onks tää normaalia??

Anonyymi

eli siis oon 14 v tyttö ja mulla ei oo ollu menkkoja sitte elokuun. Ekan kerra menkat ako tos kesäl 2019 sit oli sillee pari kk iha normisti mut sitte 2019 talvella oli sillee et menkat saatto kestää yli 2vk runsasta vuotoo ja sit skippaantu ja sitte taas 2-3vk runsasta vuotoa ja skippaantu. Luulisin että on normaalia koska eikös ekat pari 3 vuotta menkkojen alkamisesta olekin tosi epäsäännöllisiä joillekki, en oo uskalatanu sanoa äitille mitään hehe (ei olla ikinä puhuttu tälläsistä asioista joten koen sen vähä awkwardiks) ja no viime vuonna sanoin terkkarille et mnekat on säännölliset ku se kysy ja jos se tänä vuon kysyy taas ni oisin vaa sillee ei ni vhä pelottaa jos se lähettää johoki teseteihi xdd.

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mun mielestä normaalia koska menkat saattaa olla joillain tosi epäsäännölliset. Kannattaa kuitenki yrittää kertoo sun äitille jotenki, vaikka viestillä tai jotain?

    • Anonyymi

      Omat menkkani alkoivat aikanaan 13-vuotiaana. Minulla oli hoitamatonta syömishäiriökäyttäytymistä, ja välillä menkat olivat pitkään poissa. Ne käynnistettiin lääkkeillä. Menkat olivat alkuun epäsäännölliset, ja säännöllistyivät vähitellen yli 20-vuotiaana. Nyt 46-vuotiaana ne ovat yhä varsin säännölliset luonnostaan.

      Joka tapauksessa älä pelkää käydä terkkarin juttusilla. Jos pelkäät jutella asiasta äitisi kanssa, niin terkkari voi olla parempi vaihtoehto. Terkkari voi myös auttaa siinä, miten asiasta saadaan äidillesi kerrottua, jos tarvetta on. Ei tarvitse pelätä lääkäriä. Sinun ikäisellä tuskin mitään kauhean vakavaa on. Eli uskon, että esim. nk. sisätutkimuksen tekeminen on ihan tarpeetonta. Jos sinulla on pitkäkestoisia vuotoja, voi elimistösi rautavarastot olla vähissä. Verikokeita saatetaan tarvita siitä syystä, ja toki hormonipitoisuuksiakin voidaan mitata. On olemassa erilaisia lääkkeitä, joilla kuukautisia voidaan auttaa tulemaan säännöllisesti. Esim. keltarauhasvalmisteita tai aivan tavalliset e-pillerit.

      Eli hoida asia kuntoon, ei tarvitse pelätä! Tilanteessa ei ole mitään noloa. Et ole tehnyt mitään väärää, ja todennäköisesti sinussa ei ole mitään vikaa. Elämääsi kuitenkin helpottaisi, kun osaisit ennakoida, miten kuukautiset tulevat ja millaiset ne ovat. On varmasti helpompaa olla säännöllisesti normaalit kuukautiset kuin harvoin pitkäkestoiset kuukautiset. Pillereillä voidaan säätää vuotoa sitenkin, että kuukautiset tulevat vaikka 4 kertaa vuodessa. Eli sinänsä ei ole tarpeellista saada vuotoa joka kuukausi.

      Silloin, jos kuukautiset ovat kovin epäsäännölliset ja kierto pitkä, niin munasolua ei todennäköisesti edes irtoa. Vuoto joka silloin tulee on nk. tyhjennysvuoto. Kohdun limakalvo vain valuu pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe