaan.

        Esimerkki pyöräilijän vastuusta jalankulkijaan nähden. Tuomio olisi edelleen samanlainen.
        Tosin tässä pyöräilijä pääsi naurettavan pienillä korvausvastuilla. No, ne seuraavat kuitenkin läpi elämän.
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582

        Pointti taitaa kuitenkin olla se että kaikkien muiden liikenteessä liikkuvien lisäksi MYÖS jalankulkijalla on ennakointivelvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et nähnyt hymiöitä?

        Tuo joku kirjoittaa ympäri S24:ää, että jalankulkijalla on ennakointivelvollisuus.
        Unohtaa lähes kaikissa niissä mainita, että sama ennakointi velvoittaa pyöräilijää ennakoimaan, että jalankulkija saattaa muuttaa paikkaansa yhdistetyllä ja se on kaiken lisäksi sallittua.

        Sivusuunnassa siirtyvän väistämisvelvollisuus koskee vain ajoneuvoja ja nykyään jalankulkija saa yhdistetyllä vapaasti valita paikkansa ( aikaisempi reunasääntökin oli suositus, ei määräys ).

        Jalankulkija voi ennakoida ja katsoa tuleeko takaa pyörä, mutta se ei aiheuta jalankulkijalle toimenpiteitä. Jalankulkija voi lähestyvästä pyörästä huolimatta mm. kiertää lätäkön.
        Jalankulkijan turvallisuuden vastuu on pyöräilijällä.

        Jalankulkijalle on reunan käyttö *määrätty* vain *pelkällä pyörätiellä*. Se ei edelleenkään tarkoita, että pyöräilijä saa ajaa päin jalankulkijaa, jos tämä siirtyy sivusuunnassa. Pyöräilijä voi näyttää keskaria jalankulkijalle.

        Hallituksen esityksestä selviää, että lainlaatija on todennut pyörien nopeuksien nousseen vaaralliseksi johtuen suosituksesta jalankulkijan käyttää reunaa. Aikoinaan on tehty virhepäätös. Tästä syystä siitä on luovuttu, jotta se pakottaa pyörien laskea nopeuttaan.

        Esimerkki pyöräilijän vastuusta jalankulkijaan nähden. Tuomio olisi edelleen samanlainen.
        Tosin tässä pyöräilijä pääsi naurettavan pienillä korvausvastuilla. No, ne seuraavat kuitenkin läpi elämän.
        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582

        Mahtaako olla pyöräilevä henkilö, jonka mielestä kaikki muut väistävät häntä?


    • Anonyymi

      Merkin nuolet tarkoittaa, että yhdistetty on 2-suuntainen kaikille.
      Oikean laidan käyttö koskee vain pyöräilijöitä, jalankulkija saa kulkea missä vain.

      1-suuntainen pyörätie koskee vain pyöräilijää. Jalankulkija saa kulkea kumpaan suuntaan vaan, mutta pelkällä pyörätiellä jompaa kumpaa reunaa.

    • Anonyymi

      Ne nuolet kertovat, että pyörätie on kaksisuuntainen!

      Kaksisuuntaisen pyörätien liikennemerkki eli ne nuolet ovat otettu käyttöön 1.6.2020 ja siirtymäaika on 2 vuotta. Silloin tulee olla kaikki pyörätiet ja yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät merkitty ao. nuolilla mikäli ne ovat kaksisuuntaisia.


      Tässä linkki:
      https://vayla.fi/vaylista/liikennemerkit/kokonaan-uudet-merkit#nanogallery/undefined/72157714448946657/49528892568

      Omia liikennesääntöjä ei kannata keksiä ja vaatia muiden niitä noudattamaan!

      Minä jalankulkijana, pyöräilijänä ja autoilijana noudatan lakia enkä kenenkään omia keksimiä liikennesääntöjä!

      Oletko kenties pyöräilijä, sillä se liikenteessä liikkuva ryhmä on tunnettu omista liikennesäännöistä?

    • Anonyymi

      Heh heh. Tää taisi olla provo ja jotkut söi syötin.

    • Anonyymi

      Tieliikennelaissa lukee näin: "Ajokaistanuolella voidaan osoittaa myös kulkusuunta ajokaistalla ja pyörätiellä."

      • Anonyymi

        Tässä on oleellinen muutos edelliseen lakiin. -82 laissa ja sitä täydentävässä asetuksessa oli, että kulkusuuntanuoli osoittaa kulkusuunnan jalkakäytävällä ja pyörätiellä. Nyt nuolella ei ole enää vaikutusta kävelijöihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on oleellinen muutos edelliseen lakiin. -82 laissa ja sitä täydentävässä asetuksessa oli, että kulkusuuntanuoli osoittaa kulkusuunnan jalkakäytävällä ja pyörätiellä. Nyt nuolella ei ole enää vaikutusta kävelijöihin.

        Ei ole ennen ollut kulkusuuntanuolia liikennemerkin lisäkilpenä vaan asfalttiin maalattuna.

        Mikäli ne on maalattu yhdistetylle pyörätielle ja jalkakäytävälle niin silloin ne koskee niin jalankulkijoita kuin pyöräilijöitä. Lisänä on katkokeskiviiva.

        Mikäli ne on maalattu pyörätielle niin silloin ne koskee tietysti pyöräilijöitä.


    • Anonyymi

      Tuleepa páska olo ja alkaa vihaamaan ihmisiä entistäkin enemmän kun lukee näitä kommentteja. Tässä on haettu vertaistukea yksinäisille ihmisille jouluna ja yli puolet kommenteista on kuin suoraan kúsipäisimmän koulukiusaajan suusta. Tuleeko teille oikeasti itsellenne suurtakin mielihyvää siitä että pääsette aiheuttamaan lisää pahaa oloa ihmisille, joilla on jo hélvetin paha olo valmiiksi?

      • Anonyymi

        Sanoma Oy pahoittelee ja toivoo sinulle paljon paljon pahaa jatkoon


    • Anonyymi

      Osuin vedenjakajalle tuossa muutama vuosi sitten kun HS:ssä päiviteltiin samalla viikolla sitä, että Suomessa ei synny tarpeeksi lapsia ja kansa kutistuu ja sitä, että maailmassa on liikaa ihmisiä. Missään vaiheessa HS ei havainnut ristiriitaa näiden kahden "murheen" välillä. Jos valtakunnan ykköslehden journalismi on tätä tasoa, ei ole ihme, että matti meikäläisen argumentoinnin taso on sitä itseään.

      • Anonyymi

        Maailmassa on kokonaisuudessa liikaa ihmisiä. Varmaan pari kolme miljardia liikaa. Se että Suomessa pääkaupunkiseudulla on myös liikaa, mutta ei vielä maaseudulla, niin se on täysin eri asia.


    • Anonyymi

      Laki velvoittaa kaikkien tienkäyttäjien olemaan jatkuvasti kartalla mitä ympärillä tapahtuu. "Laput silmillä" ei kukaan saa liikkua.

      "4 §
      Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

      Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

      Kevyenliikenteen väylällä pitää kaikkien liikkujien siis olla perillä siitä, mitä vastapuoli tekee. Muiden sääntöjen noudattamisen lisäksi pitää siis aina olla "hereillä".

    • Anonyymi

      Eikös kyseessä ole lisäkilpi, eli ihan oma merkki jossa ne nuolet ovat?

      • Anonyymi

        Kyseessä on lisäkilpi ja se on otettu käyttöön 1.6.2020.

        Siirtymäaika on 2 vuotta, joten silloin tulee olla kaikki kaksisuuntaiset pyörätiet merkittynä pyörätien liikennemerkin lisäksi tuolla lisäkilvellä.


    • Anonyymi

      Onko jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kohtaamiset jossain oikeasti niin vaikeita, että asiasta pitää vääntää kuukaudesta toiseen? Itse kävelen, pyöräilen ja autoilen Tampereella ja lähiseuduilla, eikä koskaan ole ongelmia. Kun ei mene kenenkään päälle ja kunnioittaa muita, ja vielä noudattaa sääntöjäkin, niin homma toimii.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti on koska asiaa käsitellään. Veikkaan että kyse taitaa pikemminkin olla asennevammasta, eli liikenteessä liikkuu ihmisiä jotka viis veisaavat sääntöjen ja lakien noudattamisesta.


      • Anonyymi

        Täällä pääkaupunkiseudulla on vaikeata!

        Itse kävelijänä kävelen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, joko oikealla tai vasemmalla. Kulkiessani vasemmalla väistän vastaantulevia jalankulkijoita, mutta en pyöräilijöitä. Kulkiessani oikealla en väistä vastaantulevia jalankulkijoita enkä pyöräilijöitä.

        Vilkkaimmilla yhdistetyillä väylillä on jalankulkijana turvallisempaa kävellä vasemmalla kuin oikealla.

        Siirtyessäni sivusuunnassa katson taakseni onko kukaan tulossa.

        Ongelma on enemmän siinä, että toiset jalankulkijat, ne vastaantulevat, valtaavat väylän koko leveydeltä eivätkä väistä. Jos eivät väistä niin minulla ei ole vaihtoehtoa kuin vain kävellä eteenpäin. En voi esim. hypätä vilkkaalle ajoradalle!

        Pyöräilijät eivät vieläkään osaa sitä liikennesääntöä, että jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä väylällä vasemmallakin ja pyöräilijä on se, joka väistää sitä reunaa kulkevaa jalankulkijaa. Erittäin monet pyöräilijät huutavat tuosta minulle tai jopa ajavat niin, että ohjaustanko osuus.

        Kulkiessani oikealla on takaa tullut pyöräilijä yrittänyt ohittaa minun oikealta puolen. Näitä sattuu silloin tällöin ja yleensä se pyöräilijä löytää itsensä jostakin!

        Olen jopa nähnyt, kun aikuinen pyöräilijä ajaa sauvoilla kävelevän vanhuksen läheltä niin, että sauva lentää. Samoin olen nähnyt, kun ajetaan pyöräilevän pikkulapsen vierestä n. puolen metrin päästä ja lapsi säikähtää. Tuli pyöräilijälle kiire lähteä karkuun, kun lapsen isä lähti juosten perään! Ja monia muita tapauksia.

        Jalkakäytävällä kuljen missä haluan, mutta väistän samoin kuin yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.

        Itsekin pyöräilen ja osaan liikennesäännöt niin jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja autojen osalta, myös noudatan niitä.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Pyöräilijän on annettava jalankulkijalle turvallinen tila esim. ohittaessa. Pyöräilijää koskee myös tilannenopeus.

        Tamperelaiset, tervetuloa tuossa touko-kesäkuussa katsomaan Helsingin keskustaan kuinka pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat; jalkakäytävillä, liikennevaloista välittämättä, yksisuuntaista katua väärään suuntaan, eivät väistä jalankulkijoita suojatiellä, jalankulkijoiden joukkoon välittämättä mistään jne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä pääkaupunkiseudulla on vaikeata!

        Itse kävelijänä kävelen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, joko oikealla tai vasemmalla. Kulkiessani vasemmalla väistän vastaantulevia jalankulkijoita, mutta en pyöräilijöitä. Kulkiessani oikealla en väistä vastaantulevia jalankulkijoita enkä pyöräilijöitä.

        Vilkkaimmilla yhdistetyillä väylillä on jalankulkijana turvallisempaa kävellä vasemmalla kuin oikealla.

        Siirtyessäni sivusuunnassa katson taakseni onko kukaan tulossa.

        Ongelma on enemmän siinä, että toiset jalankulkijat, ne vastaantulevat, valtaavat väylän koko leveydeltä eivätkä väistä. Jos eivät väistä niin minulla ei ole vaihtoehtoa kuin vain kävellä eteenpäin. En voi esim. hypätä vilkkaalle ajoradalle!

        Pyöräilijät eivät vieläkään osaa sitä liikennesääntöä, että jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä väylällä vasemmallakin ja pyöräilijä on se, joka väistää sitä reunaa kulkevaa jalankulkijaa. Erittäin monet pyöräilijät huutavat tuosta minulle tai jopa ajavat niin, että ohjaustanko osuus.

        Kulkiessani oikealla on takaa tullut pyöräilijä yrittänyt ohittaa minun oikealta puolen. Näitä sattuu silloin tällöin ja yleensä se pyöräilijä löytää itsensä jostakin!

        Olen jopa nähnyt, kun aikuinen pyöräilijä ajaa sauvoilla kävelevän vanhuksen läheltä niin, että sauva lentää. Samoin olen nähnyt, kun ajetaan pyöräilevän pikkulapsen vierestä n. puolen metrin päästä ja lapsi säikähtää. Tuli pyöräilijälle kiire lähteä karkuun, kun lapsen isä lähti juosten perään! Ja monia muita tapauksia.

        Jalkakäytävällä kuljen missä haluan, mutta väistän samoin kuin yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä.

        Itsekin pyöräilen ja osaan liikennesäännöt niin jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja autojen osalta, myös noudatan niitä.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Pyöräilijän on annettava jalankulkijalle turvallinen tila esim. ohittaessa. Pyöräilijää koskee myös tilannenopeus.

        Tamperelaiset, tervetuloa tuossa touko-kesäkuussa katsomaan Helsingin keskustaan kuinka pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ajavat; jalkakäytävillä, liikennevaloista välittämättä, yksisuuntaista katua väärään suuntaan, eivät väistä jalankulkijoita suojatiellä, jalankulkijoiden joukkoon välittämättä mistään jne

        Kohdallasi ongelman juurisyy on helposti havaittavissa. Harmi kyllä, sinä itse olet ainoa, joka sitä ei havaitse.


      • Anonyymi

        En tiedä. Miksi kysyt?


    • Anonyymi

      Kaipa ne laittavat uusia merkkejä coronan tultua, pyllyn kuvan ja sana testi, nuoli. Tarkoittaa pakollista näytteen anto pistettä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe