Kuinka nopeasti ADD-diagnoosi ja lääkitys on mahdollista saada?

Anonyymi

Itsellä taitaa olla ADD, kun ympäristön toistuvat äänet häiritsee todella pahasti keskittymistä. Muutin mm. edellisestä asunnosta pois, koska se oli kahden suht vilkkaan tien risteyksessä ja paitsi että nukuin siellä huonosti, niin en myöskään pystynyt keskittymään lukemiseen millään. Ajatus katkesi aina, kun auto meni ohi eli suurin piirtein jokaisen sanan jälkeen.

No muutto ei parantanut tilannetta. Itseasissa pahensi vain. Uudessa asunnossa asuikin yläkerrassa tyyppi, joka kävelee puukengät jalassa koko ajan. Saattaa kävellä täysin tauotta kahdeksankin tuntia putkeen edes takaisin. Ja muutenkin kävelee niin paljon etten ymmärrä miten joku edes jaksaa kävellä noin paljon. Päivän askeleet tulee kyllä kymmenkertaisesti täyteen. Lattia lisäksi kantaa omituisesti, niin että tuo kävely kuulostaa voimakkuudeltaan siltä kuin joku naulaisi kattoa kävelyn tahtiin. Esimerkiksi öisin siihen herää välittömästi eikä sen kävelyn jatkuessa pysty nukkumaan. Mutta siis lukiessa mun keskittyminen herpaantuu ja ajatus katkeaa joka ikisellä askeleella. Siitä ei siis käytännössä tule yhtään mitään. Olen vuoden yrittänyt tehdä gradua, mutta en ole saanut tehtyä juuri mitään, kun en vain pysty keskittymään yhtään. En saa kirjoja luettua, vaikka kuinka yritän. Seminaaritkin on olleet nyt etänä ja en ole usein pystynyt keskittymään enää niihinkään tuon kävelyn takia. Vaikka naapuri oiskin seminaarin alkaessa hiljaa nukkumassa, niin kun se herää siihen puheeseen, niin se aloittaa tauttoman ravauksen. Usein vielä tulee ravaamaan juuri siihen yläpuolelle. Varmaan mielenosoitukseksi, kun muuten olen täällä yksin hiirenhiljaa, niin seminaarit kuulostaa kuin täällä ois vieraita. Eikä tässä kämpässä ole kuin kaksi pientä huonetta eikä ole tilaa siirtyä edes kauemmas. Keskittyminen herpaantuu ihan koko ajan. Lisäksi olen alkanut muuttua nykyään aina ärtyneeksi, kun olen hetken kuunnellut tuota ravausta. Aluksi pari tuntia sen kuuntelemista teki ärtyneeksi. Nykyään riittää jo vartti. Johtuukohan sekin ADD:sta?

Tässä ois enää 4kk aikaa tehdä gradu, joten tarvitsisin kiireesti ADD-diagnoosin ja jonkun lääkityksen siihen, että se gradun tekeminen onnistuisi. Ehkä toivotonta, mutta ADD:lle tyypillisesti olen myös aikaoptimisti ja usein kuvittelen ehtiväni tehdä asioita ajassa, jossa ei todellisuudessa mitenkään ehdi.

Naapuriakaan ei tule saamaan riisumaan puukenkiään. Jopa pelkästään keskellä yötä puukengät jalassa ravaamisesta huomauttaminen on vain pahentanut asiaa. Tyyppi otti nokkiinsa. Oli puoli tuntia hiljaa ja alkoi sen jälkeen hyppiä ne puukengät jalassa tuolilta keskellä makuuhuonetta ja keskellä yötä. Juoksi aina tuolille ja hyppäsi alas, niin että tuntui että katto tippuu ja jatkoi tuota loputtomiin. Varsin pirullinen luonne siis. Muuttokaan ei auttaisi, koska minun onnella siellä olisi joku taas möykkäämässä. Eikä tässä edes enää ehdi muuttaa. Korvatulpat ei ole enää ratkaisu, koska olen pitänyt niitä niin paljon että korvakäytävät on kroonisesti tulehtuneet enkä voi pitää tulppia enää. Eikä ne edes auta tuon kävelyn kanssa kokonaan. Se kuuluu silti osittain läpi. Pitäisi saada nopeasti se ADD-diagnoosi ja löytää joku lääkitys, jolla pystyisi keskittymään melusta huolimatta.

Kelle kannattaisi mennä hakemaan diagnoosia, jos haluaa sen nopeasti? Neurologi? Mitkä tutkimukset on välttämättömiä? Yksityinen varmaan on nopein, mutta mulla ei ole vakuutusta, joten en halua misään turhasta maksaa. Entä mikä lääke toimii ADD:hen parhaiten ?

0

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

        tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
        Ikävä
        140
        4135
      2. Melkein lähetin viestin.

        Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
        Ikävä
        124
        1620
      3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

        Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
        Ikävä
        70
        1416
      4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

        "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
        Maailman menoa
        283
        1402
      5. Kalateltta fiasko

        Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
        Kuhmo
        18
        1274
      6. Ikävöimäsi henkilön ikä

        Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
        Ikävä
        48
        1140
      7. Nainen voi rakastaa

        Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
        Ikävä
        79
        1131
      8. Rakastan sinua

        Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
        Ikävä
        30
        1096
      9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

        Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
        Sanaristikot
        60
        1081
      10. Liikenne onnettomuus

        Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
        Orimattila
        61
        1050
      Aihe