Kysymyksiä

Anonyymi

Epäilen, että minulla voisi olla kakkostyypin diabetes. Osaisiko joku vastata seuraaviin kysymyksiin:
Onko lääke aina sellainen, että sitä täytyy pistää?
Kuinka pian lääkkeen aloittamisen jälkeen oireet (uupumus, jalkasäryt) helpottuivat?
Pitääkö verensokeria seurata päivittäin?

38

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa mittauttaa verensokeri ensin jotta tietää onko kyseessä diabetes vai ei. Lääkkeitä on myös tabletteina.

    • Anonyymi

      Diabetes 2 on sen verran yleinen kansantauti, että veren pitkäsokerit olisi syytä tarkistaa terveelläkin vuosittain.

      Esidiabeteksen pystyy estämään laihduttamalla ja vähentämällä höttöhiilareita.

      • Anonyymi

        "Esidiabeteksen pystyy estämään laihduttamalla ja vähentämällä höttöhiilareita."

        ts. tarkoitat seuraavaa:

        Laihduttaminen ilman liikaa hiihihydraatteja= sokeria
        Esidiabetes estyy= diabetes estyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esidiabeteksen pystyy estämään laihduttamalla ja vähentämällä höttöhiilareita."

        ts. tarkoitat seuraavaa:

        Laihduttaminen ilman liikaa hiihihydraatteja= sokeria
        Esidiabetes estyy= diabetes estyy

        Huomasin heti "esidiabetes estyy" -ilmauksen virheellisyyden, mutten viitsinyt korjata.

        Höttöhiilareita on kai muitakin kuin sokerit, esim. puhdistettu vilja.


      • Anonyymi

        Yleensä verensokeri tarkistetaan terveystarkastuksissa ja varsinkin silloin jos on ylipainoa.


    • Anonyymi

      JOS sinulla todetaan kakkostyypin diabetes (se pitää ensin tutkia), ensisijaisena hoitomuotona on laihdutus (jos on ylipainoa), terveellisten ruokailutapojen opettelu ja elääntapamuutokset. Ellei näillä saada verensokereita laskemaan, voidaan käyttää lääkitystä joista yleisimpiä on pillerit. Vasta kun näillä tavoilla ei saada liian korkeita sokeriarvoja korjattua ja on uhkana oheissairaudet, voidaan tarvittaessa ottaa käyttöön pistettävä insuliinilääkitys.

      Mainitsemasi oireet johtuvat todennäköisemmin muista syistä ja jos ne haittaavat elämääsi, kannattaa tutkituttaa syy.

    • Anonyymi

      Ei välttämättä tarvita pistoshoitoa, jos sokeriarvot eivät ole aivan mahdottoman korkeita. Mittausta voi tehdä harvemminkin, kun arvot ja lääkitys saadaan vakiintumaan. Nyt vaan hoitoa hakemaan :)

    • Anonyymi

      Itselläni tabletit , ensin metformiini ja sittemmin yhdistelmälääke Eucras ovat pitäneet sokeritasapainon kutakuinkin kohdillaan vuodesta 2000 alkaen. En tietenkään syö karkkeja enkä paljon leivonnaisia. Limpsat kokonaan pois.

      • Anonyymi

        Kyllä limsoja saa juoda jos niistä tykkää, mutta ei siis sokerilla makeutettuja eikä suuria määriä keinotekoisesti makeutettuja. Nuo "zero sugar" juomat ovat nykyään hyvinkin suosittuja.

        Mutta nuo varsinkin vaaleat leivonnaiset ovat eräs pahimpia hiilihydraattien lähteitä, joten niitä on vältettävä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä limsoja saa juoda jos niistä tykkää, mutta ei siis sokerilla makeutettuja eikä suuria määriä keinotekoisesti makeutettuja. Nuo "zero sugar" juomat ovat nykyään hyvinkin suosittuja.

        Mutta nuo varsinkin vaaleat leivonnaiset ovat eräs pahimpia hiilihydraattien lähteitä, joten niitä on vältettävä.

        Leivonnaisissa on myös yleensä huonoa kovaa rasvaa ja paljon energiaa. Lihavuus taas on kakkostyypin diabeteksen suurin riskitekijä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Leivonnaisissa on myös yleensä huonoa kovaa rasvaa ja paljon energiaa. Lihavuus taas on kakkostyypin diabeteksen suurin riskitekijä.

        Nykypäivänä leipomotuotteissa ei ole enää suuresti kovia rasvoja. Jo hintapolitiikkakin on ohjannut leipomoja käyttämään margariineja ja öljyjä, voi on liian kallis tuote. Ongelmaksi on kuitenkin tullut kookosrasvat halpana tuotteena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykypäivänä leipomotuotteissa ei ole enää suuresti kovia rasvoja. Jo hintapolitiikkakin on ohjannut leipomoja käyttämään margariineja ja öljyjä, voi on liian kallis tuote. Ongelmaksi on kuitenkin tullut kookosrasvat halpana tuotteena.

        Kaavilointimargariini ei ole erityisen pehmeää rasvaa eli sitä ei voi verrata voileipämargariineihin. Ei siinä tietysti ole niin paljoa tyydyttynyttä rasvaa kuin voissa.

        Munkit nyt paistetaan öljyssä mutta muuten luulisin että leivonnaisissa ei erityisesti käytetä öljyjä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kaavilointimargariini ei ole erityisen pehmeää rasvaa eli sitä ei voi verrata voileipämargariineihin. Ei siinä tietysti ole niin paljoa tyydyttynyttä rasvaa kuin voissa.

        Munkit nyt paistetaan öljyssä mutta muuten luulisin että leivonnaisissa ei erityisesti käytetä öljyjä.

        Lehteilevät leipomotuotteet ovat pieni osa leivonnaisista.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Kaavilointimargariini ei ole erityisen pehmeää rasvaa eli sitä ei voi verrata voileipämargariineihin. Ei siinä tietysti ole niin paljoa tyydyttynyttä rasvaa kuin voissa.

        Munkit nyt paistetaan öljyssä mutta muuten luulisin että leivonnaisissa ei erityisesti käytetä öljyjä.

        Margariini- ja lääkintämannekiini taas vauhdissa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykypäivänä leipomotuotteissa ei ole enää suuresti kovia rasvoja. Jo hintapolitiikkakin on ohjannut leipomoja käyttämään margariineja ja öljyjä, voi on liian kallis tuote. Ongelmaksi on kuitenkin tullut kookosrasvat halpana tuotteena.

        Kaikki rasva kertyy ajan mittaan syöjänsä vyötärölle. Pitkossa on alle 10 % rasvaa, korvapuusteissa 12 % ja dallaspullassa (fazer) 18 %. Kaikissa puolet rasvasta on tyydyttynyttä. Jos haluaa pullaa syödä, kannattaa valita vähärasvaisin vaihtoehto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki rasva kertyy ajan mittaan syöjänsä vyötärölle. Pitkossa on alle 10 % rasvaa, korvapuusteissa 12 % ja dallaspullassa (fazer) 18 %. Kaikissa puolet rasvasta on tyydyttynyttä. Jos haluaa pullaa syödä, kannattaa valita vähärasvaisin vaihtoehto.

        Minä syön kyllä sitä pullaa mitä haluan silloin harvoin kun pullaa syön. Minimunkki on aika hyvä, saikohan niitä Shelliltä? Noissa ei ole kuin 10% rasvaa Finelin mukaan.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Suosittelen seuraavaa jos varsinkin elämäntavat lietsussa ja olet perusterve. Osta verensokerimittari, mutta käy esim. yksityisellä labralla ottamassa paasto- ja pitkäsokeri, maksa-arvot. Sitten noiden jälkeen mittailet verensokeriarvoja aamulla, n.8h paasto. Ennen lounasta, 2h lounaan jälkeen, päivällinen ja 2h jälkeen. Näet mitkä ruoka-aineet nostaa ja pitää sokruja enoten ylhäällä. Näiden ruoka-aineiden vähentämisellä harvemmaksi, pidennät elinkaartasi ja todennäköisesti selätät esibd:n ilman lääkärin lausuntoa. Sillä on niinkin että diagnooseja kirjoitetaan jopa yhden aamupaaston perästä ja voi haitata uramahdollisuuksia. Tietenkin jos on sairas, on elettävä sen mukaan. Terveelle diagboosi ei kuulu.

      Ai niin. Ja liikunta. Jos sitä ei harrasta, niin reipasta kävelyä päivälle 20min ja leppeempää kävelyä 20min. Veri kiertää jaloissa paremmin ja tietty kulutuskin kasvaa.

      Itse olisin toiminut näin jos olisin tiennyt että lääkäriavusta sai vain tuomion, määrättiin lääkkeet ja haukuttiin ettet sinä pälski laihu.

      Nyt 7kk "diagnoosista", lääkkeettä, vs arvot huiput ja elämäntavat, tai ruokailutottumukset veriarvojen ja voinnin perusteella terveemmät. Tästä kiitän db-hoitajalta saamaani vs-mittaria.

      Ps. VHH:lla mennyt. Jouluna mässäillyt sokerillakin ja vs-arvot hyvät. Palaan loppiaisena taas vhh ja sanon ensi kesään mennessä hyvästit toiselle 27 ylimääräiselle kilogrammalle, jota muuten rasvaksi kutsutaan. Olen tämän pullalla keräillyt vyötäisille.

      • Anonyymi

        Eihän kakkostyypin diabetes vaikuta mitenkään uramahdollisuuksiin, hyvässä hoitotasapainossa olevana ei ole vaikutusta terveyteenkään.

        Paastomittausta ennen pitää paastota vähintään 10 h eikä siis saa syödä mitään eikä edes juoda.


      • Laihtuminen ei ole lineaarista eli jos olet laihtunut ajassa t 26 kg ja pidät saman energiansaannin yllä niin toisena ajanjaksona t et laihdu toista 26 kg. Eihän sinulla edes ole kiire kun kestät jo hyvin hiilihydraattia.

        Minulla edelleen matkaa päämäärään 13 kg. Jätin oluen tauolle niin minun pitäisi laihtua 40 g per päivä eli 13 000/40 olisi 3 vuotta tms.. Tosin nyt saattaa olla menossa laihdutuksessa tasanne ja pääsen salille ehkä 3 kk päästä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kakkostyypin diabetes vaikuta mitenkään uramahdollisuuksiin, hyvässä hoitotasapainossa olevana ei ole vaikutusta terveyteenkään.

        Paastomittausta ennen pitää paastota vähintään 10 h eikä siis saa syödä mitään eikä edes juoda.

        Diabetes ei saa vaarantaa muiden henkeä ihan lain mukaan selviää Diabetesliiton sivuilta. Yksi tuttu joutui vaihtamaan tuon takia ammattia.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Diabetes ei saa vaarantaa muiden henkeä ihan lain mukaan selviää Diabetesliiton sivuilta. Yksi tuttu joutui vaihtamaan tuon takia ammattia.

        Yleensä tuossa tarkoitetaan ykköstyypin diabetestä jos se ei ole asianmukaisessa hoitotasapainossa. Eräisiin ammatteihin ei D1 pääse.
        Kakkostyypissä ei tule yllättäviä hypoglykemia ellei käytä insuliinia, siitä on enemmänkin itselle vaihinkoa ajan myötä syntyvien oheissairauksien vuoksi jos hoito on huonoa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Laihtuminen ei ole lineaarista eli jos olet laihtunut ajassa t 26 kg ja pidät saman energiansaannin yllä niin toisena ajanjaksona t et laihdu toista 26 kg. Eihän sinulla edes ole kiire kun kestät jo hyvin hiilihydraattia.

        Minulla edelleen matkaa päämäärään 13 kg. Jätin oluen tauolle niin minun pitäisi laihtua 40 g per päivä eli 13 000/40 olisi 3 vuotta tms.. Tosin nyt saattaa olla menossa laihdutuksessa tasanne ja pääsen salille ehkä 3 kk päästä.

        Laihtumiseen tulee kiihdytysvaihe, uusi ruoka- ja liikuntasuunnitelma keväälle. Tällä nykyisellä systeemillä paino kyllä putoaa, mutta tahdon sen kiihtyvän tästä. Olen menneistyydessä laihduttanut 52,5kg/8kk, se oli kyllä rääkkiä ja siitä osa palasi takaisin, valitettavasti. Ei minulla muutoin kiire ole, mutta hoidetaan tämä pois ja voi palata normaaliin elämään, mutta terveellisemmin eväin. Salille pääsen koska vain, lenkille ja fillaroimaan samoten. Tsemii sulle ja pärjäämistä tasanteen kanssa.

        Tässä näistä uramahdollisuuksista vielä, että jos nyt vaikka hakisin myynti- tai toimitusjohtajan pestiä, niin esimerkiksi stressitason nousu voi vaikuttaa sairaalla terveyteen huonontavasti. Minä kun en ole sairas, eikä stressin siedossa ole hämminkiä, mutta diagnoosilla on sellainen vaikutus että voidaan tulkita olevan kyvytön hoitamaan virkaa. Sinänsä se on niin että kannattaa lukea mitä lääkärit tapaamisissa kirjoittaa sinne lausuntoon. Omakohtaisesti kaksi lääkäriä ovat kirjoittaneet täysin paikkansa pitämättömiä asioita ja heistä sanoisin sekavuustilojensa takia ottamaan itseltään verikokeet ja syytä käydä psykallakin.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Laihtuminen ei ole lineaarista eli jos olet laihtunut ajassa t 26 kg ja pidät saman energiansaannin yllä niin toisena ajanjaksona t et laihdu toista 26 kg. Eihän sinulla edes ole kiire kun kestät jo hyvin hiilihydraattia.

        Minulla edelleen matkaa päämäärään 13 kg. Jätin oluen tauolle niin minun pitäisi laihtua 40 g per päivä eli 13 000/40 olisi 3 vuotta tms.. Tosin nyt saattaa olla menossa laihdutuksessa tasanne ja pääsen salille ehkä 3 kk päästä.

        "Minulla edelleen matkaa päämäärään 13 kg. "

        Ja suosimillasi nääntymiskuureilla ei tule onnistumaan.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Diabetes ei saa vaarantaa muiden henkeä ihan lain mukaan selviää Diabetesliiton sivuilta. Yksi tuttu joutui vaihtamaan tuon takia ammattia.

        "Diabetes ei saa vaarantaa muiden henkeä ihan lain mukaan selviää Diabetesliiton sivuilta. "

        ???? Mitä höpiset vaikka niinhän tekee liittokin. ?????


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Diabetes ei saa vaarantaa muiden henkeä ihan lain mukaan selviää Diabetesliiton sivuilta. "

        ???? Mitä höpiset vaikka niinhän tekee liittokin. ?????

        Jos ihmisellä on Diabetes joka haittaa työntekoa ja vaarantaa muiden terveyden niin diabeetikko ei saa toimia tuollaisessa ammatissa. Esimerkiksi poliisi, upseeri, palomies jne..


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Jos ihmisellä on Diabetes joka haittaa työntekoa ja vaarantaa muiden terveyden niin diabeetikko ei saa toimia tuollaisessa ammatissa. Esimerkiksi poliisi, upseeri, palomies jne..

        Miksi liitto kehuessaan kuinka heidän systeemisä toimii diabeetikolle sitten varoittaa niiden ei-toimimisesta?

        Paljon olisi pelastettavissa antamalla oikeita ravintoohjeita eikä jakamalla THL:n satuja.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Laihtuminen ei ole lineaarista eli jos olet laihtunut ajassa t 26 kg ja pidät saman energiansaannin yllä niin toisena ajanjaksona t et laihdu toista 26 kg. Eihän sinulla edes ole kiire kun kestät jo hyvin hiilihydraattia.

        Minulla edelleen matkaa päämäärään 13 kg. Jätin oluen tauolle niin minun pitäisi laihtua 40 g per päivä eli 13 000/40 olisi 3 vuotta tms.. Tosin nyt saattaa olla menossa laihdutuksessa tasanne ja pääsen salille ehkä 3 kk päästä.

        Join limsaa litran verran tuossa ensimmäisen kerran 7 kuukauteen, söin siis kaksi kyljystä ja tuon limonadin päälle, kaksi tuopillista. Vs. oli ennen ateriaa 4,8 ja aterian jälkeen 1h 5,1 ja 2h 5,0. Ja lääkärin mielestä olen sairas. Rasva maksan ympäriltä on sulateltu.

        Ja miksikö limsan join? Ihan empiirisenä testinä. Ja olihan se hyvääkin, mutta joka päivä en sitä joisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Join limsaa litran verran tuossa ensimmäisen kerran 7 kuukauteen, söin siis kaksi kyljystä ja tuon limonadin päälle, kaksi tuopillista. Vs. oli ennen ateriaa 4,8 ja aterian jälkeen 1h 5,1 ja 2h 5,0. Ja lääkärin mielestä olen sairas. Rasva maksan ympäriltä on sulateltu.

        Ja miksikö limsan join? Ihan empiirisenä testinä. Ja olihan se hyvääkin, mutta joka päivä en sitä joisi.

        Mitä limsaa se oli? Tuntuisi että jotain Zero sotkua tai vastaavaa, sillä nuo sokeriarvot viittaavat aika suoraan pelkän ruoka-annoksen verensokeria kohottavaan arvoon. Jos vetää litran sokerilla makeutettua limsaa, terveelläkin verensokeri on tunnin kuluttua juomisesta taivaissa ja juoja vielä sokerihumalassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Join limsaa litran verran tuossa ensimmäisen kerran 7 kuukauteen, söin siis kaksi kyljystä ja tuon limonadin päälle, kaksi tuopillista. Vs. oli ennen ateriaa 4,8 ja aterian jälkeen 1h 5,1 ja 2h 5,0. Ja lääkärin mielestä olen sairas. Rasva maksan ympäriltä on sulateltu.

        Ja miksikö limsan join? Ihan empiirisenä testinä. Ja olihan se hyvääkin, mutta joka päivä en sitä joisi.

        Itse en hirveästi juo virvoitusjuomia ja kun juon niin keinomakeutettuja. Nyt on kyllä tiivistettä jääkaapissa kun tuli käytyä Tokmannilla.

        Kyllä siinä laihtuessa tapahtuu muutakin kuin sisäelinrasva lähtee. Myös muissa kudoksissa oleva rasva haittaa insuliinin toimintaa.

        Harmi kun itsellä ei ole verensokerimittaria mukana. Käyn tänään kakkukahvilla ja olisi ollut mukava mitata verensokeri tuon jälkeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä limsaa se oli? Tuntuisi että jotain Zero sotkua tai vastaavaa, sillä nuo sokeriarvot viittaavat aika suoraan pelkän ruoka-annoksen verensokeria kohottavaan arvoon. Jos vetää litran sokerilla makeutettua limsaa, terveelläkin verensokeri on tunnin kuluttua juomisesta taivaissa ja juoja vielä sokerihumalassa.

        Eihän tuossa ateriassa ollut muuta verensokeria nostavaa kuin tuo virvoitusjuomia. 100 g sokeria sisältää 50 g glukoosia ja jos tuo häviää elimistöstä tunnissa niin hyvin menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä limsaa se oli? Tuntuisi että jotain Zero sotkua tai vastaavaa, sillä nuo sokeriarvot viittaavat aika suoraan pelkän ruoka-annoksen verensokeria kohottavaan arvoon. Jos vetää litran sokerilla makeutettua limsaa, terveelläkin verensokeri on tunnin kuluttua juomisesta taivaissa ja juoja vielä sokerihumalassa.

        Aitoa kokista oli. En ole koskaan pitänyt maxeista, tai zeroista vaan limsa limsana. Ja olin muutama vuosi sitten rasituskokeissa hiukan kohonneen aamupaaston takia. Lääkäri oli äimänä kun oli varma sairaudesta ja rasituskokeissa hyvin nopsaan sokrut vähän piikkas ja testin perästä sokerit tosi hyvät. Nyt tätä soppaa on hämmennellyt 4 eri lääkäriä ja näillä kahdella viimeisellä on äärimmäisen suppea taulukkokatsontakanta. No, se ei ole minun murheeni kuin lyhyen hetken. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aitoa kokista oli. En ole koskaan pitänyt maxeista, tai zeroista vaan limsa limsana. Ja olin muutama vuosi sitten rasituskokeissa hiukan kohonneen aamupaaston takia. Lääkäri oli äimänä kun oli varma sairaudesta ja rasituskokeissa hyvin nopsaan sokrut vähän piikkas ja testin perästä sokerit tosi hyvät. Nyt tätä soppaa on hämmennellyt 4 eri lääkäriä ja näillä kahdella viimeisellä on äärimmäisen suppea taulukkokatsontakanta. No, se ei ole minun murheeni kuin lyhyen hetken. :D

        Ei ole diabetestä. Haima ja maksa toimii hyvin ja korjaa verensokerin nopeasti, eli terve ihminen.

        Miksi lääkärit ihmettelee kun verensokeri oli jopa alle viiden ennen ateriaa. Eihän tuollaisissa sokeriarvoissa ole mitään ihmeteltävää.


    • Anonyymi

      Pari pileriä päivässä alussa on omaseuranta hyvä kun tasapaino löytyy niin voi mennä tosipitkä aika kun muisstaa kattoo .

      • Massapoataus


    • Anonyymi

      Nykyään diabetekseen on muitakin pistettäviä lääkkeitä kuin insuliini.
      Tablettejakin on.

    Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe