Tätä on pidetty nyt ulkona muutama vuosi ja aika harvoin on ollut käyttöä, 2-3 kertaa vuodessa. Parin kolmen viimeisen vuoden aikana on ollut ongelmia, kun on halunnut lähteä liikkeelle.
Melko varmasti kytkin ei irroita. Se ei vaikuta HIGH/LOW vipuun, se toimii helposti ja vaihtaa asentoa. Väkisin sitä varsinaista vasenta vaihdevipua ei kannata runtata päälle edes pienellä kaasulla.
Aiemmin on auttanut moottorin tyhjäkäynti, eli ilmeisesti lämpöä siirtyy myös kytkimeen. Nyt kun oli noin 5 astetta lämmintä ulkona, lämmitin moottoria tyhjäkäynnillä ja hiukan isommillakin kierroksilla ainakin 1/2 tuntia, ei kytkin toiminut. Se painuu kyllä lattiaan melko helposti kuten ennekin, mutta voima ei mene perille. Sitten lämmitin lisää moottoria, vähän isommat kierrokset laitoin (vajaa 2000 rpm). Lopulta sain Low 1:n päälle ja lähdin ajelemaan lyhyen matkaa. Eipä se siitä notkistunut. Piti sammuttaa kone vaihde päällä. No, kyllä sen vaihteen sai pois päältä. Oneksi traktori ei jäänyt tukkimaan tietä. Eipä olisi päässyt autolla pois "tontilta". Omaa tietä on noin 400-500 m tällä palstalla.
Kyseessä on metsätila > 10 ha, jossa ei ole (torpan mailla) ikinä ollut traktoria käytössä, eikä mitään vanhoja rakennuksia. Pienen järven rannalla on hirsimökki, ei naapureita lähellä, ei ulkorakennuksia kuin hyvin pieni puuvaja. Sähkölinjoja ja liittymää ei ole lähimaillakaan. Aggregaatisähköt on, ja esim. akkulaturin saa kyllä sen avulla. Mökillä olen vietellyt eläkepäiviä hyvin paljon, noin 9-10 kk vuodessa.
Miten tämän kytkimen saisi irrottamaan? Jos lämmitys käyttämällä konetta on joskus auttanut, niin uskaltaisiko esim. toholla (mökkikaasua kyllä riittää monta 11 kg pulloa) lämmittää kytkintä alhaaltapäin?
Tällainen temppu voi olla vaarallinen, jotain metsätraktoreita on saatu vahingossa poltettua esim. nuotion polttamisella moottorin alla.
Jossain minulla on 190 g pullolla toimiva pieni liekinheittäjä.
Ovatko jumissa kytkinlevyt tai joku siirtovivun akseli, ja voiko akselia voidella helposti?
Ford 4600 -81 neliveto, kytkinongelma
9
938
Vastaukset
- Anonyymi
Todennäköisesti kytkinlevy ruostuu kiinni vauhtipyörään. Saattaa irrota painamalla kytkin pohjaan ja runttaamalla jarru pohjaan. Jarru tehoaa sitä paremmin, mitä isompi vaihde on päällä eli kannattaa alamäessä yrittää saada isompaa pykälää päälle ja sitten jarrutus.
- Anonyymi
No nyt kohta on työn alla tuo traktori. Osaisiko joku sanoa, onko kytkin 12" levyllä vai pienempi? Vanhoissa vuosimalleissa oli kuulemma vain 10" kytkinlevyjä. Ammattimies muisteli 12".
Onko ehdotuksia mistä ostaa kytkinlevyt, mahdollisimman täydellisenä. Kuulemma on ollut LUK-merkkisiä kytkinpaketteja.
Saako tuohon jostain varaosakirjaa?- Anonyymi
Joo, LUK on kytkimissä ihan laatumerkki, ja on ainakin IKHn myynnissä. Kannattaa katkaista potilas ensin, kaikkia osia on kyllä heti saatavissa. Toissa talvena uusittiin isompaan Fordiin kytkin, ja pistettiin kaikki uutta asetelmaa myöden, ja suosittelen samaa, ei tarvitse sitten ikinä enää aukoa. Kakstoista tuumanen Luk asetelma näkyy olevan vähän alle 200 euroa IKHlla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, LUK on kytkimissä ihan laatumerkki, ja on ainakin IKHn myynnissä. Kannattaa katkaista potilas ensin, kaikkia osia on kyllä heti saatavissa. Toissa talvena uusittiin isompaan Fordiin kytkin, ja pistettiin kaikki uutta asetelmaa myöden, ja suosittelen samaa, ei tarvitse sitten ikinä enää aukoa. Kakstoista tuumanen Luk asetelma näkyy olevan vähän alle 200 euroa IKHlla.
Keminmaan traktoriin olin yhteydessä, niin löytyi vain 13" ja olisiko ollut 11" kytkinlevyjä.
Sain ruotsalaisten sivuilta engl.kielisen korjauskirjan, ja sielläkin oli vain noita eo. kytkinlevykokoja mainittu. Ei ollut lainkaan 12".
https://www.maskinisten.net/
Tuonne pitää kirjautua ensin. Se vie aikaa jonkin verran. Homma ei toimi aivan automaattisesti. Eipä ollut hyötyä tästä opuksesta:
https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=2698
... verkstadshandbok
Siihen on niputettu monta vanhaa Ford traktoria.
TVT LUCAS startti löytyy Keminmaan traktorilta, esim. tämä linkki:
https://www.tori.fi/lappi/Startti_ford_65215245.htm?ca=18&w=1
Ei ole kallis, 100€ ja sitten pintahapettuneita saa 60 eurolla. Ei kai nyt rahtilaiva ole uponnut, miten ne nyt hapettuu päältä. Tuo on kuulemma joku Intian/Turkin Lucas startin kopio. Myyjä sanoi että valituksia startista ei ole tullut parin vuoden aikana yhtään, jolloin noita on myyty. Mitä mieltä olette?
nettisivu on mennyt vanhaksi, itse en sitä löydä. Miten suomalainen netti-domain voi päätyä ulkomaiseen omistukseen? Onko tämä jotain typeryyttä .FI domainien hallinnassa? Niiden hallinta täytyisi pitää Suomessa, lienee nykyään TRAFICOM tässäkin.
www.keminmaantraktori.fi - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keminmaan traktoriin olin yhteydessä, niin löytyi vain 13" ja olisiko ollut 11" kytkinlevyjä.
Sain ruotsalaisten sivuilta engl.kielisen korjauskirjan, ja sielläkin oli vain noita eo. kytkinlevykokoja mainittu. Ei ollut lainkaan 12".
https://www.maskinisten.net/
Tuonne pitää kirjautua ensin. Se vie aikaa jonkin verran. Homma ei toimi aivan automaattisesti. Eipä ollut hyötyä tästä opuksesta:
https://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=2698
... verkstadshandbok
Siihen on niputettu monta vanhaa Ford traktoria.
TVT LUCAS startti löytyy Keminmaan traktorilta, esim. tämä linkki:
https://www.tori.fi/lappi/Startti_ford_65215245.htm?ca=18&w=1
Ei ole kallis, 100€ ja sitten pintahapettuneita saa 60 eurolla. Ei kai nyt rahtilaiva ole uponnut, miten ne nyt hapettuu päältä. Tuo on kuulemma joku Intian/Turkin Lucas startin kopio. Myyjä sanoi että valituksia startista ei ole tullut parin vuoden aikana yhtään, jolloin noita on myyty. Mitä mieltä olette?
nettisivu on mennyt vanhaksi, itse en sitä löydä. Miten suomalainen netti-domain voi päätyä ulkomaiseen omistukseen? Onko tämä jotain typeryyttä .FI domainien hallinnassa? Niiden hallinta täytyisi pitää Suomessa, lienee nykyään TRAFICOM tässäkin.
www.keminmaantraktori.fiEihän näistä korvike starteista tiedä, varmaan on monenlaisia, mutta ostin muutama vuosi sitten nelisylinteriseen Fordiin semmosen halpastartin, ja syksyllä kun ilmat kylmeni oli pakko viedä alkuperäinen Lucas huoltoon ja palauttaa se paikalleen. Muuten olis jäänyt auraukset tekemättä pienelläkin pakkasella. 6000 sarjan Valluun ostin IKHlta oikein kehutun tehostartin, joka kesti muutaman kuukauden. Se hyytyi niinkuin olis akusta virta loppunut, ensin pyörähti hyvin, ja jos ei heti lähtenyt, hidastui kuin huono akku pakkaseen, eikä ollut vika akussa, eikä virran puutteessa. Sekin kone on työkalu, eikä askartelutarvike, joten Valtran marmoritiskiltä vaan taas uusi startti. Molemmat halpakalut on hyllyssä tallessa, kun ovat liian painavia verkonankkureiksi, uppoavat pohjakuraan, eikä ikinä irti.
- Anonyymi
Mikähän nivelakseli sopisi Ford 4600 vm. -81 neliveto BSD333 kone?
Pitäisi liittää pieni perunannostokone kiinni, ja se nivelakseli puuttuu.
Halpa oli perunannostokone, sain sen 50€ hintaan. Nivelakseli lienee selvästi kalliimpi.
Esimerkkipaikkoja:
https://www.puuilo.fi/nivelakseli-koko-6-pulttikytkimella
https://www.ikh.fi/fi/traktoreiden-ja-tyokoneiden-tarvikkeet/nivelakselit-ja-osat/nivelakselit-47-75-hv
Minkälainen nivelakseli olisi riittävä ja mikä sopisi pituudeltaan?
Tarvitaanko jotain turvakytkimiä? - Anonyymi
Ei perunakoneessa mitään varokytkimiä tarvita, kun varovasti ajelee. Älä silti ihan kaikkein pienintä ota, joku halpa tavallinen akseli. Normaali pituus varmaan riittää, mutta voithan sen välin mitata ennen ostoksille lähtöä.
- Anonyymi
Tuli vain mieleen, voisiko sitä yhtä ja samaa nivelakselia käyttää johonkin muuhun koneeseen, esim. halkaisukoneeseen?
Minulla on jo kyllä Honda G160 moottorilla oleva Palax logsplit 60.
Ei taida ihan halvalla saada jotain 110 cm pituisen puun halkaisuun pystyvää traktorikäyttöistä halkaisijaa.
Yksi tuttu tekee 70 cm halkoja, sitten jollain patentillaan (puuhäkki) sahaa ne keskeltä poikki.
35 cm klapit tupppaavat kaatumaan korkeassa pinossa, kun kuivuvat. Kokemusta on. Jospa säilyttäisi jotain 70-75 cm halkoja kuivumassa pinossa. Nuo varmaan voisivat olla kaatumatta 2 m korkeassa pinossakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuli vain mieleen, voisiko sitä yhtä ja samaa nivelakselia käyttää johonkin muuhun koneeseen, esim. halkaisukoneeseen?
Minulla on jo kyllä Honda G160 moottorilla oleva Palax logsplit 60.
Ei taida ihan halvalla saada jotain 110 cm pituisen puun halkaisuun pystyvää traktorikäyttöistä halkaisijaa.
Yksi tuttu tekee 70 cm halkoja, sitten jollain patentillaan (puuhäkki) sahaa ne keskeltä poikki.
35 cm klapit tupppaavat kaatumaan korkeassa pinossa, kun kuivuvat. Kokemusta on. Jospa säilyttäisi jotain 70-75 cm halkoja kuivumassa pinossa. Nuo varmaan voisivat olla kaatumatta 2 m korkeassa pinossakin.Tottakai voi käyttää samaa akselia monessa vehkeessä, siksi kirjoitinkin, että älä ihan pienintä ota, kun kumminkin keksit sille muutakin käyttöä kuin perunakoneen. Yleensä sopivat mitaltaan tavallisimpiin työkoneisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176081Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631513929Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503305Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4742764Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2721783Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321443- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1611300- 771278