Kuinka nopeasti ADD-diagnoosi ja lääkitys on mahdollista saada?

Anonyymi

Itsellä taitaa olla ADD, kun ympäristön toistuvat äänet häiritsee todella pahasti keskittymistä. Muutin mm. edellisestä asunnosta pois, koska se oli kahden suht vilkkaan tien risteyksessä ja paitsi että nukuin siellä huonosti, niin en myöskään pystynyt keskittymään lukemiseen millään. Ajatus katkesi aina, kun auto meni ohi eli suurin piirtein jokaisen sanan jälkeen.

No muutto ei parantanut tilannetta. Itseasissa pahensi vain. Uudessa asunnossa asuikin yläkerrassa tyyppi, joka kävelee puukengät jalassa koko ajan. Saattaa kävellä täysin tauotta kahdeksankin tuntia putkeen edes takaisin. Ja muutenkin kävelee niin paljon etten ymmärrä miten joku edes jaksaa kävellä noin paljon. Päivän askeleet tulee kyllä kymmenkertaisesti täyteen. Lattia lisäksi kantaa omituisesti, niin että tuo kävely kuulostaa voimakkuudeltaan siltä kuin joku naulaisi kattoa kävelyn tahtiin. Esimerkiksi öisin siihen herää välittömästi eikä sen kävelyn jatkuessa pysty nukkumaan. Mutta siis lukiessa mun keskittyminen herpaantuu ja ajatus katkeaa joka ikisellä askeleella. Siitä ei siis käytännössä tule yhtään mitään. Olen vuoden yrittänyt tehdä gradua, mutta en ole saanut tehtyä juuri mitään, kun en vain pysty keskittymään yhtään. En saa kirjoja luettua, vaikka kuinka yritän. Seminaaritkin on olleet nyt etänä ja en ole usein pystynyt keskittymään enää niihinkään tuon kävelyn takia. Vaikka naapuri oiskin seminaarin alkaessa hiljaa nukkumassa, niin kun se herää siihen puheeseen, niin se aloittaa tauttoman ravauksen. Usein vielä tulee ravaamaan juuri siihen yläpuolelle. Varmaan mielenosoitukseksi, kun muuten olen täällä yksin hiirenhiljaa, niin seminaarit kuulostaa kuin täällä ois vieraita. Eikä tässä kämpässä ole kuin kaksi pientä huonetta eikä ole tilaa siirtyä edes kauemmas. Keskittyminen herpaantuu ihan koko ajan. Lisäksi olen alkanut muuttua nykyään aina ärtyneeksi, kun olen hetken kuunnellut tuota ravausta. Aluksi pari tuntia sen kuuntelemista teki ärtyneeksi. Nykyään riittää jo vartti. Johtuukohan sekin ADD:sta?

Tässä ois enää 4kk aikaa tehdä gradu, joten tarvitsisin kiireesti ADD-diagnoosin ja jonkun lääkityksen siihen, että se gradun tekeminen onnistuisi. Ehkä toivotonta, mutta ADD:lle tyypillisesti olen myös aikaoptimisti ja usein kuvittelen ehtiväni tehdä asioita ajassa, jossa ei todellisuudessa mitenkään ehdi.

Naapuriakaan ei tule saamaan riisumaan puukenkiään. Jopa pelkästään keskellä yötä puukengät jalassa ravaamisesta huomauttaminen on vain pahentanut asiaa. Tyyppi otti nokkiinsa. Oli puoli tuntia hiljaa ja alkoi sen jälkeen hyppiä ne puukengät jalassa tuolilta keskellä makuuhuonetta ja keskellä yötä. Juoksi aina tuolille ja hyppäsi alas, niin että tuntui että katto tippuu ja jatkoi tuota loputtomiin. Varsin pirullinen luonne siis. Muuttokaan ei auttaisi, koska minun onnella siellä olisi joku taas möykkäämässä. Eikä tässä edes enää ehdi muuttaa. Korvatulpat ei ole enää ratkaisu, koska olen pitänyt niitä niin paljon että korvakäytävät on kroonisesti tulehtuneet enkä voi pitää tulppia enää. Eikä ne edes auta tuon kävelyn kanssa kokonaan. Se kuuluu silti osittain läpi. Pitäisi saada nopeasti se ADD-diagnoosi ja löytää joku lääkitys, jolla pystyisi keskittymään melusta huolimatta.

Kelle kannattaisi mennä hakemaan diagnoosia, jos haluaa sen nopeasti? Neurologi? Mitkä tutkimukset on välttämättömiä? Yksityinen varmaan on nopein, mutta mulla ei ole vakuutusta, joten en halua misään turhasta maksaa. Entä mikä lääke toimii ADD:hen parhaiten ?

0

83

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
        Kokkola
        42
        4786
      2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
        Alajärvi
        61
        2595
      3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
        Kotimaiset julkkisjuorut
        269
        1749
      4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
        Kotimaiset julkkisjuorut
        261
        1716
      5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
        Ikävä
        115
        1659
      6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
        Ikävä
        53
        1216
      7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
        Sysmä
        94
        1197
      8. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
        Ikävä
        133
        1127
      9. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
        Ikävä
        68
        1121
      10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
        Maailman menoa
        272
        1106
      Aihe